• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik had net een gesprekje met de vriend van m'n moeder over dat ik nog steeds niet naar het uitzendbureau was geweest enzo (/me is lui...)
en op gegeven moment vertelde hij over wat hij allemaal gedaan heeft om zichzelf te ontwikkelen e.d.
En hij wist precies mijn eigenschappen te beschrijven, en ik ken die man misschien net een paar maanden, ik praat bijna nooit met hem maar toch kan hij zo zien wat voor persoon ik ben.
En toen ging hij verder, en zegt van daar heb ik zoveel moeite voor gedaan om dat te kunnen (met zoveel mensen gewerkt, hij heeft echt weet ik veel wat allemaal gedaan bij/voor ontelbaar verschillende mensen vroeger) maar jij en je zus kunnen dat al.
En toen ben ik es voor mezelf gaan kijken, of wat hij zei wel eens kon kloppen.

Zodra ik iemand voor me heb of ermee praat merk ik al bij de eerste keer wat voor persoon iemand is. En dan bedoel ik niet van die dingen als hij draagt lelijke kleren of hij kamt zijn haar niet enzo, maar ik weet gewoon wat ik van die persoon kan verwachten, en of die te vertrouwen is.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan maar de meeste mensen schijnen dit dus helemaal niet te hebben.
Ik weet niet of jullie zo begrijpen wat ik bedoel... maar ik merk dus gewoon aan mensen of ze te vertrouwen zijn, en of hun karakter mij ligt zeg maar. Ik kan op bepaalde momenten gewoon zien hoe er gereageerd gaat worden.
En daar hoef ik desbtreffende mensen amper voor te kennen.
Ik dacht serieus dat iedereen met een beetje verstand dit wel kon... maar dat schijnt dus niet zo te zijn,,,
Wat zijn jullie meningen hierover ?

als het niet in W&L past gooi maar in SG ofzo :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:53

Basszje

Reisvaap!]

Tja je hebt het in meer of mindere mate denk ik, maar je schijnt het ook te kunnen leren.

Ik merk altijd wel vrij snel of iemand echt blij is of maar doet alsof. Maar het ligt natuurlijk aan de persoon, de ene laat heel veel merken ( lichaamstaal en houding e.d. ) en sommigen weten het helemaal te verstoppen.

Ik denk dat ik een beetje gemiddeld ben. Het is trouwens wel erg leuk om een beetje mensenkennis te hebben en bovendien erg handig..

Maar binnen een paar maanden kan je iemands karakter wel een beetje kennen hoor (imo)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

ik heb dat ook (geleerd)

ik heb werk 3 jaar in een winkel, en daar bou je echt veel mensenkennis op, je hoeft iemand maar te zien, en in z'n ogen te kijken, en je weet met wat voor soort karakter je te maken hebt

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Heb het altijd al heel goed gekunt en vind het ook interessant. Ben er eens op door gaan zoeken en wat boeken over bodylanguage enzo doorgebladerd. Meeste mensen missen de signalen waardoor je kan zien wat voor een persoon iemand is, simpelweg omdat ze er geen betekenis aan hangen. Kijk je wat verder dan je neus lang is dan zie je vanzelf een patroon in iemands gedrag en uitspraken ten opzichte van wat diegene jou wil laten geloven. Heb je dat patroon door dan is het makkelijk...

Staat trouwens ook genoeg over op internet...

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 01:34 schreef bitbyter_ het volgende:
ik heb dat ook (geleerd)

ik heb werk 3 jaar in een winkel, en daar bou je echt veel mensenkennis op, je hoeft iemand maar te zien, en in z'n ogen te kijken, en je weet met wat voor soort karakter je te maken hebt
precies.... alleen ik heb dus helemaal geen ervaring door in een winkel te werken oid

Verwijderd

Zelf heb ik dat ook, deels door schade en schande geleerd, deels van nature.
En daarbij is mijn mensenkennis weliswaar niet feilloos, maar ik heb meestal vrij snel door hoe iemand grofweg is, al probeert ie zich te verstoppen.

Verwijderd

Iedereen heeft dat wat jij nu beschrijft.

Het is maar net de vraag of je ook moeite doet om naar je intuitie te luisteren.

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Intuitie, ja. die van mij heeft altijd gelijk, alleen moet ik leren om er vaker naaar te luisteren.
Overigens, dat praten si hetz elfde als een stukje text ontleden op het internet en daar zeg maar een spychologisch raport uit opmaken, werkt heel goed.

8 )

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 23:26

MaDLiVe

.-Observer-.

Intuitie leer je opbouwen/toepassen door simpelweg de ervaring mee te maken, ook mogen duidelijk zijn dat je een sterkere intuitie ontwikkelt dmv negatieve ervaringen omdat deze een sterkere invloed op je hebben.

