De eerste spelletjes-distro komt eraan!

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Van De Cursor:

Mandrake Linux met ondersteuning voor Windows-spellen
Transgaming brengt Linux voor gamers
STIJN WUYTS

Veel Linux-fans hebben naast het gratis OS nog Windows draaien om spelletjes te kunnen spelen. Als het aan Transgaming ligt, hoeft dat binnenkort niet meer. Samen met MandrakeSoft brengt het een Linux-distributie op de markt die Windows-spellen ondersteunt.

Als je het aan Transgaming vraagt, kan je gerust je dual boot met Linux en Windows het raam uit kieperen en volledig voor het gratis Finse besturingssysteem gaan. Het softwarebedrijf heeft namelijk een Windows-emulator speciaal voor spellen gemaakt. De software bootst eigenlijk Microsofts DirectX subsysteem voor multimedia na onder Linux, waardoor Windows-spellen recht uit de doos onder Linux kunnen draaien.

"Spellen zijn altijd cruciaal geweest voor het succes van besturingssystemen", weet Frederic Bastok, mede-oprichter van Linux-distributeur MandrakeSoft. Zijn bedrijf was dan ook snel te vinden voor een samenwerking met Transgaming. Samen brengen de softwareproducenten nu een Linux-versie op de markt die Mandrake Linux 8.1 combineert met de WineX-emulator van Transgaming en drie maanden ondersteuning biedt. "Mandrake Linux Gaming Edition" heet het besturingssysteem dat vanaf 9 november beschikbaar is en 70 USD (3.100 BEF / 170 NLG / 77 EUR) kost. In het pakket zit ook het populaire spel The Sims van Electronic Arts, waarbij je het leven van mensen (Sims genaamd) kan sturen.

The Sims is niet het enige spel dat op de WineX-emulator draait. Transgaming werkt voortdurend aan de uitbreiding van het arsenaal spellen. Voorlopig worden er zo'n 40 spellen ondersteund, waaronder klassiekers als Half-Life (en mod Counterstrike), Diablo 2, Commandos 2, Starcraft en Command & Conquer Red Alert 2.

Je kan de WineX-emulator ook zonder Mandrakes distributie aanschaffen. Wil je ondersteuning van Transgaming, dan moet je je lid maken van de gebruikersgroep. Dat kost per maand 5 dollar. Voor dat geld kan je inloggen op de downloadpagina, maar krijg je ook een stem. Die kan je gebruiken om iedere maand aan te geven op welk spel Transgaming zijn inspanningen moet richten. Wie meer betaalt, heeft ook meer gewicht in de stemming. Zegt de ondersteuning en die stem je niks, dan kan je nog proberen de emulator ergens gratis te downloaden. De broncode van WineX is namelijk beschikbaar, zodat eender wie dat wil, er een aangepaste versie van kan maken of het product gratis kan verder verdelen.

Mandrake Software:
http://www.mandrakesoft.com/
Transgaming:
http://www.transgaming.com/
GameSpy interview met Transgaming CEO:
http://www.gamespy.com/interviews/march01/gavrielstate/
-----------------------------------------------

Denk dat dit een positieve ontwikkeling zal zijn voor Linux als desktop. Ze mogen wat mij betreft wel opschieten met WineX :9~ . Hopelijk beginnen spelontwikkelaars dan ook gewoon spellejes voor linux geschikt te maken.

Verwijderd

Games-distro : Mandrake Linux Gamer Edition :O ;)

Ga je die $5 ook dokken dan?

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 22:27 schreef slierp het volgende:
Games-distro : Mandrake Linux Gamer Edition :O ;)

Ga je die $5 ook dokken dan?
Oh, sorry :+ ben hier al ff niet geweest (NOS)... en zag het niet staan. Maar als er over een tijdje wat racespelletjes (nfs 5, midtown madness) en andere spellen als Half Life, RCT, Red Alert, nieuwe shooters, etc. werken: waarom niet? Zoveel is het niet, en je hooft hopelijk niet een heel jaar te betalen?

