Van S-VHS naar Coax

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Topicstarter
Ik heb een DVD-speler in mijn computer. Computer staat op mijn kamer en moet via Coax (de antennekabel) naar de tv van mijn ouders die beneden staat. De uitgang op mijn computer is echter S-VHS (dat ronde stekkertje met zes puntjes). Iemand een oplossing. Het probleem zit dus niet zozeer in het beeld, maar meer in het geluid, dat uit mijn geluidskaart komt. :'(

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Officieel S-VHS is 4 pin...niet 6 pin dus dat klopt niet helemaal.....veel videokaarten hebben echter 6 pins omdat ze een combinatie maken van s-vhs en composiet video.

S-VHS kan (voor zover ik weet) niet zomaar naar een
hoog frequent singaal omgezet worden...
(of te wel een coax singnaal)
Het geluid zal geen probleem zijn..met een HF modulator kun je composiet video en 1x audio (mono dus) zo omzetten.

Als je een beetje kwaliteit wilt zou ik gewoon een kabel leggen vanaf je tv out, s vhs en 2x tulp naar de andere tv en dan daar op de scart naar binnen...heb je en stereo geluid en veel beter beeld...

Alle kabels en eventueel verloop kun je zo bij de plaatselijke hobby boer vinden.....

Sucses RedVox

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
Beste oplossing: Losse DVDspeler, bij tv, heb je ook mooi 5.1 geluid enz (indien je zo'n versterker / speakerset hebt natuurlijk)

Slimste? Extra kabel naar tv, tbv Svideo en audio naar de TV. Dat geeft de beste kwaliteit.

Alternatieven indien je gebonden bent aan die coax:
Scoor een (oude) videorecorder. Sluit pjoeter aan op SCART, selecteer ext1 op video, en lus kanaal 37 (uitgang) via coax door naar tv

Verder kan je ook een losse modulator kopen, oa op www.conrad.nl alleen is dat ding zonder audio. Een simpele met audio kan je uit oa een MSX computer slopen (heb ik wel eens gedaan) alleen is dat mono.

Als die oude video geen optie is, of brak (mono enz) kan je ook nog zo'n marmitek draadloos ding overwegen.

[zeikmodes]
Fix topic ff, S-VHS is voor videorecorders, opvolger van de VHS standaard van JVC. 't signaal dat jij bedoeld is S-Video
[/zeikmodes]

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 22:08 schreef DJSmiley het volgende:
Beste oplossing: Losse DVDspeler, bij tv, heb je ook mooi 5.1 geluid enz (indien je zo'n versterker / speakerset hebt natuurlijk)
Uiteraard, maar waarom een losse DVD-speler kopen als je er al eentje hebt. En een beetje hobbyen is nooit weg (kijken of het goedkoper kan, we zijn en blijven Nederlanders).
Slimste? Extra kabel naar tv, tbv Svideo en audio naar de TV. Dat geeft de beste kwaliteit.
De coax-kabel loopt naar de meterkast, zodat m'n broer en zus eventueel ook nog via hun tv kunnen kijken (we zijn een sociale familie). Vandaar dat alles door een draadje moet.
Alternatieven indien je gebonden bent aan die coax:
Scoor een (oude) videorecorder. Sluit pjoeter aan op SCART, selecteer ext1 op video, en lus kanaal 37 (uitgang) via coax door naar tv
Dit is inderdaad een oplossing. Maar moet ik dan niet mijn video aan hebben staan als ze beneden een DVD willen kijken om het signaal door te geven (want mijn video gaat om de acht minuten uit). Maar het is inderdaad een overweging waard.
Het mooiste van deze oplossing is dat ik al een video op m'n kamer heb staan, nog geen meter van de computer af.

En de titel. Ik ben een "newbie" in dit forum en heb geen idee hoe ik de titel aan kan passen (want je hebt inderdaad gelijk).

• DJSmiley
Op woensdag 31 oktober 2001 22:20 schreef Compubiter het volgende:

[..]

Uiteraard, maar waarom een losse DVD-speler kopen als je er al eentje hebt. En een beetje hobbyen is nooit weg (kijken of het goedkoper kan, we zijn en blijven Nederlanders).
[..]

De coax-kabel loopt naar de meterkast, zodat m'n broer en zus eventueel ook nog via hun tv kunnen kijken (we zijn een sociale familie). Vandaar dat alles door een draadje moet.
[..]

Dit is inderdaad een oplossing. Maar moet ik dan niet mijn video aan hebben staan als ze beneden een DVD willen kijken om het signaal door te geven (want mijn video gaat om de acht minuten uit). Maar het is inderdaad een overweging waard.
Het mooiste van deze oplossing is dat ik al een video op m'n kamer heb staan, nog geen meter van de computer af.

