Toon posts:

4 kanaals uitgang -> 6 kanaals ingang

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Terratec DMX X-Fire 1024 geluidskaart, een Technics SA-DX930 versterker en een 5.1 speakerset.
Nou wil ik het 4 kanaals analoge geluid van mijn geluidskaart op de versterker aansluiten, maar de enige ingang die ik daarvoor kan gebruiken gaat uit van een 6 kanaals bron. Ik kan dus wel voor en achter aansluiten, maar heb dan geen signaal naar de subwoofer (aangezien deze een eigen input heeft).
Weet iemand hoe ik boel aan moet sluiten z.d.d. de subwoofer wel door ieder kanaal gebruikt wordt bij bijv. EAX geluid?

Schematische weergave van de aansluitingen:
http://www.xs4all.nl/~huize15/Overig/Aansluitingen.gif

Verwijderd

Euj Maurizio, alles flex jonge? 8-)

Zie hier mijn technisch inzicht:

Als je ook een draadje op je subwoofer wilt hebben, zou je dus eigenlijk de 4 draadjes die je al hebt af moeten tappen en dan de 4 gewonnen draadjes combineren tot 1 draadje, en die in je woofer pluggen.

Een beetje een hardware probleem dus... ik weet niet eens of dat wel mogelijk is. Maja, ik ben dan ook een software-bikkel he...

Oh well, succes ermee :7

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik ook al bedacht...maaruh, dan wordt toch alles mono? :? En krijgt die subwooferingang het dan ook niet 4 keer zo zwaar?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Nee, dat is niet de juiste oplossing want dan worden alle kanalen 1 kanaal dus mono, dus daar heb je wat elektronica voor nodig om de boel los te koppelen b.v met een aantal opamps.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Opamps? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Klinkt duur... :)

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 22:22 schreef Campo het volgende:
Opamps? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Klinkt duur... :)
Meestal klein IC'tje dat een versterker is. Kosten: een paar gulden.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
gewoon 1 ingang bijv. linksvoor ook naar je subingang leiden(doorlussen). Als het goed is merkt je linkerkanaal er niks van, alleen je sub werkt! en die lage frequenties worden toch nooit op 1 kanaal (bijv rechtsachter) gezet maar zit altijd op alle kanalen

diskeltische lurker

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat er ook aan te denken om de links & rechts van de tape-out van mijn versterker samen in de subwoofer ingang te proppen. Of kan ik dan net zo goed meteen de brandblusser pakken?

Verwijderd

Gaafheid 8-)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Draadjes knippen en plakken is een slecht idee. Je wil toch dat je subvolume met je volumeknop meegaat? ;). Dat gaat alleen gebeuren als je hem via de versterker oid aansluit. Anders zit je met twee volumeknoppen te kloten. En dat nog naast het feit dat het gewoon een ranzige aansluitmethode is. :o
Op woensdag 31 oktober 2001 22:43 schreef Campo het volgende:
Ik zat er ook aan te denken om de links & rechts van de tape-out van mijn versterker samen in de subwoofer ingang te proppen. Of kan ik dan net zo goed meteen de brandblusser pakken?
Ik zou dan in ieder geval met m'n handen HEEEL voorzichtig die sub opendraaien :o. Verder regelt het volume dan niet echt lekker mee. Die tape-outs blazen gewoon constant een zo hard mogelijk signaal uit. (zou trouwens ook best zomaar eens te zacht kunnen zijn).

Wat je beter kan doen is een pre-out of iets dergelijks gebruiken. Of misschien nog makkelijker. Sluit je frontluidspreker via die sub aan op de versterker op de B speaker uitgang.

Dus als je muziek/DVD/etc. luistert, gebruik je gewoon de normale A uitgang (direct naar de speakers) en als je via de 5.1 input gaat werken schakel je over naar de B output, waarvan het kabeltje via je sub naar de speakers gaat.

Als je speakers met bi-wire terminals hebt, kan je gewoon dat plaatje ertussen laten zitten en als je een enkele terminal op je speakers hebt, sluit je gewoon beide draadjes gelijk aan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/JvS/pics/subaansluit4.1.jpg

Enige nadeel: je sub krijgt dan consant ook signaal van de speakerniveau. Ik zou niet weten of dat slecht is. Ik denk het niet, want in geeneen handleiding heb ik gelezen dat dat niet kan. Sterker nog: in die van de sony pascal setjes (of all subwoofers 8-)) staat, dat als je wat meer laag wil dat je dan én én moet aansluiten :o. Je zou denken dat dat dan wel moet kunnen :P.

