Wat te doen met een PowerMac

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Het volgende:
Ik heb dus een PowerMac 7100/80av met 17" monitor van me oom 'gekregen' (hij is grafisch ontwerper en heeft nu een G4 staan).
Er zit geen ethernet in, dus ik heb zowiezo een ethernet kaart nodig, waar kan ik zoiets kopen? Is het veel duurder als een gewone PC ethernet kaart?
En nog iets, ik weet dat OS-X er niet goed op draait (duh, 80mhz en 16mb ram), maar welk OS kan ik er het beste op gooien? Ik ben zelf nogal gek van linux, dus ik zat eigenlijk ook wel te twijfelen over een PPC versie van een of andere distro.

Geef jullie mening, svp, vooral de apple fans hier!

Rookworst zonder R is ook worst.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mac Os X kan je er wel opzetten maar dat zal bijna niet vooruit gaan.

Ik raad je 8.5 of misschien 9 aan. En een nic is evenduur als de pc versie.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Ik ben zelf geen Mac kenner (ik heb alleen nog maar met een echte Mac gefriemeld in de PTT-Telecom shop :P)

maar voor die NIC (netwerkkaart) moet je effe kijken of ie ook geschikt is voor de Mac en anders ff zoeken, kijk en vergelijk.

voor het OS kan je denk ik het beste voor MacOS 7.x kiezen was dacht ik wel goed (de laatste versie dan) en die zal ook wel soepel draaien op dat ding.
En Linux kun je natuurlijk proberen, is altijd tof als je er Linux op aan de praat krijgt, en aangezien Macs nogal hardware specifiek zijn zul je vast geen problemen hebben met hardware ondersteuning voor de PPC versie van Linux, zoveel hardware brengt Apple nou ook weer niet uit :)

maar Succes ermee, en laat het ons weten als je er Linux op hebt gezet! :P

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• deadinspace
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 31 oktober 2001 13:39 schreef BezurK het volgende:
Ik ben zelf nogal gek van linux, dus ik zat eigenlijk ook wel te twijfelen over een PPC versie van een of andere distro.
Debian Woody :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

ik zou er LinuxPPC op gooien met een NIC van een redelijk standaard merk.

Er zijn geen pc of mac-only kaarten: alleen drivers.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Mark_Steverink
  • Laatst online: 20-12-2007
Volgens http://www.lowendmac.com heeft het ding standaard (dus niet eens op een kaart) WEL een ethernetaansluiting. LinuxPPC kun je helaas wel vergeten, omdat het een Nubus-model is. Een andere Linuxvariant (voor de 68000) moet wel kunnen.

• BezurK
Op woensdag 31 oktober 2001 15:12 schreef chem het volgende:
ik zou er LinuxPPC op gooien met een NIC van een redelijk standaard merk.

Er zijn geen pc of mac-only kaarten: alleen drivers.
Heeft een mac ook een PCI bus dan? (ik heb dat ding nooit open gehaald)
Handig! Ik heb nog wel een NIC of 3 liggen hier :)

• Mark_Steverink
  • Laatst online: 20-12-2007
Op woensdag 31 oktober 2001 16:03 schreef BezurK het volgende:

[..]

Heeft een mac ook een PCI bus dan?
Het scheelt veel welke Mac, maar de meeste wel ja.

• BezurK
Op woensdag 31 oktober 2001 16:00 schreef Mark_H.M._Steverink het volgende:
Volgens http://www.lowendmac.com heeft het ding standaard (dus niet eens op een kaart) WEL een ethernetaansluiting. LinuxPPC kun je helaas wel vergeten, omdat het een Nubus-model is. Een andere Linuxvariant (voor de 68000) moet wel kunnen.
Is de cpu die erin zit uit de 68000 familie dan? Ik dacht dat het een PowerPC was? (vanwege de naam PowerMac)

Zelfs op de site staat CPU: 66 or 80 MHz PPC 601, dan is het toch een PPC en kan ik toch gewoon LinuxPPC erop gooien?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou sowieso Linux er niet opzetten. Linux kun je ook wel op een ordinaire Pentium gooien.

Die 80 MHz is wel genoeg voor alles tot en met Mac OS 8.6. Mac OS 9 zou ik persoonlijk niet doen.
Het probleem aan 8.x is dat die 16 MB wat mager is. Met 16 MB zou ik kiezen voor Mac OS 7.6.1, eventueel kun je 8.1.

