Toon posts:

Hoe komt signaal van mars op aarde

Pagina: 1
Acties:
  • 881 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Leg me dit eens uit, ff een discussie gehad net

moraal van't verhaal, er is een zonde naar mars heengestuurd, en die heeft er 0,5 jaar over gedaan, dat ding maakt foto's en die zijn binnen een dag hier weer, hoe kan dat zo snel? da's het moraal van het verhaal, welke techniek gebruikt men om die signalen hier te krijgen?

Verwijderd

radiogolven

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Zo snel kan alleen maar TweakDSL zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 13:19 schreef Enigma2 het volgende:
radiogolven
Kijk, dat kan misschien wel, maar ik vergelijk het met een geheime zender, als ik 5000 watt zender heb, bereik ik heel nederland niet eens (zeg maar 300 KM) mars is miljarden/miljoenen :? kilometers ver weg, wat voorn inmense zender gebruiken ze dan? theoretisch eentje die er niet in past...

Verwijderd

je hebt vast weleens van die grote schotel antennes gezien
metertje of 12 in doorsnee

en als je een van de laatste jamesbonds gezien hebt waar ze in een of ander wazig rond badkuip bezig zijn
100meter of meer doorsnee
kijk met dat soort schoteltjes vangen ze de signalen op

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 13:28 schreef Enigma2 het volgende:

en als je een van de laatste jamesbonds gezien hebt waar ze in een of ander wazig rond badkuip bezig zijn
Maar de afstand is zo inmens groot, met hoeveel watt zenden ze dan?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Check de officiele site, misschien staat het daar wel op: http://mars.jpl.nasa.gov/odyssey/

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 11:45
z'n sonde heeft een hele goede antenne en een zender met een vermogen van z'n 0,5 watt..

De Goede antenne zorgt ervoor dat er niet veel vermogen nodig is, bovendien hebben die golven bijna geen weerstand.

Wat je zei van die 5000 watt zender is waar, maar dat komt door de kromming van de aarde. Daar komt niets doorheen.

Je weet dat radiogolven met de snelheid van het licht reizen he?

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:19

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Op donderdag 01 november 2001 13:47 schreef Procyon for life het volgende:
z'n sonde heeft een hele goede antenne en een zender met een vermogen van z'n 0,5 watt..

De Goede antenne zorgt ervoor dat er niet veel vermogen nodig is, bovendien hebben die golven bijna geen weerstand.

Wat je zei van die 5000 watt zender is waar, maar dat komt door de kromming van de aarde. Daar komt niets doorheen.

Je weet dat radiogolven met de snelheid van het licht reizen he?
Plus het feit dat in de ruimte niets is, dus ook geen weerstand van H2O en O2

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 21:49
Een radiozender moet alle kanten opzenden, maar een verbinding van Mars naar Aarde kan heel gericht, met een schoteltje kun je precies op de Aarde richten.

Verwijderd

De afstand aarde-mars is 20 lichtminuten.
Tussen deze twee hemellichamen staan geen bomen, geen wolken, geen stoorzenders niets.

De highgain antenne zend met ik geloof zo'n 40-100W, de low gain met een tiende hiervan. Het ontvangen van het signaal gaat met een tracking station, da's een enorme schotel die precies in een lijn moet staan met het doel, een boogseconde ernaast, en whoppa geen signaal.

En met amerika praten moet je of: Moonbouncen, of via de atmosfeer bouncen. In elk geval veel verlies want er zit veel rotzooi tussen.

Wil je echt zien hoe werkt? kijk maar eens naar de ondergaande zon. al 10 lichtminuten reist dat licht ongehinderd door het heelal, en de laaste licht-nano-seconden wordt het plotseling rood en groen en rotzooiig.

Het licht van sterren, reist al miljardenlichteeuwen door het heelal en de laatste lichtnano-seconden wordt het twinkelig en verstrooid enzo verder.

Verwijderd

deze radio golven rezien via het elektromagnetische veld. In vacuum heeft zo'n veld geen energietoevoer nodig, het reist tot oneindigheid. :) Alleen op de aarde is dat nodig wanwege de molekulen in de lucht.

Nasa heeft zo'n grote schotel omdat de straal van dat elektomagnetisch veld behoorlijk breedt is. Met zo'n grote schotel vangen ze alles goed op.
Hoelang het duurt voordat ze de info ontvangen hangt ook af van de stand van de aarde, maan en natuurlijk de afstand. Deze varieert steeds vanwege de rotatie van de aarde en mars.

Even een voorbeeldje om het te bewijzen, stel je voor je gooit een steen in de ruimte, deze zal voor altijd met de begin snelheid verder reizen mits deze niet wordt aangetrokken door de zwaartekracht van een planeet die de steen passeert.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 14:37 schreef Masta-T het volgende:
Wil je echt zien hoe werkt? kijk maar eens naar de ondergaande zon. al 10 lichtminuten reist dat licht ongehinderd door het heelal, en de laaste licht-nano-seconden wordt het plotseling rood en groen en rotzooiig.
Effe voor de goeie orde: 8 lichtminuten...

