Weinig geheugen in nieuwe pc's?

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Het valt me op dat er in pc's van Compaq, Vobis en Dell etc. erg weinig werkgeheugen zit.

Configuraties met een AMD 1200 mhz CPU en 64 Mb RAM of een P4 2 ghz met 128 mb komen veels te vaak voor. De grens van 64 Mb gaat nu langzaam richting de 128, maar dit is echt nog steeds erg weinig.

Windows XP gebruikt +- 70 mb! Windows2000 ook. En dan reken ik programma's als WinAmp, MouseControl, Virusscanner en Firewall die op veel pc's actief in het geheugen staan nog niet eens mee!

Gemiddeld is er op een Windows2000 of WindowsXP pc 100 Mb gebruikt. In het geval van een pc met 64 Mb begint de computer al de swappen op de harde schijf voordat deze is opgestart!
In een configuratie van 128 Mb (wat nu ongeveer de standaard is) is er dus nog maar 28 mb over. Hiermee kan je nog net je mail lezen, een internetpagina bekijken en de windows verkenner open hebben!

In zulke pc's zit er bijna altijd wel een Geforce2 MX of een gelijkwaardige kaart. Heel leuk en aardig allemaal, want een Geforce2 MX is zeker in staat om recente games op een normale framerate te draaien. Maar wat hebben we daar nou aan als er zo weinig werkgeheugen in dergelijke pc's zit?

Unreal Tournament verbruikt minstens 60 mb en Quake 3 ongeveer hetzelfde. (dit zijn games zijn van alweer een jaar oud)

Laat ik het dus maar helemaal niet hebben over de games die over een half jaar uitkomen! De gemiddelde consument kan zijn pc dus over een jaar wel weggooien omdat 64 mb (of 128) dan gewoon een lachertje is...

En alsof dat niet "erg" genoeg is bekijk ik nu de geheugenprijzen en zie ik dat 256 Mb RAM maar 75 pieken kost!

Ik weet dat Windows98 niet goed overweg kan met grote hoeveelheden geheugen (128 Mb +), maar dit geldt niet voor de spellen en andere applicaties.

Tot slot bedenk ik me nu waarom er uberhaupt op zulke snelheidsmonsters WindowsME of Windows98 wordt meegeleverd! Waarom niet Windows2000 dat een vele malen stabieler besturingssysteem is en WEL met meer geheugen overweg kan? (natuurlijk is dit systeem dan minder geschikt voor spellen, maar ik denk dat 90% van de mensen dat voor lief neemt)

Met de komst van WindowsXP (ga ik er van uit dat) hier verandering in komt.
Maar dan komen we weer op het geheugenverhaal uit.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 13:15
Ik ben het gewoon helemaal met je eens. Ik heb me er zelf ook weles over zitten verbazen dat ondanks de lage prijzen er nog steeds zo weinig geheugen door de grote fabrikanten in hun pc's wordt gestopt.

Denk dat ik trouwens ook wel weet waarom. De meeste van de mensen denken dan "ach, 128mb erbij kost me maar 150 gulden dus laat ik dat maar doen". Volgens mij willen die grote fabrikanten zo gewoon net wat meer geld verdienen.

• cruger
  • Niet online
Ja het altijd al zo geweest.
Dikke CPU weinig geheugen, mensen willen een 3000000MHz CPU
Dat er te weinig geheugen in zit komen ze pas later achter

Het geheugen kost nu echt "niets" meer en 256MB heb je zomaar nodig.
XP gebruikt na install van office en nog wat progs wel iets van 100MB of meer. tijdens gebruik wel 200MB, en meer (ligt uiteraard aan de soort prog)
Een 2000 server met alleen maar proxy gebruikt 200MB+

Tweak!

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53
Tot slot bedenk ik me nu waarom er uberhaupt op zulke snelheidsmonsters WindowsME of Windows98 wordt meegeleverd! Waarom niet Windows2000 dat een vele malen stabieler besturingssysteem is en WEL met meer geheugen overweg kan? (natuurlijk is dit systeem dan minder geschikt voor spellen, maar ik denk dat 90% van de mensen dat voor lief neemt)
Win 2000 is met de nieuwste drivers sneller in games, dus ook die logica gaat niet op. 2000 Is echter duurder, dus dat zal de reden wel zijn.

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• Jox444
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 10:11

Jox444

Honestly....

moet je ook maar geen kant en klare bak kopuh bij de Compaq, Vobis (ZEKER NIET DE VOBIS) en Dell, HP, EDAH , Alberthein en alle andere meuk zooi. Qua design zien die meeste dingen er wel leuk uit maar voor uitbereidingen en serieus computer gebruik (dus niet een beetje word en stuff) is het niets.

Het is FRIET!

