Toon posts:

[SQL Server/ MSDE] connectie maken via internet

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

via de search kon ik niks vinden, dus...

Ik heb op m'n pc'tje MSDE (== SQL Server 7) geinstalleerd, dat werkt allemaal perfect lokaal, en ook in het lokale netwerk, maar nu wil ik de database via internet benaderen...

Ik heb al gehoord dat je met de 'SQL Server Client Network Utility' TCP/IP en Multiprotocol moet enabelen, dat heb ik nu gedaan, maar het werkt niet...
Na een tijdje denken zegt hij dat hij de netwerk naam niet herkent of zo (error 53)

Ik wil voornamelijk de database via VB aanspreken, en daar gebruik ik de volgende connectionstring voor:
"Provider=SQLOLEDB;Data Source=<ip-adres>;Initial Catalog=<databasenaam>; User ID=<user>;Password=<pass>;"

Lokaal doet ie dit wel, maar via internet niet...

Heeft iemand een idee?? Please...

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 15:02
Weet je zeker dat er geen firewall tussen zit die tcp poort 1433 filterd ?
en zorg ervoor dat sqlserver in mixed mode authenticatie staat.
probeer anders eerst eens een odbc koppeling te maken via het configuratiescherm.
check ook ff met ping of je dat ip wel kan bereiken, je weet maar nooit..

laat ff horen of het lukt ben wel benieuwd, is een vaag probleem, maarja die kom je wel vaker tegen bij sqlserver :?

Greetz,

CrCErRoR

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 08:12

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 31 oktober 2001 19:40 schreef KoenM het volgende:
Na een tijdje denken zegt hij dat hij de netwerk naam niet herkent of zo (error 53)
Error 53 is File Not Found
:?
Lokaal doet ie dit wel, maar via internet niet...
Idd een eventuele firewall moet port 1433 doorlaten.

En MSDE staat standaard op Authentication Windows only. En voor zover ik weet kun je dat alleen met de Enterprise Manager aanpassen (properties van je SQL Server, tabblad Security). Maja die heb je dus niet met een gewone MSDE.
(ik heb hier MSDE van SQL 2000, maar geinstalleerd vanaf de SQL Server cd, en dan kun je daarna gewoon de tools installeren incl. de Enterprise Manager).
TCP/IP als protocol moet verder gewoon werken, mits bovenstaande dus goed staat.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Tanx voor de reacties!

CRCError: Ik heb alleen de standaard XP firewall. Zou die 'm blokeren?
Een odbc koppeling naar m'n lokale serve gaat perfect, ook via m'n lokale netwerk, maar via internet niet!

CrazyD: Ik zal proberen de client tool ergens vandaan te 'toveren' >:) en dan met de enterprise manager de rechten te veranderen, maar ik vrees dat daar het probleem niet ligt want hij zegt dat ie niet kan connecten, dus hij is nog geen eens bij de authorisatie aanbeland!
Over die 53: hij zegt 'An error 53 - (The network path was not found) occured while connecting to the remote machine'
Dit krijg ik als ik in de SQL Server Service Manager het ip adres van m'n pc invul. Als ik m'n computernaam intik gaat het wél goed. 127.0.0.1 gaat óók goed! 'localhost' weer níet (:?)!

Verder gaat pingen en tracert wél goed

Plz help

Verwijderd

voeg es Network Library=DBMSSOCN; toe aan je connection string?

• Crazy D

Crazy D

Op woensdag 31 oktober 2001 20:56 schreef KoenM het volgende:
want hij zegt dat ie niet kan connecten, dus hij is nog geen eens bij de authorisatie aanbeland!
Klinkt toch een beetje alsof de port niet open staat.

De Service Manager zegt idd braaf dat ie het netwerk path niet kan vinden. Dat ie 'm met localhost niet kan vinden is wel duf. Hoewel, zit dat ondertussen te testen, localhost zegt 'm hier ook niks... terwijl je vanuit code gewoon met localhost kan connecten. Een . pakt ie trouwens ook niet terwijl je met de query analyzer gewoon kan connecten met . als server... vaag.

Als ik twijfel probeer ik altijd een telnet sessie te starten met het ip en port 1433. Kwee nie wat je er verder mee kan, maar "geen error = server draait" ;)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het meteen ff in de MSDN opgezocht: dus door die extra toevoeging vertel je 'm dat ie expliciet via TCP/IP moet connecten?

Dus dan zou het dit moeten worden:
"Provider=SQLOLEDB;Data Source=<ip-adres>;Initial Catalog=<databasenaam>; User ID=<user>;Password=<pass>;Network Library=DBMSSOCN;"

ik zal 's kijken of dit gaat werken. In ieder geval bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Oei, ik probeer net ff via telnet te connecten en dan krijg ik
'Connecting To localhost...Could not open connection to the host, on port 1433.
No connection could be made because the target machine actively refused it.'

