een paar dedicated/colocated hosting vragen

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Hallo,

Morgen komt er bij ons (eigen bedrijf) een 'Bekende Nederlander' op bezoek. Hij wil een nieuwe website voor een nieuw TV-programma. Tot zover heeft het allemaal niets met 'ANS' te maken, maar deze persoon wil ook de hosting van deze site ergens anders hebben daar waar de oude site draait. Aan mij de taak uit te zoeken waar dat zou moeten en hoeveel dat moet kosten...

Maar eigenlijk heb ik dus weinig sjoege van hosting. Aangezien de site waarschijnlijk veel bezoekers gaat genereren omdat het aan een TV-programma verbonden zal zijn en de aard van de content toch veelal zal bestaan uit streaming audio en video, komt dat waarschijnlijk neer op een dedicated/colocated server met een behoorlijke performance en een pittige bandbreedte.

Op zich lijkt me dat best slim, een rackservertje kopen en ergens neerzetten, zodat we ook volgende klanten een all-in-one oplossing kunnen bieden inclusief hosting. Ik ben redelijk thuis in Linux, geen guru, maar ik moet het toch eens leren :)

Maar nu heb ik een aantal vragen:

* waar kan ik het beste hosten en waarom :7
* wat hoef ik zelf niet te doen als ik een dedicated server huur incl. onderhoud, ipv het plaatsen van onze eigen machine met volledig eigen beheer? en, kan ik als ik dat zelf wil nog wel kloten met m'n Linux configuratie?
* wat voor hardware is voldoende voor een redelijk druk bezochte site met veel streaming audio en video?
* ik zie veel van die Cobalt RaQ dingen, wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan ik die ook gewoon leeg maken en daar fijn Debian plus m'n custom Apache/PHP/MySQL build opgooien ipv dat gepreconfigurede gedoe?
* hoe maak ik een goede inschatting van het dataverkeer dat zo'n site gaat genereren?
* bestaat er ook zoiets als flat-fee serverbandbreedte?

Nou ja, kortom ik moet maar vreselijk uit m'n nek gaan lopen zwetsen tegen die persoon morgen...tenzij jullie echt scherpe antwoorden hebben ;)

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:16 schreef Genoil het volgende:
* waar kan ik het beste hosten en waarom :7
www.webhosters.nl
* wat hoef ik zelf niet te doen als ik een dedicated server huur incl. onderhoud, ipv het plaatsen van onze eigen machine met volledig eigen beheer? en, kan ik als ik dat zelf wil nog wel kloten met m'n Linux configuratie?
hardware vervangingen zijn voor het bedrijf waar je de server loopt te huren
* wat voor hardware is voldoende voor een redelijk druk bezochte site met veel streaming audio en video?
Hoef je niet echt een topsysteem voor te nemen, gewoon een pentium III 1ghz en flink wat geheugen...Vergeet niet de RAID btw
* ik zie veel van die Cobalt RaQ dingen, wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan ik die ook gewoon leeg maken en daar fijn Debian plus m'n custom Apache/PHP/MySQL build opgooien ipv dat gepreconfigurede gedoe?
koop gewoon een "normale" server
* hoe maak ik een goede inschatting van het dataverkeer dat zo'n site gaat genereren?
streaming audio en video is DUUR, trekt nl verschrikkelijk veel bandbreedte en dataverkeer. De site kun je er waarschijnlijk bij verwaarlozen. Reken uit hoeveel mensjes gaan kijken en luisteren en met welke bitrate enzo je wilt gaan uitzenden...
* bestaat er ook zoiets als flat-fee serverbandbreedte?
nope bandbreedte moet je overal betalen, in nl kost het ongeveer tussen de 3 en de 5 gulden per 1gb gemiddeld.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben redelijk thuis in Linux, geen guru, maar ik moet het toch eens leren
Ik wilniet lullig doen, maar als hetom een site gaat, waarvan jij dus verantwoordelijk bent voor de hardware, lijk me dat geen goed plan.
Zo te hore haat het om een URL waarvan zo'n beetje elke scripkiddie dus wel een keer van geood heeg als hetprogramma 1 of 2 keer op de buis is geweest.

Beetje lullig als het een programma is als de 'vergeet je tandenborstelshow niet' , en een of andere heikneuter heeftvanui z'n studenteflatje in de randstad de site voorzien van live streams van Anaal Plus.

