Die truukjes zijn al sinds jaar en dag bekend. Had er ooit eeb boekje voor uit de bibliotheek (ik weet helaas niet meer hoe het heette. Geloof iets van: leer hoofdrekenen in 30 dagen). Bijvoorbeeld: x5^2=x*x+1*100+25 oftewel x met x+1 vermenigvuldigen en er 25 achter plakken. voorbeeld: 85^2=7225. Dat truukje om met elf te vermenigvudigen is door het laatse getal van het getal dat met elf wordt vermenigvuldigd te laten staan, het getal daarna bij het eerste op te tellen, etc. voorbeeld: 34567*11= 380237 (eerst zeven, dan zeven plus zes, een onthouden, etc...)werkt overigens met 101, 1001 enzo beter (makkelijker). Ook truukjes zoals met vier vermenigvuldigen is 2 keer verdubbelen, door vijf delen is gewoon verdubbelen en een door 10 delen, etc. Veel van die truukjes kun je zelf verzinnen mbv breuken, en door een getal te schrijven als een string letters (gecombineerd met bekende getallen): x5^2 namelijk is:
x5
x5 *
----------
50x + 25
100x^2 + 50x +
-------------
100x(x+1) + 25 zoals ik al had aangegeven.(je moet wel zien dat dit handig is: die keer 100 zorgt er juist voor dat je de 25 er mooi achter mag zetten!) x mag overigens willekeurig groot zijn, maar aan 2376585*2376586 heb je niet zo veel

.
Ik weet zeker dat als je een beetje nadenkt en fatsoenlijke wiskundesoftware hebt, je dit soort identiteiten bij dozijnen

in een handomdraai kunt afleiden. Wel leuk overigens.
Wellicht ook indrukwekkend als je de tabellen voor de vijdemachtwortel uit je hoofd kent: het laatste getal van de vijfde macht van een getal is het getal zelf

(2^5 = 32, 3^5=243, etc.). Bekijk zelf eens waar de vijfdemachten liggen, en je kunt vaak wel een schatting geven welk getal ervoor komt (vijdemacht groeit namelijk erg hard!)
Als je wat verder in de wiskunde bent kun je nog veel meer eigenschappen van getallen (en dan ook wortels) afleiden mbv integralen enzo. Deze truukjes werden natuurlijk ontzettend veel toegepast toen er nog geen computers waren.
Gauss berekende bijvoorbeeld met pen en papier het aantal priemgetallen onder de drie miljoen

, tot op enkele milliprocenten korrekt

.
PS: hoofdrekenen is een kwestie van oefenen. Een hoofdreken"wonder" uit Duitsland heeft ooit PET-scans ondergaan terwijl hij hoofdrekende. Wat bleek? Hij gebruikte voornamelijk zijn lange-termijngeheugen, terwijl ongeoefende mensen hun korte-termijn gebruiken voor dit soort berekeningen. Is overigens geen wonder dat die vent er zo goed in was: na 2 jaar lang elke dag minimaal 4 uur lang hoofdrekenen

zou ik ook zonder P9 1,289 THz binnen luttele seconden een encryptiesleutel kraken!