Ik doe veel met qnx.. Voor QNX an sich er is niet zo gek veel te halen en er is ook absoluut 0,0 aan hardware ondersteuning (op een paar netwerkkaartjes na). Het heeft een paar leuke features (mqueues, clustering, proxies) die ondertussen lang en breed zijn ingehaald door andere OS'en.
Ik geloof niet dat er een GCC port is, maar watcom heeft een goeie (lees: redelijk te gebruiken) compiler + documentatie. Gaat je alleen een hoop centen kosten en dankzij de license manager van qnx is het verschrikkelijk moeilijk om een illegale kopie aan de gang te krijgen.
Natuurlijk is kylix te porten naar qnx (de compiler zeker). De gui (waarvoor je waarschijnlijk kylix voor wilt hebben) wordt denk ik moeilijker. Ik weet niet precies of er een X draait op qnx want bij ons draait qnx alleen als realtime controle-systeem voor een aantal bedrijfsprocessen.
Verder is QNX niet interessant voor gebruik buiten (realtime) industriele doeleinden.
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.