Schroefjes gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-06 08:14
Ik ben iemand die wel een paar keer per maand mijn kast opensloopt om weetikveel wat te doen, dus maak ik mijn kast nooit dicht met schroevjes (ik heb zo'n oude aopen waarbij je de hele kap verwijdert ipv de zijkant)

Maar nu zei een vriend van mij die wel verstand van electronica heeft dat dat best wel slecht was omdat hij dan gevoeliger is voor straling en zelf meer straling uitzendt. Waarom? Omdat doordat de schroefjes ontbreken de kooi van farraday niet compleet is.

Iemand hier meer ervaring mee, is het echt nuttig als ik nu elke keer de schroefjes dicht ga draaien, wordt de pc dan stabieler en heb ik minder last van storing op bv. de tv-kabel die langs de computer loopt?

Verwijderd

Dit klinkt als klinklare onzin. Heb mijn kast nooit dichtzitten, en hij crashed ook nooit.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 21:41

blitzkrieg

Whoop Whoop!

zonder schroefjes maken de ijzeren delen toch ook allemaal wel contact.

lijkt mij een beetje onzin

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
de kast dicht is volgens mij alleen maar tegen het stof.
Zoveel straling zendt ie niet uit. Ook het alu absorbeert niet zo veel straling dat het nou echt een geweldige afscherming is.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Het verhaal klopt wel maar niet helemaal.
Als de kap er niet op zit zend je computer wel degelijk meer straling uit.
Bij een 486 is dit niet merkbaar maar een 2GHz systeem is wel meetbaar net zoals een magnetron.

Je systeem zal heus niet sneller crashen ofzo als de kap er niet op zit en dat van die schroefjes lijkt me helemaal bullshit.
Die kap maakt echt wel contact met het binnenwerk zonder die paar schroefjes :)

Alle proemn in n drek

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ik heb gelukkig 2/3e van mijn kap erop zitten:) werkt perfect

• DaZZle
Volgens mij maakt de achterkant van mijn kap niet goed contact met de achterkant van mijn kast als ik die schroefjes er niet in heb zitten.

Ik moet wel zeggen dat mijn processor het op 1032 mhz nu langer uithield dan anders, ik kwam zelfs halverwege de low-detail rally van 3dmark 2001 voordat hij back to desktop ging

Maargoed, ik heb ze d'r nu inzitten, kijk wel of ik mijn computer lekkerder vind draaien :)

Verwijderd

Volgens mij hoeven de metalen delen geen geleidend contact met elkaar te maken. Het hoeft ook niet helemaal gesloten te zijn. Kijk eens door het ruitje van een magnetron. Daar komt de straling ook niet doorheen. Behalve licht natuurlijk.

• SmegHead
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Ik heb daar van die makkelijke duimschroeven voor gekocht die je makkelijk met de hand kan losdraaien.

Kosten geen hol, als je ze maar ergens kan vinden.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• DaZZle
Dat is niet waar van dat raampje van de magnetron.

Je kijkt namelijk door een gaas van metaal heen.

En als verschillende delen van je kast niet goed contact maken dan heb je natuurlijk geen gesloten kooi, waardoor de kooi van farraday niet goed opgaat.

Ik denk dat het met name beter is voor externe apperatuur, maar als bv een mobieltje flink wat straling uit gaat zenden dan zal het ook helpen als er een goeie kast omheen zit. Waarschijnlijk gaat ook de geluidskwaliteit van je geluidskaart omhoog als hij minder last heeft van interferentie.

• Tubby
  • Nu online

Tubby

or not to be

Op dinsdag 30 oktober 2001 17:29 schreef DaZZle het volgende:
Ik ben iemand die wel een paar keer per maand mijn kast opensloopt om weetikveel wat te doen, dus maak ik mijn kast nooit dicht met schroevjes (ik heb zo'n oude aopen waarbij je de hele kap verwijdert ipv de zijkant)

Maar nu zei een vriend van mij die wel verstand van electronica heeft dat dat best wel slecht was omdat hij dan gevoeliger is voor straling en zelf meer straling uitzendt. Waarom? Omdat doordat de schroefjes ontbreken de kooi van farraday niet compleet is.