• Undertaker2
Het moge duidelijk zijn dat ik natuurlijk niet een kant-en-klare bak van Vobis, Dell, Gateway of Compaq heb gekocht!

En wat betreft Windows2000 en games doelde ik op het feit dat er een aantal spellen/programma's zijn die niet werken onder Windows2000.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• xonide
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:05
sja .. geheugen kost toch een drol. dus zo een probleem is het niet.. meestal kan je er nog goedkoop geheugen bij laten zetten

-

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.vobis.nl/img/stuntpc.jpg

Krijg je dus zulke 'SUPER' pc's >:) ;( :r

PS Die pc van 3500 lijkt me nog wel redelijk >:)

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:32 schreef Shaggy16 het volgende:
[afbeelding]

Krijg je dus zulke 'SUPER' pc's >:) ;( :r

PS Die pc van 3500 lijkt me nog wel redelijk >:)
Die ga ik dan meteen ook maar halen!!!!
Zo een GEWELDIGE aanbieding

>:) >:) >:)

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:53 schreef roys het volgende:

[..]

Die ga ik dan meteen ook maar halen!!!!
Zo een GEWELDIGE aanbieding

>:) >:) >:)
hmz zal wel onboard sound zijn, neuh ik hou het wel bij m'n sb live 5.1 I just O+ Creative!

-edit-
damn typo

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
jah en die advertentie, een megasysteem, met een brakke geforce2 mx :(

en 256 MB is vrij redelijk, maar voor een 1.7 gig systeem zou ik er toch even net wat meer in zetten :)
vooral met winXP

en dan valt vobis nog mee

bij ons op school, ammaal compraq's, max 64mb, waarvan nog een hap weg valt, omdat dat video geheugen is
en er dan win95 op zetten, en dan nog niet goed werken

zijn PIII 1gig's met 64 mb en win95 |:(

en de systeembeheerders zijn dom, ze hebben zichzelf niet eens volledige rechten gegeven, eentje kreeg niet eens de resolutie (die op 320x200 :? stond) aangepast naar 800x600

maarja, dat is verder offtopique

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:20 schreef xonide het volgende:
sja .. geheugen kost toch een drol. dus zo een probleem is het niet.. meestal kan je er nog goedkoop geheugen bij laten zetten
veel mensen die zulk soort pc's kopen weten niet eens wat dat geheugen is, dus zullen ze het ook niet uitbrijden.
Als alles traag gaat komt het door de procossor zeggen ze dan. |:(

Tja, het enige wat je er tegen kunt doen is tegen ze zeggen dat er meer geheugen in moet, verder is er nie veel aan te doen lijkt me.

Trouwens, dat was bij mijn oom ook: Compaq met Windows ME en 64MB geheugen. :r
Ga ik er binnenkort naartoe en 128MB extra in prikken met Windows 2000/XP erop! 8-)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik vind minimaal 256, en 512mb vind ik gewoon normaal tegenwoordig... zeker nu die prijzen zo laag zijn

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Ik kon het niet meer met je eens zijn...
Het doet me gewoon zeer als ik die krantjes doorblader en allemaal van die snelle Mhzen zie staan die gewoon kreupel zijn gemaakt met een slechte videokaart en te weinig geheugen.

En hell, het kost immers echt helemaal geen ruk! Als ik een computerbouwer was zou ik in de SD ram systeempjes mooi 512MB proppen en in de DDR ram systeempjes minstens 256MB, is ook nog mooi voor de ppl die op cijfertjes geilen :)

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:05 schreef ikbenveldmuis het volgende:
*knip*
en 256 MB is vrij redelijk, maar voor een 1.7 gig systeem zou ik er toch even net wat meer in zetten :)
vooral met winXP
*knip*
Je mist een stukje geloof ik. Er zit wel een dikke 256 SDRAM in, en zoals je vast wel weet is een P IV gewoon helemaal nix met SDRAM door de kleine bandbreedte.

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

het grootste deel van de mensen die een kant en klare pc kopen, die zien staan dat er 128 mb inzit, denken dat dat veel is.

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

wat nou pc weggooien, zet er toch geheugen bij of heb je daar nog niet van gehoord. En win98 draaide bijmij met 512 mb geheugne nog goed. Dus pas je verhaal maar een beetje aan

Verwijderd

PC's moeten gewoon standaard geleverd worden met 384 mb and thats' all i have to say about that :7

Verwijderd

Als je bijv Compaq pc's hebt ,wat heeft compaq er daan aan om er 256 mb in te zetten :?

