[newb] Redhat 7.1 -> Kabelfoon-SuperInternet(DHCP)

Pagina: 1
Acties:

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hi,
zoals de topic al zegt: newbie.

Situatie:
Ik ben nu aan het overstappen naar linux (ja, ffies gewoon redhat om de feeling te krijgen :)). Deze moet dus gaan dienen als gateway, ftp, http en mail
Installeren gaat gewoon (voor de verandering bij mij :))

Probleem:
Ik heb dus SuperInternet van Kabelfoon (1024/256 :9~ ), dat werkt met een Ethernet kaart (maakt niet uit welke) en DHCP.

Nu heb ik volgens mij DHCP goed geinstalleerd (gewoon die standaard instelling tijdens de installatie).

Alleen hij wil geen verbinding maken. M.a.w.: ik krijg geen ip-adres.

Weet iemand iets? Op de helpsite van kabelfoon gaat het alleen over een ppp verbinding (demos :()

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

dhcpcd -h CP******-* -d eth0

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:23 schreef peterbuyk het volgende:
dhcpcd -h CP******-* -d eth0
CP******-* ?

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
heb je maar 1 ip??

mischien heb je het al onderwindows gebruikt...
je moet je ip eerst vrijgeven (winipcfg)

dan pas kun je een nieuwe aan maken (anders zou je met een hub gewoon elke pc die je had een ip kunne geve zonder router/gateway)

waneer je dat gedaan hebt kun je op die linux machine een ander ip aanvragen...

gewoon linuxconf bij die kaart dhcp invullen uit linux conf gaan en ifup eth* waar * het nummer van de kaart bv eth0

Verwijderd

open je terminal en tik dan het volgende in achter de root

dhcpcd -h ********-* -d eth0

Je kunt nu gewoon internetten

Het probleem van deze oplossing is alleen dat je hem elke keer moet invoeren als je linux opstart.
Je kunt dit ook automatisch laten doen bij het opstarten maar daar kan ik je niet verder mee helpen.

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
als dat van peter werkt die command gewoon invoeren in init.d

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:30 schreef artecman het volgende:
heb je maar 1 ip??

mischien heb je het al onderwindows gebruikt...
je moet je ip eerst vrijgeven (winipcfg)

dan pas kun je een nieuwe aan maken (anders zou je met een hub gewoon elke pc die je had een ip kunne geve zonder router/gateway)

waneer je dat gedaan hebt kun je op die linux machine een ander ip aanvragen...

gewoon linuxconf bij die kaart dhcp invullen uit linux conf gaan en ifup eth* waar * het nummer van de kaart bv eth0
dat vrijgeven hoeft toch niet als je het op een andere computer met een andere NIC doe?

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:31 schreef peterbuyk het volgende:
open je terminal en tik dan het volgende in achter de root

dhcpcd -h ********-* -d eth0

Je kunt nu gewoon internetten

Het probleem van deze oplossing is alleen dat je hem elke keer moet invoeren als je linux opstart.
Je kunt dit ook automatisch laten doen bij het opstarten maar daar kan ik je niet verder mee helpen.
en dat aantal sterretjes? maakt dat nog uit? want je hebt het nu 2 x verschillend ingetikt

Verwijderd

Je hebt van je provider een computernaam gekregen en die vul je in op de plaats van de sterretjes.

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:41 schreef peterbuyk het volgende:
Je hebt van je provider een computernaam gekregen en die vul je in op de plaats van de sterretjes.
ik heb geen computer naam gekregen hoor van mijn provider

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:42 schreef TeeDee het volgende:

[..]

ik heb geen computer naam gekregen hoor van mijn provider
Hoe herkent jouw provider dan jouw computer?????

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

NIET :) dat is niet nodig! alleen via het mac van de modem en eventueel daarna via het mac van je kaart.