<font size=1>Disclaimer: ik voel me niet verantwoordelijk voor als het fout gaat >:)</font>

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
JvS, bedankt voor je uitleg! Ok, ik heb het tape-out idee overboord gegooid en zit nou aan deze manier te denken (en ja, met die tekening ben ik veel te lang bezig geweest :)). Ik heb nou rekening gehouden met het hierboven voorgestelde 'doorlussysteem'.
Is dit een brandveilige oplossing? Ik maak nu geen gebruik meer van de normale subwoofer uitgang op mijn versterker en ik vraag me af of dat geen effect heeft op Dolby Digital 5.1 geluid, dat ik via de optische uitgang doorvoer (m.a.w. is de scheiding van de lage tonen wel net zo goed?)

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het zal er om spannen. Ik denk zelf dat het niet echt heel erg is ofzo. Tenzij je hele kleine frontspeakers had, die moet je dan nu in je Dolby Digital menu'tje op "large" zetten.

Coolness trouwens, dat je je center ook kan doorlussen :). Die moet dan ook op "large" staan.

Je sloopt hier in ieder geval niets mee :). En ik denk ook niet dat je direct wat gaat "missen" doordat de sub nu niet via een eigen kanaaltje, maar via de speakers aangestuurd word :) (maar dat zou je toch voor de zekerheid zelf moeten beluistere, het lijkt me iig niet: het subsignaal wordt door de dolby digital decoder verdeeld over de speakers die op "large" staan ingesteld (dus in ieder geval je drie front speakers) en gaat dus via die kanalen gewoon ook naar de subwoofer :).

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-08 20:52

Metten

ik hou het graag simpel

Kan je niet gewoon via Bass Management instellen dat hij de sub gebruikt voor de lage frequenties gebruikt, ook voor de 5.1 ingang??

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 02 november 2001 00:35 schreef Metten het volgende:
Kan je niet gewoon via Bass Management instellen dat hij de sub gebruikt voor de lage frequenties gebruikt, ook voor de 5.1 ingang??
Nee, dat is voor zover ik het weet bij elke versterker gewoon een "direct door naar de speakers" doorgang.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 02 november 2001 00:35 schreef Metten het volgende:
Op mijn versterker kan ik volgens mij zoiets niet instellen...

Maar goed, om het (eventuele) verlies aan lage tonen te compenseren, zou ik toch ook de normale ingang van de subwoofer erbij aan kunnen sluiten? (trouwens, de speakerset die eraan hangt is de JBL SCS125, met deze aansluitingen)

P.S. Sorry dat ik zo voorzichtig ben, maar ik heb ff geen zin om de boel op te blazen of zo... :)

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Mag ik in dit topic even een ander vraagje stellen? Het lijkt hier een beetje op.

Stel, je hebt 2 scheidingsfilters, beide 2-weg. Je sluit ze normaal aan op je versterker, zo krijg je L-hoog, L-laag, R-hoog en R-laag. Wat gebeurd er als je die L-laag en R-laag aan elkaar koppeld en naar 1 speaker laat gaan, terwijl je de L-hoog en R-hoog ieder naar een aparte speaker laat gaan? Wat ik hier eigenlijk mee wil bereiken is een mono-sub en 2 stereo speakers.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij krijg je dan weer hetzelfde wat ik hierboven al voorstelde met die tape-out: te veel vermogen naar één luidspreker (de subwoofer, dus) En waarschijnlijk raak je de scheiding van de kanalen ook kwijt...

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Op vrijdag 02 november 2001 21:29 schreef Campo het volgende:
Volgens mij krijg je dan weer hetzelfde wat ik hierboven al voorstelde met die tape-out: te veel vermogen naar één luidspreker (de subwoofer, dus) En waarschijnlijk raak je de scheiding van de kanalen ook kwijt...
Dat teveel vermogen is iets aan te doen natuurlijk. Maar die scheiding... hmm.. ik weet niet. Je maakt alleen de lage tonen mono, de hoge tonen gaan als het goed is hun eigen weg... Ik weet niet, ik heb te weinig verstand van scheidingsfilters.

Iemand??

Verwijderd

Topicstarter
En ik denk ook niet dat je direct wat gaat "missen" doordat de sub nu niet via een eigen kanaaltje, maar via de speakers aangestuurd word :) (maar dat zou je toch voor de zekerheid zelf moeten beluistere, het lijkt me iig niet: het subsignaal wordt door de dolby digital decoder verdeeld over de speakers die op "large" staan ingesteld (dus in ieder geval je drie front speakers) en gaat dus via die kanalen gewoon ook naar de subwoofer :).
Ik heb de boel nou op de 'doorlusmanier' aangesloten en een aantal Dolby Digital trailers bekeken. Wat blijkt: de bas wordt toch naar een apart kanaal gestuurd! :( (de front- en centerspeakers zijn op mijn versterker op 'large' ingesteld, dus daar zou 't niet aan moeten liggen...)
Pagina: 1