foutje met dselect

Pagina: 1
Acties:

• ikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

ikker

No Risk No Pain No Fun!!!

Topicstarter
[debian]
ik heb per ongeluk iets uitgeschakeld met dselect......wat dus niet zo'n hele gunstige werking had op een heleboel andere dingen |:( nou wil dselect een heleboel verwijderen.
waaronder X windows e.d. ik heb nog niet op install gedrukt natuurlijk......
is er een manier om de optie in dselect ongedaan te maken?
met apt-get ofzo?
anders ben ik bang dat mijn servertje weer opnieuw moet worden geinstalleerd :'(

please help

Mijn netwerkje

• ikker

ikker

Topicstarter
waarom reageert er niemand????
is het zo'n domme vraag?

Mijn netwerkje

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Ik ga er vanuit dat je een hoop dingen gedeselecteerd hebt, en toen op enter, en toen nog net niet op 3. [I]nstall, dus dat je nog in dselect zit.

Ctrl-c om uit dselect te gaan.
/var/lib/dpkg/status-old over /var/lib/dpkg/status heenkopieren, en het *zou* weer goed moeten zijn.
Het is wel aan te raden om /var/lib/dpkg/status eerst te backuppen voor je dat probeert.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Op woensdag 31 oktober 2001 13:38 schreef ikker het volgende:
waarom reageert er niemand????
is het zo'n domme vraag?
Ik vind het geen domme vraag. Ik heb er zelf ook eens last mee gehad en kon het ook niet meer terugdraaien. Ik heb zelf wel gezocht op i-net, maar heb echt niets kunnen vinden. Ik vind het gebruiken van dselect nogsteeds riskant en ik gebruik alleen nog maar apt-get.

Je kan nu gewoon dselect nooit meer gebruiken totdat je de oplossing gevonden hebt. apt-get is ook heel makkelijk om te gebruiken.

apt-get install <package-naam>

ik gebruik dselect alleen nog om packages te zoeken en wat info erover te lezen. Dan ga ik zonder installen weer uit dselect en install ik het met apt-get.

Ik denk trouwens dat er wel een oplossing moet zijn, maar ik heb 'm nog niet gevonden, succes ermee!

edit:

ik was dus te laat en te dom, maar gelukkig is er wel een gunstige post voor ons hier :)

PSN ID: Aapzak

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Cool trouwens dat het zo makkelijk kan. Ik heb echt een keer het hele systeem gesloopt met dselect.

Je kan trouwens het selectie menu verlaten zonder wijzigingen mee te nemen door shift-x in te drukken, zover was ik wel al :)

PSN ID: Aapzak

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 31 oktober 2001 14:20 schreef Aapzak het volgende:
...en ik gebruik alleen nog maar apt-get.
Mja, met apt-get, dpkg en apt-cache kun je idd een heel eind komen vindt ik.
Je kan nu gewoon dselect nooit meer gebruiken totdat je de oplossing gevonden hebt. apt-get is ook heel makkelijk om te gebruiken.
Dat gaat niet werken. Als je je wensen in dselect hebt ingevuld, worden deze alsnog doorgevoerd bij de eerstvolgende apt-get [upgrade|install|remove].

[edit] Oops, ik heb me vergist: apt-get <blaat> voert dselects desired status niet door. [/edit]
ik gebruik dselect alleen nog om packages te zoeken en wat info erover te lezen.
Gebruik 'apt-cache search string' en 'apt-cache show packagenaam'

• ikker

ikker

Topicstarter
:'( het is helaad niet gelukt.
ik krijg nog steeds dezelfde melding dat hij van alles
wil verwijderen.

kon wel eens het einde zijn van mijn dselect gebruik? :?

Mijn netwerkje

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 31 oktober 2001 16:20 schreef ikker het volgende:
:'( het is helaad niet gelukt.
ik krijg nog steeds dezelfde melding dat hij van alles
wil verwijderen.
Welk programma heb je dan per ongeluk afgevinkt ? Volgens mij kun je gewoon dselect opstarten, het juiste pakketje weer aanvinken.. Dan wel ff de lijst doorlopen, om te kijken of 'ie niets wil verwijderen wat erop moet staan <hint kijk naar de sterretjes aan de linkerkant>

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ok, allereerst kun je de backup van /var/lib/dpkg/status die je gemaakt hebt het beste terugzetten (aangezien het toch niet werkte).

