Toon posts:

voeding voor server...hoeveel Watjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende systeem wil ik als server gaan gebruiken, maar hoeveel watt is genoeg....

Server systeem:
Celeron333 slot1
128MB
1mb videokrt
4,3Gb HD
floppy drive
geen cd-rom
geen monitor

Hij moet goedkoop zijn, dus geen 300W ofzo
Maar ik zit te denken ivm de hitte als ik mijn voeding fan op 7V laat draaien (zodat ie een heel stuk minder herrie maakt)dan is misshcien wel een 300W aan te raden, omdat er dan veeeel mider cooling is

Hoe dichter je bij het maximum vermogen van je voeding komt, hoe warmer ie wordt
Dus als ik van een 235W voeding 200W gebruik wordt ie misschien erg warm, vooral als ik de fan op 7V laat draaien...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Nou, aan elke 200+ watt voeding heb jij genoeg.. Minder mag ook nog..

En het is niet zo dat een 300W voeding minder warm wordt als een 250W voeding.. (bij een 300W gaan er gewoon hogere stromen lopen, dus het ding wordt ook warmer). Het verschil is dat een 300W voeding componenten heeft die meer stroom kunnen hebben, meer heatsinks (om die hitte dus te koelen). Maar voor jouw systeem maakt dat echt niet uit.. En die fan op 7V zal ook geen probleem geven bij een 200W voeding! Je trekt er echt niet het maximale uit!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 08:45
Ik heb 50 piek betaald voor een 300W voeding. Ok, 'tis nix bijzonders. Geen Low noise, P4 support en dat soort ongein. Had ik niet nodig voor m'n Duronnetje... Een goede 300W Low Noise voeding met P4 support, daar betaal je wel 150 pieken voor... Weet niet of dat de moeite waard is

Verwijderd

Topicstarter
dacht het zelf ook wel, maarja ik heb echt geeeen ID hoeveel stroom een systeem vraag, totaal geeeen ID

Dus dan ben ik er nu zeker uit.....

• Philip_Janssen
Denk het wel, gewoon een standaart 300 Watt voeding is meer dan voldoende. Zeker voor dat systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 15:41 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
Denk het wel, gewoon een standaart 300 Watt voeding is meer dan voldoende. Zeker voor dat systeem.
Ik had het net ff over Twynn
300W is over-kill.....lang niet nodig

• Philip_Janssen
Op woensdag 31 oktober 2001 15:43 schreef _coolman_ het volgende:
Ik had het net ff over Twynn
300W is over-kill.....lang niet nodig
'tis altijd makkelijk om wat extra vermogen achter de hand te hebben. Wat prijs betreft maakt het niet veel uit. Bovendien, 300W word in jou geval niet zo heel erg warm, waardoor je je fans makkelijk op 7V kan laten draaien.

• Twynn
Op woensdag 31 oktober 2001 15:46 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
Bovendien, 300W word in jou geval niet zo heel erg warm, waardoor je je fans makkelijk op 7V kan laten draaien.
Die snap ik dus effe niet.. Wordt volgens jou een 300W versterker minder warem dan een 200W versterker die op hetzelfde volume speelt??

Nee dus..

En zeg nou zelf.. Een 300W voeding voor een oud celeron systeem? Da's inderdaad echt overkill..

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik verkoop men Aopen 230 Watt voeding.
- P4 support.
- Fan wordt geregeld door sensor en op een celeron hoor je die dus totaal NIET :-)

Mja, desktop mod zie je. Had nog een 300 watt voeding liggen en die kon ik toch moeilijk weg doen he.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 15:55 schreef Twynn het volgende:
Die snap ik dus effe niet.. Wordt volgens jou een 300W versterker minder warem dan een 200W versterker die op hetzelfde volume speelt??
Het is wel zo hoor, het is wel theoretisch gezien, maar toch zeker WEL waar!

• Jap
  • Laatst online: 29-06 14:51

Jap

No worries

Op woensdag 31 oktober 2001 15:03 schreef _coolman_ het volgende:
Het volgende systeem wil ik als server gaan gebruiken, maar hoeveel watt is genoeg....

