Toon posts:

Peer-to-peer in kantoor met 3 a 4 personen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan binnenkort verhuizen en ik wil dus graag meteen het netwerk onder handen nemen. Wat ik wil vragen is of jullie tips (of een duwtje in de goede richting) kunnen geven voor de volgende situatie:

- compaq pc 200mmx met brander (backups) op Win98
- c800/128 mb op Win2K
- nog 1 of 2 tragere win98 pc's

Op dit moment is het gewoon een peer to peer netwerk waarop de compaq dus in feite een berg documenten, spreadsheets en davilex bestanden geshared worden.

Nou lijkt het mij beter om de C800 deze klus te laten klaren en een backup tooltje de bestanden te laten copieren (synchroniseren) naar de compaq. Deze kan hiervan dan wekelijks een backup branden.
Verder ben ik niet zo bekend met bijvoorbeeld Advanced Server of Netware servers en of die iets kunnen betekenen voor ons bedrijf.

Ook hangt er aan 1 van de pc's een ISDN adapter waar Capimonitor telefoonnummers vanaf leest ;)
Een probleem is dat ik WinFax niet aan de praat krijg met die adapter en ik wil toch 1 van die pc's
1. buiten kantoor uren als antwoord-oplossing (fax/voice)
2. dedicated aan de faxlijn

Ik begrijp wel dat het een warrig verhaal wordt maar ik weet het even niet duidelijker te vertellen.

Het gaat dus samengevat om 3/4 werkplekken in een windows omgeving met een ISDN aansluiting en gesharede directory's.

Met betrekking tot de email (nu hotmail) ben ik van plan 1 pop3 adres te regelen ergens en dan de mail via winroute binnen te halen en te verspreiden over 3 clients.

Jullie reactie cq commentaar?

TIA

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
De C800 als fileserver gaan gebruiken (win2k server of NT4 server.....) de writer overzetten naar die C800, of een tapestreamer erin schoppen..... 10/100 mbit netwerkkaartjes erin met een 10/100 mbit hub in t midden..... de clients op win2k pro of nt4 doesn'tworkstation. (afhankelijk van je server) en die 200 MMX als workstation gaan gebruiken. Eventueel internet op de server binnen laten komen

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Fileserver mbv het sharen van directory's bedoel jij?

En NT4 is wel een idee want die w98 dingen crashed om de haverklap. Alleen had ik het idee dat NT4 nogal moeilijk was met hardware.
De workstation(s) hebben (nog) niet veel geheugen dus w2k lijkt me geen goed idee.

Verwijderd

Jep gebruik die C800 als server , druk er wel wat extra geheugen erin, kosten toch haast nix meer.
op deze server je cdbrander en je backup regelen.
Ik zou zelf internet en ISDN op een andere machine gebruiken i.v.m. met virus en een stukje firewall,
hiervoor is die 200MMX met NT4 goed te gebruiken.

groetjes RKM

Verwijderd

je kunt kiezen tussen een Win2K of NT omgeving.
Ik zou als je budget niet groot is gewoon een NT4 server neezetten i.c.m. C800.
en een wrkst 200MMX net een firewall en proxy en ISND lijn.
let wel op HCL list van NT4.0 of je hardware compitable is,
en of je e.v.t. alle drivers hebt.

zet al je wrkst over naar NT40, heb je een veel prof. werk omgeving.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ok thx, maar wat voor voordelen heb ik als ik een server ga draaien met workstations? Ik heb daar nog niet mee gewerkt namelijk, en op dit moment draaien ze op w98 en w2k pro.

• kroegtijger
het nadeel van de 200MMX te gebruiken om je isdn op te gooien is dat je dan 2 pc's altijd minimaal aan moet hebben.....dan hou je nog maar 2 werkplekken over..... terwijl als je alles over die c800 schopt je 3 plekke over hebt als workstation..... kun je beter ergens een oude pc opduiken en die gebruiken voor je internetconnectie.....misschien dat je freesco aan de gang krijgt ermee?? (weet niet of die ook met ISDN overweg kan).

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Of de c800 als server instellen, de firewall+NAT instellen en een antwoord/fax programma op de server installeren eventueel met een andere (analoge) modem?

Dan kan die pc altijd aanblijven en ook nog als werkplek gebruikt worden?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21

DJ

Op woensdag 31 oktober 2001 10:56 schreef OG_outlaw het volgende:
Ok thx, maar wat voor voordelen heb ik als ik een server ga draaien met workstations? Ik heb daar nog niet mee gewerkt namelijk, en op dit moment draaien ze op w98 en w2k pro.
De voordelen van een Server (WindowsNT/2K of Novell) is dat je aan rechten kunt gaan doen. Dat is op Windows98 minder goed dicht te maken.

