Op donderdag 01 november 2001 15:41 schreef tazzman het volgende:
Ik blijf bij mijn standpunt dat dit filmpje EXACT laat zien waarom de Pentium 4 beter geschikt is voor het bedrijfsleven.
De leveranciers voor het bedrijfs leven gebruiken meestal A-merken OEM bouwers die bieden gewoon voor elk probleem 'n oplossing en aangezien intel 'n uitgebreid aanbod heeft is AMD vaak dubbelop en vaak hebben ze geen keuz want als ze AMD leveren krijgen de Amerken strafkortingen.
Big business is een vuil spelletje
En kom niet aan zetten met "welke idioot verliest er nou een heatsink".
Ik denk dat die bedrijfs idioten maar zelden in een situatie komen dat ze hun heatsink op de CPU kunnen verliezen
Als je veel geld gaat uitgeven aan dure,high end performance workstations of file servers dan wil je wel weten hoe een CPU reageert op oververhitting. Het feit dat die P4 gewoon blijft lopen vind ik zelf echt een ENORM strak staaltje CPU techniek.
Ik denk dat dat totaal niet met die heatsink hoax heeft te maken. In het bedrijfs segment speeld intel altijd al de grote leverancier voordat tom met zijn circus steunt kwam.
Natuurlijk valt een koeler niet zomaar van een CPU af. Maar dit filmpje laat wel zien in enkele seconden wat er kan en ZAL gebeuren als bijvoorbeeld de fan van een AMD er mee zal stoppen.
ALs de fan stopt dan fikt die niet door maar wordt onstabiel en je hoort de fan niet dan zet je hem uit. kan ook automatisch ingesteld worden in de bios dan gaat ie gewoon niet aan de PC.
De nieuwe XPs en ook de MPs met de thermische sensoren zullen de workstation of server wellicht wel op tijd uitschakelen. Maar die bak zal wel onderuit gaan.. want die heatsink wordt steeds heter en zal zelf steeds minder warmte opnemen. En inderdaad, wordt hier een verkeerd moederbord gebruikt dan kan inderdaad die AMD CPU doorfikken.
Mischien dat de mobo merken er nog niet zo'n vaar achter zetten.
Vraag: Weet er iemand of de Tyan Thunder of Tiger ook deze thermische sensoren gebruiken?
Ik geef direct toe dat een P3 of P3/Xeon ook 'onderuit gaat'.. d.w.z de throttling wordt compleet stil gezet. Maar dat die P4 gewoon blijft lopen, zelfs compleet *ZONDER* heatsink.. dat vind ik een verbluffend staaltje techniek. Aangezien een heatsink ook zonder fan nog aardig effectief kan zijn, zie je dat die P4 wellicht ook gewoon zal blijven lopen als de fan uitvalt.. En voor servers is Uptime natuurlijk bijzonder belangrijk. Een beetje SQL server wordt er niet gelukkig van als ineens de complete server gewoon er mee stopt.. met tig transacts die gewoon niet gecommit worden.
Dus gaat een bedrijf shoppen voor nieuwe servers of dure workstations, dan kan ik me heel goed voorstellen dat ze naar de P4 gaan kijken ipv Athlon MPs of XPs.
Maar dat is geen flame naar AMD....ik heb zelf een TB900@1Ghz en ik vind het een superdingetje hoor. Voor thuis gebruik vind ik AMD gewoon een veel veel betere prijs/prestatie verhouding hebben. Alleen het bedrijfsleven kijkt met andere ogen naar zulke investeringen.. .prijs/betrouwbaarheid is natuurlijk veel belangrijker.
Ik zou het zelf een eeerruggggg goede zet vinden als in de nieuwe Athlon XPs of nieuwe generaties MPs wel een throttle control ala P4 zou zitten.
Leuk voor de servermarkt maar dan heb je het over de Xeon(P4) de meeste server leveranciers leveren intel
Voor de huis tuin desktop gebruiker is het gewoon 'n keuze.
Thermische beveiliging en panzercore tegen 'n meerprijs en minder performance.
In het bedrijfs segment is de meerprijs niet zo'n grote issue dus heeft AMD hier minder voordeel mee dan op de home markt waar het bij sommigen de hooft issue is.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K