Toon posts:

Debian vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
1. Zit er standaard een desktop dinges (hoe heet dat ook al weer :? ) op zoals kde of gnome. Zo nee hoe installeer ik die?.
2. Draaien er de zelfde programma's op als bv. redhat?
3. Welke moet ik downen. Ik wil hem graag van de Xs4all site downen (i.v.m met de snelhied die meestal wel goed is alleen staan er nog al veel bestanden welke moet ik zeker hebben en welke zijn wel handig?

tnx in a.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
1) Standaard, tsja, wat is standaard. Standaard installeert debian niet veel meer dan alle basic tools. Tijdens (na) de installatie krijg je de mogelijkheid om meer spullen te installeren, ook Gnome (en misschien tegenwoordig ook kde)
2) ja
3) Het makkelijkste is de net-install, je haalt een stuk of zes floppy images neer, zet die op flopies, booten, installatie doorlopen, drivers installen/stellen en de rest van je systeem naar behoeven van internet afhalen. Geen gezeur van 'welke pakketjes moet ik allemaal hebben', daar wordt allemaal voor gezorgd.

Ga je een desktop installen? Dan raad ik Woody aan. Ik heb geen ervaring met de installer van woody, je kan ook potato installen en een dist-upgrade doen.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
1. Bij de huidige versie (2.2R3) zit gnome 1.0 (dat is heel oud) en geen KDE
Bij de volgende versie (woody / 3.0) wit zowel gnome 1.4 als KDE 2.2.1)

Overigens is Gnome 1.4 en KDE 2.1.1 (dus niet 2.2.1) wel los te downloaden voor Debian 2.2R3

2. Ja, Linux = Linux, oke RedHat heeft wat nieuwe libraries maar op zich is dat meestal niet zo'n heeel groot probleem.
Verder heeft RedHat rpm packages, Debian deb packages, maar dat is deeels wel uitwisselbaar met alien

3. ftp.debian.nl is ook erg snel, welke je moet hebben is je eigen keuze, denk dat Woody wel kan.
Zie
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html voor mee info over het installeren via het netwerk

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 17:20 schreef balk het volgende:
1) Standaard, tsja, wat is standaard. Standaard installeert debian niet veel meer dan alle basic tools. Tijdens (na) de installatie krijg je de mogelijkheid om meer spullen te installeren, ook Gnome (en misschien tegenwoordig ook kde)
2) ja
3) Het makkelijkste is de net-install, je haalt een stuk of zes floppy images neer, zet die op flopies, booten, installatie doorlopen, drivers installen/stellen en de rest van je systeem naar behoeven van internet afhalen. Geen gezeur van 'welke pakketjes moet ik allemaal hebben', daar wordt allemaal voor gezorgd.

Ga je een desktop installen? Dan raad ik Woody aan. Ik heb geen ervaring met de installer van woody, je kan ook potato installen en een dist-upgrade doen.
Hoe maak ik die floppy's dan maken (welke bestanden heb ik daar voor nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Oh jah nog een andere vraag is het maken van een bootmenu moeilijk. Want met rh 7.2 is het me niet gelukt :'( met eerdere versies wel

• balk
Hoe maak ik die floppy's dan maken (welke bestanden heb ik daar voor nodig?
Zie
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html voor mee info over het installeren via het netwerk
In deze handleiding staat duidelijk en in het Nederlandsch beschreven hoe of wat. Check hem maar. Ik ben 2 jaar geleden ook met (een eerdere versie van) deze handleiding begonnen. Eerst het hele boek gelezen en daarna pas de cd's in m'n compu geduwd.
Op woensdag 31 oktober 2001 17:50 schreef AkroBatic het volgende:
Oh jah nog een andere vraag is het maken van een bootmenu moeilijk. Want met rh 7.2 is het me niet gelukt :'( met eerdere versies wel
Ja, dat kan. Standaard komt een ander OS er niet in te staan, maar als ik me niet vergis staat in die handleiding ook hoe je LILO moet configureren zodat je ook wind-OS op kan starten.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 17:50 schreef AkroBatic het volgende:
lilo uitleg. dit is een goede uitleg wel in et engels maar zelfs ik ben er uit gekomen dus .......

Verwijderd

Topicstarter
MAar in die handleiding hebben ze het over originele cd's waar haal ik die vadaan?

• balk
in paragraaf 3.1.5 staat een tabelletje, maar dat is misschien niet helemaal duidelijk.
Je boot van de rescue flop (images-1.44/rescue.bin) en start de installatie met de volgende flop (images-1.44/root.bin). De drivers haal je van diskette -1.44/driver-1.bin t/m -4.bin.

lees ook wat er onder staat.
De directory structuur op de cd is ongeveer hetzelfde als op de ftp server. Ga je bijvoorbeeld naar ftp.debian.org/debian , dan kan je vanaf daar de links in de handleiding volgen:
Alle bestanden die hieronder ter sprake komen, inclusief rawrite2.exe, zijn te vinden op de Debian Binary-1 CDROM, onder de directory /dists/potato/main/disks-i386/2.2.16-2000-07-14, in DOS \dists\potato\main\disks-i3\2_2.16-. Op de Debian FTP site is het dezelfde directory, alleen meestal met /debian ervoor. Dit is correct voor de oorspronkelijke release van Debian 2.2; eventueel volgende revisies kunnen een iets andere laatste component hebben.
in plaats van [knip=kontverhaal]2.2.16-2000-07-14[/knip][insert=correct]potato[/insert] kan je 'stable' of 'testing' invullen, al naar gelang de mate van getestheid je van je installatie verwacht. stable = stabiel en is licht verouderd maar heeft zichzelf wel bewezen.
testing is redelijk bij de tijd maar nog niet helemaal getest. :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 31 oktober 2001 18:26 schreef AkroBatic het volgende:
MAar in die handleiding hebben ze het over originele cd's waar haal ik die vadaan?
ftp://galileo.luon.net/ , maar dat is dus wel Debian Potato (de huidige Debian Stable), en die is nu een jaartje of 2 oud, wat best oud is voor een desktop (voor een server is Potato + security updates wel heel geschikt, want het doet de naam Debian Stable eer aan).

Op een desktop wil je waarschijnlijk liever Debian Testing (op dit moment Debian Woody), deze is veel nieuwer. Hij is alleen niet honderd procent bug-vrij (tis immers testing).
Je kunt Debian Testing zien als een soort van beta: niet foutloos, maar wel redelijk nieuwe software.
Stable behoort vrijwel bugloos te zijn, maar zal meestal oudere software bevatten (zeker nu... Als woody straks Stable is valt het weer even mee).
En Unstable kan ernstige bugs bevatten, maar heeft wel de allerallernieuwste software.
Pagina: 1