Slipstreamen van Linux iso's, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Waarschijnlijk is iedereen wel gewend aan het feit dat er meestal kort na het uitkomen van de diverse Linux distro's al updates en errata worden uitgebracht, wat vaak doorgaat zolang er nog geen nieuwe distro in het vooruitzicht is, maar op een bepaald moment toch lijkt te minderen.

Het slipstreamen van Windows servicepacks is een bekende truuk maar daarbij gaat het, i.t.t. Linux, om bestanden die dezelfde namen hebben. Ik vroeg me daarom af of je een soort slipstreamversie zou kunnen maken van een Linux-distro. Zou dat lukken of is de installer te naamgevoelig? In dat geval lijkt het me wel mogelijk, mits de updates de oude naam krijgen. Of misschien is de installer zelf aan te passen?

I know, 't is misschien wat veel werk etc. maar het lijkt me wel een uitdaging. :)

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Disclaimer: Alles in deze post is op gokjes gebaseerd, niet op kennis.

Je kan niet gewoon je ISO image een beetje gaan aanpassen. Je moet de ISO image uitpakken (je kan hem mounten), de installer te pakken zien te krijgen (zijn die open-source?) en een nieuwe CD maken. Ik ben wel geinteresseerd in je progressie, dus post je resultaat ajb hier.

Disclaimer: Alles in deze post is op gokjes gebaseerd, niet op kennis.

• Tonnes746
(je disclaimer)
Het is natuurlijk altijd makkelijk om iemand af te zeiken als ie per ongeluk een verkeerde suggestie doet, maar een vraagsteller baseert zijn vraag meestal op ontbrekende kennis, nietwaar? Gokjes zijn daarom geen gek idee.. :)

Ik ga er van uit dat de mensen die dit een interessant topic vinden minstens zo slim zijn als jij en ik en dus weten dat het niet gaat om een aanpassing van een iso-bestand zelf, maar meer zoals dat gaat bij het slipstreamen van windows service packs. Het gaat er enkel om dat de inhoud van een distro-cd zodanig kan worden aangepast, hetzij via de installer, hetzij via het hernoemen van de bijgewerkte bestanden. Je kan er dan later als je dat wilt een iso van maken. Misschien is de titel wat ongelukkig gekozen maar het gaat dus om het slipstreamen van de distro. Ik vraag me gewoon af of bijvoorbeeld systeembeheerders zoiets ooit gedaan hebben.

Verwijderd

Ik denk dat dat voor elke distro weer anders zal werken.

Mandrake gebruikt urpmi om de rpm's te installeren.
De rpm's staan beschreven in de hdlist.cz in the base directoy van de cd.
Met de utility mkcd.pl kun je zo'n hdlist maken, en dus je eigen rpms op de cd zetten.

Bij debian zal apt ook een soortgelijke lijst gebruiken.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het zal voor iedere dist absoluut anders zijn. Neem Debian nou, die heeft een methode om je eigen cdimage samen te stellen, bootable en al.

http://cdimage.debian.org/~costar/pseudo-image-kit/

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Het slipstreamen van Windows servicepacks is een bekende truuk maar daarbij gaat het, i.t.t. Linux, om bestanden die dezelfde namen hebben. Ik vroeg me daarom af of je een soort slipstreamversie zou kunnen maken van een Linux-distro. Zou dat lukken of is de installer te naamgevoelig? In dat geval lijkt het me wel mogelijk, mits de updates de oude naam krijgen. Of misschien is de installer zelf aan te passen?

I know, 't is misschien wat veel werk etc. maar het lijkt me wel een uitdaging. :)
Met RedHat is dit geen probleem. Ik maak al tijden updates van de standaard CD. Is betrekkelijk simpel om te doen.

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Dan is het voor ons wel leuk om te weten hoe je dat dan doet :).

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 30 oktober 2001 22:33 schreef Sjord het volgende:
Je kan niet gewoon je ISO image een beetje gaan aanpassen. Je moet de ISO image uitpakken (je kan hem mounten)
Offtopic, maar toch ff: AFAIK kunnen ISO's alleen read-only gemount worden: het iso9660fs ondersteunt geen schrijf-operaties (gek he ;))

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Moet je voor de gein eens kijken op http://www.linuxguru.com/docs/howto/RedHat-CD-HOWTO
Staat voor redhat hoe je het moet doen. Succes en laat even weten of het gelukt is.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Tonnes746
Te gek, bedankt allemaal. Blijkbaar is het idee niet nieuw.. :) Het kan alleen nog even duren voordat ik het zelf geprobeerd heb, maar zoals gewoonlijk moet zoiets lukken.

Pagina: 1