Ik heb een harddisk van 30 Gb 7200 rpm en mb cache?? heeft het dan wel zin om een moederbord te kopen et RAID , wat is RAID precies
Verwijderd
RAID is niet mogelijk met een schijf. Er zijn verschillende soorten RAID ( weet ze niet allemaal ).
Bijvoorbeeld 2 schijven die op 1 RAID controller zitten die helemaal identiek aan elkaar zijn. Valt er een uit dan blijft je pc doordraaien op de ander zonder data verlies.
Nog een andere vorm van RAID is 2 schijven als 1 laten zien, voor xtra snelheid.
Ik weet niet of ik het helemaal goed omschrijf allemaal en welke RAID welke is ( RAID 0, 1, 5, 10 enz
), maar hoop dat je er toch een beetje wat aan heb
Bijvoorbeeld 2 schijven die op 1 RAID controller zitten die helemaal identiek aan elkaar zijn. Valt er een uit dan blijft je pc doordraaien op de ander zonder data verlies.
Nog een andere vorm van RAID is 2 schijven als 1 laten zien, voor xtra snelheid.
Ik weet niet of ik het helemaal goed omschrijf allemaal en welke RAID welke is ( RAID 0, 1, 5, 10 enz
Verwijderd
klopt,
raid 0 is striping, dit betekend meerder fysieke hdd's als een volume gebruiken met bijna dubbele performance, dit levert echter geen veiligheid op sterker nog je totale data is afhankelijk van de betrouwbaarheid van 2 schijven.
raid 1 is mirroring, dit is twee identieke schijven op elkaar spiegelen, dit levert een volume op waarvan er dus een disk uit mag/kan vallen zonder directe consequenties.
Raid 3 is bijna uitgestorven.
raid 4,5 is een volume bestaande uit minimaal 3 disks waarvan een fysieke disk voor parity data gebruikt in raid 4 en raid 5 verdeelt de parity bijkomend ook nog eens over de fysieke disks hierdoor wordt er in alle gevallen met 1 uitgevallen disks een werkend volume gegarandeerd met ook een over het algemeen hogere performance van een disk.
dus terug komend op je vraag raid betekend Redundant Array of Inexpensive Disks, en dit betekend dat je er dus meer als een nodig hebt.
in het kort nee, dat kan niet.
RGZ
MASH
raid 0 is striping, dit betekend meerder fysieke hdd's als een volume gebruiken met bijna dubbele performance, dit levert echter geen veiligheid op sterker nog je totale data is afhankelijk van de betrouwbaarheid van 2 schijven.
raid 1 is mirroring, dit is twee identieke schijven op elkaar spiegelen, dit levert een volume op waarvan er dus een disk uit mag/kan vallen zonder directe consequenties.
Raid 3 is bijna uitgestorven.
raid 4,5 is een volume bestaande uit minimaal 3 disks waarvan een fysieke disk voor parity data gebruikt in raid 4 en raid 5 verdeelt de parity bijkomend ook nog eens over de fysieke disks hierdoor wordt er in alle gevallen met 1 uitgevallen disks een werkend volume gegarandeerd met ook een over het algemeen hogere performance van een disk.
dus terug komend op je vraag raid betekend Redundant Array of Inexpensive Disks, en dit betekend dat je er dus meer als een nodig hebt.
in het kort nee, dat kan niet.
RGZ
MASH
Als je raid hebt krijg je ook vier ide poorten op je mobo als je dan raid uitzet kan je wel veel dvd spelers branres enzo aansluiten. verder is het een fgoede uitbreiding voor de toekomst raid.
Maar raid op een hd kan en gaat niet!!
mzzl
Maar raid op een hd kan en gaat niet!!
mzzl
Proud member of Tacopsclan [CLS]
Verwijderd
Leuk verhaaltje alleen is het: Redundant Array of Independent DisksOp donderdag 01 november 2001 12:58 schreef MASH_MAN het volgende:
zover ik weet is het toch echt redundant array of inexpensive disks.
Zo staat het iig wel in de boeken.
Ik heb raid met 1 hardeschijf en gewoon in een raid slote zitten. Je kan dan wel niet raid 0 of 1 aanzetten, maar raid geeft wel de 'echte' ultra DMA 5 (100mb/s) dus niet alleen in windows, maar ook in dos e.d.
De drivers zijn ook beter.
