[DEBIAN] Vraag, is het makkelijk teinstaleren?

Pagina: 1
Acties:

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
Ik heb een 486 100 mhz met 8 mb ram (jammer dat het zo weinig is) hier van wil ik vraag een firewall/router van maken...

is dat mogelijk om debian hier op tedraaien en loopt dat een beetje goed/snel?

is debian makkelijk teconfigureren enz enz?

heb debian zelf nog nooit uitgeprobeert vandaar deze vraag, voordat ik er aan begin :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Debian draait daar wel op ja. Het zal niet flitsend snel zijn (vooral de installatie van packages niet), maar zeker voldoende voor een router/firewall (mijn gateway is een 486dx4-100 met 16 meg, met Debian Potato. Hij draait een ssh, dns, dhcp, http en ftp server), maar als je er wat servertjes bij wilt draaien is 8 meg wat krap.

Verwacht van Debian geen grafisch installatiemenu ofzo, en ook niet dat je geluidskaart en videokaart enzo automatisch herkend worden tijdens de installatie; Debian is redelijk doe-het-zelf.
Er staan prima handleidingen voor de Debian installatie online, en die zul je nodig hebben als je nog nooit met GNU/Linux gewerkt hebt, en ook al heb je dat wel, maar nog nooit met Debian gewerkt - die handleidingen zijn nog steeds handig.

Configureren gaat in Debian niet via speciale programmaatjes (zoals linxconf, drakconf of yast uit andere distro's), maar door de configuratie-files in kwestie te editen. (linuxconf is overigens wel te installeren als je wilt)
De specs zijn dus wel in orde, maar als je wat meer geheugen vindt, zou het beter zijn; 16 meg is mooi.
Het installeren: als je je een beetje voorbereid (met wat HOWTO's/FAQs/handleidingen lezen), een goede Debian install guide bij de hand houdt en er goed voor gaat zitten, zou het wel moeten lukken. En je kunt hier altijd nog vragen stellen.

Voor Slackware (ook een doe-het-zelf-distro) geldt in grote lijnen hetzelfde.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Welke ervaring heb je? Wel al eerder iets met Linux gedaan? Als je al eens eerder iets als RedHat hebt gedraaid dan zal het wel lukken, als je direct van W98 of zo komt dan zou ik eerst eens flink gaan lezen voor het installeren. Op zich is de installatie niet moeilijk, maar verwacht geen gelikte grafische schermen met wizards of zo. Niet dat dat kan met 8MB RAM, maar toch voor de duidelijkheid. Als je eerst de installatiehandleiding (www.debian.org) leest, dan is het goed te doen. Mocht je toch denken dat het wat lastig wordt, probeer dan eens distributies die er speciaal op gebouwd zijn om als firewall/router. Een lijst vind je op http://lwn.net/Distributions .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Is al langsgekomen vandaag, maar ik herhaal:
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html

print hem uit, nietje erdoor, leg em onder je kussen, lees er in, zorg dat je denkt dat je het snapt en begin de installatie. De installatie wordt uitvoerig besproken, daar kom je met dit naslagwerk wel doorheen.

Verder heb je een mooi boekje om dingen in op te zoeken. Van papier lezen is echt makkelijker dan van internet. Zeker als je internet aansluiting het (nog) niet doet. :)

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
jah heb al met verschillende distri's gewerkt maar nog nooit met debian en hoor van veel dat het moeilijk is... maar ja thx voor al jullie advies ik heb hier tot nu toe nog genoeg aan.. zal em even downloaden op een plastic schijfje bakken, me floppy drive ff maken een boot disk bouwe en dan hopsakee ff in de 10x (oeijoeijoei :)) douwe op de 486 installe... en als ik er dan nog niet uit kom, dan volgt hier nog wel een verhaaltje :))

heb nu overigens op die bak redhat draaien maar is erg sloom, en me netwerk kaart werkt wel maar pingt niet... en omdat dat et niet doet vind ik dat het geen kwaad kan om ff een andere distro teproberen..

naja bedankt all!

ennuh gegroet! greetz DAMAGE (op artec zijn login ;)

ik ben nu :Z

--- heb nog steeds mijn mailtje niet van tweakers met mijn inlog volgens mij is er iets mis met mijn mail box.. naja boeiuh!! |:(

later ;))

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Debian installeren is redelijk makkelijk, ook als je het eenmaal hebt draaien is het installeren en updaten van software een eitje (met apt), je moet misschien iets meer in configfiles wroeten maar daar staat wel veel tegenover (veiligheid, stabiliteit en apt)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

He artecman als je nog eens hulp nodig hebt dan wil ik wel langs komen hoor.

heheh! >:)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Wat ik vervelend vind aan debian, is het verkrijgen van een iso ... Je moet ze zelf bouwen en dat werkt weer niet goed ..

Iemand hierover tips/ideeen...

Ik heb het half via cd geinstalleerd en de rest dan maar via internet .. maar ging niet echt soepel ..