Laatdan op z'n minstee tech. audit doen door een gespecialeersd bedrijf.
Bijvoorbeeld Madison Gurka ofzo (weet de naamniet meer zeker en ook geen urrel), goede ervaring en goed thuis op Linux varianten als productie server.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Genoil
streaming audio en video is DUUR, trekt nl verschrikkelijk veel bandbreedte en dataverkeer. De site kun je er waarschijnlijk bij verwaarlozen. Reken uit hoeveel mensjes gaan kijken en luisteren en met welke bitrate enzo je wilt gaan uitzenden...
ik zal morgen eens proberen los te peuteren hoeveel bezoekers die persoon verwacht en wat de oude site aan bandbreedte genereert en wat het kost bij de huidige provider. Er zijn duidelijke redenen waarom deze persoon niet meer bij de oude provider wil blijven, vandaar dat ik er nu mee bezig ben om iets beters te vinden.

webhosters.nl ben ik geweest, maar wordt ik ook niet veel wijzer van. ben er inmiddels achter dat de ene hoster z'n servers weer bij de andere onderbrengt, waaruit ik concludeer dat ik beter bij een hoster met een eigen ruimte kan zijn, omdat ik dan minder marges hoef te betalen...niet?
Laatdan op z'n minstee tech. audit doen door een gespecialeersd bedrijf.
ja daar heb je denk ik meer dan gelijk in...ik heb al contact gezocht met wat gasten die ik al personlijk via een andere streaming media klus ken, dus ook daar hebben ze verstand van.

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:40 schreef Genoil het volgende:
webhosters.nl ben ik geweest, maar wordt ik ook niet veel wijzer van. ben er inmiddels achter dat de ene hoster z'n servers weer bij de andere onderbrengt, waaruit ik concludeer dat ik beter bij een hoster met een eigen ruimte kan zijn, omdat ik dan minder marges hoef te betalen...niet?
Meestal wel, niet altijd. Sommige providers kopen/huren bv 1 of meerdere kabinetjes. Hierdoor zitten hun ook wel weer bij een ander bedrijf, maar bieden ze het toch vaak goedkoper aan. Bij trueserver.nl gebeurd dat veel. Je hebt ook veel providertjes en die kopen/huren gewoon een paar hoogtes uit een kabinet en plaatsen jou server dan weer bij een andere provider, dit is niet echt practisch over het algemeen en ben je meestal duurder uit.

Verwijderd

genoil, ik zou gewoon bij dell een server kopen(duur, maar wel tenmisnte kwaliteit service)

Zelf ff configureren

Dan bij trueserver erin plaatsen.

Als je wil kan je ook ff contact met mij opnemen. Wij zoeken nog een paar mensen die veel(+100 GB per maand) genereren voor onze eigen rackkast. Zie email bij mijn info.

• Genoil
Ik zit even bij trueserver te kijken, maar wat bedoelen ze nou met
1 Mbit fl. 1150,00
..
1 Mbit per wat?

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 00:07 schreef Genoil het volgende:
Ik zit even bij trueserver te kijken, maar wat bedoelen ze nou met
[..]

1 Mbit per wat?
een lijntje van 1mbit

• Genoil
Op woensdag 31 oktober 2001 00:12 schreef Kertje het volgende:

[..]

een lijntje van 1mbit
is dat dan continue? daar kun je 329 GB per maand mee halen! (of maak ik een rekenfout)

dat kan toch niet? of kost dat dan ook 1150 per maand?

• XorZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06-2022

XorZ

Dat ligt vast ergens aan!

Op woensdag 31 oktober 2001 01:24 schreef Genoil het volgende:

[..]

is dat dan continue? daar kun je 329 GB per maand mee halen! (of maak ik een rekenfout)

dat kan toch niet? of kost dat dan ook 1150 per maand?
Klopt helemaal ;) Je kan ruim 320 GB per maand verstoken dan... kost je inderdaad 1150 piek...

• Genoil
Ok 322 GB dan :) Voor hetzelfde geld koop je 319 GB als je per GB inkoopt.

Maar dan is 1Mbit/s zeker het maximale wat je uit zo'n lijntje kunt persen? Da's een beetje aan de lage kant voor een site met veel audio en video he?

Verwijderd

bij streaming video en audio heb je overgens echt niet genoeg aan een 1mbit lijntje als je veel bezoekers verwacht

• Genoil
dat zeg ik ;) bijna dan. ik weet nog niet of het rtsp of http moet zijn. ik denk het laatste, maar aan de andere kant kan de site ook erg gaan pieken na een TV-uitzending
en dan schijnt rtsp beter te zijn. Allebei kan natuurlijk ook :)

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

kijk anders ff bij iptower.nl

misschien dat die je morgen wel verder kunnen helpen..