Kortom je hebt er met één hd weinig aan, maar het is toch iets sneller, en het kost bijna niks méér en je hebt 4 ide sloten.
nadeel is dat de raid-controller altijd naar je hd moet zoeken, dat duurt 3-5 sec (bij asus)
De drivers zijn ook beter.
Kortom je hebt er met één hd weinig aan, maar het is toch iets sneller, en het kost bijna niks méér en je hebt 4 ide sloten.
nadeel is dat de raid-controller altijd naar je hd moet zoeken, dat duurt 3-5 sec (bij asus)
Verwijderd
das wel vreemd? waarom zouden je drives ineens inexpensive zijn??Op donderdag 01 november 2001 13:44 schreef BB_ApoC het volgende:
zover ik weet is het toch echt redundant array of inexpensive disks.Zo staat het iig wel in de boeken.
Verwijderd
heb het even opgezocht:
In a standard PC, each hard drive is seen as an independent disk designated by letters like C,D,E, etc In a RAID system, multiple hard drives are placed into one or more "arrays" of disks. Each array is seen as an independent disk, though that array may include upwards of two, three, four, or more drives. This is why RAID stands for Redundant Array of Independent Disks. In an ATA RAID array, of course, the drives are low-cost ATA.
misschien door die laatste zin heeft ooit is 1 of ander figuur hier of ergens anders zomaar inexpensive verzonnen
In a standard PC, each hard drive is seen as an independent disk designated by letters like C,D,E, etc In a RAID system, multiple hard drives are placed into one or more "arrays" of disks. Each array is seen as an independent disk, though that array may include upwards of two, three, four, or more drives. This is why RAID stands for Redundant Array of Independent Disks. In an ATA RAID array, of course, the drives are low-cost ATA.
misschien door die laatste zin heeft ooit is 1 of ander figuur hier of ergens anders zomaar inexpensive verzonnen
Verwijderd
then again what is so independent about these disks youre talking about ??
RGZ
MASH
RGZ
MASH
Op donderdag 01 november 2001 13:15 schreef dragak het volgende:
[..]
Leuk verhaaltje alleen is het: Redundant Array of Independent Disks
Verwijderd
het kan inexpensive [ oud en niet meer gebruikt ] zijn, en independant . independant is van nu .
raid met 1 disk kan WEL. Je kan een raid0 maken met 1 disk. en ook performance winst hebben, door de cache die er tussen hangt ..
raid met 1 disk kan WEL. Je kan een raid0 maken met 1 disk. en ook performance winst hebben, door de cache die er tussen hangt ..
Ff opgezocht bij Whatis
RAID (redundant array of independent disks; originally redundant array of inexpensive disks) is a way of storing the same data in different places (thus, redundantly) on multiple hard disks. By placing data on multiple disks, I/O operations can overlap in a balanced way, improving performance. Since multiple disks increases the mean time between failure (MTBF), storing data redundantly also increases fault-tolerance.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Verwijderd
feitelijk is er niets independent's aan een raid set omdat zij allen de zelfde controller/ voeding gebruiken, en inexpensive is nog steeds aan de orde daar je met raid nog steeds volume grote's kunt creeren die met normaal beschikbare volume grote's op dit moment 180gb niet gangbaar zijn en via raid toch op relatief goedkope wijze te realiseren zijn, en vandaar is inexpensive zeker niet obsolete.
RGZ
MASH
RGZ
MASH
Op donderdag 01 november 2001 14:07 schreef scsi-freak het volgende:
het kan inexpensive [ oud en niet meer gebruikt ] zijn, en independant . independant is van nu .
[off topic]
Volgens mij is er helemaal geen redundancy in RAID 0. Dus vind ik de zgn. nieuwe betekenis van RAID maar
shit.
Volgens mij is er helemaal geen redundancy in RAID 0. Dus vind ik de zgn. nieuwe betekenis van RAID maar
Geen beurs, geen tempo
Verwijderd
en wat betekend 0 uitgeschreven NUL, dat is toch ook niets ?!
de meeste mensen beginnen ook bij 1 te tellen als ze het over iets hebben.
RGZ
MASH
de meeste mensen beginnen ook bij 1 te tellen als ze het over iets hebben.
RGZ
MASH
Op donderdag 01 november 2001 14:22 schreef DennisBoom het volgende:
[off topic]
Volgens mij is er helemaal geen redundancy in RAID 0. Dus vind ik de zgn. nieuwe betekenis van RAID maarshit.
Pagina: 1