Netwerk printer delen over twee netwerken

Pagina: 1
Acties:

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:28
We gaan hier binnenkort verhuizen en dan krijgen we eindelijk een normaal netwerk, alleen komt er ook een ander bedrijf bij ons in het pand waar we bijna niks mee te maken hebben. Het enigste wat gedeeld gaat worden tussen beide bedrijven is een Xerox Docucolor 4 LP.

Om deze te kunnen delen had ik zelf het volgende in gedachten:

Afbeeldingslocatie: http://www.bart.nl/~jdbruine/printserver.jpg

De printserver krijgt dus 3 netwerkkaarten. Gaat dit zo werken? Kan dit met NT 4 of moeten we iets anders gebruiken?

Verder moet het waarschijnlijk wel een redelijk zware server worden aangezien er veel grafische bestanden op geprint zullen worden (hmm rare zin?)
IIG wie kan mij hier wat zinnigs over zeggen

Hail to the king baby!

Verwijderd

Dit kan en gaat ook wel werken, alleen ik denk dat dit makkelijker is:
koppel de printer gewoon met een jetdirect kaart aan beide netwerken (dus zonder print server), configureer op de printer zowel tcp/ip als ipx/spx, als ip adres kies je gewoon een adres uit de range van één van de twee netwerken, op het andere netwerk installeer je ipx/spx (eventueel naast een aander protocol) en print je via ipx/spx... op die manier spoolen alle workstations zelf en dat scheelt dan weer een printerserver B-)
Je installeerd de printers dan gewoon met hp network printer wizard (te downloaden bij hp.com)... erg handig.
Succes!

• urk_forever
Op woensdag 31 oktober 2001 12:03 schreef cyberwarior het volgende:
Dit kan en gaat ook wel werken, alleen ik denk dat dit makkelijker is:
koppel de printer gewoon met een jetdirect kaart aan beide netwerken (dus zonder print server), configureer op de printer zowel tcp/ip als ipx/spx, als ip adres kies je gewoon een adres uit de range van één van de twee netwerken, op het andere netwerk installeer je ipx/spx (eventueel naast een aander protocol) en print je via ipx/spx... op die manier spoolen alle workstations zelf en dat scheelt dan weer een printerserver B-)
Je installeerd de printers dan gewoon met hp network printer wizard (te downloaden bij hp.com)... erg handig.
Succes!
ik heb eigenlijk weinig zin om weer eens op veertig pc's ipx/spx te installeren alleen maar om te printen

Hail to the king baby!

Verwijderd

Jetdirect werkt ook alleen op TCP/IP. Dus wellicht toch een goede optie.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Lijkt me dat dit wel kan gaan werken, maar 3 netwerkkaarten?? dat moet makkelijker kunnen..... zet een hub en een server neer, en knal alles daarop.....moet denk ik ook kunnen......Maar met 3 NICs en NT4 gaat dit zeker werken

iRacing Profiel

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
hang die printer gewoon aan een van die switches met een hardware print server(jetdirect extern). knoop er een ip adres aan en laat bij file/print servers connecten op dat ip adres via ip printing van nt. dan print je dus gewoon naar een lpr poort.

zeer makkelijk en werkt altijd. je printserver hoeft dan ook niets te weten van de server die hem de opdrachten stuurt.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
of heeft elk van die 2 bedrijfjes geen eigen file/print server.

• urk_forever
Op woensdag 31 oktober 2001 12:13 schreef LeNNy het volgende:
of heeft elk van die 2 bedrijfjes geen eigen file/print server.
nou ons bedrijf hebben we al wel een print/file maar daar zijn al iets van 6 printers op aangesloten, maar hoe dat bij dat andere bedrijf is geregeld weten we nog niet. daar hebben ze ook een gedeelde windows/apple omgeving

Hail to the king baby!

• urk_forever
zoals ik het nu getekend heb kunnen de pc's met ip 192.168.20.* toch nooit bij de pc's met 192.168.0.* komen?

Dit is namelijk wel noodzakelijk

Hail to the king baby!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

waar we niets mee te maken hebben
Bedoel je hiermee niet mee willen te maken hebben ?
want dan vind ik dit een mooie oplossing. Je moet routing (ip forwarding) uit schakelen op de NT bak dan kunnen ze lekker nergens bij (behalve de printer).