Server systeem:
Celeron333 slot1
128MB
1mb videokrt
4,3Gb HD
floppy drive
geen cd-rom
geen monitor

Hij moet goedkoop zijn, dus geen 300W ofzo
Maar ik zit te denken ivm de hitte als ik mijn voeding fan op 7V laat draaien (zodat ie een heel stuk minder herrie maakt)dan is misshcien wel een 300W aan te raden, omdat er dan veeeel mider cooling is

Hoe dichter je bij het maximum vermogen van je voeding komt, hoe warmer ie wordt
Dus als ik van een 235W voeding 200W gebruik wordt ie misschien erg warm, vooral als ik de fan op 7V laat draaien...
200W is genoeg

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

Verwijderd

Gewoon een low noise 200Watt halen.
Die hoor je echt niet, en koelt voldoende. Een extra casefan op 7V is wel aan te raden.

• Twynn
Op donderdag 01 november 2001 08:38 schreef _coolman_ het volgende:

[..]

Het is wel zo hoor, het is wel theoretisch gezien, maar toch zeker WEL waar!
Leg maar es uit dan?

Bij het zelfde volume wordt er volgens mij namelijk evenveel vermogen geleverd aan de speakers.. Hierdoor heb je intern ook dezelfde stromen.. En die stroom veroorzaakt de hitte..

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
Je mag rekenen op een stroomverbruik van ongeveer 30 Watt. Dus een voeding van 150 W is al voldoende voor jouw systeem. MSI heeft zelfs een systeempje voor een celeron (max 800Mhz) met integrated video e.d. met een 90Watt voeding. Ik ga zelf een systeempje bouwen met celeron 850 met een 150Watt voeding.

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Wat ik thuis gedaan heb met mijn p166 is een flinke heatsink op de CPU. Een casefan blaast in de richting van de CPU. Die casefan staat in serie met de voedingsfan. Beide draaien dus op 6Volt.

200Watt is zat voor jou systeem. Een 7volt fan kan ook makkie. En zeker als je er nog een extra 7 volt fan in je kast bij zet.

Ik denk niet dat een Celeron veel warmer wordt dan een p166, dus je zou het zelfs kunnen doen zoals ik het gedaan heb.

Alles op eigen risico :)

Verwijderd

een voeding levert niet constant het maximum-Wattage, maar alleen wat het bord nodig heeft.
Daarnaast is er nog een bepaald verlies, wat dus in warmte omgezet wordt.

Je moet zelf weten wat je wil: een zeer stille voeding, een voeding met hoog rendement (dus lage verliezen, dus niet erg warm, dus energiezuinig).

In mijn geval heb ik er een Enermax voeding ingezet, die heeft een rendement van ca 75% dacht ik, wat vrij hoog is.
Misschien wat overdreven voor jouw server-computer.

maar t komt er op neer dat je moet kiezen tussen hoge aanschafkosten (efficiente voeding) of hogere stroomkosten (inefficiente voeding).

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
150 watt Moet al genoeg zijn hoor! Ik weet niet of het prijsverschil groot is tussen 150 of 300 watt, als het groot is zou ik gewoon een 150 watt halen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 10:37 schreef Twynn het volgende:

[..]

Leg maar es uit dan?

Bij het zelfde volume wordt er volgens mij namelijk evenveel vermogen geleverd aan de speakers.. Hierdoor heb je intern ook dezelfde stromen.. En die stroom veroorzaakt de hitte..
ja oke, maar een 300W voeding KAN meer stroom leveren(daar zijn de komponenten op gebouwd)dus die kunnen meer hebben!

zie het maar als een zekering
een 25Amp zekering wordt bij een belasting van 16Amp minder warm dan wanneer een 16Amp zekering met 16Amp wordt belast

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 15:55 schreef Twynn het volgende:

[..]

Nee dus..

