Toon posts:

notebook formatteren zonder originele disks?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey!
Ik wil mijn fujitsu Lifebook B142 gaan formatteren om daarna weer alles opniew te installeren.
Op de Fujitsu site vond ik deze pagina. Hierin hebben ze het echter over een 'Recovery Boot Diskette' en een 'Utility CD'. Deze heb ik alleen niet...
Dus nou vraag ik me af: kan het ook zonder deze disks??
Ik weet wel dat ik hier de drivers vandaan kan halen en ik kan ook wel een boot-disk maken (format A \s).

Weten jullie hier misschien meer van??

edit:

Voor alle duidelijkheid, dit zegt die instructie-pagina:[quote]
Windows 98 Recovery for B Series
For B110 Please ignore the instructions regarding the Touchscreen.

1. Insert the Recovery Boot Diskette provided with the LifeBook
2. Enter the BIOS F2 and under the Boot Menu change the Boot Priority so that FLOPPY DISK (A:)is listed as first device.
3. Exit BIOS Saving Changes, Machine will restart and Boot from the Floppy Drive.
4. When prompted type GB for English on the the Menu to select the Country Variant.
5. Type Y to confirm that you want to recover the system.
6. You will get a Menu with the following options,

(1) Install Windows Operating System Only.
(2) to Start Partitioning.
(3) to Start Formatting.

Select Option 2
7. You will get a Menu with the following options,

(n) abort the Partitioning.
(1) to Start Automatic Partitioning.
(2) to Start Cleaning Partition.
(3) to Manual Partition.

Select option 2 to Start Cleaning the Partition.
8. System will Re-Start, You will get a message that says.....

No Save to Disk Partition or file exists on this fixed disk
Save to Disk feature is Disabled

Press F1 to resume.

You will be prompted by this message several times throughout the installation, please when prompted press F1 to resume all times.
9. You will again be prompted to select GB for English on the the Menu to select the Country Variant.
10. You will again be prompted to type Y to confirm that you want to recover the system.
11. You will get a Menu with the following options,

(1) Install Windows Operating System Only.
(2) to Start Partitioning.
(3) to Start Formatting.

Select option 3 to Start Formatting the Hard Drive
12. Type Y that you wish to proceed with the Format.
13. The Hard drive will now be Formatted. When the format is complete you some files will be copied from the floppy disk to the Hard Drive and you will get a message to Reset BIOS Boot order. Remove the Recovery Boot Diskette from the Floppy Drive. Press Spacebar to continue.
14. Enter the BIOS F2 and Restore the Boot Priority to Hard Drive First. Exit the BIOS and Save changes.
15. System will now restart and Boot from the HDD,

You will get a message asking you to Insert the system CD.........

This is your Windows CD.
16. Insert your Windows CD and follow all on-screen instructions.
17. Once Windows has finished installing the basic application you will need to install the LifeBook Drivers.
18. Windows will autodetect your CDROM Drive.
19. Insert the Utility CD and it will autorun
20. When prompted please type in your structure code, this is the twelve digit code found on the underside of the LifeBook, this tells the setup what components to install on your LifeBook.
Follow any onscreen instructions and restart LifeBook when prompted.
21. Boot into the BIOS F2 and Load Setup Defaults.
Exit BIOS Saving Changes.

[/quote]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 14:55
Je kunt in principe dat ding gewoon formatteren. Die cd's waar ze het over hebben staat een image op van het systeem zoals die standaard wordt afgeleverd. Als je gewoon zelf Windows + drivers en alle software installeerd werkt het ook, alleen is het meer werk.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
hmmz... Dus het kan wel gewoon als ik zelf een boot-disk maak+de originele win98 cd+een cd/floppy met de drivers (voor oa touchscreen ed.)??
Krijg ik dan geen problemen met de herkenning van de externe cdrom-drive??

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp wordt het voor mij dus:

1. bootdisk maken op andere pc (Format A: \s)
2. Bootdisk in notebook => Format C:
3. win98 cd in notebook+cd-opstart-disk in notebook => win installeren

Ik geloof alleen dat ik nog wat mis.. of niet?!

Aaaaargh, ik heb dit nog nooit eerder gedaan!!! Please help!