Een geheugen-uitbreiding biedt uitkomst, maar is vaak erg duur. Check ff wat voor dimms er in gaan, de prijs verschilt heel erg per model. Ik weet dat het voor de PowerMac 7200 een heksentoer is om goedkoop geheugen te krijgen (ze vragen voor 64 MB al snel 400 piek |:( maar ik heb toch voor 100 piek 64 MB kunnen krijgen vorig jaar :7 )

Check ook ff of er cache in zit. Zo niet, probeer dan aan een cache module te komen. Wordt het apparaat al gauw 5 keer zo snel. Ik was voor 3 tientjes klaar.

Ik heb zelf een PowerMac 7200, 75 MHz PPC601, 64 MB RAM. Zat eerst ook 16 MB in. Toen draaide ik Mac OS 7.6.1.
Nu er 64 MB in zit draai ik er 8.6 op.

http://www.tweedehandsmac.nl is de site waar je moet zijn.
Je kunt daar wel 2e hands Nubus kaartjes en memory vinden voor weinig geld.

Verwijderd

http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=109

zie hier voor de specs. Het is dus een PPC601 met 3NuBus Slots en een PDS (Processor Direct Slot).

Misschien is het zinvol om naar de HCC te gaan. Daar heb ik zelf ooit een NuBus 10mbit UTP kaartje gevonden voor 15 piek. Werkt als een tierelier en ik kan op mijn W2000 server (met AppleTalk ondersteuning) gewoon de share zien.
Ik heb zelf een IIvi met 20Mb Intern en een 80Mb HDD 8-)

• BezurK
Op woensdag 31 oktober 2001 16:12 schreef svdmeer het volgende:
Ik zou sowieso Linux er niet opzetten. Linux kun je ook wel op een ordinaire Pentium gooien.
Wat denk je dat ik draai op me desktop slimmerd? ;)

Die 80 MHz is wel genoeg voor alles tot en met Mac OS 8.6. Mac OS 9 zou ik persoonlijk niet doen.
Het probleem aan 8.x is dat die 16 MB wat mager is. Met 16 MB zou ik kiezen voor Mac OS 7.6.1, eventueel kun je 8.1.
7.6.1 zit er al op, dat scheelt dus...

Een geheugen-uitbreiding biedt uitkomst, maar is vaak erg duur. Check ff wat voor dimms er in gaan, de prijs verschilt heel erg per model. Ik weet dat het voor de PowerMac 7200 een heksentoer is om goedkoop geheugen te krijgen (ze vragen voor 64 MB al snel 400 piek |:( maar ik heb toch voor 100 piek 64 MB kunnen krijgen vorig jaar :7 )

Check ook ff of er cache in zit. Zo niet, probeer dan aan een cache module te komen. Wordt het apparaat al gauw 5 keer zo snel. Ik was voor 3 tientjes klaar.
Cool, ik ga es ff op zoek...

Ik heb zelf een PowerMac 7200, 75 MHz PPC601, 64 MB RAM. Zat eerst ook 16 MB in. Toen draaide ik Mac OS 7.6.1.
Nu er 64 MB in zit draai ik er 8.6 op.

http://www.tweedehandsmac.nl is de site waar je moet zijn.
Je kunt daar wel 2e hands Nubus kaartjes en memory vinden voor weinig geld.
Ik zie net dat er al ethernet op dat ding zit, het is alleen een "AAUI" connector, is dat compatible met UTP? Zo ja, hoe?

Verwijderd

-LinuxPPC draait er niet op, mklinux wel
-er zit zeker wel een ethernet kaart in, een onboard AAUI moet je ff een verlooptje naar 10Base-T kopen.
-Gewoon lekker MacOS 8.1 of 8.5 op installen en gaan met die banaan

7100 maken nog best goedde fileservers

mocht je iets willen weten, ik heb nog een 7100/66 thuis staan, dus just ask :P

en OS 9 niet aan te raden, dat heb ik er nu op gekeild, heh ding is niet vooruit te branden. OS 7.1.2 is echt retesnel, dat is ook t oreginele systeem ervoor, maar je kan er bijna nix meer mee... OS 8.1 toch de beste keus.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
-er zit zeker wel een ethernet kaart in, een onboard AAUI moet je ff een verlooptje naar 10Base-T kopen.
Zo'n verloopje wordt ook wel een transceiver genoemd.
Zijn wel vrij prijzig :(

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 22:01 schreef svdmeer het volgende:

[..]

Zo'n verloopje wordt ook wel een transceiver genoemd.
Zijn wel vrij prijzig :(
valt mee, ik had mijne destijds voor 80 piek...
Pagina: 1