Iemand hier meer ervaring mee, is het echt nuttig als ik nu elke keer de schroefjes dicht ga draaien, wordt de pc dan stabieler en heb ik minder last van storing op bv. de tv-kabel die langs de computer loopt?
:) wat mensen toch allemaal niet wijsgemaakt kan worden. De kast zal idd wel contact maken. En met die kap eraf zal ie niet meer voldoen aan de normen die staan voor afscherming en dergelijke, maar als je daar errors oid van krijg zul je toch eerst moeten kijken naar de kwaliteit van de hardware die erin zit (Componenten zijn zelf ook afgeschermd, zie HD)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
Die schroefjes zitten er alleen maar op omdat je kap er anders afflikkerd als je em ondersteboven houd :P. Klinklare onzin dus wat die straling betreft :)

• DaZZle
Op dinsdag 30 oktober 2001 18:26 schreef Tubby het volgende:

[..]

:) wat mensen toch allemaal niet wijsgemaakt kan worden. De kast zal idd wel contact maken. En met die kap eraf zal ie niet meer voldoen aan de normen die staan voor afscherming en dergelijke, maar als je daar errors oid van krijg zul je toch eerst moeten kijken naar de kwaliteit van de hardware die erin zit (Componenten zijn zelf ook afgeschermd, zie HD)
Diegene waar ik het over heb is zeker niet dom en weet waar hij het over heeft als hij het ergens over heeft. Ikzelf trouwens ook. Ik laat mij dan ook geen dingen wijs maken, reden ook waarom ik het hier post, maar het blijkt dat de mensen hier er even weinig verstand van hebben (niemand die weet of het ECHT verschil maakt) Ik zou het namelijk niet weten namelijk en die persoon weet ook niet veel van computers (alleen electronica).

Verder is het natuurlijk zo dat het spul goed moet werken zonder kap, maar daarmee zeg je dus dat het NOG beter moet werken met kap en dat niet kwaliteitshardware dan ook werkt en de kans dat iets niet goed gaat kleiner is. Reden voor mij dus om alles netjes dicht te schroeven.

Verwijderd

punt. :P

Verwijderd

Dat heb je prima gezegt vent !!!
Op dinsdag 30 oktober 2001 18:35 schreef DaZZle het volgende:

[..]

Diegene waar ik het over heb is zeker niet dom en weet waar hij het over heeft als hij het ergens over heeft. Ikzelf trouwens ook. Ik laat mij dan ook geen dingen wijs maken, reden ook waarom ik het hier post, maar het blijkt dat de mensen hier er even weinig verstand van hebben (niemand die weet of het ECHT verschil maakt) Ik zou het namelijk niet weten namelijk en die persoon weet ook niet veel van computers (alleen electronica).

Verder is het natuurlijk zo dat het spul goed moet werken zonder kap, maar daarmee zeg je dus dat het NOG beter moet werken met kap en dat niet kwaliteitshardware dan ook werkt en de kans dat iets niet goed gaat kleiner is. Reden voor mij dus om alles netjes dicht te schroeven.

Verwijderd

Die kooi van Farraday heeft niets te maken met het al of niet vastschroeven van het plaatwerk van je kast. Vergelijk het maar eens met bliksemafleiders bij een huis.... Er zitten ook geen metaalplaten om een huis. Het is de KOOI van Farraday. Wat ik tot nu toe heb begrepen van het blik om de kast dat heeft heeft te maken met storingen van buiten je computer. Zonder blik om je kast heb je natuurlijk geen luchtcirculatie door je kast. Schroefjes zijn m.i. dan ook van ondergeschikt belang!

Verwijderd

Dat klopt helemaal! Gebruik schroefjes! Wat ook belangrijk is:

- Zorg dat je geen S bocht in de draad van je muis hebt zitten. Door de hoge frequentie zendt dit magnetronstraling uit.
- Zet je computer alleen tegen een binnenmuur en niet tegen een buitenmuur, want het ijzer erin polariseert de straling waardoor het effect versterkt wordt.
- Kijk niet rechtstreeks in het licht van je scanner, je kan er blind van worden.
- Houd geen aluminium voorwerpen bij je kast, dit werkt als een magneet en het wist je harde schijf.
- Pas op voor het nieuwe virus, wat je harde schijf wist, al je bier uit je koelkast opdrinkt en je vriendin ongesteld maakt!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:16