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
(jarig!)
1. bootdisk maken op andere pc (Format A: \s)
2. Bootdisk in notebook => Format C:
3. win98 cd in notebook+cd-opstart-disk in notebook => win installeren
Nee hoor, dat is het. En daarna mag je de drivers installeren, maar dat moet ook geen probleem zijn. Tenzij er nog exotische onderdelen in je laptop zitten, dan kun je die drivers even beter van tevoren downloaden. Maar anders moet het zo gedaan zijn!

|Specs|

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tijd mis je nog.

maar hiermee kun je het systeem gewoon weer opnieuw installeren.

je kunt misschien met Fdisk even kijken of er een 2e partitie staat op de hdd

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

idd zorg eerst dat je alle drivers hebt van de laptop, want je zegt al zelf dat het touchscreen heeft. zowiets heeft dus echt wel een apparte driver nodig zow ook een touchpad ed.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 00:03 schreef ReseTTim het volgende:
idd zorg eerst dat je alle drivers hebt van de laptop, want je zegt al zelf dat het touchscreen heeft. zowiets heeft dus echt wel een apparte driver nodig zow ook een touchpad ed.
Ja oke, aan die drivers kan ik wel komen. Maar die heb ik toch pas nodig als Windows er eenmaal op staat of niet??

Bedankt iig! :)

Verwijderd

Topicstarter
Hard!
Kreeg net mailtje terug van hoe duur een externe floppy en cd-rom drive zijn: 275,- en 950,-!!!! What the F*CK!!
Hoort dat zo duur te zijn??
Kan ik het anders niet gewoon ergen LATEN doen ofzo??

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 08:45
Als je je harddisk gepartitioneerd hebt, kun je op je 2e partitie je drivers zetten, zodat je die direct na het formateren weer kunt installeren..
Als dat niet kan, zou je dus eerst kunnen partitioneren, vervolgens Norton Commander erop zetten, en via een vrij brak DOS netwerk proberen je drivers over te zetten. Dat laatste is een kl*te optie. Heb het zelf ook zo gedaan, maar dan ben je wel ff bezig!

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 13:17 schreef THEF_Pino het volgende:
Je kunt in principe dat ding gewoon formatteren. Die cd's waar ze het over hebben staat een image op van het systeem zoals die standaard wordt afgeleverd. Als je gewoon zelf Windows + drivers en alle software installeerd werkt het ook, alleen is het meer werk.
Ja, alleen 1 ding. Let heel erg goed op de drivers, er zitten soms rare hardware producten in zo'n ding.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 15:09 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
Als je je harddisk gepartitioneerd hebt, kun je op je 2e partitie je drivers zetten, zodat je die direct na het formateren weer kunt installeren..
Als dat niet kan, zou je dus eerst kunnen partitioneren, vervolgens Norton Commander erop zetten, en via een vrij brak DOS netwerk proberen je drivers over te zetten. Dat laatste is een kl*te optie. Heb het zelf ook zo gedaan, maar dan ben je wel ff bezig!
Hmmz.. In die originele beschrijving staat ook wat over eerst partitioneren ja en dan daarna vanaf je hd opstarten ofzo.. Vaag.. Maar het zal wel moeten want hij's nu niet gepartitioneerd en ik kan er nix meer mee duzz.. Toch de 2e (k*t) optie...

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik zit net ff na te denken en...
..als ik het nou gewoon ergens zou kunnen laten doen (formatteren+win opnieuw) zonder dat ik zelf die fdd+cdrom koop voor veeel geld, dan kan ik toch ook gewoon via een netwerk verder programma's installeren ed?? Dan zal dan wel veel goed koper zijn lijkt mij! Of niet??

Anyway, weet iemand iets of iemand waar ik mijn Fujitsu Lifebook B142 kan laten formatteren en opnieuw os installeren voor een (kleine) vergoeding??
Die zou ik echt heeeeeeel errug dankbaar zijn!! O+

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
[b]Anyway, weet iemand iets of iemand waar ik mijn Fujitsu Lifebook B142 kan laten formatteren en opnieuw os installeren voor een (kleine) vergoeding??
Die zou ik echt heeeeeeel errug dankbaar zijn!! O+
voor een geeltje per uur ben ik je man :P

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
ja is goed!!
Heb jij de benodigde apparatuur dan??
Ben je toch wel in een half uurtje klaar :P

• 0siris
apparatuur? is format c: en een herinstall van windows niet genoeg dan? waar heb ik nog apparatuur voor nodig?

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 15:55 schreef 0siris het volgende:
apparatuur? is format c: en een herinstall van windows niet genoeg dan? waar heb ik nog apparatuur voor nodig?
WebMasterMike bedoelt de externe floppy-drive en cdromspeler.

Heb je dat Osiris?

• 0siris
Op donderdag 01 november 2001 16:05 schreef QuaSi het volgende:
WebMasterMike bedoelt de externe floppy-drive en cdromspeler.
Heb je dat Osiris?
Neej natuurlijk niet :)
Dat zit toch bij je laptop? Zo niet, is het wel een heel stomme schootdoos...