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Genoil
Pff kom er net achter dat ik me een dag vergist had, klant komt morgen pas :)
Maar inmiddels heb ik al leuk contact met verschillende aanbieders en begin ik steeds beter begrijpen hoe e.e.a. in elkaar steekt. Tijd om eens wat scherpe offertes aan te vragen :)
Weet alleen nog niet zeker of we alle installatie en onderhoud zelf moeten doen of dat het beter is dat te besteden aan bv. de hosting provider. Qua software configuratie ben ik zeker genoeg (Debian :9~) ) van m'n zaak, qua security ben ik gewoon een newbie. Een bedrijf bood bv. aan voor EUR 20 p/m achter hun firewall plaats te nemen. Dat klinkt bv. al een stuk veiliger...
En ook maar eens uitzoeken of er binnen ons bedrijf nog een leuk budgetje beschikbaar is om zo'n 1U machientje aan te schaffen. 1 ding is zeker, en dat is dat we toch wel op het punt zitten van ons huidige gare vuurwerk (WN :r) accountje afscheid te nemen. Tot nu toe hebben we alleen nog maar klanten gehad die genoeg hadden aan een simpel virtual hosting pakketje of zelf hun eigen aansluiting op een aantal backbones hebben, maar het is denk ik toch wel erg fijn om de mogelijkheid te bieden om zelf te hosten. Ten eerste omdat we dan zelf veel gemakkelijker onderhoud kunnen doen en ten tweede omdat we dan niet meer gebonden zijn aan enkel HTTP als protocol en PHP/MySQL als scripttaal.

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-05 23:09

PanMan

Spun!

Die 1 Mbit is gemiddeld genomen, geleverd over een 100 Mbit lijntje. Je kan dus sneller, maar als je meer dan 5% van de tijd meer dan 1 Mbit trekt, moet je meer gaan afnemen.
Er zijn erg veel verschillen in wat er geleverd wordt bij het afnemen van een dedicated server. Verschilt tussen de Hw, zegmaar een colo met hw van de provider, en een volledig voor je beheerde dedicated server.
Dat tweede lijkt me voor jou het geschikts't. Als je nix van linux weet is een grote site niet zo'n handig oefenprojectje. Je wil niet dat hij op een druk moment gedefaced wordt oid. (als het nou 's nachts gebeurt, dan is't niet zo erg :) >:) )
Veel dedicated provders laten je niet zelf te veel kloten als zij het onderhoud voor je doen (je krijgt vaak geen root pwd oid), omdat ze geen zin hebben om elke keer jou rotzooi op te ruimen. En geef ze's ongelijk. Je kan maar 1 beheerder hebben, geen 2. Vooral met aansprakelijkheid belangrijk.
Maar, ik zou eers't eens kijken wat die persoon er echt van verwacht, en aan welk budget hij denkt. Voor streaming video mag je al snel op 1000 piek/maand denken.
Ohja, voor streaming video moet je OF windoos server installeren, OF realserver. Waarbij de windoos oplossing mijn voorkeur heeft. (normale webserver zou ik weer op linux / bsd doen).