Kun je trouwens de transgaming add-on nou nog gratis downloaden?

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Het kan Baldur's Gte 2 draaien :)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Verwijderd

dit is zeker een geweldig iets voor de linux communitie :)
eindelijk kan linux ook op het laatste struikellblok concurentie gaan leveren.
ja tuurlijk alles staan nu bij linux nu nog in de kinder schoenen (films,muziek en nu dus spellen)
maar het begin is er in iedergeval :)
geweldig nieuws.

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Maar pakt ie dan ook kopierbeveiligde spellen?

My software never has bugs, it just develops random features...

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
|:( dit wist ik nou een week geleden al staat al ruim 2 weken op de mandrake site jejej wel cool news!! *D

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik draai al een tijdje Windows spellen onder Linux. Codeweavers WINE draait namelijk ook prima spellen.
En hiervoor hoef ik niet eens Mandrake te gebruiken, maar kan ik nog steeds bij mijn Good old Debian gebruiken.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Op donderdag 01 november 2001 07:53 schreef DGTL_Magician het volgende:
Ik draai al een tijdje Windows spellen onder Linux. Codeweavers WINE draait namelijk ook prima spellen.
En hiervoor hoef ik niet eens Mandrake te gebruiken, maar kan ik nog steeds bij mijn Good old Debian gebruiken.
En wat laat jou denken dat het alleen met Mandrake werkt? Linux is Linux hoor, en je kan ook gewoon de source downloaden.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Dat denk ik niet, maar ik bedoel alleen dat ik geen aparte Linux distro nodig heb.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Hey, dit is heel goed nieuws. Heb ik eindelijk een reden om Linux te gebruiken. :)
Ik heb Linux wel een keertje geinstalleerd, maar ik bleef bij windows omdat ik daar mijn games kon spelen. En als je in Windows aan het gamen bent ga je niet helemaal in Linux booten alleen maar om een beetje te surfen enzo. :)

Ze zeggen wel dat je andrake Gaming Edition nodig hebt om games te spelen, maar in de FAG op de TransGaming website staat dat hij ook geschikt is voor Red Hat en andere distros. Wat raden jullie aan, Mandrake gebruiken of toch maar gewoon proberen met Red Hat?

Ik ga dit zeker eens proberen, eens kijken hoe ver ik kom. :)

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 08:24 schreef Stuff het volgende:
Hey, dit is heel goed nieuws. Heb ik eindelijk een reden om Linux te gebruiken. :)
Ik heb Linux wel een keertje geinstalleerd, maar ik bleef bij windows omdat ik daar mijn games kon spelen. En als je in Windows aan het gamen bent ga je niet helemaal in Linux booten alleen maar om een beetje te surfen enzo. :)

Ze zeggen wel dat je andrake Gaming Edition nodig hebt om games te spelen, maar in de FAG op de TransGaming website staat dat hij ook geschikt is voor Red Hat en andere distros. Wat raden jullie aan, Mandrake gebruiken of toch maar gewoon proberen met Red Hat?

Ik ga dit zeker eens proberen, eens kijken hoe ver ik kom. :)
Neem gewoon wat je zelf het beste vindt. Mandrake staat bekend om gebruiksvriendelijkheid en is gebaseerd op RedHat.

En hij zit idd bij Wine al in tegenwoordig, maar blijft Wine nu wel steeds de nieuwste transgaming gebruiken? En als niet, kun je dan nog die add-on gratis downloaden?
Op woensdag 31 oktober 2001 23:32 schreef artecman het volgende:
|:( dit wist ik nou een week geleden al staat al ruim 2 weken op de mandrake site jejej wel cool news!! *D
Ik zei toch al sorry... |:( En een heleboel mensen wisten het nog niet... (zie hieronder en boven)
Op woensdag 31 oktober 2001 23:26 schreef SenZatioN het volgende:
Maar pakt ie dan ook kopierbeveiligde spellen?
De meeste wel denk ik. Maar hij pakt nog niet zo heel veel. The Sims heeft transgaming nl. geport naar Linux, en dat is nou juist wat heel veel gamedeveloppers moeten doen, maar dat doen ze niet omdat het windows-publiek vele malen groter is, en daarom moeten andere bedrijven, als transgaming en Loki, het doen...