Wat je dus moet doen is zorgen dat je andere netwerkkaart het ip-adres heeft vrijgegeven en dan proberen met dhcp een ip-adres te verkrijgen ... En anders moet je het modem ff uitzetten en weer aanzetten zodat je het mac-adres kwijt bent.

( p.s. ik heb premium dus ik weet waar we over spreken )

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:45 schreef peterbuyk het volgende:

[..]

Hoe herkent jouw provider dan jouw computer?????
via het macadress van mijn nic? kweenie...

in w2k werkt het dus wel gewoon op dezelfde computer.. alleen w2k is helemaal gecrashed, en voor mij dus een goede reden om linux te gaan proberen..

maar goed: ik heb dus een aantal dingen geprobeerd, en het werkt dus nog steeds nie

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:54 schreef imdos het volgende:
NIET :) dat is niet nodig! alleen via het mac van de modem en eventueel daarna via het mac van je kaart.

Wat je dus moet doen is zorgen dat je andere netwerkkaart het ip-adres heeft vrijgegeven en dan proberen met dhcp een ip-adres te verkrijgen ... En anders moet je het modem ff uitzetten en weer aanzetten zodat je het mac-adres kwijt bent.

( p.s. ik heb premium dus ik weet waar we over spreken )
die andere netwerkkaart zit in een windows bak, en die geeft een compleet ander ip-adres aan dan het vorige ip (in w2k) op die netwerkkaart die het nu niet doet

Verwijderd

Deze informatie vond ik op de site van Kabelfoon, misschien heb je daar wat aan

Modem installatie onder :

Linux van Redhat and Gnome

Dit hoofdstuk beschrijft de installatie het Demos 1 modem onder Linux RedHat release 6.0 (Hedwig) Kernel (2.2.5-15) met Gnome versie 1.0.55.

De installatie van het Demos 1 modem en het opzetten van een verbinding wordt hieronder stap voor stap beschreven.

Zet PC aan.
RedHat login window verschijnt
Klik 'Options...' -> 'Sessions' -> 'Gnome'
Login als root
Klik 'Start' -> 'System' -> 'Control Panel'
'Control Panel' verschijnt
Klik 'Modem Configuration'
'Configure Modem' verschijnt
Selecteer het device waar het modem op is aangesloten, bijvoorbeeld ttyS0 voor COM poort 1
Klik 'OK'
Klik 'System Configuration'
'gnome-linuxconfig' verschijnt
Selecteer 'Config' -> 'Networking' -> 'Client tasks' -> 'PPP/SLIP/PLIP'
'PPP/SLIP/PLIP Configurations' verschijnt
Klik 'Add'
Selecteer 'PPP'
Klik 'Accept'
'PPP interface ppp #' verschijnt waar # een nummer is
Bij 'Phone number' vul in '4'
Bij 'Modem port' selecteer het device waar het modem op is aangesloten bijvoorbeeld /dev/ttyS0 voor COM poort 1
Vink aan 'Use PAP authentication'
Bij 'Login name' vul loginnaam in
Bij 'Password' vul paswoord in
Klik 'Customize'
'PPP interface ppp #' (dubbel)
selecteer 'Hardware' tab
Vink alle vier de opties aan
Bij 'Line speed' selecteer '115200'
Bij 'Modem port:' weer het juist device
Bij 'PPP options:' vul in 'asyncmap 0 noauth lock crtscts noipdefault -proxyarp'
Selecteer 'Communications' tab
Bij 'Modem init string' vul in 'ATZ'
Bij 'Modem dial command' vul in 'ATD'
Bij 'Phone number' vul in 4
vink evtentueel 'Debug connection' aan
Onder Chat niets invullen
Selecteer 'Networking' tab
Vink alle drie de opties aan
Bij 'No connection' vul '5' in
Bij de andere vakken niets invullen
Selecteer 'PAP' tab Bij 'Username' vul loginnaam in
Bij 'Secret' vul paswoord in
Klik 'Accept'
Klik 'Quit'
Klik 'Quit'
Klik 'Activate the changes'
Reboot
Na het rebooten zal de verbinding automatisch worden opgebouwd als bij 'Networking ' dit is aangegeven. Het sessie LED op het modem (derde van rechts) moet na verloop van tijd gaan branden (ca. 15 seconden).