Verwijderd

Zendt die sonde niet ook naar satelieten toe ?

Die schotels draaien immers met de aarde mee. :)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 16:47 schreef Tweaker het volgende:
Zendt die sonde niet ook naar satelieten toe ?

Die schotels draaien immers met de aarde mee. :)
Er worden dan ook schotels van meerdere plaatsen gebruikt. Een mogelijke opstelling is een verzameling schotels op de drie lijnstukkenen zetten die allemaal in 1 punt beginnen en onder een hoek van 120 graden tot elkaar staan.

Dan gedraagt deze array zich als 1 geheel (net als in sommige programmeertalen ;)) En is een hele grote schotel niet meer nodig, wat nogal handig is omdat grote schotels lastiger te sturen zijn. Maar elk van die schotels uit die array is nog enorm groot.

In het oosten van Nederland staan er ook ergens een heleboel.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

sjorsie schreef:
deze radio golven rezien via het elektromagnetische veld.
Deze radio-golven zijn een elektromagnetisch veld.
De radio-signalen zijn gecodeerd via modulatie van het EM veld.
In vacuum heeft zo'n veld geen energietoevoer nodig, het reist tot oneindigheid. :)
Het leuke is dat het vacuum dus wèl een weerstand heeft voor EM golven (iets van 700 ohm uit m'n hoofd). Dat levert echter geen energieverlies op :P

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 22:02

Tux

Op donderdag 01 november 2001 13:28 schreef Enigma2 het volgende:

Die schotel in die Bond film is toch de schotel die de signalen opvangt voor SETI@Home :)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 16:44

CAP-Team

XBL: CAPTeam

die ruimtesonde is natuurlijk niet met de snelheid van het licht naar Mars toegegaan, anders was die er ook met een 3 kwartier ofzo geweest. De signalen die van Mars naar de Aarde en andersom gestuurd worden gaan wel met de snelheid van het licht.

Voor het zenden en ontvangen van signalen maakt het JPL gebruik van het DSN (deep space network). Dit zijn enkele ontvang- en zendinstallaties in o.a. amerika, spanje en australië.

analogie: waarom doe je er 2 uur over om van enschede naar amsterdam te rijden, terwijl je ook een gesprek met elkaar (in realtime!) kunt voeren via de telefoon!

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Alle data werdt toch gecomprimeerd ofzo iets waardoor ze maar een kleine signaal hoefde te versturen :?

dikzak

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 16:53 schreef Cheatah het volgende:

[..]

In het oosten van Nederland staan er ook ergens een heleboel.
Volgens mij was dit in de buurt van Dwingeloo

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Op donderdag 01 november 2001 13:47 schreef Procyon for life het volgende:
Het bijna vaccuum tussen de aarde en mars mag als een verliesvrij medium worden opgevat.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• 0rbit
Op donderdag 01 november 2001 16:38 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

Dat is de afstand aarde-zon... :)

• 0rbit
Op zaterdag 03 november 2001 09:14 schreef Gul'Dan het volgende:

[..]

Volgens mij was dit in de buurt van Dwingeloo
Westerbork om precies te zijn. In Dwingeloo staat er precies 1 :)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 18:56 schreef paus_j_p2 het volgende:

[..]

Die schotel in die Bond film is toch de schotel die de signalen opvangt voor SETI@Home :)
Kan wel, in iedergeval werd hij gebruikt voor het eerste SETI project.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 18:51 schreef Fused het volgende:

Het leuke is dat het vacuum dus wèl een weerstand heeft voor EM golven (iets van 700 ohm uit m'n hoofd). Dat levert echter geen energieverlies op :P
Elektrische stromen hebben een weerstand uitgedrukt in ohm. Licht behoort ook tot de EM-straling. Heeft licht ook een elektrische weerstand van 700 ohm in vacuum? En dan ongeacht de afstand die in dat vacuum wordt afgelegd? En als je met die 700 ohm geen energieverlies kan uitrekenen, wat dan wel?

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op donderdag 01 november 2001 16:38 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

8 minuten is toch van ZON > Aarde

dan is mars> aarde 2 min ofzo ... :?

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

De afstand van de aarde naar de zon is ruim 8 lichtminuten, die van de zon naar Mars zo'n 14 lichtminuten. Die van Mars naar de Aarde varieert dus tussen de 14+8 en 14-8 lichtminuten.