Als het in de stijl is van: we kennen elkaar nog niet maar het wordt beter. Dan is het goedkoper (en beter) de iprange gelijk te trekken en die 2 switches te interconnecteren en die printer direct op het netwerk te hangen (kan je mp3 ook op werk met meer mensen uitwisselen).

persoonlijk heb ik ook zo'n gladgetrokken topografie (2 switches (getrunked met elkaar op 400 m/bit) met de uiteinden overal naartoe) er zit een laserjet IIIP aan via een printerserver die ook de vuurmuur is naar een nieuw 10Mbit/s sigment. Die server is een P75 met 8 MB ram aangezien die printer van mij maar 1 meg heeft :) valt dat best mee. Meeste printers komen niet boven de 128 uit dus het zou voldoende moeten zijn. In jouw geval zou ik wel een sneller proc gebruiken omdat:
a geen slome te krijgen is
b je tekeningen denk ik boven de XX aantal MB's zijn en dus best snelle routing nodig hebt.

wat ik zoizo zou adviseren is om een zekeringen te monteren tussen het "vreemde" bedrijf en je eigen ethernet (beetje prutsen). Ik weet niet hoe goed die beheerder van dat andere netwerk is maar ik heb ooit de buurman gehad die niet wist waar bepaalde kabels voor waaren, had er ff 220 op gezet. Als ik dat moment geen zekeringen ertussen had gehad was er meer dan alleen die netwerkkaart doorgebrand.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Meeste printers komen niet boven de 128 uit dus het zou voldoende moeten zijn.
128 meg voor de server welterverstaan :) hoewel 64 ook wel genoeg is denk ik.

Maarja, WINNT 4 wil microsoft weg hebben en vervangen door 2000 en geheugen is ook niet duur tegenwoordig. Verder wil je die server mischien later ook vor andere dingen gaan gebruiken.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• urk_forever
Op woensdag 31 oktober 2001 13:13 schreef reddog33hummer het volgende:

[..]

Bedoel je hiermee niet mee willen te maken hebben ?
want dan vind ik dit een mooie oplossing. Je moet routing (ip forwarding) uit schakelen op de NT bak dan kunnen ze lekker nergens bij (behalve de printer).

Als het in de stijl is van: we kennen elkaar nog niet maar het wordt beter. Dan is het goedkoper (en beter) de iprange gelijk te trekken en die 2 switches te interconnecteren en die printer direct op het netwerk te hangen (kan je mp3 ook op werk met meer mensen uitwisselen).

persoonlijk heb ik ook zo'n gladgetrokken topografie (2 switches (getrunked met elkaar op 400 m/bit) met de uiteinden overal naartoe) er zit een laserjet IIIP aan via een printerserver die ook de vuurmuur is naar een nieuw 10Mbit/s sigment. Die server is een P75 met 8 MB ram aangezien die printer van mij maar 1 meg heeft :) valt dat best mee. Meeste printers komen niet boven de 128 uit dus het zou voldoende moeten zijn. In jouw geval zou ik wel een sneller proc gebruiken omdat:
a geen slome te krijgen is
b je tekeningen denk ik boven de XX aantal MB's zijn en dus best snelle routing nodig hebt.

wat ik zoizo zou adviseren is om een zekeringen te monteren tussen het "vreemde" bedrijf en je eigen ethernet (beetje prutsen). Ik weet niet hoe goed die beheerder van dat andere netwerk is maar ik heb ooit de buurman gehad die niet wist waar bepaalde kabels voor waaren, had er ff 220 op gezet. Als ik dat moment geen zekeringen ertussen had gehad was er meer dan alleen die netwerkkaart doorgebrand.
er is een nieuw pand neergezet wat nogal groot is en waar wij en dus het andere bedrijf in komen, alle netwerk kabels komen bij een patchkast uit alleen komen we niet bij elkaar op het netwerk.
Maar omdat wij zo'n grote Xerox hebben staan die niet zoveel gebruikt wordt willen ze het andere bedrijf hier ook gebruik van kunnen laten maken.
Wij komen het wel allemaal te beheren dus moeten we er effe een oplossing voor zoeken.
Dit effe ter achtergrond informatie

Hail to the king baby!

Pagina: 1