Buitenaards leven + geloof.

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ok.

Ik ben van mening dat er buitenaards leven is. Ik weet dit bijna wel 100% zeker want het heelal is groot. Groter dan jij en ik kunnen voorstellen.
Waarom denk ik dat er buitenaards leven is?
Wel. Zoals ik zei het heelal is groot. Sterren die jij aan de hemel ziet is het licht van zonnen die lichtjaren ver weg staan. Zonnen waar wij nooi zullen komen, altans, niet in dit leven. Waar een zon is zijn planeten. Waar planeten zijn is een sterrenstelsel (lichte plekken die je snachts ook wel eens aan de hemel ziet). Ik kan niet geloven dat er in dit onmenselijk grote helal met al zijn sterrenstelsels wij de eenigste planeet zijn waar leven mogelijk is. Dat is gewoon onmogelijk.

Maar nu. Een Cristelijke vrouw (de moeder van een vriendin) waar ik laatst mee praatte zei tegen mij dat er geen ander leven is omdat dit de eenigste planeet is waar God leven heeft gecreerd. Waarom denk u dat dan? vroeg ik? Nou datw as zo omdat ze het zo geloofde. Maw, ze had er geen echt antwoord op.

Goed aangezien GoT een samenhanging is van gelovigen en niet gelovigen ben ik benieuwd hoe jullie daarover denken. Ik wil dus graag horen waarom jullie dat denken of geloven en niet zeggen "gewoon omdat ik dat geloof"

De rest is aan u heren,brand los...

Signature

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Er staat nergens in de bijbel (voor zover ik dat gecontroleerd heb) dat er alleen leven op aarde is. Als god bestaat (en ik geloof zelf wel in hem/haar), wie zegt dan dat er niet meer goden zijn voor andere planeten....om maar een dwaalspoor te noemen.

Maar serieus; buitenaards leven bestaat zonder enige twijfel. Ik weet ook zeker dat ze hier zijn geweest en nog meer van dat soort dingen (waarbij de super conspiracy van The X-Files niks is). Maar ook al zijn ze hier niet geweest: het is onmogelijk dat er niemand anders daarbuiten is.

In de bijbel zul je dus niet vinden dat wij de enigen zijn.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01 12:56

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op woensdag 31 oktober 2001 23:14 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Er staat nergens in de bijbel (voor zover ik dat gecontroleerd heb) dat er alleen leven op aarde is. Als god bestaat (en ik geloof zelf wel in hem/haar), wie zegt dan dat er niet meer goden zijn voor andere planeten....om maar een dwaalspoor te noemen.

Maar serieus; buitenaards leven bestaat zonder enige twijfel. Ik weet ook zeker dat ze hier zijn geweest en nog meer van dat soort dingen (waarbij de super conspiracy van The X-Files niks is). Maar ook al zijn ze hier niet geweest: het is onmogelijk dat er niemand anders daarbuiten is.

In de bijbel zul je dus niet vinden dat wij de enigen zijn.
Waarom is het onmogelijk dat wij de enigen zijn? Om een vorm van leven te krijgen zoals wij hier hebben moet er aan zóveel variabelen zijn voldaan dat ik de kans erg klein acht. Mocht er wel buitenaards "leven" zijn, hoe kan je dan zien dat het "leeft"?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik denk dat de kans helemaal niet zo klein is. Men ontdekt hier op aarde leven op de meest onherbergzame plekken. Onder de poolkappen, diep in de oceaan, bij vulkaan-monden diep onder de oceaan-korst. Leven zoals wij dat hier kennen zul je waarschijnlijk niet op andere planeten vinden, maar wel in andere vormen. Wat dat betreft zijn de niet-menselijke rassen uit Star Trek vaak erg interessant. Ze laten daar heel ander soort levensvormen zien. Ik denk dat leven automatisch ontstaat uit complexe omgevingen. Maar ja, wat is leven nu eigenlijk? Een heel complex proces toch?

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Ff een flauwe tussendoor:

HET bewijs dat er intelligent buitenaards leven is, is dat ze nog nooit met ons contact opgenomen hebben :)

Maar om serieus op je opmerking in te gaan: Ik ben student Sterrenkunde en ben er van overtuigd dat er leven bestaat. Dit kan ik op zich aantonen mbv een simpele formule, ook wel bekend als de 'Drake-formula':

aantal planeten met leven = aantal melkwegstelsels * gem. aantal sterren per mwst * gem. aantal planeten per ster * kans van geschiktheid van planeet voor leven * kans dat leven op zo'n planeet ontstaat

Vul hier in heel erg 'onredelijke getallen in' (een aantal kan ik je zo geven) dan kom je toch uit op een getal ruim groter dan 1 (de orde grootte weet ik niet, maar zeker meer dan 100).
Klein rekenvoorbeeldje:
10^12 * 10^12 * 10^-2 * 10^-9 * 10^-9 = 10^4 (10.000) planeten met leven (10^-9 is beide keren gewoon een ontzettend klein getal).