En zeg nou zelf.. Een 300W voeding voor een oud celeron systeem? Da's inderdaad echt overkill..
ja hij heeft gelijk zie mijn andere post maar

• Twynn
Op donderdag 01 november 2001 16:06 schreef _coolman_ het volgende:

[..]

ja oke, maar een 300W voeding KAN meer stroom leveren(daar zijn de komponenten op gebouwd)dus die kunnen meer hebben!

zie het maar als een zekering
een 25Amp zekering wordt bij een belasting van 16Amp minder warm dan wanneer een 16Amp zekering met 16Amp wordt belast
Heheh, 't is compleet offtopic, maar ik vind het wel een leuke..

Dat van die zekering klopt zondermeer.. Maar dat komt omdat een 16A zekering gemaakt is van dunner materiaal dan een 25A zekering.. Door dat dunner materiaal heeft het uiteindelijk ook een hogere weerstand.. en het vermogen dat in die zekering wordt omgezet in hitte.. Nou is het vermogen dus P=I2R, dus vandaar.. Bij voedingen geld dat niet helemaal.. Natuurlijk is het zo dat de eindtorren ook een iets andere weerstand hebben, maar zo heel veel maakt het niet uit.. Niet merkbaar in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 15:28 schreef Twynn het volgende:
Nou, aan elke 200+ watt voeding heb jij genoeg.. Minder mag ook nog..

En het is niet zo dat een 300W voeding minder warm wordt als een 250W voeding.. (bij een 300W gaan er gewoon hogere stromen lopen, dus het ding wordt ook warmer). Het verschil is dat een 300W voeding componenten heeft die meer stroom kunnen hebben, meer heatsinks (om die hitte dus te koelen). Maar voor jouw systeem maakt dat echt niet uit.. En die fan op 7V zal ook geen probleem geven bij een 200W voeding! Je trekt er echt niet het maximale uit!
Dit is half-offtopic en leuk ja

het ging mij om deze reactie voornamelijk....want hier zeg je dat er hogere stromen gaan lopen met een 300W voeding, maar als je systeem een bep vermogen nodig heeft, wordt dat niet meer of minder, dus gaan er ook GEEN hogere stromen lopen, dus zal de voeding(die 300W)NET zo warm of MINDER warm worden als een 200W voeding ;)

• Twynn
Op donderdag 01 november 2001 16:44 schreef _coolman_ het volgende:

[..]

Dit is half-offtopic en leuk ja

het ging mij om deze reactie voornamelijk....want hier zeg je dat er hogere stromen gaan lopen met een 300W voeding, maar als je systeem een bep vermogen nodig heeft, wordt dat niet meer of minder, dus gaan er ook GEEN hogere stromen lopen, dus zal de voeding(die 300W)NET zo warm of MINDER warm worden als een 200W voeding ;)
Hmm. jah, nu ik het zo terug lees inderdaad.. Ik had het inderdaad beter iets anders kunnen opschrijven.. Moet inderdaad zijn net zo warm!

Je hebt gelijk!! :)

Verwijderd

Topicstarter
I knew it *D

iid net zo warm ja en heeeel theoretisch zelfs minder warm, alleen dat merk je bijna niet...

• Twynn
Op donderdag 01 november 2001 16:52 schreef _coolman_ het volgende:
I knew it *D

iid net zo warm ja en heeeel theoretisch zelfs minder warm, alleen dat merk je bijna niet...
Maak daar dan maar van: afhankelijk van de componenten zou hij heel misschien minder warm kunnen worden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 17:20 schreef Twynn het volgende:

[..]

Maak daar dan maar van: afhankelijk van de componenten zou hij heel misschien minder warm kunnen worden ;)
Owkeej ;)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Probeer een 150Watt voeding te krijgen...de grote slurpers zijn bewegende delen...CDROM drive zit er niet in, en HD kun je in sleepmode zetten.

Voordeel van een 15Watt voeding is dat je misschien zonder actieve koeling kunt, dus lekker stil is :)

A-merk voedingen zijn meestal ook erg stil (Compaq, HP etc.)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 16:33 schreef Twynn het volgende:

[..]

Heheh, 't is compleet offtopic, maar ik vind het wel een leuke..

