[3dsmax] Hoe maken julie je materials?

Pagina: 1
Acties:

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:42
Ik bak er compleet nix van namelijk het ziet er niet uit :(

• maratropa
  • Niet online
ff wat concreter, laat es wat zien en vertel es wat je wilt maken.

specs

• _-= Erikje =-_
tsja, dingen als glas, lakwerk (metaal) dat soort dingen, plastic eingelijk alles :)

Maar die material Editor heeft dusdanig veel settings dat het er of niet uit ziet of 1,5 jaar duurd om te renderen

Verwijderd

"Well kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try."

by Homer Simpson

Begin met simpele dingen, en leer wat alles doet/betekent (yah, het lijkt veel en is het ook).

Wat wil je psies maken? Glas?
Zijn toch wel tutorials voor toch?

• _-= Erikje =-_
gaat momenteel over een tegelvloer (checker in diffuse map slot) dat gaat nog net :) en over mat zwart metaal, maar dat krijg ik echt niet goed

• _-= Erikje =-_
waar ik btw wel bizar veel last van het is dat 3dsmax me files niet meer wil openen :( krijg je Currupted file ik gebruik gelukkig incremental saving maar meestal moet ik dan toch 5 versies terug :(

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 14:34
goh, daar heb ik ongeveer 1 jaar over gedaan om dat allemaal te begrijpen...

en nog weet ik er lang niet alles van.

Het is niet zomaar 1.2.3. uit te leggen m8...

gewoon 'doen' zoals er ook al in dit topic staat.

En veel lezen!!!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• _-= Erikje =-_
doe ik ook, maar ik denk misschien heeft er iemand tips & truuks ;)

• FragNeck
Op dinsdag 30 oktober 2001 22:20 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
waar ik btw wel bizar veel last van het is dat 3dsmax me files niet meer wil openen :( krijg je Currupted file ik gebruik gelukkig incremental saving maar meestal moet ik dan toch 5 versies terug :(
Heb jij laatst Cebas Final Render misschien geinstalleerd op een Windows 2000 machine?

Want ik had het zelfde probleem!

PS. nadat ik XP op me PC had geinstalleerd kon ik fR helemaal niet meer installeren ;(

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
OK, enkele tips:

*Zoek een behoorlijke database foto's van materialen bij elkaar. Bij 3d Studio zitten er al een hoop, geloof ik, dat is een goede basis voor materials. Zo ben ik er achter gekomen dat bijna alle soorten metaal er erg goed uit gaan zien met als bump-map alumox.jpg (een metaalfoto) met verschillende dieptes en grootten per soort. Zo is er voor alles wel een standaard te bedenken.

*Leer Photoshop (of iets dergelijks), vooral voor het maken van simpele bump-maps is dat erg gemakkelijk. Bij die tegelvloer van je kun je dan snel een jpeg maken die de randjes tussen de tegels diepte geeft. Dat is ook goed bruikbaar om materiaal-foto's seamless te maken, wat ze normaal vaak niet zijn (bij niet naadloze textures zie je een overgang als het plaatje naast zichzelf herhaald wordt).

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Ga niet meteen met super grote projecten ( a b.v 4 maanden modeling, 2 maanden animatie) beginnen. Het zal je snel tegenvallen. Je krijgt er geen zin meer in op een gegeven moment, omdat nix lukt. Het allemaal te veel werk is. En je te weinig resultaten boekt.

Begin idd klein. En probeer elk project tot een goed eind te brengen. Dat zal je voldoening & zelfvertrouwen geven om veder te blijven leren/oefenen. En dan natuurlijk steeds moeilijkere en grotere dingen maken/bedenken.

Leer het 3d/animator/vormgevings jargon.
Schets veel, goed secnario, storyboard, shooting script etc.
Het hoort er allemaal bij ;)

• _-= Erikje =-_
K, thnx ben idd eenvoudig bezig met wat gebruiksvoorwerpen te modeleren.

Alleen is gisteren me 20 30 Gbyte 7200 rpm RAID 0 array in de soep gelopen :( kan dus ff overnieuw beginnen.

Een klein probleempje nog (eingelijk 2)
- Kun je 2 textures op 1 voorwerp zetten, bv 2 jpgtjes op 1 vlak van een vierkant
- Als ik een brikmap texturemap op een hexagon ziet maar 1 kant van die hexagon eruit als steen en de rest een soort uitgetrokken prut.

• FragNeck
vergeet niet om UVM maps te gebruiken!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
2 Textures op één voorwerp kan op een aantal manieren:
-maak losse materials en assign aan verschillende polygonen verschillende materials;
-maak een multi/sub-object-material en geef verschillende polygonen verschillende material-id's;
-gebruik een composite material om twee compleet verschillende materials te mixen;
-gebruik een mix-map om twee bitmap's te mixen.

Steen-textures mooi op die hexagon zetten doe je bijvoorbeeld door een UVW-map-modifier type cylinder of type face aan je hexagon toe te voegen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• _-= Erikje =-_
ah, tnx

;tis 1 polygoon btw

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tis heel veel gekloot .. ik doe ook veel 3dmax.. .ik kan slecht modellen maar materialen :9
hehe..
je kan je materialen zo gek als je het wilt maken.. beetje engels vertalen en je komt er zo uit.. heel veel proberen..en vooral gedult hebben.. de ebste manier om het leuk uit te proberen zijn wat ballen achter elkaar plaatsen en dan verschillende materialen erop toepassen..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1