Dus ik ben er van overtuigd dat er buitenaards leven is. Of het intelligent is: weet ik niet, maar de kans dat we het tegenkomen op een naburige planeet acht ik gering (statistiek), maar het zou me niet veel verbazen. Het zal dan wel een simpele levensvorm zijn, zoals een bacterie, of iets wat wij niet als leven herkennen...

Ik denk dat ik het hier maar bij laat en ben benieuwd naar andere reacties :)

Used to be Down Under... Foto gallery

• cervelaatworst
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01 16:51

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Zou het nu echt zo zijn dat een hypothetische buitenaardse intelligentie "contact zou opnemen" met de mensheid? Hoe dan? Opbellen? Ik vermoed dat een eventuele buitenaardse intelligentie toch eerst wat meer wil weten over de mens voor zij daadwerkelijk haar bestaan aankondigt. Of ze wacht totdat ze zeker weet dat de mensheid het aankan te weten dat ze "niet alleen" is. Want neem van mij aan dat het vrij onvoorspelbare reacties zou opleveren als er opeens marsmannetjes op de Eifeltoren staan. Wellicht hoopt een eventuele buitenaardse intelligentie dat dat over een x aantal jaren anders is, en wachten ze gewoon nog even.

Oh ja, PrinsEdje80, kansen liggen altijd tussen 0 en 1.

Kijk eens op de volgende link:
http://lion.leidenuniv.nl/wwwhome/heelal/inhoudsopgave2.html
Was vorig jaar boeiend vak (zal nog wel zo zijn) en gaat eigenlijk over hetgeen dit topic tracht te behandelen. De "diktaten" zijn erg nuttig!

mutatis mutandis

Verwijderd

Astronomen hebben onlangs de 80e planeet ontdekt
en hebben schatten dat er in het universum net zoveel planeten zijn als zandkorrels op het strand

overigens moet de christelijke vrouw die in het begin genoemd werd haar geloofsovertuiging even updaten

zelfs het Vaticaan heeft intelligent buitenaards leven erkend en noemt het een deel van Gods creatie en zijn erg benieuwd naar hun spirituele inzichten
Monsignor Balducci is a Vatican theologian and an insider close to the Pope. He has been featured on national Italian television numerous times to express that extraterrestrial contact is a real phenomenon and not due to psychological impairment. In this testimony he explains that not only the general populace but also highly credible, cultured, and educated people of high status are recognizing more and more that this is a real phenomenon. He goes on to speak about the extraterrestrial people as part of Gods creation and that they are not angels nor are they devils. However they are probably more spiritually evolved.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01 12:56

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op woensdag 31 oktober 2001 23:41 schreef cervelaatworst het volgende:

Kijk eens op de volgende link:
http://lion.leidenuniv.nl/wwwhome/heelal/inhoudsopgave2.html
Was vorig jaar boeiend vak (zal nog wel zo zijn) en gaat eigenlijk over hetgeen dit topic tracht te behandelen. De "diktaten" zijn erg nuttig!
interessant!

Even een copy/paste:

(formule hierboven gepost)

Gebaseerd op een vergelijkbare analyse kwam Carl Sagan in 1974 tot de conclusie dat er een miljoen beschavingen zouden moeten bestaan, alleen al in onze Melkweg. Het is duidelijk dat er enorme onzekerheden kleven aan dergelijke schattingen.

Een tegengesteld standpunt werd recent verdedigd door Ward en Brownlee. Zij argumenteren in hun boek dat het weliswaar zeer waarschijnlijk is dat eenvoudige
vormen van leven veelvuldig voorkomen, maar dat complexe levensvormen (dierlijk leven) zeldzaam zal zijn. Op het gevaar af te zondigen tegen het copernicaans principe
zullen we hun argumenten eens bekijken. Ze zijn gebaseerd op drie aspecten:

