Toon posts:

modem probleem in DOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Matched: modem
hehe we gebruiken nog een dos applicatie om apk keuringen aan te melden (dos = oud ik weet het)

we hebben op het windows98 systeem een 56k modem gepugged (hayes compatible zodat ie ook onder dos werkt) als ik in dos opstart doet ie het in de dos app. maar vanuit windhoos werkt ie niet. hij zit op com1. Wat doe ik fout.
Elke keer opnieuw starten in MSdos modus is erg omslachtig. en het heeft voorheen op het oude systeem gewerkt. Iemand bekend met dit probleem. ?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Een extern modempje inpluggen, 14k4, 28k8, 33k6 werkt perfekt onder windows, dos en dos onder windows.

Ik heb met het laatste pcprive van de zaak behoorlijk wat problemen gehad. Waren p3tjes, 866 mhz met een interne 56k modem (softmodem) en windows millenium erop. Later bleek er behoorlijk wat mensen wilden gebruik maken van een dos programma dat wij hier nog gebruiken om via de telefoonlijn wat gegevens op te halen.

De keuze was: intene modems 33k3 ipv softmodems 56k of; externe modems eraanhangen (we hadden gelukkig nog wat 14k4 modempjes liggen).

Is misschien een ideetje.

Verwijderd

Geen matches
Zijn de IRQ's onder DOS en windows gelijk?
Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt het even klooien. Onder DOS heb je niet veel keuzes, dus moet je een IRQ vinden onder windows die ook onder DOS beschikbaar is.

Maar eerst even kijken of de instellingen onder DOS hetzelfde zijn als onder windows, is dit niet het geval, meld het dan even, dan kunnen we evt aan een nadere uitleg beginnen.

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
de irq onder dos is 4, onder windows zou ik het zo niet weten. Maar als deze anders is, zou dit het probleem kunnen zijn? en hoe wijzig ik de irq, dit gebeurd toch allemaal in de bios. Com1 heeft daar een irq gekregen?

En ehhh het gaat om een extern modem... die hangt er al aan.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:37 schreef devnull het volgende:
de irq onder dos is 4, onder windows zou ik het zo niet weten. Maar als deze anders is, zou dit het probleem kunnen zijn? en hoe wijzig ik de irq, dit gebeurd toch allemaal in de bios. Com1 heeft daar een irq gekregen?

En ehhh het gaat om een extern modem... die hangt er al aan.
Ehm, sorrie mijn schuld, niet goed gelezen dan. Externe modem, prima.

Staat de com 1 en com 2 op Automatisch in de bios??

Verwijderd

Geen matches
Shit hier nog een die dacht dat het om een intern geval ging.. Dan wordt het idd een stuk lastiger. Idd even kijken naar wat hierboven ook al aangegeven wordt.
Sorry!

Verwijderd

Matched: initialisatie
Is Windows 98 ACPI enabled op de PC ?

Zo ja, probeer W98 opnieuw te installeren zonder ACPI.

Het probleem is dat DOS geen ACPI ondersteund, ACPI neemt de controle over van COM1 in plaats van de BIOS.
Hierdoor ziet DOS in Windows (o.a.) de com poorten niet meer, omdat de initialisatie van de BIOS door ACPI is overgenomen.
DOS verwacht dat de COM poorten in een bepaalde staat verkeren, maar ACPI heeft hierover de controle genomen.
Heeft ook o.a. met de het powermanagement te maken.

Er is ook nog een tweede manier om er voor te zorgen dat de
COM poorten onder DOS (in Windows) werken.
Hiervoor moet een je registerinstelling wijzigen, het gevolg hiervan is dat deze compoorten niet meer zichtbaar zijn onder Windows (en ook niet meer bruikbaar), maar ze zijn wel gewoon beschikbaar in een DOS-box.
De gegevens hiervoor liggen op mijn werk, geef maar een seintje wanneer je deze methode wilt gebruiken dan post ik ze morgen hier wel.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest :P
Pagina: 1