Toon posts:

verschil tussen 5400 rpm en 7200 rpm

Pagina: 1
Acties:
  • 917 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of er veel en merkbaar verschil zit tussen deze twee verschillende snelheden? Is het bij aanschaf verstandig om een 7200 rpm HD te kopen of is een 5400 ook goed.

Merk je bijvoorbeeld dat windows sneller opstart, of dat het branden van data sneller gaat? Iemand een idee?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op woensdag 31 oktober 2001 23:25 schreef nicodr88 het volgende:
..of dat het branden van data sneller gaat?
Een 5400 kan makkelijk de snelste brander bijhouden dus da's geen probleem... of het merkbaar sneller is bij opstarten o.i.d weet ik niet

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-12 19:32

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 31 oktober 2001 23:27 schreef Marv het volgende:

[..]

Een 5400 kan makkelijk de snelste brander bijhouden dus da's geen probleem... of het merkbaar sneller is bij opstarten o.i.d weet ik niet
Ik wel, heb hier een 5400RPM en een 7200 RPM, en dat verschil merk je dus echt wel. Het is zeker je geld waard.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Ik heb er hier ook een en je merkt het verschil wel. ibm gxp 7200 heeft een acces van 8,5 en sisoft sandra geeft 8,1 aan :?

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

7200 is lekker werken en 5400 is je irriteren aan hoe traag data verplaatst kan worden bijvoorbeeld.
Voor het branden heb je natuurlijk ook een snelle brander nodig, maar de data aanvoer is inderdaad een stuk sneller bij je brander.
In theorie scheelt het dus 35% (5400 vs 7200) in je snelheid maar als je er effectief 15% van merkt is dat al veel denk ik.

Als je nu een nieuwe HD gaat halen let dan ook> Zo zijn er 7200 schijven met een 8.5ms maar ook gerust 9.5ms en da's nogal een verschil. Staar je niet helemaal blind op 5400 of 7200 rpm want binnen de 7200rpm schijven zit dus ook nog een flink verschil.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 02:41 schreef ureal het volgende:
Ik heb er hier ook een en je merkt het verschil wel. ibm gxp 7200 heeft een acces van 8,5 en sisoft sandra geeft 8,1 aan :?
Scheelt eigenlijk niet zoveel. In de praktijk dan. Of Word nou in 3,4 sec of in 3,2 seconden opstart... Bij het kopiëren van veel en/of grote files merk je er wel iets van. Het is maar net wat je vaak doet op je computer. In elk geval moet je niet 7200/5400 --> 33% snelheidswinst verwachten. Qua prijs scheelt het niet zoveel, psychologisch effect denk ik sterker dan het daadwerkelijke effect. Je denkt/hoopt gewoon dat een 7200-schijfje merkbaar sneller is. De prijsverschillen vallen best mee, dus als iets meer geld voor een beetje snelheidswinst over hebt moet je het doen. Hangt natuurlijk ook een beetje af van de rest van jouw systeem...

Verwijderd

Veel RAM doet ook wonderen :)
Dat is vaker een grotere bottleneck.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

mvds

Totally awesome!

Als je het verschil wilt meten moet je niet een willekeurige 5400 rpm en een willekeurige 7200 rpm schijf nemen, je moet dan natuurlijk wel schijven nemen uit de zelfde serie van de zelfde fabrikant. (dus gelijkwaardige specs en alleen de rpm verschillend.)

Ik zie vaak mensen een 7200 rpm UDMA100 IBM 75GXP (of 60GXP) vergelijken met een 5400 rpm UDMA66 (of zelfs UDMA33) (low budget) schijf. Tuurlijk is die IBM dan sneller. Je moet dan ook naar de rest kijken, dus een even grote cache, en dezelfde GB per platter verhouding en dezelfde interface enzo. Alleen dan kan je een eerlijke test doen.

Maar ik denk dat je het alleen merkt bij het verplaatsen van erg veel kleine bestanden. Omdat dan dus voor elk bestand de toegangstijd meetelt. Ik denk dat de throughput van een goede 5400 rpm schijf net zo groot is als die van een goede 7200 rpm schijf. Alleen zullen bijna alle 7200 rpm schijven een lagere toegangstijd hebben.

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 21:46

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Je moet niet denken dat een schijf meer data kan aanleveren. Dat valt wel mee. Het is meer dat de HD eerder bij de data is. Die toegangstijd dus. Het is dus belangrijker om op te letten wat de toegangssnelheid is dan of een schijf 7200 of 5400 toeren draait. En dat gedoe van dat branden is onzin. Het enige verschil kan zijn dat de buffer van je brander sneller is gevuld. Als ik een nieuw zou moeten kopen zou ik, zeker als het een grootte HD is, een 7200 toeren kopen en gewoon goed opletten wat de toegangstijd is. Een toeganstijd van 8,5 is goed. Maar sneller is nog mooier. Alleen zul je voor sneller waarschijnlijk ook al snel veel meer moeten betalen

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 01 november 2001 09:24 schreef cyspoz het volgende:
Je moet niet denken dat een schijf meer data kan aanleveren. Dat valt wel mee. Het is meer dat de HD eerder bij de data is. Die toegangstijd dus. Het is dus belangrijker om op te letten wat de toegangssnelheid is dan of een schijf 7200 of 5400 toeren draait. En dat gedoe van dat branden is onzin. Het enige verschil kan zijn dat de buffer van je brander sneller is gevuld. Als ik een nieuw zou moeten kopen zou ik, zeker als het een grootte HD is, een 7200 toeren kopen en gewoon goed opletten wat de toegangstijd is. Een toeganstijd van 8,5 is goed. Maar sneller is nog mooier. Alleen zul je voor sneller waarschijnlijk ook al snel veel meer moeten betalen
Dat zei ik ook al. :)
Pagina: 1