Mensenkennis tsja niet iedereen heeft het en niet iedereen zal het krijgen je hebt er soort sociale aanleg voor nodig. Inderdaad body language heeft er iets mee te maken, maar dat lijkt mij meer iets voor op het "eerste gezicht" op het eerste gezicht straal je een soort vertrouwen uit en toch kan dit ook vaak genoeg misplaatst zijn :(

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Zodra ik iemand voor me heb of ermee praat merk ik al bij de eerste keer wat voor persoon iemand is. En dan bedoel ik niet van die dingen als hij draagt lelijke kleren of hij kamt zijn haar niet enzo, maar ik weet gewoon wat ik van die persoon kan verwachten, en of die te vertrouwen is.

JE MOET MET DAT SOORT DINGEN TOCH ALTIJD OPPASSEN WANT JE HOE JE HET OOK WENT OF KEERT HET IS WEL EEN VOOROORDEEL! IK KAN ZELF OOK GOED MENSEN INSCHATTEN MAAR TOCH ZAL JE ALTIJD WEL EEN KEER IN DE FOUT GAAN MET DIT SOORT DINGEN.
MAAR JE HEBT ZEKER GELIJK VEEL MENSEN KUNNEN DIT SOORT DINGEN NIET SIGNALEREN, DUS KUN JE WEL SPREKEN VAN EEN BEPAALDE GEVEN DIE JE HEBT. NU IS HET DE VRAAG OF JE IETS KUNT VINDEN IN COMBINATIE MET EEN LEUKE BAAN.

GROETEN

Verwijderd

Ik beschik ook over een redelijke portie mensenkennis...

Ik observeer namelijk veel, dat ligt in mijn aard, ik ben leergierig en pik dingen snel op...
Wat ook niet onbelangerijk is jezelf te kunnen verplaatsen in mensen...

Je kan dingen aanvoelen bij mensen, maar je kan nooit zeggen van zo ben je, het kan zijn dat het klopt, maar je kan het ook geheel verkeerd hebben...

Ik kan niet alle mensen aanvoelen, er is een selecte groep waarbij ik gewoon voor raadsels sta...

Ik heb het overigens altijd al gehad... Het ontwikkelt zich alleen wel steeds sterker naarmate ik ouder wordt en meer verschillende mensen ontmoet en observeer...

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 00:58 schreef dreeke het volgende:
En hij wist precies mijn eigenschappen te beschrijven, en ik ken die man misschien net een paar maanden, ik praat bijna nooit met hem maar toch kan hij zo zien wat voor persoon ik ben.
Ik heb je nog nooit 'gezien' Dreeke, maar kom
je constant tegen in topics die kennelijk ons
beider belangstelling hebben... ;) ;
'Meen' je dehalve ook al enigszins te kennen en
doordat je 'es foto's plaatste heb ik zelfs je
gezicht voor ogen... :) .

Deze vriend van je moeder heeft dan amper met
jou gesproken maar wel -neem ik aan- met je moeder
en indien hij interesse heeft in jullie zal hij
natuurlijk wel het een en ander hebben opgestoken
over jou uit haar verhalen.

Een moeder praat nu één keer graag over haar
zoon ... ;)
(vooral als het een lieve jongen is... >:) .)

Daarom vraag ik me af of je niet bedoelt dat
hij zoveel over je 'weet' of dat je écht meent
dat 'ie je -nu al zo goed- 'kent'... :? ??

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op woensdag 31 oktober 2001 15:52 schreef cruijssen het volgende:

JE MOET MET DAT SOORT DINGEN TOCH ALTIJD OPPASSEN WANT JE HOE JE HET OOK WENT OF KEERT HET IS WEL EEN VOOROORDEEL! IK KAN ZELF OOK GOED MENSEN INSCHATTEN MAAR TOCH ZAL JE ALTIJD WEL EEN KEER IN DE FOUT GAAN MET DIT SOORT DINGEN.
MAAR JE HEBT ZEKER GELIJK VEEL MENSEN KUNNEN DIT SOORT DINGEN NIET SIGNALEREN, DUS KUN JE WEL SPREKEN VAN EEN BEPAALDE GEVEN DIE JE HEBT. NU IS HET DE VRAAG OF JE IETS KUNT VINDEN IN COMBINATIE MET EEN LEUKE BAAN.

GROETEN
je caps lock staat aan... ik zei niet dat ik altijd gelijk heb ofzo hoor

Verwijderd

Ik heb dat ook vaak, zulke dingen, en meestal goed...
Maar misschien op een iets ander vlak dan of ik iemand wel of niet kan vertrouwen (want dat kun je nu eenmaal heel makkelijk zien IMHO), meer op psychologisch vlak zeg maar...

Zo schijn ik vaak door de dingen heen te prikken naar de essentiele boodschap zullen we maar zeggen...