(1) Na het ontstaan van de prokaryoten op aarde heeft het verschrikkelijk lang
geduurd voordat de Eukaryoten en later de meercellige organismen ontstonden.
Het verschil in organisatie en complexiteit tussen bacteriën of achaea
(prokaryoten) en dieren is gigantisch. Prokaryoten hebben geen interne celkern,
geen organellen die van de rest van de cel gescheiden zijn door een membraan, de
genetische code staat op een enkele streng DNA en het aantal genen is typisch
honderd maal kleiner dan bij dieren. Prokaryoten zijn nog steeds de meest
voorkomende vorm van leven op aarde: er gaan gemakkelijk evenveel bacteriën in
een druppel water als er mensen bestaan op Aarde. De veel grotere complexiteit
zou verklaren waarom het zo lang geduurd heeft voordat de Eukaryoten en de
meercellige vormen ontstonden, en de veronderstelling is dat dit algemeen zo zal
zijn. Verder moeten we ons dan realiseren dat de Bewoonbare Zones in de tijd
beperkt zijn. Op Aarde is dierlijk leven zon 600 miljoen jaar geleden ontstaan, en
het zal waarschijnlijk over enkele honderden miljoenen jaren weer verdwijnen. Dit
is een klein tijdvenster (10%) in vergelijking tot de totale levensduur van de Zon,
en in vergelijking met de levensduur van de prokaryoten. Met name de verblijftijd
van de mens op Aarde is slechts een minuscuul venster in de geschiedenis. Een
ster die slechts 50% zwaarder is dan de zon, verandert na 2 miljard jaar al in een
witte dwerg.

(2) Complex leven vraagt stabielere condities. Twee-derde van de zon-achtige sterren
in onze omgeving zijn lid van een binair of meer-sterren systeem. Dit kan
nauwelijks een stabiel planetenstelsel bevatten en om dezelfde
rede mogen er geen andere planeten voorkomen met sterk excentrische banen. De
planeten in ons zonnestelsel bewegen in bijna-cirkelvormige banen, en staan ver
genoeg van elkaar vandaan dat er zich geen instabiliteiten zullen voordoen
gedurende de verwachte levensduur van de Zon. Veel van de waargenomen
exoplaneten vertonen sterk elliptische banen, die waarschijnlijk een gevolg zijn
van een samenspel met andere planeten die daarbij de interstellaire ruimte in
geslingerd zijn. Er mogen in het algemeen niet te veel catastrofes voorkomen. Op
Aarde hebben zich in de afgelopen 500 miljoen jaar ca. 15 catastrofes voorgedaan,
waarbij in vijf van die gevallen meer dan de helft van alle soorten werden
weggevaagd. De ster mag dus niet te dicht bij het centrum van de melkweg staan
want daar is het te vol met sterren en het aantal supernova explosies op gevaarlijk
korte afstand zou dan te groot zijn. Verder moet er een voldoende lage frequentie
van komeetinslagen heersen, hetgeen afhangt van de aanwezigheid van andere
grote planeten die als stofzuigers fungeren, zoals Jupiter in ons geval.

(3) Complex leven vraagt vriendelijker condities. Voor dierlijk leven lijkt een
temperatuur van 50°C het maximum, terwijl bacteriën tot ver boven de 100°C
overleven. De ster mag niet te ver weg staan van het centrum van de melkweg
want dan zijn er te weinig zware elementen om rotsachtige planeten te bouwen en
de radioactieve warmte te genereren (U, Th, K) in het binnenste van de planeet.
Dit laatste is essentieel voor het aandrijven van platen tektoniek, waarmee
voorkomen wordt dat de voedingsstoffen permanent in de bodem verdwijnen.
Bovendien wordt door de recycling va het gesteente het broeikaseffect
gemodereerd zodat een aangenaam temperatuurbereik wordt gehandhaafd. Naast een nucleaire warmtebron in de kern van de planeet is er voor
continentale drift waarschijnlijk een oceaan nodig die zorgt voor inwerking van
water op het gesteente hetgeen leidt tot subductie van de oceaanbodem. Dit vraagt dus zeer grote hoeveelheden water, maar er mag ook weer niet te veel water zijn
want wanneer de planeet één grote oceaan is, en er geen continenten bestaan, dan
is er geen erosie van gesteenten waarmee het broeikaseffect gereguleerd kan
worden. Het is van groot belang dat er een voldoende dichte atmosfeer bestaat
om gassen uit te wisselen en die kan dienen als bescherming tegen UV straling;
dat wil zeggen dat de planeet groot genoeg moet zijn om deze atmosfeer te kunnen
vasthouden. Bovendien moet de planeet een magneetveld hebben dat zorgt voor
de afbuiging van de permanente stroom van geladen deeltjes die de ster uitstraalt.
Deze zonnewind zou anders de atmosfeer wegblazen en het leven aan het
planeetoppervlak vernietigen. Tot slot zou de aanwezigheid van een grote Maan
van belang zijn om de draaias van de planeet stabiel te houden.