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:32 schreef Phreak het volgende:
Die schroefjes zitten er alleen maar op omdat je kap er anders afflikkerd als je em ondersteboven houd :P. Klinklare onzin dus wat die straling betreft :)
Als ik m'n pc ondersteboven houd brand me cpu door... dan krijgt ie watergebrek..! :P >:) :P
Mgoed, tis wel zo dat je kap veel straling tegen houd, maar of die schroefjes nou zoveel invloed hebben... :?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• DaZZle
Zja, jullie roepen nu met zijn allen dat het onzin is, maar waarom roepen jullie omdat het onzin is? Volgens mij omdat het jullie onzin lijkt!
Dat is net zoiets als er maar vanuit gaan dat de aarde plat is omdat een ronde aarde maar belachelijk is en als onzin lijkt (zo redeneerden ze vroeger over de platheid van de aarde).

Iemand nog argumenten waarom het onzin zou zijn?

De kwestie is dus dat de schroefjes een geleidende brug vormen van kap naar kast, die anders niet zo'n best contact maken. (zit meestal 1mm tussen ofzo) Hierdoor is er dus geen geleiding daartussen en wordt de kooi van farraday onderbroken (die zorgt voor electrische shielding) met als gevolg dat de pc gevoeliger is voor straling en ook meer straling uitzendt.

De vraag is, hoe sterk is dit effect en maakt het enigszins uit voor de stabiliteit van de pc en/of de stabiliteit van andere apparaten of je die schroefjes wel of niet erin draait.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Je maakt mij niet wijs dat jouw kap om de PC zweeft als je die schroefjes niet gebruikt.
Er zal her en der geen kontakt zijn maar voor het grootste gedeelte wel, wat dan een vergelijking met gaas weer kan doorstaan.
De enige zinnige reden voor die schroefjes die ik kan verzinnen is om rammelende platen vast te zetten.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Tubby
  • Nu online

Tubby

or not to be

Op dinsdag 30 oktober 2001 20:28 schreef Sjord het volgende:
Dat klopt helemaal! Gebruik schroefjes! Wat ook belangrijk is:

- Zorg dat je geen S bocht in de draad van je muis hebt zitten. Door de hoge frequentie zendt dit magnetronstraling uit.
- Zet je computer alleen tegen een binnenmuur en niet tegen een buitenmuur, want het ijzer erin polariseert de straling waardoor het effect versterkt wordt.
- Kijk niet rechtstreeks in het licht van je scanner, je kan er blind van worden.
- Houd geen aluminium voorwerpen bij je kast, dit werkt als een magneet en het wist je harde schijf.
- Pas op voor het nieuwe virus, wat je harde schijf wist, al je bier uit je koelkast opdrinkt en je vriendin ongesteld maakt!
LOL! :)
Maar zo is het wel, het zijn zo ongeveer allemaal te verwaarlozen invloeden.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

haha, straling
Wat een bullshit allemaal dan zouden de mensen bij grote service providers in de colo's werken de 50jaar niet eens halen :o
Straks hoor je nog dat je van de hele dag met je optische muis werken een tumor in je hand krijgt net als in je hoofd van het bellen met een gsm :r

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:12

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op dinsdag 30 oktober 2001 21:38 schreef sjuk het volgende:
haha, straling
Wat een bullshit allemaal dan zouden de mensen bij grote service providers in de colo's werken de 50jaar niet eens halen :o
Straks hoor je nog dat je van de hele dag met je optische muis werken een tumor in je hand krijgt net als in je hoofd van het bellen met een gsm :r
Ik geloof wel serieus in de straling uit een kast, alleen zal deze nooit in hoge hoeveelheid voorkomen, anders zouden ze niet eens gebruikt mogen worden hier met onze arbo wetgeving. Met die optische muizen is natuurlijk geblaat want je hand krijgt nauwelijks contact met het licht.