Dan kun je het volgende proberen, maar dit is onder voorbehoud; ik kan niet beloven dat het goed gaat of werkt. Backup voor je het probeert in ieder geval /var/lib/dpkg/status en /var/lib/dpkg/status-old, als het niet goed werkt wil je deze graag terug kunnen zetten.

Voer in de directory /var/lib/dpkg de volgende commando's uit:
code:
1
2
3
4
5
sed 's/Status: deinstall ok installed/Status: install ok installed/' status > temp
sed 's/Status: purge ok installed/Status: install ok installed/' temp > status
sed 's/Status: deinstall ok installed/Status: install ok installed/' status-old > temp
sed 's/Status: purge ok installed/Status: install ok installed/' temp > status-old
rm temp

Dit past in de status-files (van dpkg en dselect) zelf de status van de packages aan. Het zoekt de packages die geinstalleerd zijn, maar waarvan de desired state 'deinstall' of 'purge' is, en verandert de desired state dan in 'install'.

Nogmaals: vergeet niet status en status-old te backuppen!

Het had trouwens waarschijnlijk wat efficienter gekund met een regexp, maar dat is dan ook alles wat ik over regexpen weet :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 31 oktober 2001 17:52 schreef deadinspace het volgende:
Voer in de directory /var/lib/dpkg de volgende commando's uit:
code:
1
2
3
4
5
sed 's/Status: deinstall ok installed/Status: install ok installed/' status > temp
sed 's/Status: purge ok installed/Status: install ok installed/' temp > status
sed 's/Status: deinstall ok installed/Status: install ok installed/' status-old > temp
sed 's/Status: purge ok installed/Status: install ok installed/' temp > status-old
rm temp

Het had trouwens waarschijnlijk wat efficienter gekund met een regexp, maar dat is dan ook alles wat ik over regexpen weet :P
Kan inderdaad korter :) . Zo bijvoorbeeld:
code:
1
cat status | grep Status | grep \ installed | sed 's/(deinstall|purge)/install/' > status

Zou volgens mij moeten werken om het geheel om te zetten. Natuurlijk altijd eerst je status-file even kopieren voor het geval er iets misloopt.

* odysseus O+ regexps (en perl natuurlijk)...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 31 oktober 2001 21:06 schreef odysseus het volgende:
code:
1
cat status | grep Status | grep \ installed | sed 's/(deinstall|purge)/install/' > status
Je realiseert je dat zo in de nieuwe status *alleen* de Status: regels komen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 02 november 2001 12:13 schreef deadinspace het volgende:
Je realiseert je dat zo in de nieuwe status *alleen* de Status: regels komen?
Das waar...maar dan gebruik je gewoon zoiets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/usr/bin/perl
###Dit bestand komt uit het blote hoofd, niet bedoeld voor gebruik zonder grondig testen...

open (FILE, "status");
open (OUT, "output");

while (<FILE>)
{
  if ($_ =~ /^Status/)
  {
   $_ = <STDIN>;
  }
  print OUT $_;
}

om het weer goed te maken (wel het 'foute' bestand als invoer pipen)...of anders pas je de regexp een beetje aan zodat ie wel goed werkt:
code:
1
cat status | sed 's/(deinstall|purge).*\ installed$/install\ ok\ installed/' > status

Overigens zit hier in ieder geval een bugje in: als de status niet 'ok' is dan wordt hij dat met deze regexp wel. Niet dat de kans groot is dat er dergelijke packages staan, maar toch...

* odysseus ziet ook dat het een beetje een troep wordt als er een description is die in zijn tekst 'deinstall' of 'purge' heeft staan en eindigt op ' installed', maar de kans dat dat gebeurt lijkt me vrij verwaarloosbaar...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1