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 16:15 schreef 0siris het volgende:

[..]

Neej natuurlijk niet :)
Dat zit toch bij je laptop? Zo niet, is het wel een heel stomme schootdoos...
Ik dacht ook dat elke laptop een floppy-drive had, blijkbaar niet dus.
Lijkt Apple wel.

Verwijderd

Ik heb hier nog wel een originele externe floppydisk liggen van Compaq (oude Armada versie). Wat biedt je?

• ijmert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:08
Indien je geen floppydrive of CDrom drive hebt, ben je uitgekakt. :r

Eventueel redmiddel: Koop een converterkabel c.q. plug waarmee je de harddisk in een PC op een IDE controller kunt pluggen. (deze zal in ieder geval goedkoper zijn dan een externe floppy drive. Formateer in die PC waarin wel een floppy en een CD-rom drive zit de harddisk en plaats er de installatiebestanden van Windows '98 op, inclusief de driver(s) voor de netwerkkaart.

Plaats vervolgens de harddisk weer terug in de portable.

Small Business Server rules. www.vangorsel.nl

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Of doe het zoals dat vroeger ging:

- Koop (maak?) een seriële kabel.
- Hang deze tussen de laptop en een PC met CD-Rom + FDD.
- Zoek een tool om via de kabel bestanden te kopieren.
- Kopieer de Windows '98 installatie + eventuele drivers via de kabel naar je laptop.
- Gooi je oude Windows installatie van je harddisk af, gooi je oude "Program files" map van je harddisk af, WEL EERST smartdrv.exe, deltree, documenten etc bewaren!!
- Windows installeren, klaar!

Nothing is impossible

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 16:28 schreef ijmert het volgende:
Eventueel redmiddel: Koop een converterkabel c.q. plug waarmee je de harddisk in een PC op een IDE controller kunt pluggen. (deze zal in ieder geval goedkoper zijn dan een externe floppy drive. Formateer in die PC waarin wel een floppy en een CD-rom drive zit de harddisk en plaats er de installatiebestanden van Windows '98 op, inclusief de driver(s) voor de netwerkkaart.

Plaats vervolgens de harddisk weer terug in de portable.
Kijk daar heb ik wat aan!!! Onwijs bedankt zoiezo!!
Maar even ter verduidelijking: ik heb een pc ja. Ik moet dus de harddisk uit m'n laptop slopen (hopen dat dat lukt in dat kleine pruts-ding :)) Dan formatteren. Ok. Maar dan volg ik 't niet meer... Moet ik gewoon de windows cd kopieren naar die hd?? En dan laptop booten vanaf hd ofzo?? Start ie dan gelijk installatie??
Zou echt SUPER zijn!!

PS. ik heb hier GEEN ervaring mee!! (misschien ga ik wel ff iemand zoeken die dat voor me kan doen 8-))

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 18:42 schreef ~Destructor() het volgende:
Of doe het zoals dat vroeger ging:

- 1
- 2
- 3
- 4
- Gooi je oude Windows installatie van je harddisk af, gooi je oude "Program files" map van je harddisk af, WEL EERST smartdrv.exe, deltree, documenten etc bewaren!!
- Windows installeren, klaar!
Na 4 loopt ie vast: ik kan nu niet meer in windows komen ;)

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij staat op de windows installatie CD maar 1 map die je echt hard nodig hebt, die kun je gewoon kopieren naar je HD.. Kweet ff niet meer uit m'n hoofd welke het was.

Het is iig veel handiger om de install gewoon op je HD te hebben staan, hoef je de CD ook niet op te zoeken als je hem nodig hebt..

Nothing is impossible

• 0siris
Op donderdag 01 november 2001 19:51 schreef ~Destructor() het volgende:
Volgens mij staat op de windows installatie CD maar 1 map die je echt hard nodig hebt, die kun je gewoon kopieren naar je HD.. Kweet ff niet meer uit m'n hoofd welke het was.
Wat dacht je van de directory win95 of win98? |:( :)

Verwijderd

Topicstarter
ja oke! Maar dan staat ie dus op de hd en dan?? Dan doe ik die hd terug, maar hoe laat ik hem dan de installatie uitvoeren?? Zonder opstartdiskette ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz...
Is hier misschien iemand uit de buurt van Leiden die dit voor mij kan doen??

Verwijderd

Topicstarter
VOOR GELD!!! $$$$$$

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand mij misschien te zeggen of ik het misschien op de hccdagen kan laten doen ofzo??
Pagina: 1