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:56 schreef peterbuyk een hele hoop:
dat is voor het demos systeem en ppp

ik heb super internet (terayon variant) en dhcp

• TeeDee
  • Nu online
hmm...

kheb er een andere netwerk kaart ingedaan en dat wil dus ook niet :(....

(edit, verkeerde smiley )

• TeeDee
  • Nu online
niemand meer?

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
netconf of linuxconf intikken als root.
dan vakje dhcp aanklikken in je hostname-ip devices menu.
dan zou het goed moeten gaan.
evt firewalls uitzetten.

-edit-

• TeeDee
  • Nu online
1: netconf: bash: unknown
2: linuxconf: bash: unknown

3: dat werkt dus niet....

• nike
  • Niet online
jammer heb je vast geen volledig install gedaan he.
goed ifconfig kun je dus altijd kijken of je een ip adres heb.
ik weet niet of je X geinstalleerd heb anders ken je het daar instellen, effe bij netwerkopties het vakje dhcp aanvinken.
maar met die 2 commandos verander ik dus al mijn instellingen
je kan ook eens in /etc/sysconfig bladeren.

-edit-

• TeeDee
  • Nu online
ik weet dat te vinden (kheb X ook enzo),

maar het lijkt mij dus gewoon:

eth0: moet via dhcp verkregen worden

heb ik ook gedaan...

voor de zekerheid een reboot...

en dan bij het booten:
bringing up interface eth0: failed :(

• TeeDee
  • Nu online
misschien heel stom:

maar ik weet wat voor ip-adres ik krijg
ik weet het subnet en ik weet de default gateway

kan ik dat dan niet invoeren?

of mag dat niet?

• nike
  • Niet online
je kan het proberen, maar krijg nu de indruk dat ie je netwerkkaart niet herkent, maar probeer eens vaste waardes in te vullen en kijk of die up komt, dan is in ieder geval je nic goed.
su6

-edit-

• TeeDee
  • Nu online
thanks...

ik heb meerdere nic geprobeerd en alle werkten wel gewoon onder w2k

(ze zijn ook ne2k-pci) compatible

• nike
  • Niet online
ik ben misschien eigenwijs maar heb je niet effe een 3-com of intel nic van iemand om te proberen, want die worden standaard herkent. dan weet je zekerdat het daaraan niet kan liggen.

als je nics het doen in windows wil niet zeggen dat ze het gelijk in linux doen, vaak moet je dan je kernel aanpassen of een driver insmodden etc...

-edit-

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Vermoedelijk geen of slechte netwerkkaart-support in je kernel? Ik dacht ook flink te moeten klooien met RedHat 7.1 en dhcp op kabel, maar de kernel support voor mijn realtek en 'dhcpcd -d eth0' was genoeg om hem aan te zetten.

Er van uit gaande dat je een default install doet zou de support er kunnen zijn maar zeker weten doe ik dat niet. Probeer eens 'lsmod' en kijk of je kaart uberhaupt wel wordt gezien. Met 'insmod <modulenaam>' moet je hem actief kunnen maken (maar da's niet nodig, alleen om te checken).

In linuxconf eth0 aangeven en dhcp aanvinken was genoeg om de boel automatisch goed te laten lopen. Je krijgt dan bij het inloggen meteen al een dynamische servernaam i.p.v. localhost o.i.d.; hoe te veranderen en wat de ideale methode is daar ben ik zelf ook nog niet uit maar aanzetten moet zoals gezegd niet zo'n probleem zijn.