Die klanten kijken toch alleen naar de Mhz'en ,wat maakt het hun uit als ze 128Mb hebben ,een 20gb hd'tje een brak onboard sound-en video kaartje??

als ze maar tegen al hun familie en vrienden kunnen zeggen dat ze 1,7 , 1,8 of meer ghz'en hebben ,dan zijn ze gelijk al de MEGA BINK

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Bij veel mensen is het zo dat ze, met het ook op de processor een nieuwe PC kopen. Die gaat langzaam worden na verloop van tijd door o.a. gebrek aan geheugen. In plaats van met wat extra RAM en zo de levensduur flink te vergroten kopen ze dan weer een nieuwe terwijl je met een eenvoudige ingreep de oude weer zo zou kunnen maken dat hij weer aan alle eisen voldoet... :{

Dus pakken ze de auto naar Dixons, Vobis of zo'n soort zaak en hale ze een mooie nieuwe. Daarom proppen dit soort zaken hem niet vol met geheugen dat niks kost, ze moeten wel na verloop van tijd een nieuwe kopen :)

Verwijderd

Is ook wel leuk om die n00b`s te horen bij mij op school.

"Ik krijg volgende week de nieuwste pc met een Pentium IV!!!"
Ik denk laat ik maar niets zeggen want dat begrijpen ze toch niet.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:40 schreef ExiRana het volgende:
Is ook wel leuk om die n00b`s te horen bij mij op school.

"Ik krijg volgende week de nieuwste pc met een Pentium IV!!!"
Ik denk laat ik maar niets zeggen want dat begrijpen ze toch niet.
jij ook al? bij mij in de klas is dat ook al met audio, ja ik heb lekker 2x600 watt (terwijl dat niet zo is)

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

LOL, sommigen mensen denken echt dat de processor alles zegt :) Je kunt ze bij wijze van sopreken al blij maken het de chip zelf :)

/dev/null

• IndoBoy
  • Laatst online: 18-08 20:32

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:08 schreef Renko het volgende:

[..]

veel mensen die zulk soort pc's kopen weten niet eens wat dat geheugen is, dus zullen ze het ook niet uitbrijden.
Als alles traag gaat komt het door de procossor zeggen ze dan. |:(
Ik merk in mijn omgeving dat mensen nogal vaak de grote van HDgeheugen en intern geheugen doorelkaar halen.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Verwijderd

Ik heb in mijn pc'tje 256Mb zitten. Niet omdat ik een krent ben en niet omdat ik geen grafische programma's gebruik maar gewoon....... Blijf gemiddeld 50 tot 150 Mb vrij bij mij. Hoeveel ik ook tegelijk doe!
In mijn nieuwe pentium 4 2.0GHz waar ik nu mee bezig ben komt 384Mb. Weet ook bijna zeker dat ik niet meer nodig heb.

(Of denk ik ergens heel erg fout?)

edit:
380Mb moet natuurlijk 384Mb zijn :o bedankt Kippenijzer :o

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Mijn zus is meestal van mening dat ze 30GB Ram heeft :-) Da's gewoon lollig... Maar wanneer gaan ze pc's nou eens standaard met netwerkkaart voor ADSL/Kabel leveren in plaats van met zo'n brakke "Jah, wij zitten ook op internet via de meest brakke gratis internetprovider die ik kon vinden" modem... |:(

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op dinsdag 30 oktober 2001 23:55 schreef floooo het volgende:
[[knip]]
ik nu mee bezig ben komt 380Mb. Weet ook bijna zeker dat ik niet meer nodig heb.

(Of denk ik ergens heel erg fout?)
Gaaf, waarom kunnen mensen nou nooit exponenten van 2 goed berekenen... Of ga je een 256,64,32,16,3x4 module erin zetten? Heb je vast niet voldoende sloten voor en die 16 en 4 MB modules passen niet in de huidige systemen!!!

(8>

• Undertaker2
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:17 schreef Heideroosje het volgende:
wat nou pc weggooien, zet er toch geheugen bij of heb je daar nog niet van gehoord. En win98 draaide bijmij met 512 mb geheugne nog goed. Dus pas je verhaal maar een beetje aan
Hee, lees voordat je gaat blaten aub, dank je wel :)

IK zou er geheugen bij zetten, maar snapt de gemiddelde consument ook dat dat kan? Nee, en die koopt dus een nieuwe pc.

Zeg ik dat win98 niet draait met 512 mb? Nee, het gebruikt het grootste deel van dat geheugen alleen niet (effectief)

Dus pas jij je verhaal maar een beetje aan.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 00:02 schreef Kippenijzer het volgende:

[..]

Gaaf, waarom kunnen mensen nou nooit exponenten van 2 goed berekenen... Of ga je een 256,64,32,16,3x4 module erin zetten? Heb je vast niet voldoende sloten voor en die 16 en 4 MB modules passen niet in de huidige systemen!!!