Het is moeilijk kwantitatieve conclusies aan deze argumenten te verbinden, maar de
argumenten maken wel duidelijk dat de aarde een vrij bijzondere oase in het
universum is. Gezien de enorme afstanden tot zelfs de dichtstbijgelegen sterren lijkt
het mij onwaarschijnlijk dat we op afzienbare termijn in contact zullen komen met
buitenaardse beschavingen. Er zijn immers belangrijke fysische beperkingen.
Wanneer een beschaving op slechts 100 lichtjaar afstand van de aarde een bericht
uitzendt in alle richtingen, dan moet de zender een vermogen hebben van meer dan
1015 Watt, of 7000 maal het totaal aan elektrisch vermogen dat wordt opgewekt in de
VS, om maar de geringste kans te hebben dat het op Aarde gedetecteerd kan worden.
We kunnen met veel minder vermogen toe wanneer de zender een gerichte bundel
heeft, maar dan moeten zender en ontvanger op het juiste tijdstip in dezelfde richting
staan opgesteld en op dezelfde frequentie zijn afgestemd. Dat neemt niet weg dat het
de moeite waard is om te zoeken naar mogelijke signalen en na te denken over de
mogelijkheden en beperkingen van dergelijke communicatie.

In het voorgaande zijn al vele onbeantwoorde vragen naar voren gekomen. Sommige
vragen zullen in de nabije jaren worden beantwoord, andere misschien nooit. Hier
volgen er nog een paar:

(1) Alle leven op aarde is gebaseerd op dezelfde genetische code en dezelfde beperkte
verzameling van twintig aminozuren. Wanneer er meerdere blauwdrukken van
leven mogelijk zijn, waarom vinden we die dan niet op aarde? Waarom is er niet
een hoekje in een afgesloten ecosysteem waarin zich een volledig andere vorm
van leven heeft ontwikkeld gedurende de afgelopen 3,5 miljard jaar?

(2) Moleculaire biologie: we hebben al wel veel moleculen met specifieke functies
geïdentificeerd, en inmiddels is zelfs het menselijk genoom in kaart gebracht.
Maar dat betekent dat we ons bevinden in het stadium van een horlogemaker die
een stapel tandwieltjes voor zich heeft liggen. We hebben nog maar weinig begrip
van hoe de dingen in elkaar grijpen en hoe het organisme als geheel functioneert.

(3) Evolutie: Wat was de aanleiding voor de Cambrische explosie? Waarom zijn er
sinds die tijd geen nieuwe typen organismen meer ontworpen?

(4) Hoe is het eerste leven op aarde begonnen? Gebeurde dat op één unieke plaats en
tijd, of diverse malen en op verschillende plaatsen?

(5) Is het ontstaan van leven onder aardse condities deterministisch, dwz. is de
huidige vorm gebaseerd op DNA de enige die kon ontstaan?

(6) Heeft het ontstaan van leven de condities op Aarde dusdanig beïnvloed dat leven
niet onafhankelijk nogmaals kon ontstaan?

(7) Wat is de aard van de donkere materie in de ruimte?

Tot slot, zullen we ooit het antwoord vinden op de Fermi paradox: als buitenaardse intelligentie veelvuldig voorkomt, waar zijn ze dan?

Referenties
1 Wonderful Life: the Burgess Shale and the Nature of History, S.J. Gould, Hutchinson Radius, 1990.
2 The End of Science : Facing the Limits of Knowledge in the Twilight of the Scientific Age, John
Horgan, Broadway books, 1997.
3 What remains to be discovered: Mapping the Secrets of the Universe, the Origins of Life, and the
Future of the Human Race, John R. Maddox, Touchstone books, 1999.
4 Rare Earth: Why Complex Life is Uncommon in the Universe, P.D. Ward en D. Brownlee
(Copernicus, Springer-Verlag, New York, 2000).

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 23:56 schreef Flamez het volgende:

zelfs het Vaticaan heeft intelligent buitenaards leven erkend en noemt het een deel van Gods creatie en zijn erg benieuwd naar hun spirituele inzichten
Ja het Vaticaan weet alles van buitenaards leven. Natuurlijk speelt men overal met het idee dat dat mogelijk zou zijn. Maar om die eventuele buitenaardse wezens nu gelijk met de term people aan te duiden lijkt mij een beetje voorbarig. Ik wil wedden dat die Balducci alvast een aantal missionarissen achter de hand heeft om deze extraterrestrials een gidsje van het Vaticaan te bezorgen.

