TV-out: verkeerde kabel gekocht

Pagina: 1
Acties:

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Hoi,

Ik heb dus een s-vhs kabel gekocht om de via de tv-out van m'n gf3 naar m'n tv maar blijkbaar ondersteund mijn 16 jarige philips TV dit niet echt :P

K'heb de search hier gebruik en zag dus dat er meer mensen zijn die dit al gedaan hebben, nu vraag ik mij af kan ik niet aan de scart aansluiting aaanpassen zodat ik wel kleur heb?

de Scart kan nl helemaal opengedraaid worden dus dit zou de makkelijkste oplossing zijn, anders probeer ik morgen ff die scart in de video te steken en dan van de video via coax naar de tv, anders word het een nieuwe kabel vrees ik.

Ik ben een complete newbie op dit vlak dus hopelijk heeft iemand van jullie een snelle oplossing :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Ik begrijp je niet helemaal, maar als je wel beeld krijgt, maar geen kleur, is het dan niet zo dat je geen pal uitstuurt, maar iets anders?

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 23:25 schreef MisterDon het volgende:
Ik begrijp je niet helemaal, maar als je wel beeld krijgt, maar geen kleur, is het dan niet zo dat je geen pal uitstuurt, maar iets anders?
volgens de search ondersteunt mijn tv dan geen s-vhs :)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Tsja, dat zou kunnen, maar hoe heb je het aangesloten dan? PC-->SVHS-->Scart-->TV?

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
yup, zo :)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Dat lijkt me niet zo heel erg verschillen van de mogelijkheid PC-->Tulp-->Scart-->TV, en dat zou hetzelfde moeten werken.

Je krijgt dus wel beeld, maar zwart-wit? Weet je dan heel zeker dat de TV out van je kaart goed is ingesteld?

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 23:35 schreef MisterDon het volgende:
Dat lijkt me niet zo heel erg verschillen van de mogelijkheid PC-->Tulp-->Scart-->TV, en dat zou hetzelfde moeten werken.

Je krijgt dus wel beeld, maar zwart-wit? Weet je dan heel zeker dat de TV out van je kaart goed is ingesteld?
nee, maar met TV-tool kl*ten heeft geen positief resultaat :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op woensdag 31 oktober 2001 23:35 schreef MisterDon het volgende:
mij toch aardig wel, als je tv geen svhs ondersteunt krijg je idd zwart wit beeld.
als je tv het wel zou moeten ondersteunen, en je krijgt nog steeds zwart/wit, dan ligt het aan de instelling van je tv out (moet op pal)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Nah, ik vind het een raar verhaal hoor; je krijgt wel beeld, alleen niet in kleur. Ik vind het onwaarschijnlijk dat zoiets aan je TV ligt; die pikt het volgens mij of wel of niet op. Niet een beetje.

Ik gebruik die TV tools al een tijdje niet meer, weet dus niet meer waar het aan ligt (Lang leve Matrox G550! :) ), maar ik dacht dat je met dat tooltje toch PAL of NTSC kunt kiezen. Het klink mij alsof je tooltje op NTSC staat; dat geeft op een PAL TV zwart-wit beeld.

Anders weet ik het helaas niet voor je.

Is je TV wel helemaal netjes afgeregeld?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op woensdag 31 oktober 2001 23:40 schreef dreeke het volgende:

[..]

mij toch aardig wel, als je tv geen svhs ondersteunt krijg je idd zwart wit beeld.
als je tv het wel zou moeten ondersteunen, en je krijgt nog steeds zwart/wit, dan ligt het aan de instelling van je tv out (moet op pal)
Ai, dan zit ik daar dus naast? Okee, maar als Apache nou in plaats van een SVHS een composite neemt werkt het wel?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:44

Yucko

One clown to rule them all !

probleem is idd waarschijnlijk pal/ntsc

als ik mijn DXR3 kaart gebruik voor een divx af te spelen op mijn tv, perfect.

doe het met dezelfde pc, ook weer met DXR3, maar dan bij een vriend thuis met een oudere tv (lees: uit het jaar nul, dus geen NTSC ondersteuning), krijgen we zwart/wit beeld.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Probeer het draadje dat van de s-video connector op pin 15 van de scart toekomt (Chrominance in) eens te verbinden met pin 17 (video ground) op de scart. En koppel de 2 overige draden los die van de s-video connector komen (chrom-gnd en lum-gnd; komen normaal toe op pin 17 en 13 (?) van de scart).

Werkt bij mij :)
(maar ik ben niet verantwoordelijk voor het ontploffen van uw tv :)))

edit: hierbij ga ik er wel vanuit dat de connector aan de zijde van uw pc een s-video connector is, en er dus als volgt uitziet:
o o
o _ o

Verwijderd

Hee wat toevallig, dat probleem heb ik vanavond ook gezien, met tulpstekker wel kleur en met S-VHS zwart wit, lijkt inderdaad aan de tv te liggen.

Dat was alles wat ik kijt wilde, bedankt.

Verwijderd

Dan ligt bij u waarschijnlijk aan het feit dat uw tv geen s-video input heeft. Bij s-video wordt het beeld nl opgedeeld in 2 signalen (Intensity/Luminance en Color/Chrominance) waar het slechts 1 composite signaal is indien je gebruik maakt van het tulpenstekkertje.
De toeval (?) wil nu dat het Luminance signaal op hetzelfde pinnetje van de scart stekker toekomt waar ook het composite signaal moet toekomen, waardoor een tv die geen s-video kent, dit toch zal tonen, en door gebrek aan kleuren (chrominance) het beeld zwart/wit zal opbouwen...

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
LOL :P

Het vage is nu als ik NTSC-M selecteer HEB IK KLEUR maar trilt het beeld enorm hard :? :? :?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

hahaha... het wordt steeds waziger zeg! :D

Verwijderd

Dan weet ik het ook niet meer :)

Normaal moet het idd, in Belgie, op PAL-(B) staan, dus zal dit ook wel zo zijn in nederland (ntsc wordt vooral in de VS gebruikt, en secam in Frankrijk).

Maar welke aansluiting gebruik je nu? Als je echt een s-video kabeltje hebt, waarschijnlijk de s-video output (duh) :), en dan is de kans groot dat je tv idd geen svideo ingang heeft ...

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
het is de s-video uitgang van m'n gf3 (dus zo'n rond ding met 4 pinnetjes) en dan gaat die naar m'n tv en daar is hij aangesloten dmv scart, m'n oude N64 werkte er wel gewoon op zonder problemen ... :)

k'ga morgen eens een video naar hier halen en dan testen of ik er wat uitkrijg.

Verwijderd

Ok, succes ermee...

En als het niet werkt kan je de scart nog steeds hergebruiken, en er zelf een tulpenstekkertje aanhangen :)

Om de juiste beschrijving van de pinnetjes te hebben verwijs ik u door naar het Hardware Book:
http://www.hardwarebook.net/connector/av/svideo.html
en
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Thx, maar k'heb 2 linkerhanden, ik krijg net een pc in elkaar gebokst maar fijne electronica is niks voor mij :)

dan ga ik wel een nieuwe kopen ofzo :P

Pagina: 1