Toon posts:

XML informatie in access database zetten in ASP

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit. Weet iemand hoe ik te werk moet gaan om een aangeleverd XML bestand naar een access database te schrijven met behulp van ASP?
Ik bevind me in de gelukkige situstie dat ik due XML data moet importeren en exporteren van en naar externe databases.

Ik zoek een makkelijke oplossing hiervoor die via een browser kan worden aangestuurd.

Hopelijk kan iemand me helppen want ik weet het dus ECHT niet voor elkaar te krijgen en ik zoek me gek op het net.
HEEL veel te vinden over accessdb data naar xml omzetten maar andersom is nagenoeg onvindbaar...????

Verwijderd

Topicstarter
effe een sgopje omhoog

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
WAT lukt er niet.

Verwijderd

Topicstarter
Heel concreet moet ik de informatie uit het xml bestand importeren in de access database.

ik heb geen idee hoe dit aangepakt moet worden???

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Helaas is de makkelijkste (en snelste) oplossing om de XML data gewoon in te lezen en te vertalen naar je relationele model. Er is hier op GoT al een paar keer over gepraat.

Eventueel kan je een deel van de transformatie met XSL doen. Je invoer-formaat kan je dan wellicht wat beter op relationele data laten insluiten.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Kijk maar eens hier:

[topic=289975/1/25]

de voorstellen die ik daar doe voor export van relationele data naar xml vorm kan je ook heel gemakkelijk omdraaien.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp open ik het xml bestand in ASP.
okee als ik dat gedaan heb, hoe parse ik de gegevens dan van XML naar de DB?

Ik ben een leek op het gebied van XML en ben blind op een project gezet waar ik het nodig heb om XML exports te
verzamelen in een krom redactioneel systeem.....

Ik verkeerde in de veronderstelling dat er misschien wel een makkelijke methode was om xml data naar een db te tillen om dat ik op alle sites lees dat XML zo geweldig is als mediator tussen verschillende database formaten. Maar ik vind nergens terug hoe je xml dan ook als gegevens bron kunt gebruiken voor je database. Wel zie ik duizende links naar uitleg over hoe je database gegevens omzet naar XML. Maar dat is dus niet het probleem hier.. De XML data heb ik nl al, de kunst is nu deze in een database te kunnen vangen...

• mbravenboer
Je moet toch echt de XML invoer gaan parsen. Hier komt dan een DOM uit die je moet gaan doorbladeren opzoek naar de gegevens die je in wilt voeren. Hiervan maak je inserts.

Eventueel is het een fraaie oplossing om met behulp van XSL de XML file te transformeren naar een relationele vorm (zie dat andere topic). Eventueel zou je zelfs met behulp van XSL gelijk SQL inserts kunnen laten maken.

De 'echte' database systemen hebben tegenwoordig vaak een specificatie taaltje die beschrijft hoe een XML formaat gemapt moet worden naar je relationele model. Voor dergelijke systemen ben je dus snel klaar (althans... als je die taal eenmaal snapt). Voor MS Access is zoiets dergelijks er niet echt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik parse de xml file met msxml ofzo, en dan krijg ik een DOM (zo voel ik me nu ook). Deze DOM is een soort gestripte versie van het xml bestand begrijp ik?

Zou ik nu de gegevens van de gestripte verste in een loop gooien dan zou die me database op die manier kunnen vullen?

Klinkt goed, ik heb alleen niet zoveel kaas van XSL gegeten (of van XML eigenlijk) dus is er een site waar ik hierover genoeg informatie kan vinden zodat ik de sql queries voor elkaar kan krijgen? Het spul moet wel naast een ASP site kunnen blijven draaien..

• mbravenboer
Dasu: Deze DOM is een soort gestripte versie van het xml bestand begrijp ik?
Mwah, het is een soort data-structuur in het geheugen, die gelijk is aan de XML file. Je kunt aan knopen bijvoorbeeld hun kinderen vragen en dergelijke. Bij ingewikkelde XML documenten loopt dat echter niet zo lekker en kan je soms beter XPath gebruiken. Hiermee kan je door middel van simpele expressies locaties in de DOM aanduiden.
Zou ik nu de gegevens van de gestripte verste in een loop gooien dan zou die me database op die manier kunnen vullen?
Dat hangt een beetje van de structuur van je XML file af, maar in principe dus wel ja.
Klinkt goed, ik heb alleen niet zoveel kaas van XSL gegeten (of van XML eigenlijk) dus is er een site waar ik hierover genoeg informatie kan vinden zodat ik de sql queries voor elkaar kan krijgen? Het spul moet wel naast een ASP site kunnen blijven draaien..
Als je XSL wilt gaan gebruiken (wat erg leuk is ;) ) kan je terecht op verschillende sites voor tutorials. Zelf vind ik de tutorial op http://www.xfront.com erg makkelijk (zie ook de faq). XSL vraagt even wat studie-tijd, maar je zult er zeker geen spijt van krijgen. In een ASP omgeving kan je met de goede versies van die MS spullen ook XSL toepassen. Op GoT staan ook veel leuke kleine voorbeelden van XSL toepassingen. Dat kan ook wel leerzaam zijn misschien :) .

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor je hulp, mbravenboer maar ik merk al dat het een ietsie pietsie moeilijker is dan ze hier hadden gedacht :)

Ik ga eens wat studie tijd claimen hiervoor en op onderzoek uit. Mocht ik er na het lezen van wat basis info nog vragen over hebben dan meld ik me weer. Zoals het er nu uitziet mis ik gewoon een hoop standaard kennis hierover en totdat ik die heb ben ik bang dat er alleen maar domme vragen uitkomen *D

• mbravenboer
Dasu: Hartstikke bedankt voor je hulp, mbravenboer
Graag gedaan :) .
Ik ga eens wat studie tijd claimen hiervoor en op onderzoek uit. Mocht ik er na het lezen van wat basis info nog vragen over hebben dan meld ik me weer.
Verstandig :) .
Zoals het er nu uitziet mis ik gewoon een hoop standaard kennis hierover en totdat ik die heb ben ik bang dat er alleen maar domme vragen uitkomen *D
;) . Vragen naar een richting hoeven geen domme vraag te zijn, vaak zijn het zelfs leuke vragen :) . Vragen van mensen die niets zelf uit willen zoeken zijn pas vervelend.

Veel succes :) .

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op zich is het niet zo heel moeilijk hoor, gewoon loopen door de juiste nodes en ff de values opvragen en een sqlstatement opbouwen. Je moet ff wat testjes doen met xmldom object en je hebt het zo door.

• conorach
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

conorach

Skål!

Waar kan ik concrete praktische voorbeelden vinden over dat DOM en SAX?
Ik moet namelijk het volgende doen:

- Een invulformulier via PHP in een MySQL database plaatsen.
Het invulformulier is vrij complex overigens..
- Deze data moet door XML opgeroepen kunnen worden in een password-beveiligde omgeving.
- Er moet kunnen worden gezocht op "datum van invullen", "naam" en "klas".
- De formulieren moeten dan ook verwijderd kunnen worden..

Is dit wel mogelijk met MySQL en PHP of raad je me een andere techniek aan?
Pagina: 1