Toon posts:

nieuwe gebruiker aanmelden in LINUX server

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben in ons huis een linux server draaien en helaas is onze huisgenoot die verstand van linux heeft al tijden geleden verhuisd.
Nu willen we een nieuwe gebruiker van het netwerk een IP-adres toewijzen in linux....HOE?
graag stap voor stap want we weten dus allemaal geen zak van linux af (nadeel van een server die al 2 jaar stabiel draait) :P

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Als je nu even de distributie vermeld word het een stuk gemakkelijker.. bv -> Mandrake, SuSE, Debian, Red Hat.
en een versie nummer is ook nooit weg.

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal vergeten:
Red hat Linux release 6.2 (zoot)
geen idee wat dat zoot betekent trouwens

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

iGadget

Wowsers!

IP adres toewijzen in Linux? Draait dat ding een dhcp server dan? Of bedoel je stiekem dat je die nieuwe gebruiker wil laten internetten via die linux server?

In het eerste geval moet je de config file van het dhcp server programma updaten, de dhcp server die wij draaien heeft die info in /etc/dhcpd.conf staan.

In het 2e geval (en waarschijnlijk heb je dit ook in het eerste geval nog nodig) moet je de ipfwadm / ipchains regels aanpassen, als deze tenminste strikt ingesteld zijn.

Geef eerst even wat meer info over het systeem en het netwerk, dan wordt het helpen ook wat makkelijker :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Topicstarter
Oke hier komt ie,
we hebben op dit moment een linux server die als firewall fungeert. Hier zit een coax netwerk (ik weet het hopeloos veroudert, wordt aan gewerkt.) op aangesloten waar 5 mensen op internetten. Iedereen heeft z'n eigen host naam en lokaal ip-adres. Nu willen we dus een extra host naam en ip adres in linux toevoegen zodat er een zesde persoon van het internet gebruik kan maken.

Verwijderd

Ghehe, leuk een onbeheerde Linux machine >:)

Maar euh, hoe komen jullie aan die hostnamen en ip's.
Fungeert dat ding als DHCP-server?

Zo niet, dan kan je waarschijnlijk zo een ip in hetzelfde subnet als de rest van de machines aan die machine toekennen.

Draait het verder via een proxy-server o.i.d.

Kortom we hebben wat meer info nodig ;)

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Met een beetje geluk hoef je helemaal niks te doen met die linux router.
Als de router zelf de IP-adressen uit deeld, dan is de kans groot dat hij nog wel een extra IP-adres kan uitdelen.

En anders moet je de (ik neem aan) windows PC goed instellen.... gateway, dns, IP, etc.

Oh.. ennuh... als je het paswoord weet van dat ding, dan kan je misschien iemand anders via telnet laten klooien van buitenaf.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

iGadget

Wowsers!

Kijk inderdaad eerst even hoe je eigen pc ingesteld staat, maakt deze gebruik van dhcp of is er gewoon een statisch IP ingeklopt, enz.

Neem deze gegevens zoveel mogelijk over op de PC van de persoon die je toegang wilt geven, met uitzondering van het IP natuurlijk (deze moet uniek zijn), en kijk of het werkt. Werkt het niet, dan is de kans groot dat je op de server met de firewall instellingen moet gaan klooien.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het laatste cijfer van mijn ip adres verander (192.168.0.4 naar 192.168.0.8) blijft mijn internet het gewoon doen. Betekent dit dat ik er gewoon nog een gebruiker aan kan hangen en die een willekeurig ip adres kan geven (laatste cijfer dan) (tussen o en 255 dan)

Verwijderd

Met de nadruk op tussen ja ;)

Waarschijnlijk zal het netmask op de server voor je subnet op 255.255.255.0 staan.
De firewall zal daar ook wel op gebaseerd zijn, eveneals eventuele tcpwrappers etc.

De kans is dus heel groot dat als je de gegevens van een client overneemt met een ander IP-adres binnen het subnet, dat het gewoon automatisch gaat werken ja :)

Verwijderd

Topicstarter
'k zal het es proberen. kan diegene dan wel een eigen hostnaam geven en werkt dit onder alle versies van windows (of heeft dat er niks mee te maken?)

• Arzie
  • Laatst online: 16:32
Je kunt je computernaam gewoon instellen ja, dat gaat buiten de server om.

• Zwaluw
  • Laatst online: 16-06-2003
Hostname maakt niet veel uit... maar je zal er iig 1 moeten geven.. En allemaal in dezelfde werkgroep is denk ik wel prettig.
Volgens mij gaat het wel lukken! :)

Verwijderd

Topicstarter
het ip-adres dat ik op m'n eigen compu geprobeerd heb bleek toevallig al aangemeld en nog vrij te zijn. ga toch eens even kijken of ik er nog een paar meer aan kan maken met bovenstaande tips (morgen dus). als het niet lukt zien jullie me wel weer verschijnen. alvast bedankt.
Pagina: 1