Flat fee traffic bestaat niet (echt), ookal wordt er soms mee geadverteerd. Er moet nou eenmaal betaald voor worden, dus dan kan jij het niet onbeperkt afnemen.
Naja, je mag bij mij wel een onbeperkt 10 Mbit lijntje afnemen voor 30.000 piek/maand, maar daz w.s niet wat je bedoelt :).
Ik zou het meeste hosten dus uitbesteden, als je er niet zoveel van afweet.
Success!
PanMan.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Genoil
Op woensdag 31 oktober 2001 10:37 schreef PanMan het volgende:
Die 1 Mbit is gemiddeld genomen, geleverd over een 100 Mbit lijntje. Je kan dus sneller, maar als je meer dan 5% van de tijd meer dan 1 Mbit trekt, moet je meer gaan afnemen.
Ja dit is me inmiddels duidelijk. Heb ook gemerkt dat de meeste providers goede instap/doorgroei trajecten aanbieden.
Er zijn erg veel verschillen in wat er geleverd wordt bij het afnemen van een dedicated server. Verschilt tussen de Hw, zegmaar een colo met hw van de provider, en een volledig voor je beheerde dedicated server.
Dat tweede lijkt me voor jou het geschikts't. Als je nix van linux weet is een grote site niet zo'n handig oefenprojectje. Je wil niet dat hij op een druk moment gedefaced wordt oid. (als het nou 's nachts gebeurt, dan is't niet zo erg :) >:) )
Ik ben (nog) geen expert, maar ik weet m'n weg wel op een Linux bak. Maar wat is nou helemaal de extra kennis die je nodig hebt voor zo'n server? Is het niet kwestie van alles dichtzetten behalve poortjes 21, 22, 80 en evt. 25 en 110, Debian vertellen dattie Apache/PHP/MySQL/SSH/FTP/Mail moet gaan installeren, virtual hosting aanzetten, wat usertjes aanmaken en die houden waar je ze hebben wilt, hier en daar wat quota instellen en pas sites uploaden als je ze 100% getest hebt op een vrijwel identieke development server?
Veel dedicated provders laten je niet zelf te veel kloten als zij het onderhoud voor je doen (je krijgt vaak geen root pwd oid), omdat ze geen zin hebben om elke keer jou rotzooi op te ruimen. En geef ze's ongelijk. Je kan maar 1 beheerder hebben, geen 2. Vooral met aansprakelijkheid belangrijk.
ja maar, ja maar, ik wil root zijn!! ;)
Maar, ik zou eers't eens kijken wat die persoon er echt van verwacht, en aan welk budget hij denkt. Voor streaming video mag je al snel op 1000 piek/mand denken.
True, ik meen een bedrag gehoord te hebben wat hij nu jaarlijks aan z'n huidige hosting provider betaalt. Nou, daarvoor kun je bij Trueserver/2Fast e.d. heel wat bandbreedte verstoken!
Ohja, voor streaming video moet je OF windoos server installeren, OF realserver. Waarbij de windoos oplossing mijn voorkeur heeft. (normale webserver zou ik weer op linux / bsd doen).
Ik denk dat echte RTSP niet nodig zal zijn (HTTP kan prima voldoen), maar mocht dat wel zo zijn dan is Apple's Darwin Streaming Server ook erg lekker, gratis en draait op Linux.
Tsja, heeft de cliënt wel Apples player nodig, maar dat liever dan de cliënts op een zoektocht sturen naar de gratis realplayer, laat staan het extreem irritante setup proces van die player :r. En een Win2K server durf ik echt niet te beheren...
Success!
PanMan.
Dank je wel!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

1 beheerder? Als er een HOSTING bedrijf is wat maar 1 beheerder heeft zou ik daar echt niet naar toe gaan hoor :)
Wat als die beheerderd er mee stop? Wat als ie ziek is? 24 uurs support??

Dat het hosting bedrijf het beheer opzich neemt en geen root weggeeft aan klanten.. prima... maar zorg aub dat het beheer van de server door meerdere mensen gedaan wordt..

Anders krijg je van die dingen zoals "Nee, er kan nu niks aan de server gedaan worden.. de persoon die dat doet heeft op het moment vakantie"

Is dit logisch? Je zou denken van wel.. maar er zijn genoeg toko's die WEL zo opereren (de echte grote jongens over het algemeen niet..)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-05 23:09

PanMan

Spun!

Op woensdag 31 oktober 2001 12:02 schreef Creepy het volgende:
1 beheerder? Als er een HOSTING bedrijf is wat maar 1 beheerder heeft zou ik daar echt niet naar toe gaan hoor :)

Dat het hosting bedrijf het beheer opzich neemt en geen root weggeeft aan klanten.. prima... maar zorg aub dat het beheer van de server door meerdere mensen gedaan wordt..
Ik bedoelde met 1 beheerder uiteraard 1 instelling.
Uiteraard zullen dat meestal meerdere personen zijn. Maar, het is logisch dat een hosting-toko geen ruzie wil hebben met users die hun eigen server hebben verkloot, en dat zij dat dan mogen fixen. Dus, zo bedoelde ik, het moet duidelijk zijn dat er maar 1 beherende instelling is.
Snap? :)

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 12:02 schreef Creepy het volgende:

Anders krijg je van die dingen zoals "Nee, er kan nu niks aan de server gedaan worden.. de persoon die dat doet heeft op het moment vakantie"

Is dit logisch? Je zou denken van wel.. maar er zijn genoeg toko's die WEL zo opereren (de echte grote jongens over het algemeen niet..)
Er zijn bedrijven bij die dat doen hoor. Gaat opzich makkelijk zolang er maar een tweede lowlevel beheerder is die dingen uit en aan kan doen. >:)
Pagina: 1