Verwijderd

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het zo dat zij ook DirectX ondersteuning bieden.
WineX kun je alleen downloaden als source (dus zelf compileren). Voor de binaries moet je betalen.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 10:47 schreef MarcelP het volgende:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het zo dat zij ook DirectX ondersteuning bieden.
WineX kun je alleen downloaden als source (dus zelf compileren). Voor de binaries moet je betalen.
Waar kun je dan nog WineX downloaden? Voor de binaries moest je altijd al betalen, alleen voor UT niet.

Verwijderd

Hmm, ze hebben een sourceforge site, maar op die ftp staat nog niks.
Toch heb ik mensen gehoord die het dedownload en gecompileerd hebben.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 13:36 schreef MarcelP het volgende:
Hmm, ze hebben een sourceforge site, maar op die ftp staat nog niks.
Toch heb ik mensen gehoord die het dedownload en gecompileerd hebben.
Ik heb het ook wel aan de praat gehad, kon red alert en tiberian sun demo er toen prima mee draaien. Ik had het toen van een CVS gehaald. Maar daar staat nu dus niets meer over op hun site.
Heeft iemand toevallig al uitgezocht of de CVS het nog doet? Ik weet het adres daarvan nl. niet meer.

[update]

Ik had weer eens scheel gekeken, het stond wel op hun site:
To download the latest source code via CVS, use the following commands:

$ cvs -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex login
Hit Enter when prompted for a password
$ cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex co wine

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ben ik ff blij dat ik 'm van middag toch maar niet heb gekocht: mandrake 8.1 voor 79.- (goed koop of niet, voor een "orignele" distro, bij de boekhandel) ik w8 wel ff op die gamers edition nu maar hopen dat het ngo iets word

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Heeft iemand iets kunnen vinden over de performance? Ik heb alleen gevonden dat ze proberen geen performance verlies te hebben m.b.t. Windows, maar dat zegt natuurlijk niks.

Verwijderd

De mandrake distributie maakt gebruik van Wine. Wine is geen emulator maar een alternatieve implementatie (ook wel port genoemd) van de win32 api. Het ligt dus helemaal aan de kwaliteit van deze implementatie. Het zou best kunnen dat het op dezelfde snelheid draait als in Windows of zelfs nog sneller, omdat niet een heel Windows OS wordt geemuleerd, maar alleen de win32 api wordt geport naar Linux.

Verwijderd

Die kans is er inderdaad, maar ik vraag het me af.
Het idee op zich is erg goed, reden te meer mijn Windows partitie weg te gooien. (ja ja, ik ga eens kijken of ik alles wat ik wil volledig zonder Windows kan, zodat ik het niet eens meer als Multiboot hoef).

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op donderdag 01 november 2001 17:36 schreef banaan-X het volgende:

[.....]

$ cvs -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex login
Hit Enter when prompted for a password
$ cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex co wine
Maar heb je het ook al gecompileerd gekregen?

Ik heb dat al twee maal geprobeerd, maar tot nu toe lukte het niet. Heeft iemand misschien binaries (zelf gecompileerd) beschikbaar?

Wine (niet WineX) compileert wel, maar draait Unreal (niet UT) bij mij nog steeds niet. Ik heb wel beeld en geluid, maar het beeld is erg vervormd (knippert heel erg en geen window) en het toetsenbord werkt niet ;(
Heeft iemand een idee?
Pagina: 1