Toon posts:

netwerkje probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een klein netwerkje van 2 pc's met een getweaked adsl modem (funktioneert nu als een soort router) en een HUB 10/100 mb.
Verder draait op beide pc's windows98 SE.
beide een vast i.p adres (10.0.0.150 en 10.0.0.151) gegeven en hetzelfde subnetmask (255.255.255.0). De gateway op beide pc's is 10.0.0.138 (adsl modem).
De netwerkkaarten op beide pc's gekoppeld aan het tcp/ip protocol.
De primaire netwerkaanmelding staat op windows aanmelden, dit omdat als ik hem op microsoft networks aanmelding zet ik op pc2 op een domein aan moet melden. (op windows aanmelding zetten kan toch ook?)
Het probleem is nu dat beide pc's elkaar niet zien.
Installeer ik netbeui als protocol dan zien ze elkaar wel!

Verwijderd

als je de search gebruikt vind je waarschijnlijk heel wat topics die je hierbij verder helpen.

ik zou in ieder geval effe kijken of ze elkaar kunnen pingen, zo ja, dan kan je effe via start-> uitvoeren naar \\computernaam proberen te gaan.
het kan namelijk effe duren voordat ze elkaar gevonden hebben in network neighbourhood

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Hij zegt net dat met netbui ze elkaar wel zien dus naar computernaam lukt dan wel.

Zou in ieder geval een andere ip adress nemen maar dat maakt niet uit is alleen netter. Je gebruikt nu een A class netwerk en C class is handiger.

192.168.X.X of zo met wel nog steeds 10.0.0.138 als gateway.

Als je hem op MS networking zet (wat ik wel zou doen) moet je niet op een domein aan te melden. Gewoon properties van MS networking en dan vinkje weghalen.

Probeer ze elkaar te laten pingen wat denk ik wel lukt, probleem ligt denk ik dat bij jouw DNS niet is ingevuld. Internet zal ook niet werken waarschijnlijk.

There is no art to find the minds construction in the face

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
je kunt dus niet pingen tussen de 2 pc's maar wel vanaf elke pc naar de modem??? of zit ik er nu effe naast??

iRacing Profiel

Verwijderd

met netbeui zien twee kompjoeters elkaar vrijwel altijd wel.
maar zogauw je overgaat op tcp/ip komt er wat meer instelwerk aan te pas.
vandaar dat hij door te pingen of computernaam benaderen kan kijken of de verbinding er in ieder geval is

Verwijderd

Topicstarter
in ieder geval alvast Bedankt voor de reaktie's.

Zoeken naar de pc's lukt ook niet.
Pingen van PC2 naar modem lukt wel. Pingen van PC2 naar PC1 en omgekeerd lukt niet.
De DNS servers zijn wel ingesteld.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Kabels zitten wel allemaal goed ?? Leg is uit hoe het allemaal aangesloten zit, zelfde kabels gebruikt ??

Lijkt wel of de pc's geen IP adress krijgen of hebben.

There is no art to find the minds construction in the face

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55
Op woensdag 31 oktober 2001 10:21 schreef -Muppet- het volgende:
Zou in ieder geval een andere ip adress nemen maar dat maakt niet uit is alleen netter. Je gebruikt nu een A class netwerk en C class is handiger.

192.168.X.X of zo met wel nog steeds 10.0.0.138 als gateway.
Je gateway moet wel in je eigen netwerk segmentje zitten. Dus 10.0.0.138 vind ie dan niet. Hou gewoon lekker dan 10.x.x.x adres en die netmask, maakt idd geen donder uit, en is net zo net als 192.168.x.x

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
I.p. adres maakt volgens mij helemaal niets uit, als er maar niet 2 dezelfde genomen worden. De kabels zitten ook goed want anders werkt het met het netbeui protocol ook niet.
Pingen naar modem 10.0.0.138 lukt wel, internetten lukt dus ook op beide pc's, maar een netwerkverbinding is er niet.

nog meer suggesties?

Verwijderd

Als hij de namen van de pc's niet kan vinden ligt dat volgens mij aan netbios.
bij win 98/me valt dat volgens mij onder file and printersharing en bij win2k staat dat bij
tcp/ip->advanced->wins->netbios over tcp/ip inschakelen.
Pagina: 1