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Op zaterdag 03 november 2001 20:24 schreef Proost het volgende:
De afstand van de aarde naar de zon is ruim 8 lichtminuten, die van de zon naar Mars zo'n 14 lichtminuten. Die van Mars naar de Aarde varieert dus tussen de 14+8 en 14-8 lichtminuten.
Maar als Mars achter de Zon staan, wordt het moeilijk een signaal er heen te versturen toch :P

Verwijderd

Bopvendien zijn de banen niet circulair.

Maar ga er gewoon vanuit dat het een kwartiertje duurt om mars te bellen, 10 minuten om de zon aan de fax te krijgen, 9 uur om met pluto te praten, 4 jaar om betelgeuze te zien, 100.000 miljoen jaar om de andere kant van ons melkwegstelsel te horen

En de rest... Naja nog groter en verder dus.

zien/horen allemaal EM spul!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 13:23
Op zaterdag 03 november 2001 16:18 schreef handofnot het volgende:

[..]

Kan wel, in iedergeval werd hij gebruikt voor het eerste SETI project.
Om precies te zijn:

Dat 'ding' uit de Bond-film is de Arecibo telescoop in Puerto Rico. En dat is inderdaad 'de' SETI schotel ;)

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Proost schreef:
Elektrische stromen hebben een weerstand uitgedrukt in ohm. Licht behoort ook tot de EM-straling.
EM-straling is ongelijk aan elektrische stroom.
Heeft licht ook een elektrische weerstand van 700 ohm in vacuum? En dan ongeacht de afstand die in dat vacuum wordt afgelegd?
Ja, in ieder punt is de weerstand 376.6 ohm (ik heb het net teruggevonden).
En als je met die 700 ohm geen energieverlies kan uitrekenen, wat dan wel?
In middelbare school taal: weerstand is spanningsverschil gedeeld door stroom. Een weerstand staat bij een bepaald spanningsverschil een bepaalde stroom toe. Zie het als een nauwe buis: er kan slechts een bepaalde hoeveelheid water doorheen, afhankelijk van het drukverschil tussen de kanten van de buis, maar de reis erdoorheen 'kost' geen water. Zo hoeven elektrische weerstanden ook geen noemenswaardige energie op te nemen. Het vacuum neemt geen energie op, maar biedt wel weerstand tegen de doorgang van EM-straling.
376.6 ohm is de intrinsieke impedantie van het vacuum en is gelijk aan de verhouding tussen het E-veld en het H-veld.

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 21:06 schreef Fused het volgende:

376.6 ohm is de intrinsieke impedantie van het vacuum en is gelijk aan de verhouding tussen het E-veld en het H-veld.
Ja de verhouding tussen elektrische en magnetische veldsterkte zal wel zoveel ohm zijn. Waar het mij om ging is dat dat niet voor niets de intrinsieke impedantie heet. Dat begrip heeft hier niets te maken met het begrip weerstand gedefinieerd als het quotient van spanning en stroomsterkte. Je hebt in vacuum nml. per definitie geen stroomsterkte.

Maar hoe moeten we ons nu voorstellen dat vacuum weerstand beidt aan EM-straling? We weten dat die straling met de hoogst denkbare snelheid (c) er doorheen raast en bovendien onderweg geen energie verliest.

Ik begin me maar een sukkel te vinden. Als ik weerstand ondervindt wil mijn snelheid nog wel eens stijgen. Maar het kost me zeker energie.
Bedankt trouwens dat je dat getal even hebt opgezocht. Ik begrijp nu wat dat betekent.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Proost schreef:
Ja de verhouding tussen elektrische veldsterkte en magnetische inductie zal wel zoveel ohm zijn. Waar het mij om ging is dat dat niet voor niets de intrinsieke impedantie heet. Dat begrip heeft hier niets te maken met het begrip weerstand gedefinieerd als het quotient van spanning en stroomsterkte. Je hebt in vacuum nml. per definitie geen stroomsterkte.
Je kan heel goed een elektronenbundel door vacuum sturen en spreken van een stroomsterkte (=ladingsverplaatsing) :)
Maar hoe moeten we ons nu voorstellen dat vacuum weerstand beidt aan EM-straling? We weten dat die straling met de hoogst denkbare snelheid (c) er doorheen raast en bovendien onderweg geen energie verliest.
Je kan het bijvoorbeeld als reden zijn dat c niet oneindig is: als c oneindig was zou de intrinsieke impedantie 0 zijn.
Ik begin me maar een sukkel te vinden. Als ik weerstand ondervindt wil mijn snelheid nog wel eens stijgen. Maar het kost me zeker energie.
Waarom vind je je een sukkel? Neem een voorwerp dat op een tafel ligt: die blijft vanwege 'weerstand' op tafel liggen, maar dat kost geen kracht, omdat de kracht loodrecht op de bewegingsrichting staat. Zo zijn er meer situaties waarin weerstand niet betekent dat er exergie (niet energie, want die kan niet verloren gaan) verloren gaat.

Pagina: 1