Dat van die zekering klopt zondermeer.. Maar dat komt omdat een 16A zekering gemaakt is van dunner materiaal dan een 25A zekering.. Door dat dunner materiaal heeft het uiteindelijk ook een hogere weerstand.. en het vermogen dat in die zekering wordt omgezet in hitte.. Nou is het vermogen dus P=I2R, dus vandaar.. Bij voedingen geld dat niet helemaal.. Natuurlijk is het zo dat de eindtorren ook een iets andere weerstand hebben, maar zo heel veel maakt het niet uit.. Niet merkbaar in ieder geval!
bij een voeding geld dit dus wel bij een voeding heb je 2 spoelen om er meer stoom door heen te mogen zijn de wikkelingen dikker ....
minder weerstand dus ..
en uh als je minder weerstand heb dan heb je ook minder verlies.
en verlies wordt omgezet in warmte.
maar mischien is het wel zo dat de warmte verschil zo weinig is dat je het niet merkt maar dat weet ik niet...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39
Op vrijdag 02 november 2001 09:33 schreef no3big het volgende:

[..]

bij een voeding geld dit dus wel bij een voeding heb je 2 spoelen...
Nope :) Tegenwoordig zijn alle computervoedingen schakelende voedigen, dat wil zeggen dat ze met een of ander trucje je 240V~ omzetten naar o.a. 5V= en 12V=. Hoe ze het precies doen weet ik niet, maar de enige spoelen die er nu nog in zitten zijn ontstoor-filters...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 03 november 2001 01:21 schreef pnieuwkamp het volgende:

[..]

Nope :) Tegenwoordig zijn alle computervoedingen schakelende voedigen, dat wil zeggen dat ze met een of ander trucje je 240V~ omzetten naar o.a. 5V= en 12V=. Hoe ze het precies doen weet ik niet, maar de enige spoelen die er nu nog in zitten zijn ontstoor-filters...
Dan ben ik benieuwd waar die grote trafos voor zijn!!

• Skaah
  • Niet online
Volgens mij moet zo'n celeron wel op 145watt kunnen, ik zag laatst een celly 700 met alles erop en eraan op zo'n voedinkje

• kimjansen
  • Laatst online: 00:08

kimjansen

Nu ff niks...

Op zaterdag 03 november 2001 19:34 schreef _coolman_ het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd waar die grote trafos voor zijn!!
Volgens mij zijn dit de zogenaamde "Hi-pot" ofzo. Om het potentiaal te verheffen zodat je geen 230V op je connectors kan krijgen... Iniedergeval dat denk ik. Heb aardig wat electronica kennis maar niet zo van deze switching types.

In ieder geval worden trafo's in de voedingen _niet_ gebruik om de 230 naar een lagere spannign om te zetten. dit gebeurt geheel electronisch. Spoelen die hiervoor zijn gebruikt lijken op trafo's maar zijn nodig om te stabiliseren/converteren... Moeilijke materie iig

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

doh het idee van een geschakelde voeding is om een hoger rendement te verkrijgen. Dit wordt verkregen door op een hogere frequentie te transformeren dan de standaard 50hz, ik dacht iets van 2,5khz. Door deze hogere frequentie neemt het rendement toe en warmte af waardoor kleineren transformatoren (als je ze zo nog mag noemen) kan gebruiken. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van ferriet materiaal als kern ipv weekijzer vanwege de slechte eigenschappen van weekijzer op deze frequentie.

De preciese werking komt kort op het volgende neer.

1 220 wissel wordt gelijkgericht naar 220 gelijk.
2 220 gelijk wordt omgezet naar wisselspanning van 2,5khz
3 spanning doorloopt trafo en komt uit op de gewenste
spanning.
4 Terugkoppeling circuit voert een kleine vergelijking uit
met de gewenste waarde. Is de spanning te hoog dan wordt het rendement van de transformator naar beneden gehaald door de wisselfrequentie te verlagen van het 220 gelijkspannigssignaal en voor een te lage spanning precies andersom om de gewenste uitgangsspanning te verkrijgen.

Dit is vrij simpel uitgelegd hoe hij grofweg werkt.
Pagina: 1