Verwijderd

sorry hoor maar het vaticaan heeft net zo veel met geloof te maken als russland met comunisme.
ja idd het staat bekend als het grootste voorbeeld van.
maar het is allebij zo fout en corrupt als maar kan.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 00:15 schreef Proost het volgende:Ja het Vaticaan weet alles van buitenaards leven. Natuurlijk speelt men overal met het idee dat dat mogelijk zou zijn. Maar om die eventuele buitenaardse wezens nu gelijk met de term people aan te duiden lijkt mij een beetje voorbarig. Ik wil wedden dat die Balducci alvast een aantal missionarissen achter de hand heeft om deze extraterrestrials een gidsje van het Vaticaan te bezorgen.
zo te horen ben je niet zo'n fan van de katholieke kerk ? :P
protestants ? ;) .. nahja boeie
maar we kunnen niet ouwe koeien uit de sloot blijven halen

maarre volgens Balducci gaat het niet meer om denken dat het mogelijk is .. maar erkend hij dat ze er al zijn en dat er al contact heeft plaats gevonden tussen mens en buitenaardse bezoekers..
en uitgaand van een geavanceerde beschavingen is het niet vreemd om ze 'people' te noemen

Stratos als je beschuldigingen uit, moet je ze ook onderbouwen

nu lijk je net een papegaai, die ooit eens iets gehoord heeft en het naroept zonder eigenlijk te weten waar hij het over heeft

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

PrinsEdje80 schreef:
Maar om serieus op je opmerking in te gaan: Ik ben student Sterrenkunde en ben er van overtuigd dat er leven bestaat. Dit kan ik op zich aantonen mbv een simpele formule, ook wel bekend als de 'Drake-formula':
Voor een student ga je wel erg lichtzinnig met die Drake formule om. Vooral die twee laatste kansen, 'kans van geschiktheid van planeet voor leven' en 'kans dat leven op zo'n planeet ontstaat' zijn moeilijk te schatten en meer zaken voor biologen dan voor sterrenkundigen. 10^(-9) voor die twee kansen vind ik een zeer onrealistische schatting. Zeker omdat op een planeet die geschikt voor leven is, de kans dat er leven ontstaat vrijwel 1 is, gegeven een voldoende hoeveelheid tijd.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

De geloven op deze planeet kunnen best handig zijn voor buitenaards leven, eigenlijk. Als er iemand "out there" ziet wat wij allemaal zomaar voor waar aannemen, is het vrij makkelijk om je voor te doen als Jezus, Krishna, of whatever. Voor de star trek liefhebbers: er was ooit een Star Trek Voyager aflevering waar Ferengi's via een wormhole terecht waren gekomen in het alpha-quadrant en daar op een planeet voor goden speelden. Erg lucratief uiteraard... maar niet voor de inwoners!

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 06:42 schreef Flamez het volgende:

[..]

zo te horen ben je niet zo'n fan van de katholieke kerk ? :P
protestants ? ;) .. nahja boeie
maar we kunnen niet ouwe koeien uit de sloot blijven halen
nee ben niet gelovig,
maar had idd de opmerking niet moeten maken.
mijn excuses voor dat/
maarre volgens Balducci gaat het niet meer om denken dat het mogelijk is .. maar erkend hij dat ze er al zijn en dat er al contact heeft plaats gevonden tussen mens en buitenaardse bezoekers..
en uitgaand van een geavanceerde beschavingen is het niet vreemd om ze 'people' te noemen
mmm dat aliens al op aarde geweest zijn lijkt me sterk.
ik zou niet verast zijn als het zo was maar op het moment lijkt het me van niet.

maar dat er leven bestaat is voor mij een zekerheid.
want IMHO is het heelal oneindig.
en is dit universum niet het eenige (nee ben nu niet aan het lullen over melkweg hier alpha centuri daar maar gewoon alles bij alkaar)
dus heb je ook een oneindig nummer planeten.
dus komt er oneindigheid voor in de formule
dus is het antwoord oneindig veel planeten met leven.
Stratos als je beschuldigingen uit, moet je ze ook onderbouwen

nu lijk je net een papegaai, die ooit eens iets gehoord heeft en het naroept zonder eigenlijk te weten waar hij het over heeft
nee was niet aan het papagaaien, heb ook nog nooit iemand zo iets horen roepen.
maar het is wel gewoon mijn eigen mening.
echt onderbouwen kan ik het ook niet.
maar dat is gewoon het beeld wat ik daarvan krijg.
het lijkt mij gewoon stug dat het volgens de bijbel de bedoeling was dat er iemand in een kasteel zou moeten gaan wonen die dan boven andere mensen zou staan omdat hij contact met god zou hebben ofzo.