En de titel. Ik ben een "newbie" in dit forum en heb geen idee hoe ik de titel aan kan passen (want je hebt inderdaad gelijk).
Titel editten kan je zelf niet, moet modje doen bij mijn weten, maar who carezz, iedereen snapt toch wel waar je 't over hebt.

Over video... die moet idd aan staan ja.
Mijn video gaat ook na paar min vanzelf uit, maar dat kan je omzeilen. Heb hier een Philips hifi stereo ding, en die heeft een knopje op de AB, "tuner" Als ik m daarop zet, dient video als tuner, en blijft zodoende aan.

Moet ook, want de tuner van TV is a. mono, b. verrot..
dus ik gebruik lekker de video daarvoor.. en die zit op de versterker >:)

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 22:24 schreef DJSmiley het volgende:
Over video... die moet idd aan staan ja.
Mijn video gaat ook na paar min vanzelf uit, maar dat kan je omzeilen. Heb hier een Philips hifi stereo ding, en die heeft een knopje op de AB, "tuner" Als ik m daarop zet, dient video als tuner, en blijft zodoende aan.

Moet ook, want de tuner van TV is a. mono, b. verrot..
dus ik gebruik lekker de video daarvoor.. en die zit op de versterker >:)
Idd, ik heb ook een knopje tuner. Bedankt, zo moet ik er uit komen (alleen nu nog even m'n tv-out aanzetten in m'n computer, want ik heb sinds gister een nieuwe en moet nog even uitzoeken hoe dat werkt, maar dat red ik). :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oplossing (?)

Kaart -> Videorecorder (Scart Ingang, dmv scart-svhs blokje)
Videorecorder Coax Uitgang -> Meterkast kabelaansluiting

Je hebt zojuist een extra kanaal op de kabel erbij gemaakt!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 20:31 schreef sebastius het volgende:
Oplossing (?)

Kaart -> Videorecorder (Scart Ingang, dmv scart-svhs blokje)
Videorecorder Coax Uitgang -> Meterkast kabelaansluiting

Je hebt zojuist een extra kanaal op de kabel erbij gemaakt!
Dit is dus zo'n beetje een samenvatting van wat DJ Smiley zei :P

Alles werkt nu, ik heb m'n tv-out werkende (moest wel nieuwe drivers er voor downloaden, maarja), zit via scart aangesloten op m'n video, m'n video (die op tuner staat zodat hij niet om de acht minuten uitvalt) geeft het signaal via coax keurig door naar m'n tv (en waarschijnlijk ook naar de meterkast) alwaar ik het op het videokanaal te zien krijg.

Nu nog één probleem. Ik heb een enorm kwaliteitsverlies. |:( Het probleem zit hem in de scherpte en het licht en donker worden van het beeld (twee seconden licht, twee seconden donker).

Misschien hebben jullie suggesties? Is het omdat ik een oude videorecorder heb (hoewel) en die niet goed met scart overweg kan. Is het omdat de overschakeling van scart naar coax teveel kwaliteitsverlies oplevert. Als ik de scart direct op m'n tv aansluit ziet het er uit zoals DVD er uit hoort te zien (in mijn ogen dan).

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Effe topic omhoog verplaatsen

• DJSmiley
Uh... shit..

foutje...

ja, dat kan ik wel verklaren, en had ik ook eerder kunnen zeggen.

Je TVout/DVD heeft Macrovision protectie. Dat is bedoeld om te voorkomen dat je een dvdtje op tape kan zetten.

Dit signaal maakt geen fuck uit als je 't op een TV aanbied, een video gaat echter om de zeik hiermee.

en da's dus jouw probleem..
Wat is Macrovision?
Macrovision is een videoband kopieer beveilliging methode voor VHS video cassette recorders. Het wordt gebruikt bij voor-opgenomen videobanden (bv. huurfilms). Het lijkt alsof het meer in Noord-America wordt toegepast dan in Europa. Als je een videoband wilt hebben die zeker een Macrovision bezit, neem dan een Disney film.

Hoe ziet het er uit?
Wanneer je een beveilligde band afspeelt, het beeld dat door de opnemende VCR gaat wordt dan donker en dan normaal het blijft varieren. Het beeld kan ook onstabiel worden wanneer hij op het donkerst staat.
Sommige TV's kunnen de Macrovision niet verdragen; de bovenste gebied van het beeld kan de hele tijd onstabiel zijn en de kleuren kunnen ook flikkeren. Het lijkt veel op een band die slecht opgenomen is (d.m.v het veelvuldig opnemen op hetzelfde band).
Als je een TV bezit waarmee je de instellingen voor het beeld hoogte of vertikaal, dan kun je ermee spelen. Macrovision signalen kun je zien als een heel helder en heel donkere vertikale strepen, bovenaan het beeld.
http://people.a2000.nl/sjramki/macro.htm

Op die site zie je alles over Macrovision, en hoe je het (hardwarematig) kan verwijderen door een filter te bouwen.

afhankelijk van je type vga krt kan dit ook dmv een proggie / andere driver.