Wat ik me afvraag is of mensen die dit dus ook hebben, dit óók hebben als je niet eens met iemand hebt gesproken? Bijv soms als ik door de stad loop zie ik bijv iemand langslopen en die kijkt mij aan dan 'zie' ik hun gedachten, hun ellende (vaak ellende helaas). En heb je ook wle eens dat als je dicht bij iemand zit (bijv in de trein) dat je dan dingen 'voelt', bijv een goed of juist slecht gevoel over die persoon..?

Nog een heel rare vraag/opmerking:

Laatst heb ik een link gelegd met ADHD en deze gevoelens.
Ik heb het zelf is laatst gebleken, en het stomme is dat ik drie mensen ken met ADHD, en dat ze alledrie óók dergelijke dingen meemaken...
Mijn vraag is dus of jullie die overeenkomsten ook zien?

PS: bovenstaand klinkt me iets te Jomanda-achtig, zo denk ik er weer niét over, magoe...

Verwijderd

Ik snap niet hoe je dit over jezelf zo stellig kan zeggen... En eerlijk gezegd vind ik het ook behoorlijk gevaarlijk om dit over jezelf te zeggen. Je geeft jezelf zo een excuus om op eerste indrukken af te gaan.

Niet doen! Mensen zijn enorm complex en in grote mate onvoorspelbaar, ook voor jou...

Verwijderd

ik heb het totaal niet :)

tuurlijk kan ik wel zien of ik iemand voor me heb iemand is die ik aardig vind of niet, maar verder gaat het bij mij ook meestal niet.
ben er zelfs in korte tijd 2 keer door verrast.

gozer die veel goth muziek luisterd en waar ik altijd lange zwam gesprekken mee heb over politiek en sociaal gedoe enzo.
die blijk opeens super gelovig te zijn (kwam wel heel cool gesprek uit voort :) )

en ook meisje wat ik al redelijk lang kende als een party animal bleek ook over echt super wazige dingen na te denken en zelfs een beetje op de zelvde golflengte als mij te denken.

maarja als je weinig mensen kent en weinig met mensen om gaat dan kan je het natuurlijk ook nooit leren :)
the curse of a computer nurd.

maar kan bevoorbeeld weer wel aan mensen hun posts goed zien hoe ze zijn. (vooral in W&L en SG enzo kom je veel over mensen te weten)
en dan heb ik het niet over wat voor woorden ze gebruiken maar meer over hoe ze woorden gebruiken.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Mensen die menen mensenkennis te hebben, hebben vaak ook een selectief geheugen. Je onthoud de keren dat je goed zat en vergeet de keren dat je ernaast zat, bijvoorbeeld omdat die keren je niet opvallen. Wanneer je iemand niet vertrouwd en diegenen wordt opgepakt denk je: ik had gelijk. Wordt diegenen nooit opgepakt, dan valt het je niet op.

Zoals Stratos opmerkt, kan je niet aan iemand zien of die gelovig is op enerlei wijze. Ook kunnen mensen uit totaal andere 'klassen' hetzelfde als jij denken. Ze zijn een uitzondering binnen hun groep en dus pik je ze er niet uit.

Omdat mensen groepsdieren zijn, zal je je vaak in je globale mening over iemand bevestigd vinden, bijvoorbeeld door kledingstijl en eerste basisgesprek over oppervlakkige onderwerpen. Wanneer de diepgang komt, ken je iemand een beetje en kan je dus niet meer over mensenvoorkennis spreken. Dat is de betere term: men meent voorkennis over een mens te hebben, veelal gebaseerd op vooroordelen over een groep, die vaak bevestigd worden maar slechts oppervlakkige kenmerken beslaan.

Zeker onder pubers, waar gedrag nogal snel wisselt en vele fasen doorloopt, kunnen mensen die menen 'mensenkennis' te hebben, zich nogal eens bevestigd vinden. Gezien de talloze vormen van gedrag, wordt de trefkans nogal groot. Zeker ouders, die over een vriend(in) van een kind een mening hebben, zullen zich vrijwel altijd bevestigd zien, omdat iedere vriend(in) zowel goede als slechte eigenschappen heeft en zowel goede als slechte dingen doet. Door je selectief bevestigd te zien, wordt het gevoel van mensenkennis in stand gehouden.

Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat ik absoluut geen mensenvoorkennis heb.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
Vrouwen hebben meestal een beter inzicht in mensen. Daarom zie je vrij weinig vrouwen die moeite hebben met het contact leggen met andere mensen. Terwijl mannen dit juist weer vaker hebben.

Ik denk doordat je sneller mensen "door hebt" je ook sneller kan beslissen wat je wel en niet aan iemand hebt. Als je dat gevoel niet hebt ben je sneller geneigd helemaal niet met de desbetreffende persoon aan te pappen.
Pagina: 1