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Op donderdag 01 november 2001 08:25 schreef Fused het volgende:

[..]

Voor een student ga je wel erg lichtzinnig met die Drake formule om. Vooral die twee laatste kansen, 'kans van geschiktheid van planeet voor leven' en 'kans dat leven op zo'n planeet ontstaat' zijn moeilijk te schatten en meer zaken voor biologen dan voor sterrenkundigen. 10^(-9) voor die twee kansen vind ik een zeer onrealistische schatting. Zeker omdat op een planeet die geschikt voor leven is, de kans dat er leven ontstaat vrijwel 1 is, gegeven een voldoende hoeveelheid tijd.
Op zich mee eens, maar dit was slechts ter illustratie van het feit dat je met zeer lage schattingen (volgens jou dus de kans dat er leven op een geschikte planeet ontstaat) toch op en redelijk getal uitkomt. Zou je dus toepassen wat jij net gezegd hebt dan krijg je dat er niet 10.000 maar 10^13 planeten met leven.... Pick your planet :)
Op woensdag 31 oktober 2001 23:41 schreef cervelaatworst
Oh ja, PrinsEdje80, kansen liggen altijd tussen 0 en 1.
Toch een beetje jammer dat je de notatie niet kent :'( : 10^-9 betekent 10 tot de macht min negen = een miljardste... (wel degelijk groter dan 1) ;)

edit:

idd het moet zijn groter dan 0 kleiner dan 1 .... zie volgend bericht

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

Termy

valt er nog wat te fragge?

??????????

10 tot de macht -9 is niet groter dan 1. dat wordt iets als 0.000000001, dat lijkt me dus groter dan 0 en kleiner dan 1....

als atheist is het niet moeilijk deze vraag te beantwoorden: nogal logisch dat er leven op andere planeten zal zijn, als het hier kan (zonder bovennatuurlijke hulp dus) kan het ergens anders ook...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

LOL, Flamez, sinds wanneer geloof jij autoriteiten, zoals de katholieke kerk, op hun woord? :)

Verwijderd

Ik denk dat we daar pas over kunnen nadenken als we weten hoe het leven hier is gekomen en waar het allemaal vanaf hangt. Dan pas kunnen we kijken of het ergens anders ook kan. Als we dat namelijk inet weten dan blijft het alleen maar giswerk.

• unclero
  • Laatst online: 24-01 04:54

unclero

MB EQA ftw \o/

Even wat citaten van de Heilige Quraan:

~ In de Naam van Allah Meest barmhartig Meest Genadevol ~

"O, groep van djinn en mensen; als gij de grenzen der hemelen en der aarde wilt overschrijden, probeert dit dan. Doch gij zult dit zonder gezag stellig niet kunnen doen." (55: 33)

"Ik heb de mensen en de djinn slechts geschapen om mij te dienen." (51 - 56).

Dus, zou het niet geheel onmogelijk zijn dat de djinn (geesten) andere planeten bezoekt. Ik zal thuis even kijken, ik kan me ook een aantal overleveringen herinneren die gaan over het vermogen van de djinn om zich met grote snelheden te verplaatsen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 10:36 schreef unclero het volgende:

Dus, zou het niet geheel onmogelijk zijn dat de djinn (geesten) andere planeten bezoekt. Ik zal thuis even kijken, ik kan me ook een aantal overleveringen herinneren die gaan over het vermogen van de djinn om zich met grote snelheden te verplaatsen.
Even 'for the record': de 'Djinn' was/is toch een redelijk boosaardig wezen, waar de meeste mensen niet echt dol op waren?

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Toen Adam, vrede zij met hem, werd geschapen vroeg Allah de djinns (die al eerder werden geschapen) hem te groeten als hun gelijken. Iedereen deed dat, behalve Iblies (Lucifer), hij vond de mens maar een minderwaardig schepsel (je weet wel, kan niet harder rennen dan 30per uur, kan niet van gedaante veranderen, technische levensduur van een jaar of 80). En zwoer dat hij er alles aan zou doen om te voorkomen dat de mens een kans krijgt in het Paradijs zal komen. En vervolgens vertrok hij met zijn volgelingen naar zijn paleis en houd hij en zijn volgelingen, onder de mensen en de djinns, zich bezig met het verleiden van mensen naar het kwade.
Maar er zijn net als bij de mensen ook goedaardige djinns, zo zijn er overleveringen dat er djinns Moslim zijn geworden (daaruit komt de regel dat als een lijntje van een sandaal breekt, je niet verder mag lopen op 1 exemplaar), of mensen in nood hebben geholpen in de woestijn.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