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
afhankelijk van je type vga krt kan dit ook dmv een proggie / andere driver.
Ik heb een nVidia Geforce 2 MX400. Ik heb het hele net afgezocht op zoek naar een Macrovision crack/remover maar kan niets vinden. Kun jij me toevallig ook een duwtje in de goede richting geven.

Tot dusver bedankt voor de goede raad. :)

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
http://www.digital-digest.com/dvd/support/macrovision.html
http://www.digital-digest.com/dvd/support/macro.html
http://www.digital-digest.com/dvd/nvidia/tvout.html#nomacro

Met s-vhs bedoel je s-video (s-vhs is de verbeterde vhs standaard).
s-video kan je niet moduleren (op coax zetten) omdat de signalen op je coax composite zijn. Maar daar heb je al uit gekomen.

Succes.

ps. Je hebt niet echt goed gezocht volgens mij. Ik had deze links binnen 5 sec.

Coïtus ergo sum

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Op zaterdag 03 november 2001 17:47 schreef Chilly_Willy het volgende:

s-video kan je niet moduleren (op coax zetten) omdat de signalen op je coax composite zijn. Maar daar heb je al uit gekomen.

Succes.

ps. Je hebt niet echt goed gezocht volgens mij. Ik had deze links binnen 5 sec.
Op de foute titel was ik ondertussen al gewezen, maar evengoed bedankt voor de links. Ik ben toch echt wel even op zoek geweest, maar waarschijnlijk via de verkeerde zoekmachine ofzo.

• DJSmiley
Op zaterdag 03 november 2001 17:47 schreef Chilly_Willy het volgende:
[zooi urls]

:? :? :?

Coax composite :? coax is HF. Composite is je tulp pluggie. maar goed, dat boeit atm niet, hij heeft t al werkend, alleen nog ff macrovision uit.

btw.. kan tvtool dat eik niet?

Edit: ja dus
This program is specificaly designed for NVIDIA card users with tv-out cards that uses the BrookTree chip. This program allows you to not only obtain full-screen playback, but also allows you to remove Macrovision.

Install Instructions :

1. Download the .zip package
2. extract the package to a directory of your choice
3. run the extracted executable file to commence usage

Usage Instructions :

1. You might need to use the NVIDIA reference drivers to take advantage of most functions. You can download the latest drivers on the NVIDIA Drivers page
2. Read the provided readme file for more details, the program isn't very hard to use.
http://www.digital-digest.com/dvd/nvidia/tvout.html

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
Op woensdag 31 oktober 2001 21:50 schreef RedVox het volgende:
Officieel S-VHS is 4 pin...
4 pins? red, blue, green, chrominantie, luminantie....da's toch vijf? of gaan chrominantie en luminantie over zelfde ader?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• DJSmiley
Op zaterdag 03 november 2001 18:25 schreef 0siris het volgende:

[Officieel S-VHS is 4 pin...]

4 pins? red, blue, green, chrominantie, luminantie....da's toch vijf? of gaan chrominantie en luminantie over zelfde ader?
Sow, nu gaat alles zo'n beetje door elkaar geloof ik..

voor de duidelijkheid, in volgorde van kwaliteit:

Coax, 75Ohm antennekabel, 2 aderig, HF, audio en video, kan meerdere signalen voeren.

Composite, 75Ohm, 2 aderig, video-only

S-Video (GEEN S-VHS, das voor videorecorders), normale kabel, 4 aders, Y-Ground, C ground, Y en C. (Y=Luminance+sync, C=Crominance). Video only

RGB (scart), normale kabel, liefts afgeschermd, R, G, B, (rood,groen,blauw), Y,C,S ofzo.. iig voor elk signaal een adertje. = beste kwaliteit.

Overigens is de scart plug zo'n beetje multifunctioneel, die kan zowel s-video, composite als rgb aan. (s-video alleen indien de tv zelf dat ook aankan)

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
Op zaterdag 03 november 2001 18:22 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

:? :? :?

Coax composite :? coax is HF. Composite is je tulp pluggie. maar goed, dat boeit atm niet, hij heeft t al werkend, alleen nog ff macrovision uit.
Jaja.. het signaal wat gemoduleerd word is een composite signaal. Door middel van een draag-golf word het op een bepaalde frequentie gezet.

Coïtus ergo sum

Pagina: 1