(8>
Oeps............ :o :o :o

Dat ik daar nog fouten in maak :o :o :o

p.s. heb GHz wel goed geschreven!

Verwijderd

Videokaart is niet altijd boeiend, zoals eerder wel gesuggereerd werd [spelletjes!], maar geheugen des te meer.
dat versnelt zoveel meer:
*geen geswap
*meer programma's tegelijk draaien
*zware programma's kunnen draaien
*gigantische versnelling door systeem-file-cache

laat staan ramdrives etc...

Geheugen kost geen drol meer, dus kan je het zo af en toe wel als kadootje geven.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ken iemand met een eigen computer winkel (die pceetjes zelf in elkaar zet) en af en toe gaat er nog wel eens een budget systeem (van 1500 piek) de deur uit met nog 128 mb ra, de rest heeft minimaal 256 MB erin zitten.

als inkoopsprijs scheelt het geloof ik een tientje of 15 gulden dus dat is niets.

Toen ik hem vroeg wat 64MB ram koste kreeg ik het antwoord dat dat duurder zou zijn dat 128MB omdat die module's veel moeilijker te krijgen zijn.

Maar de grote OEMS bouwen hun systemen zo goedkoop mogelijk. Dit is om de goedkoopste te zijn (mensen letten op een bedrag van 10 gulden bij het aanschaffen van een pc van meer dan 3000 piek |:()

Verwijderd

Heb je die pc's bij AH al gezien |:(

Verwijderd

Vind het zowiezo dom dat ze nu in eens windowsXP bij die systemen leveren en niet zoals voorheen Me of Win98 of andere meuk OS'en :r

Waarom toen ook niet meteen Windows2000 of Nt4.0 *D

nu gaat het ook nog meer opvallen dat die kant en klaar systemen langzaam zijn, 128 Mb en XP?? Noway dat dat goed draait...

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 23:59

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 31 oktober 2001 18:23 schreef CB het volgende:
Vind het zowiezo dom dat ze nu in eens windowsXP bij die systemen leveren en niet zoals voorheen Me of Win98 of andere meuk OS'en
Er is hier veel reclame ingestoken, mischien is dat een redenen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

[b]en de systeembeheerders zijn dom, ze hebben zichzelf niet eens volledige rechten gegeven, eentje kreeg niet eens de resolutie (die op 320x200 :? stond) aangepast naar 800x600
offtopic:
Beter een domme sysop dan eentje die luc servaas heet

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:15 schreef 1Nismo1 het volgende:

[..]

Je mist een stukje geloof ik.
dank je :{
Er zit wel een dikke 256 SDRAM in, en zoals je vast wel weet is een P IV gewoon helemaal nix met SDRAM door de kleine bandbreedte.
ja ook dat, maar dan nog, 256 is gewoon niet echt zo veel, vooral als je die prijzen ziet, dan is het nog minder ;)

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 22:23 schreef Clithopias het volgende:

[..]

jij ook al? bij mij in de klas is dat ook al met audio, ja ik heb lekker 2x600 watt (terwijl dat niet zo is)
Ja PMPO zeker...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 31 oktober 2001 18:23 schreef CB het volgende:
Vind het zowiezo dom dat ze nu in eens windowsXP bij die systemen leveren en niet zoals voorheen Me of Win98 of andere meuk OS'en :r
Waarom toen ook niet meteen Windows2000 of Nt4.0 *D
...
omdat er van Win2K en NT4 geen Home Edition (= goedkoper) was, omdat NT4 toch wel een stapje te ver om een beetje goed in te stellen op zommige gebieden, omdat er voor NT4 niet voor alle hardware goede drivers waren (met 2K is dit al veel beter), omdat op NT4 games niet goed draaien (directx), omdat Win98 beter loopt op een bak met 64MB RAM etc.etc.

kon je zelf ook wel bedenken... :D

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:21 schreef Quattroman het volgende:
PC's moeten gewoon standaard geleverd worden met 384 mb and thats' all i have to say about that :7
Natuurlijk niet. Dan verpest je meteen al 2 bankjes. Gewoon 1x 512MB dat lijkt me heel wat handiger upgraden :)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Ja dat is zo er was geen Home edition van 2000 en NT, maar om nu meteen WinXP er bij te doen.

Verwijderd

"640K ought to be enough for anybody."

--- Bill Gates, 1981 ---

;) ;) ;)

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 22:23 schreef Clithopias het volgende:

[..]

Tja, zo gaat dat, ik erger mij ook aan die computer leraar, hij vertelt alles in web stijl. (Als ik ergens een hekel aan heb ik het dat.. :r ) Maar dan ook alemaal onzin, ga eerst naar deze computer en dan dit en dat terwijl je dat met 1 druk op de knop ook kunt. Bah. :r :r :r
Pagina: 1