or al deze vragen en meer.
"Waren de goden kosmonauten" auteur: Erich von Däniken
quote uit Waren de goden kosmonauten'door Erich von Däniken, tikvauten voorbehouden ;)
De schatting van het aantal sterren dat alleen al in onze melkwegstelsel behoort, loop tin de dertig miljard. De mening dat onze melkweg tenminste 18 miljard planetaire stelsels omvat, wordt heden door de astronomie als aannemelijk geacht. Trachten wij nu de in aanmerking koemnde getallen tot de kleinste orde van grootte terug te brengen en nemen wij verder aan, dat de afsttanden tussen de planetensystemen zodanig zijn, dat slechts één van de honderd gevallen een planeet in de ecosfeer een baan om haar zon beschrijft dan blijven er nog altijd 180 miljoen planeten, waarop leven mogelijk zou zijn. Een verdere veronderstelling acht het mogelijk dat op één van de honder planeten die over levensvoorwaarden beschikken, wezens leven met de inteligentiegraad van de homo sapiens.
Maar zelfs deze laatste veronderstelling verschaft onze melkweg nog een leger van 18.000 bevolkte planeten.
Dit even om de twijfel of er nog ander leven is weg te werken, ja er is ander leven. zelf een zwaar christen moet dat toegeven.
Als je het boek verder leest, en dat raad ik een ieder hier aan, zou je er wel eens heeel hard in kunnen geloven dat er zelfs menselijke levensvormen bestaan in "outer space"
redenen hiervoor zijn rotstekeningnen en andere onveklaarbare vindingen die een zo ver geavanceerde beschaving moeten aangeven en die bestond toen nog niet op DEZE aarde.

Hij verklaart in het boek meteen hoe ze hier zijn gekomen, en waarom er van alles wordt gevonden. het is echt fantastisch. lees het gewoon.

ISBN 90 202 3252 5

(by the way, mag je quoten uit een boek of schendt dat de copyrights enzo?)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 06:42 schreef Flamez het volgende:

[..]

Laat geworden?
Die Balducci weet toch wel dat het een eind reizen is in dat heelal? Waar kwamen ze vandaan? Terwijl de beschaving hier nog maar een paar duizend jaar op gang is, misschien al miljoenen lichtjaren gereisd! Maar goed dat er een relativiteitstheorie is.

Ik ga toch maar eens een audientie aanvragen bij die Balducci. Als het waar is bekeer ik me ter plaatse tot het Katholieke geloof.

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Hm.
Nu heb ik verschijdene horen zeggen dat ze niet geloven dat onze planeet al is, of zal worden bezochtdoor buitenaardse wezens. Kan iemand mij dan de oplossing van het raadsel "graancirkels" geven? Niet dat ik er heilig in geloof dat hier buitenaards leven achter zit, maar het blijft een raadsel.

Waren er een paar jaar geleden niet ergens lange (ik geloof witte) strepen ontdekt die zo keurig recht waren dat men dacht dat dat niet door mensenhanden kon zijn gemaakt. Het scheen dat die strepen ergens uit zoveel voor Cristus stamden.
Op donderdag 01 november 2001 12:06 schreef Childsplay het volgende:

...

(by the way, mag je quoten uit een boek of schendt dat de copyrights enzo?)
Volgens mij niet. Je quote het, je geeft het niet uit :)

Signature

Verwijderd

Laten we er nu even vanuit gaan dat er buitenaard leven is. Ik zie dan een tegenstrijdigheid in het Christendom als gevolg van het feit dat ze verkondigen dat Jezus de enige mogelijkheid is om bij God te komen. Of zie ik het verkeerd? Hij is namelijk de weg, de waarheid en het leven en niemand komt tot God dan door hem. En volgens mij wordt deze uniekheid, deze enige mogelijkheid gezien als een belangrijk aspect van het Christelijk geloof. Daarom accepteert ze andere religies ook niet.
Maar is Jezus dan ook voor alle buitenaardse wezens de redder? Moeten dan al die Aliens naar de aarde komen om verlost te worden? Of moet de mens het gehele heelal bekeren? Of stel zelfs dat er buitenaards leven is dat hier niet kan komen, om een of andere reden, kunnen zij dan niet het eeuwig leven bereiken of hebben zij hun eigen verlosser? Allemaal vragen die lastig te beantwoorden zijn als je Jezus als absoluut enige weg ziet.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Childsplay schreef:
Voor al deze vragen en meer.
"Waren de goden kosmonauten" auteur: Erich von Däniken
[..]
Och alsjeblieft, bespaar de fijne mensen hier die troep. De hoeveelheid nonsens in dat boek is werkelijk ongelovelijk:
http://skepdic.com/vondanik.html