/dev/null

Verwijderd

Ja met die straling valt het wel mee. Zelf heb ik ipv het zijpaneel een magnetrondeurje gemonteerd. Niet met schroefjes maar met scharniertjes. Er komt dan geen straling uit en je kan mooi in de gaten houden of alles nog lekker draait.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op dinsdag 30 oktober 2001 23:53 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

Ik geloof wel serieus in de straling uit een kast, alleen zal deze nooit in hoge hoeveelheid voorkomen, anders zouden ze niet eens gebruikt mogen worden hier met onze arbo wetgeving. Met die optische muizen is natuurlijk geblaat want je hand krijgt nauwelijks contact met het licht.
Ja tuurlijk is dat geblaat. Ik zit gewoon te geinen.
Al die overdreven dingen over straling zijn echt belachelijk gewoon. Als je je daar druk om moet gaan maken kan je beter amish worden en alles wat stroom gebruikt uit je huis pleuren, vegetarisch worden en alleen onbespoten groente eten :P

Verwijderd

Paas mij eens een doos met schroeven die daar tegen helpen? Dan schroef ik daar alles wat los en vast zit mee vast (moeilijk...:P)

En over die schroefkes is serieuz modus:

Ik ga al jaren mee in het pc bouw circuit, doe in informatica studie, heb pc's links rechts boven onder naast door in vanaf en weet ik veel waar gehad maar heb nog nooit iets over storing en schroefjes gehoord en laat staan gemerkt!
Het enige wanneer ik mijn schroefjes vast zet is als ik naar een lan ga en verder niet, veelste onhandig. En die kap is tegen het kabaal, zonder kap == t*phus herrie :(

en if it makes u feel better, koop een zakkie thumbscrews, jij blij je electrotech dude blij iedereen blij.
thumbscrews heb je zo los en dan is je pc 'super stabiel' ;)

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

De theorie klopt, in de praktijk is dit verwaarloosbaar klein en onzinnig.

• Drama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Straling Ja! alles straalt een soort energie uit
(Kijk naar Jomanda extreme geval)
Schroefjes die zorgen voor beter contact Ja!
(Omdat er meestal aan de binnen en buitenkant verf zit en verf geleid niet)

Wil jij dus contact maken moet je ebruik maken van schroefjes want die zorgen ervoor dat het binnenste metaal met elkaar verbonden wordt en dat geleid wel!

Dus trek zel maar je conclusie.....

Nou zal de straling wat betreft schadelijke straling aanzienlijk meevallen maar warmte is ook straling...

Vraag anders de dicht bijzijnde Nantuurkunde Lweraar die zal dit wel een leuk project vinden om uit te zoeken...

\0/

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Kolere wat een gezwam allemaal...

Alle elctronica zendt straling uit en is in zekere mate gevoelig voor straling. Om te voorkomen dat je koffiezetapparaat op hol slaat als je vriendin d'r vibrator gebruikt (andersom kan trouwens erger zijn, maar dat terzijde) hebben we het CE keurmerk (in de US: FCC). Een kastenfabrikant moet aan de eisen in deze regelementen voldoen om hun product op de markt te brengen. Deze CE regels schrijven voor dat een apparaat een bepaalde hoeveelheid mag uitzenden en ongevoelig moet zijn voor een bepaalde hoeveelheid. (factor 100 ertussen ofzo).

In de praktijk is het dus zo dat de omgeving waar je PC in werkt vol staat met CE apperatuur die allemaal min 100x zo weinig uitzenden als waarvoor je kast is getest. Gevolg? Niets... daarnaast: als je een window in je kast mod, dan zijn meteen je EMC kwaliteiten weg.

Oh en trouwens: Zelfbouw (een gemodde kast valt ook onder zelfbouw) hoeft niet aan CE regulering te voldoen, zolang je maar niemand problemen oplevert.

Moraal: Heb je geen last van storingen, mooi, heb je wel last: sluit je kast (hehe dat rijmt)

Aan de topicstarter: Die kennis van jou is een typisch voorbeeld van iemand die de klok heeft horen luiden (de theoretische kennis heeft) maar geen idee heeft waar de klepel hangt (geen praktijk-ervaring whatsoever).

[edit]
Dat van die TV kabel, daar twijfel ik ook een beetje aan: Da's coax, hartstikke mooi afgeschermd. Maar je kan altijd ff experimenteren natuurlijk....

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
das dus onzin he
je kunt bij wijze van spreken een winkelwagentje over je case zetten en dan is de EM straling ook weg..

:+

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Dat ligt natuurlijk een beetje aan de frequenties en grootte van de mazen in het winkelwagenje, maar het klopt ja...

Verwijderd

moet je wel het karretje aarden of in iedergeval verbinden met de comp.

maar verder gaat het nergens over :z
Pagina: 1