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Wat ik vervelend vind aan debian, is het verkrijgen van een iso ... Je moet ze zelf bouwen en dat werkt weer niet goed ..
Je kunt echt wel iso's vinden hoor:

http://www.linuxiso.org/debian.html

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 13:12 schreef it0 het volgende:

Iemand hierover tips/ideeen...

Ik heb het half via cd geinstalleerd en de rest dan maar via internet .. maar ging niet echt soepel ..
Bestellen voor 4 tientjes : www.dddi.nl
Downloaden : ftp://download.xs4all.nl/pub/mirror/debian/dists

suc6

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Debian ISOs staan ook op ftp://galileo.luon.net .

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op woensdag 31 oktober 2001 23:19 schreef artecman het volgende:
jah heb al met verschillende distri's gewerkt maar nog nooit met debian en hoor van veel dat het moeilijk is... maar ja thx voor al jullie advies ik heb hier tot nu toe nog genoeg aan.. zal em even downloaden op een plastic schijfje bakken, me floppy drive ff maken een boot disk bouwe en dan hopsakee ff in de 10x (oeijoeijoei :)) douwe op de 486 installe... en als ik er dan nog niet uit kom, dan volgt hier nog wel een verhaaltje :))

heb nu overigens op die bak redhat draaien maar is erg sloom, en me netwerk kaart werkt wel maar pingt niet... en omdat dat et niet doet vind ik dat het geen kwaad kan om ff een andere distro teproberen..

naja bedankt all!

ennuh gegroet! greetz DAMAGE (op artec zijn login ;)

ik ben nu :Z

--- heb nog steeds mijn mailtje niet van tweakers met mijn inlog volgens mij is er iets mis met mijn mail box.. naja boeiuh!! |:(

later ;))
mierenneukmode

het zijn 2 bootdisks

/mierenneukmode

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 22:13 schreef balk het volgende:
Is al langsgekomen vandaag, maar ik herhaal:
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html

print hem uit, nietje erdoor, leg em onder je kussen, lees er in, zorg dat je denkt dat je het snapt en begin de installatie. De installatie wordt uitvoerig besproken, daar kom je met dit naslagwerk wel doorheen.
als je hem uit print dan moet je er geen nietje er door heen doen want het zijn over de 175 paginas dus pak een snelhechter

maar het is wel een hele goede uitleg en zo. er staan hele veel basic dingen in.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 17:18 schreef yeadder het volgende:

[..]

als je hem uit print dan moet je er geen nietje er door heen doen want het zijn over de 175 paginas dus pak een snelhechter

maar het is wel een hele goede uitleg en zo. er staan hele veel basic dingen in.
Goed advies, maar volgens mij doet die link 't niet .... (tenminste, ik krijg 'm niet te zien :) ) Als ik de handleiding ergens online moet zetten, dan hoor ik het wel. Ik heb 'm hier op de cd staan :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 01 november 2001 16:57 schreef stiena het volgende:
mierenneukmode

het zijn 2 bootdisks

/mierenneukmode
[noggroteremiereneukmode]
Het is maar 1 bootdisk, 1 rootdisk en 4 driverdisks (voor 2.2r3)
[/noggroteremiereneukmode]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 01 november 2001 19:09 schreef deadinspace het volgende:
[noggroteremiereneukmode]
Het is maar 1 bootdisk, 1 rootdisk en 4 driverdisks (voor 2.2r3)
[/noggroteremiereneukmode]
[ultimatemierenneukmode]
Met die ISO's heeft hij niet eens {boot,root,driver}disks nodig.
[/ultimatemierenneukmode]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• VyperX
  • Laatst online: 24-07 15:57
Niet om het een of ander... maar kan je met die hardware config niet beter FreeSco gebruiken?

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 01 november 2001 19:16 schreef odysseus het volgende:
[ultimatemierenneukmode]
Met die ISO's heeft hij niet eens {boot,root,driver}disks nodig.
[/ultimatemierenneukmode]
Zei ik dat dan? Nee. :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38
Op donderdag 01 november 2001 16:57 schreef stiena het volgende:

[..]

mierenneukmode

het zijn 2 bootdisks

/mierenneukmode
mierenneuk-de-mierenneukers-mode:
Het zijn er 3:
rescue, root en drivers (die ik dus wel nodig had voor de eepro module)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 19:17 schreef VyperX het volgende:
Niet om het een of ander... maar kan je met die hardware config niet beter FreeSco gebruiken?
Debian draait nog wel redelijk goed op die machine hoor, dus dan zou ik toch echt wel voor Debian gaan als ik de keuze had.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

debian kan best op zo'n systeem, de nadelen zijn al genoemd... als je veel servers draait (ftp, http, ...) dan zou ik inderdaad wel een geheugenupgrade overwegen, een paar 8MB SIMMs zijn overal en nergens te krijgen (voor nop of voor een paar tientjes), dan heb je 8 + 16 = 24MB, of maak er gelijk 32 van, dat werkt *echt* een stuk lekkerder voor een servertje... als je echt alleen routing wilt doen is 8MB zeker goed te doen, voordeel is dat je wat meer mogelijkheden hebt dan met freesco :D

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1