http://www.canoe.ca/JamBooksReviewsR/return_von.html

http://www.debunker.com/texts/vondanik.html

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Op woensdag 31 oktober 2001 23:56 schreef Flamez het volgende:
overigens moet de christelijke vrouw die in het begin genoemd werd haar geloofsovertuiging even updaten
[..]
Het is een beetje off-topic maar je beweert eigenlijk dat iemand die gelooft, datgene gelooft wat de kerk hem/haar voorschrijft. Dit terwijl geloof in beginsel juist een heel persoonlijk iets is.

Dat is dan ook de reden dat wat mij betreft de kerk een loze instelling is voor wat betreft religie voor mensen die zelf nagedacht hebben over religie. En voor diegenen die letterlijk geloven wat de kerk hen voorschrijft: blijkbaar hebben ze er zelf niet verder over nagedacht of geloven ze 'toevallig' precies hetzelfde als de kerk...

Of is dat weer te anti-kerkelijk?

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Op donderdag 01 november 2001 19:54 schreef marsz het volgende:
Laten we er nu even vanuit gaan dat er buitenaard leven is. Ik zie dan een tegenstrijdigheid in het Christendom als gevolg van het feit dat ze verkondigen dat Jezus de enige mogelijkheid is om bij God te komen. Of zie ik het verkeerd? Hij is namelijk de weg, de waarheid en het leven en niemand komt tot God dan door hem. En volgens mij wordt deze uniekheid, deze enige mogelijkheid gezien als een belangrijk aspect van het Christelijk geloof. Daarom accepteert ze andere religies ook niet.
Maar is Jezus dan ook voor alle buitenaardse wezens de redder? Moeten dan al die Aliens naar de aarde komen om verlost te worden? Of moet de mens het gehele heelal bekeren? Of stel zelfs dat er buitenaards leven is dat hier niet kan komen, om een of andere reden, kunnen zij dan niet het eeuwig leven bereiken of hebben zij hun eigen verlosser? Allemaal vragen die lastig te beantwoorden zijn als je Jezus als absoluut enige weg ziet.
Ik denk dat je gelijk hebt. Op deze planeet is het al zo dat er verschil is in geloofsovertuigingen. Ik weet niet veel van de geloofsovertuiging van molims, maar als ik het goed heb, is voor hun Mohammed de heilige, zoals Jezus dat voor de Christenen is. Heb ik het nog niet eens over alle satanistische sectes, en alle andere, naar mijn mening, flauwekul. Dan heb je op één planeet al verdeling daarin.

Maar er gaat ook een theorie rond onder de naam wekkertheorie: dat god het heelal geschapen heeft en zo verder zijn gang laat gaan. (Wat het met een wekker te maken heeft, weet ik niet meer :) ). Dit zou weer geheel pleiten voor het bestaan van buitenaardse wezen (en nog intelligent ook) EN ze zouden dan over dezelfde beschikken.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Op vrijdag 02 november 2001 10:47 schreef PrinsEdje80 het volgende:

Ik denk dat je gelijk hebt. Op deze planeet is het al zo dat er verschil is in geloofsovertuigingen. Ik weet niet veel van de geloofsovertuiging van molims, maar als ik het goed heb, is voor hun Mohammed de heilige, zoals Jezus dat voor de Christenen is.
Nee. Muhammed (vzmh) is geen heilige, half-god, verlichte of whatever. Hij was een gewoon mens als jij en ik. Dat hij openbaringen kreeg van God, via de engel Gabriel, is het enige wat bijzonder aan hem was, vergeleken met een mens.
De enige in de Islam die een beetje boven de rest uit zou springen is Jezus (vzmh), omdat hij geboren is zonder vader, en de satan bij zijn geboorte niet aanwezig was, hij ook nog een 'perfect' mens is, en de Moslims zijn wederkomst afwachten.

Zoals ik al eerder heb geciteerd:
"Ik heb de mensen en de djinn slechts geschapen om mij te dienen." (51 - 56).

Maar goed, dat er djinn kunnen zijn, die zich in de andere uithoeken van het heelal hebben gesettled hou ik niet voor onwaarschijnlijk.

Pagina: 1