Alles als root uiteraard, de rest komt later wel.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 21:40 schreef TeeDee het volgende:
misschien heel stom:

maar ik weet wat voor ip-adres ik krijg
ik weet het subnet en ik weet de default gateway

kan ik dat dan niet invoeren?

of mag dat niet?
Ik doe hefzelfde met mijn kabelmodem.
Probeer eens of het werkt.

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:54 schreef Tonnes het volgende:
Vermoedelijk geen of slechte netwerkkaart-support in je kernel? Ik dacht ook flink te moeten klooien met RedHat 7.1 en dhcp op kabel, maar de kernel support voor mijn realtek en 'dhcpcd -d eth0' was genoeg om hem aan te zetten.

Er van uit gaande dat je een default install doet zou de support er kunnen zijn maar zeker weten doe ik dat niet. Probeer eens 'lsmod' en kijk of je kaart uberhaupt wel wordt gezien. Met 'insmod <modulenaam>' moet je hem actief kunnen maken (maar da's niet nodig, alleen om te checken).

In linuxconf eth0 aangeven en dhcp aanvinken was genoeg om de boel automatisch goed te laten lopen. Je krijgt dan bij het inloggen meteen al een dynamische servernaam i.p.v. localhost o.i.d.; hoe te veranderen en wat de ideale methode is daar ben ik zelf ook nog niet uit maar aanzetten moet zoals gezegd niet zo'n probleem zijn.
default install: doe ik nu opnieuw (ffies tussendoor gekloot met mandrake, maar gaf ook geen sjoege)
redhat 7.1
een 3c 900b (3com etherlink XL) kaart erin

lsmod enzo moet ik ffies bekijken na de install

• Tonnes746
Alles opnieuw installen?? Nouja moet jij weten.. :)

Dit is trouwens ook een handig documentje; daar maakte ik overigens uit op dat die support er wel zou moeten zijn. Je kan ook nog even kijken in /proc/interupts of je nic een interrupt gebruikt, en of dit niet conflicteert. Je kan de instellingen vergelijken met die in windows.

• TeeDee
  • Nu online
Op dinsdag 30 oktober 2001 22:10 schreef Tonnes het volgende:
Alles opnieuw installen?? Nouja moet jij weten.. :)

Dit is trouwens ook een handig documentje; daar maakte ik overigens uit op dat die support er wel zou moeten zijn. Je kan ook nog even kijken in /proc/interupts of je nic een interrupt gebruikt, en of dit niet conflicteert. Je kan de instellingen vergelijken met die in windows.
default install gedaan..

lmod gedaan
- hij gaf aan: module 3c509x geinstalled
terwijl ik een 3c900b heb

zou dat het gewoon zijn?...

• TeeDee
  • Nu online
heb ik weer

die driver is alleen voor 2.2.x.x en nu wil ie nie installen..

hij geeft aan dat ik hem zelf moet compilen.... grrrr :(

hoe?

• Tonnes746
Is dit wat? Ik denk dat je onderaan moet kijken.. Ik zocht bij Google en kwam ook bij Vortex etc. uit..

• TeeDee
  • Nu online
Op woensdag 31 oktober 2001 00:02 schreef Tonnes het volgende:
Is dit wat? Ik denk dat je onderaan moet kijken.. Ik zocht bij Google en kwam ook bij Vortex etc. uit..
argh.. dat ik die link nie gezien heb zeg... gewoon overheen gekeken..

maargoe... ik ga het vanavond ffies proberen (kzit nl. weer op mun werk)

thanks

• Creepy
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als er IETS makkelijk is in te stellen om te internetten is dat wel bij Kabelfoon.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je netwerk kaart het gewoon doet.. en dan met SuSE/Redhat/Mandrake de netwerk kaart die een verbinding heeft met het kabelmodem op DHCP instellen done..

Debian: dhclient eth0
Slackware: dhcpcd eth0

eth0 kan ook eth1 o.i.d. zijn.. ligt aan je config.

En dan draait het ook meteen!!!

