één linux partitie maken?

Pagina: 1
Acties:

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat is het nadeel als ik één linux partitie aanmaak waar mijn hele systeem op gaat draaien? Uiteraard maak ik wel een aparte SWAP partitie aan.

/dev/hda1 Linux 10 gig
/dev/hda2 Linux SWAP 250 mb

Mijn idee is dat op deze manier optimaal gebruik wordt gemaakt van mijn schijfcapaciteit. Ik heb namelijk geen zin om de /home partitie kleiner te maken omdat ik op de /usr partitie schijfruimte te kort kom.

Aangezien deze partities toch niet gedefragmenteerd hoeven te worden (toch?) zie ik hier het nut niet van in. Of geeft dit soms performance problemen op de server?

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

't Nadeel zit 'm vooral in de veiligheid en in 't gebruiksgemak. Wanneer 1 partitie 'crasht' (onleesbaar wordt) kun je de rest vaak nog redden. Ook is het met meerdere partities veel eenvoudiger om linux bijv. geheel opnieuw te installeren zonder je home-dirs kwijt te raken.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op woensdag 31 oktober 2001 17:51 schreef xantos het volgende:
Wat is het nadeel als ik één linux partitie aanmaak waar mijn hele systeem op gaat draaien? Uiteraard maak ik wel een aparte SWAP partitie aan.
Ik zou toch willen aanradem tenminste een aparte home partitie aan te maken. Dit is erg gemakkelijk bij updaten naar een nieuwe versie of andere distributie; al je instellingen blijven dan behouden.

Verder is volgens mij het doorpartioneren van je harddisk soms iets efficienter en betrouwbaarder bij HD uitval,maar niet echt noodzakelijk.

[Edit: Net iets te laat]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Ik heb een aparte /boot (ext2). Deze werd bijv. bij redhat aangemaakt en vooraan de schijf neergezet om lilo trubbels te voorkomen. Tegenwoordig boeit dat niet meer maar laatst was ik toch erg blij met deze ext2 partitie (rest is ReiserFS), XP had nl mijn mbr overschreven en toen kon ik met exploreext2 (proggel onder windows om ext2 partities te lezen) een kernel image pakken en op een flop zetten.

Verder: een aparte /home voor als het fout gaat. Kan je je systeem compleet opnieuw installen en als ie weer goed draait je /home mounten en je hebt al je gegevens weer.

Je kan in linux heel makkelijk je partities koppelen. /home te klein? / te ruim? Plemp een grote dir naar een plekje op / en klus een symlink. Klaar.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Nouja, als je wilt herinstallen, kun je dat gewoon over de / partitie heen doen (en dus de /home partitie niet aanraken), en van FreeBSD weet ik dat hij zijn filesystem dynamisch optimaliseerd voor het type data dat erop komt, dus daar zijn aparte partities waarschijnlijk performance-verhogend (bijv /etc/ op aparte partitie, dat zijn veeeel kleine files).

Maar ikzelf vind het gedoe van meerdere partities ook niet zo de moeite; ik heb gewoon 1 voor / en 1 voor swap.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op woensdag 31 oktober 2001 18:07 schreef balk het volgende:
Je kan in linux heel makkelijk je partities koppelen. /home te klein? / te ruim? Plemp een grote dir naar een plekje op / en klus een symlink. Klaar.
Dat kan inderdaad heel gemakkelijk. Als je zoiets echter een paar keer doet, heb je binnen de kortste keren een grote puinhoop, waar niemand, inclusief jijzelf, de weg meer weet.

Tot zo ver de wijze raad ;)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Op woensdag 31 oktober 2001 18:13 schreef RemcoX het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad heel gemakkelijk. Als je zoiets echter een paar keer doet, heb je binnen de kortste keren een grote puinhoop, waar niemand, inclusief jijzelf, de weg meer weet.

Tot zo ver de wijze raad ;)
:) weet ik. Maar ik geef alleen maar aan dat het kan.

Ik heb overigens ook nog een aparte /usr partitie. Omdat eerst linux op een 2GB hd stond (/ ex swap en /home), dat werd te klein. Nieuwe 30GB :9 schijf erin, /usr verplaatst. Later ook nog / verplaatst.

[off-topic]
ik moet kappen met replyen, morgen tentamen :(
lineaire algebra :r
[/off-topic]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 31 oktober 2001 18:02 schreef Poohbear het volgende:
't Nadeel zit 'm vooral in de veiligheid en in 't gebruiksgemak. Wanneer 1 partitie 'crasht' (onleesbaar wordt) kun je de rest vaak nog redden. Ook is het met meerdere partities veel eenvoudiger om linux bijv. geheel opnieuw te installeren zonder je home-dirs kwijt te raken.
Oh? Ik wil wel eens een partitie zien crashen eigenlijk... Een HD kan crashen ja, maar dan is er vaak toch al geen redden meer aan, 1 of 16 partities...

• xantos
  • Niet online
ok, bedankt voor de tips!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

Super_ik

haklust!

ik heb ook maar 1 partitie en nu heb ik idd het probleem dat er een kompleet andere distro op moet en de shit in /home bewaard moet blijven

ik heb toen maar 1 partitie gemaakt omdat ik nie wist hoeveel ik voor / en hoeveel voor /home moest neme

en ja ik heb natuurlijk ook een swap

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• xantos
  • Niet online
toch vind ik persoonlijk best een goed plan om alles op één partitie te zetten.

Als een schijf crashed ben je inderdaad alles kwijt en niet 1 partitie. En dat ik mijn /home dir kan behouden... ach.. ja... gewoon een tar.gz. van maken en kopieren naar een andere machine. Geen probleem toch?
Pagina: 1