Op basis van een Server kun je bijvoorbeeld een secretaresse toegang geven tot haar documenten, en iemand anders niet . . . zo ook met printers/Internet/Mail/etc.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Waarom wil iedereen toch van die c800 een server maken. Waarschijnlijk kan die p200mmx + NT4 zonder enig probleem fileserver zijn (slechts 4 clients en voornamelijk office gebruik?), internet delen, etc.

Een p200mmx nu als workstation gebruiken is pas rampzalig, maar dat merk je wel als je er achter moet werken. Voor een server speelt dit veel minder een rol aangezien die vrijwel nooit fancy dingen hoeft te doen.

• kroegtijger
Ik denk dat die p200MMX te weinig schijfruimte heeft, en daarbij, draait een NT4 of win2k servertje niet zo lekker erop.....kun je beter die C800 pakken....en om je rechten een beetje goed te gaan regelen....GEEN FAT32 NEMEN HEH...gewoon NTFS (kun je t beste meteen 2000 nemen, anders zit je later weer met NTFS4 en NTFS5 te kloten)

iRacing Profiel

Verwijderd

Als ik zijn verhaal goed lees heeft hij momenteel al alle data op die P200 staan. De schijven zijn dus groot genoeg.

Volgens mij is de oplossing veel eenvoudiger. Vervang win98 op die P200 door Windows 2000 (server/advanced server echt niet nodig) en gaan met die banaan. Goed, die P200 zal er lang over doen om op te starten maar als ie eenmaal draait merk je daar niets van. Het interne netwerk zal niet sneller zijn dan 100Mbit, oftewel er wordt van die machine maximaal gevraagd iets van 12 Mb/minuut te leveren.

Rechten kun je gewoon instellen door users aan te maken en de workstations als die users te laten inloggen.

Die 800Mhz als server gaan gebruiken is imo idd. zonde.

Bekijk het zo; het is een kantoor-setup. Dit betekent dat iemand een document opent en er dan mee gaat werken. Als hij tijdens dat openen 1 seconde langer moet wachten is minder erg dan als hij tijdens het werken met dat document telkens tijd verliest omdat z'n PC te langzaam is.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 23:18

klaaz

it's me!

Een andere oplossing is Citrix gebruiken, of terminal server. Dan laat je die 800 al het zware werk doen terwijl je op de werkstations alleen een citrix (thin) client draait. Wel zorgen voor voldoende geheugen op de server.

Voordeel is dat je met je oude werkstations gewoon lekker door kunt werken, je geeft immers alleen scherminformatie door, de programmatuur draait op de server (eenmalig installeren). Het beheer wordt vereenvoudigd.

Je bent dan wel echt afhankelijk van de server, dus als de financien het toelaten is een tweede server erbij met load balancing niet verkeerd.

MS heeft ook citrix software standaard bij de server edities (terminal server) maar die kent beperkingen en gebruikt meer bandbreedte.

• kroegtijger
Die P200 MMX met win2k uitrusten vinnik wel een heel zware opgave ervoor hoor.....zou zelf dan NT4 kiezen met SP6.

Daarbij zou ik nog steeds die C800 als server pakken.... Een p200 MMX kan je schijven niet lekker aansturen (uitgaande van dat alles nu op IDE zit, en er geen SCSI is)die bak kan geen ATA100 aan......zelfs ATA66 durf ik te betwijfelen......Als dat ding op t randje gaat draaien van wat ie aan kan word ie ook instabiel.....als je data ophaalt en tegelijkertijd een printerjob verstuurt kan ie al crashen.... Neem dan een wat ruimere server....

iRacing Profiel

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Move > NT

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Die P200 MMX met win2k uitrusten vinnik wel een heel zware opgave ervoor hoor.....zou zelf dan NT4 kiezen met SP6.
Kan ook, alhoewel het imo weinig scheelt met win2k qua belasting, mits je overbodige onderdelen niet installeerd.
Daarbij zou ik nog steeds die C800 als server pakken.... Een p200 MMX kan je schijven niet lekker aansturen (uitgaande van dat alles nu op IDE zit, en er geen SCSI is)die bak kan geen ATA100 aan......zelfs ATA66 durf ik te betwijfelen......
100Mbit ethernet is maximaal iets van 11Mbyte/s schijven en 11Mbyte/s lezen. Daarvoor heb je geen ATA33, ATA66 of ATA100 nodig.

Je maakt de klassieke fout door niet te kijken naar de bottleneck. In dit soort situaties zal het netwerk _altijd_ de bottleneck, daarom is een zware server niet nodig.
Als dat ding op t randje gaat draaien van wat ie aan kan word ie ook instabiel.....als je data ophaalt en tegelijkertijd een printerjob verstuurt kan ie al crashen.... Neem dan een wat ruimere server....
Imo is dit nonsense. Een maximaal belast 100Mbit ethernet ligt nog ver beneden het maximum van wat een P200 aankan.
Pagina: 1