MAAR!!! ( :) ) Stel je dualboot... als je in windows zit moet je dan eerst je ip vrijgeven voordat je in linux boot, want anders kan het maximaal een half uur duren voordat je je een ip krijgt. Kabelfoon refresht elk half uur je ip (dit betekent NIET dat je IP veranderd en om het half uur je verbinding ff plat ligt), dus als je in een ander OS boot zonder je IP vrij te geven moet je dus max. een half uur wachten. En nee, je kabelmodem uit en aan zetten helpt hier ook niet bij (niet bij mij tenminste).

JE hoeft dus niet te rotzooien met MAC adressen of computer namen, dit regelt het kabelmodem allemaal voor je.

(En jawel.. * Creepy heeft Kabelfoon premium)

En alle normale 3com netwerkkaarten worden echt wel ondersteund door linux... en dat ie die 3c509x module wilt laden klopt!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• TeeDee
  • Nu online
Op woensdag 31 oktober 2001 09:44 schreef Creepy het volgende:
Als er IETS makkelijk is in te stellen om te internetten is dat wel bij Kabelfoon.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je netwerk kaart het gewoon doet.. en dan met SuSE/Redhat/Mandrake de netwerk kaart die een verbinding heeft met het kabelmodem op DHCP instellen done..

Debian: dhclient eth0
Slackware: dhcpcd eth0

eth0 kan ook eth1 o.i.d. zijn.. ligt aan je config.

En dan draait het ook meteen!!!

MAAR!!! ( :) ) Stel je dualboot... als je in windows zit moet je dan eerst je ip vrijgeven voordat je in linux boot, want anders kan het maximaal een half uur duren voordat je je een ip krijgt. Kabelfoon refresht elk half uur je ip (dit betekent NIET dat je IP veranderd en om het half uur je verbinding ff plat ligt), dus als je in een ander OS boot zonder je IP vrij te geven moet je dus max. een half uur wachten. En nee, je kabelmodem uit en aan zetten helpt hier ook niet bij (niet bij mij tenminste).

JE hoeft dus niet te rotzooien met MAC adressen of computer namen, dit regelt het kabelmodem allemaal voor je.

(En jawel.. * Creepy heeft Kabelfoon premium)

En alle normale 3com netwerkkaarten worden echt wel ondersteund door linux... en dat ie die 3c509x module wilt laden klopt!
1.ik denk dat het een verrotte nic module is (of een verkeerde) hij geeft de 3c59x en ik heb een 3c900b. Dat ga ik vanmiddag ffies checken
2. ik heb geen dualboot
3. en ja.. met kabelfoon hoort het simpel te zijn. Alleen bij mij natuurlijk weer niet (maar dat ligt denk ik aan puntje 1)
4. dat mijn internet op w2k wel werkt kan kloppen, want dat is een compleet andere computer, dus volgens mij heb ik niks te maken met ip vrijgeven (ander mac address, ander ip)

maar het is mij bekend dat kabelfoon makkelijk is om werkend te krijgen onder linux

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 09:34
Hallo,

Ik heb zelf ook Kabelfoon met een terrayon modem. Als je hem van een andere netwerkkaart afhaalt moet je hem onder windows eerst vrijgeven. (win98 winipcfg/win2k ipconfig /release) systeem afsluiten en kabelmodem aan de linuxdoos hangen. eventueel pump draaien en hij zou het moeten doen. reageerd ie niet? dan ff een halfuurtje je modem helemaal uitzetten en nog een keer proberen.

Het is dus echt wel zo dat je het modem niet aan een andere nic kan hangen als je hem niet eerst vrijgeeft.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 09:58 schreef TeeDee het volgende:

[..]

1.ik denk dat het een verrotte nic module is (of een verkeerde) hij geeft de 3c59x en ik heb een 3c900b. Dat ga ik vanmiddag ffies checken
De 3c59x is de juiste module voor die kaart. In mijn server zitten een 3c900B en een 3c905C-TX en die doen het beiden perfect met die module.
Pagina: 1