Dit lijkt volgens mij idd. op de firewall, die z'n werk iets te goed doet... Trouwens, het maakt niet uit op welke poort ik probeer te telnetten, telkens krijg ik bovenstaande error

• CRCerror
Volgens mij start winXP automatisch de firewall, en blokkeerd dan alle binnenkomende verzoeken om een verbinding op te zetten.
Kijk eens bij de advanced settings van je netwerkverbinding, en zet de firewall eens uit. Of maak een rule die verbidingen over tcp naar poort 1433 toestaat.

kijk voor de zekerheid ook ff met netstat.exe -p tcp -n
even of je wel een proces hebt luisteren op poort 1433

CrCErRoR

• Crazy D

Crazy D

Op woensdag 31 oktober 2001 21:28 schreef KoenM het volgende:
Dit lijkt volgens mij idd. op de firewall, die z'n werk iets te goed doet...
:D
Hij doet gewoon waar ie goed in is: je het leven zuur maken ;)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Tanx!

Er staat alleen niks op 1433 te luisteren! Terwijl MSDE weldegelijk aanstaat. Hoe zou ik 'm zo kunnen instellen dat ie wel gaat luisteren?
Hoe zou ik trouwens zo'n rule op poort 1433 kunnen zetten?

• Crazy D

Crazy D

Op woensdag 31 oktober 2001 21:56 schreef KoenM het volgende:
Er staat alleen niks op 1433 te luisteren! Terwijl MSDE weldegelijk aanstaat. Hoe zou ik 'm zo kunnen instellen dat ie wel gaat luisteren?
Uhh dat zou ie automatisch moeten doen als MSDE aangaat. Maarre uh als je vanaf diezelfde machine telnet localhost 1433 doet?
Hoe zou ik trouwens zo'n rule op poort 1433 kunnen zetten?
Ik heb geen XP... :) In winroute kun je een package filter instellen, dus expliciet voor 1 (of een range van...) port opgeven dat ie wel, of juist geen verbinding mag mag maken. Hoe dat in XP gaat geen flauw idee. Kweet niet of het kan met XP, ik neem tenminste niet aan dat de firewall van XP een erg uitgebreid ding is (?). Onze vrienden van [forum=11] kunnen je daar ongetwijfeld meer over vertellen :)

22:17 en nog steeds at Work |:( hier klopt iets niet ;)

Exact expert nodig?

• CRCerror
Met de sqlserver network utility moet je er voor zorgen dat tcp/ip in de lijst van "enabled protocols" staat.
Als dit gebeurt is dan moet je met netstat een proces op 1433 zien luisteren, als dit niet zo is, start dan sqlserver eens opnieuw op.

wat betreft de firewall, probeer het eerst eens te testen door de firewall uit te zetten, dit doe je in bij de eigenschappen van je netwerkverbinding , onder de knop advanced staat geloof ik een vinkje wat je uit moet zetten.

daar kun je ook regels opstellen, sqlserver heeft de volgende poorten nodig.
tcp 1433
udp 1434

deze regels aanmaken is vrij eenvoudig, dat wijst zichvanzelf .

CrCeRrOr

Verwijderd

Topicstarter
ik denk idd dat ik met de server network utilities moet instellen dat ie naar tcp/ip moet gaan luisteren, verder zal ik 's kijken naar die XP firewall, gisteravond kon ik de genoemde isntellingen niet vinden, maar dat moet wel lukken...

Verwijderd

MSDE installeert standaard in Windows Authentication Mode. Je moet een commandline parameter meegeven bij installatie wil je mixed mode gebruiken. Dit is ook in te stellen in de install ini file. Zie voor meer info de SQLServer2000 books online en/of http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnsql2k/html/sql_security2000.asp?frame=true

• CRCerror
Je kunt ook gewoon met de Enterprise manager de authenticatie instellen op integrated security of mixed mode.
Doe dit door rechts te klikken op de servernaam en dan te klikken op properties.
OP het tabblad security selecteer "SQL Server and windows NT" .. dan kun je via internet ook gewoon inloggen met de SQL server accounts zoals sa ( niet doen, maak een andere login met minder rechten).

Greetz,

CrCeRrOr

Verwijderd

Topicstarter
Tanx!

ik ga vanavond Enterprise mangager installeren, en die rechten instellen, en isntellen dat ie op tcp/ip moet gaan luisteren, dan hoop ik dat het gaat werken.

In ieder geval al hartstikke bedankt voor jullie reacties!!! :) :)

• Crazy D

Crazy D

Success :)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Thanks guys! HET WERKT!! :) :) I'm happy :) :) Nu moet ik 'm alleen nog door een firewall laten werken, maar dat is iets héél anders!
Pagina: 1