wat bij een te slelle proc (op mobo)

Pagina: 1
Acties:

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik heb een (medion) moederboard; en ik weet niet precies tot hoe snel deze een processor aankan.
het is voor slot 1 (pIII 100MHz bus)
wat gebeurt er als ik er een te snelle proc opzet?
werkt de processor dan minder snel dan zou moeten;
werkt de processor gewoon niet;
of (als ergste) is de processor dan rijp voor de vuilnisbak?

ik heb een slot 1 mobo; en als het te veel risico oplevert, koop ik een slot 1 naar fc-pga converter en zet ik er gewoon een fc-pga processor op.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

kijk eens wat rond welke mensen hetzelfe moederbord dan jij hebben .
Ik heb ook een oud bx=bordje ...(66/100) maar hier gaat zonder problemen een PIII 1000 Mhz op .

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
dank je; maar dat is helaas nog niet het antwoord op mijn vraag:

wat gebeurt er als mijn mamaplaatje de snelle processor niet aankan/ondersteunt
overlijd 1 v/d 2
of krijg je gewoon een mooie foutmeldin?

Verwijderd

hangt er vanaf hoever uwen multiplier gaat. Zal wel ietske trager zijn dan op een ander moederbord want ge werkt maar op nen fsb van 100 Mhz i.p.v. 133 Mhz. Tenzij ge ne Celeron pakt (ni doen)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:17
Ligt helemaal aan jouw bordje..

Overlijden van de proc kan alleen door een veel te hoog voltage.. Dus als jij een nieuwere coppermine based-cpu erop zet, die 1.75V wil, en jouw bordje geeft hem vrolijk 2.2V ofzo, dan heb je wel een goede kans dat de proc gefrituurd word!
Als je een slot1->fcpga converter gebruikt met voltage-regeling erop kun je dit dus al voorkomen..

Dan blijft dus nog de mogelijkheid dat het ding gewoon helemaal niet werkt, of dat het niet goed werkt omdat je bios het ding niet herkend. In het laatste geval zal de proc ook niet echt veel performance geven, gewoon omdat een aantal zaken (zoals mmx, sse etc.) niet zullen werken.

Belangrijke dingen om rekening mee te houden zijn dus of je chipset nieuwere procs aan kan. (Een LX-chipset valt bijvoorbeeld af, een BX kan wel coppermines aan!)
En zoek naar bios-updates, zodat je zeker weet dat die processoren ook ondersteund worden..
En verder is het vaak afhankelijk van de revisie van een bordje.. Ook iets om op te letten dus!

Overigens is het dan weer wel zo dat als jouw bordje coppermines ondersteund, en bijvoorbeeld maar tot 800 of 850, dan zullen de 1GHz procs zeer waarschijnlijk ook goed werken, gewoon omdat dit alleen afhankelijk is van de multiplier, en die wordt bij Intel procs gewoon ingebakken in de processoren, onafhankelijk van het moederbord..

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 10:48 schreef Twynn het volgende:
Ligt helemaal aan jouw bordje..

Overlijden van de proc kan alleen door een veel te hoog voltage.. Dus als jij een nieuwere coppermine based-cpu erop zet, die 1.75V wil, en jouw bordje geeft hem vrolijk 2.2V ofzo, dan heb je wel een goede kans dat de proc gefrituurd word!
Als je een slot1->fcpga converter gebruikt met voltage-regeling erop kun je dit dus al voorkomen..

Dan blijft dus nog de mogelijkheid dat het ding gewoon helemaal niet werkt, of dat het niet goed werkt omdat je bios het ding niet herkend. In het laatste geval zal de proc ook niet echt veel performance geven, gewoon omdat een aantal zaken (zoals mmx, sse etc.) niet zullen werken.

Belangrijke dingen om rekening mee te houden zijn dus of je chipset nieuwere procs aan kan. (Een LX-chipset valt bijvoorbeeld af, een BX kan wel coppermines aan!)
En zoek naar bios-updates, zodat je zeker weet dat die processoren ook ondersteund worden..
En verder is het vaak afhankelijk van de revisie van een bordje.. Ook iets om op te letten dus!

Overigens is het dan weer wel zo dat als jouw bordje coppermines ondersteund, en bijvoorbeeld maar tot 800 of 850, dan zullen de 1GHz procs zeer waarschijnlijk ook goed werken, gewoon omdat dit alleen afhankelijk is van de multiplier, en die wordt bij Intel procs gewoon ingebakken in de processoren, onafhankelijk van het moederbord..
kijk daar heb ik wat aan...
ik heb nu een katmai proc erop zitten op 2.0 volt (voltage weet ik niet 100% zeker)
maar ik moet dus uit zien te vinden of hij ook de coppermine procs ondersteunt.
hummm..... (dan zou ik het met een converter kunnen klaren)

Pagina: 1