Op dinsdag 30 oktober 2001 12:22 schreef Buzzman het volgende:
www.bootdisk.com kan je bootdisks halen, anders in je i386 dir. winnt.exe starten.
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:58 schreef RenevdVeen het volgende:
[..]
Schijnbaar wordt dit niet als illegaal gezien door de persoon in kwestie. Wel een beetje hypocriet aangezien er door andere personen weer topics gesloten worden waar gevraagd wordt om één DLLetje van Windows 2000 bv.
Maar goed...
Even wat quotes.... en Buzzman, het is echt wel ilegaal om een bootdisk te kopieren zonder licentie. Op die site staat bijvoorbeeld Dos 6.22 bootdisk. Nou als je die bootdisk hebt is het een eitje om verder dos te kunnen draaien. Het valt dan misschien wel onder abandonwarez, maar dat mag volgens de faq hier ook niet... Overigens wil ik geen ruzie ontwikkelen tussen Buzz en ik, maar er gewoon op wijzen dat het niet mag. Als het wel mag, dan mijn excuses voor mijn reacties.Op dinsdag 30 oktober 2001 17:06 schreef prenobe het volgende:
[..]
Dat kan wel maar waar door BuzzMan naar gelinkt wordt is wel warez...
Ik wacht wel op een reactie van hem.
TIETUH!!!!!!!![]()
Dat is ook niet echt de bedoeling. Die vraag zou ook niet echt direct het platleggen van de site tot gevolg hebben, maar zo'n DLL trek je ook gewoon van een install cd af (met extract ofzo), maar dat terzijde.Op dinsdag 30 oktober 2001 16:58 schreef
RenevdVeen het volgende:
[..]
Schijnbaar wordt dit niet als illegaal gezien door de persoon in kwestie. Wel een beetje hypocriet aangezien er door andere personen weer topics gesloten worden waar gevraagd wordt om één DLLetje van Windows 2000 bv.
Maar goed...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Kan iemand anders voor mij een windows XP link geven minus de illegale dll's? ik namelijk iets blijvends nodig om mijn HD te kunnen booten.
* Delerium heeft al Xp, dus graag niet als warezrequest opvatten.
Ja kan natuurlijk alles zwaar zwart wit opvatten. Maar een bootdisk is meestal toch niet als compleet besturingssysteem bedoeld. Meer als hulp om het besturingssysteem op de pc te krijgen. Er zal echt niemand zijn die die site gaat gebruiken om zo aan een OS te komen.Op dinsdag 30 oktober 2001 17:14 schreef ecteinascidin het volgende:
huh, kan je een bootdisk als legaal freeware geschouwen? het is een rudimentaire aftrek van een OS, want na booten kan je vrijlijk je Disk Operaten. Na je boot zie je overigens Microsoft staan (bij MS bootdisks) en ik denk niet dat er producten bestaan van MS die louter voor de freeware-markt bedoeld zijn.
Kan iemand anders voor mij een windows XP link geven minus de illegale dll's? ik namelijk iets blijvends nodig om mijn HD te kunnen booten..
* JvS heeft al Xp, dus graag niet als warezrequest opvatten.
Verder is het misschien dan wel een site met abbandonwarez, maar niet in de vorm die weleens problemen kan geven. De 'dedicated' abbandonwarez sites met daarop lijsten en lijsten games, met als enig doel het uitwisselen van games, waar overigens nog copyrigth op zit.
Wat we proberen te doen, is Gathering of Tweakers vrij to houden van warez requests of warez links, om te voorkomen dat mensen alleen nog maar voorkomen dat GoT daarvoor gebruikt gaat worden en de site binnen no-time wordt opgeheven.
Met warez requests bedoel ik dan echt requests in de vorm van: 'waar kan windows XP/Max Payne/etc. vinden'. Dat zijn de topics die we perse niet willen hebben.
De vraag naar een DLL waarop ook copyrigth zit had van mij ook gemogen, omdat het eerder probleemoplossend is, dan warezrequestend... Maar misschien is het wel een beetje te positief om te denken dat daar een duidelijk verschil tussen zit.
Op dinsdag 30 oktober 2001 17:15 schreef ecteinascidin het volgende:
JvS wilt een discussie over consequent zijn hebben? dat kan ook. Indien je pretendeert altijd zo eerlijk mogelijk te werken en altijd open te staan voor user-input dan zou ik meten met 2 maten iig niet bagateliseren met "je hebt regels en regels"
InddOp dinsdag 30 oktober 2001 17:15 schreef Smoothy_ het volgende:
Wat zijn we weer consequent...![]()
Ik zag laatst anders wel een user die een OW kreeg voor het linken naar de betreffende siteOp dinsdag 30 oktober 2001 17:18 schreef JvS het volgende:
Wat we proberen te doen, is Gathering of Tweakers vrij to houden van warez requests of warez links, om te voorkomen dat mensen alleen nog maar voorkomen dat GoT daarvoor gebruikt gaat worden en de site binnen no-time wordt opgeheven.
En wat betreft het vragen om een dll-etje, we hebben een nieuwe policy sinds kort die dit gewoon toestaat. Ik heb hier ook geen waarschuwingen meer voor gegeven.
Geef eens een link. Lijkt me namelijk sterk. Aan dit soort "vaagheden" heb ik niets en kan ik ook niets doen.Op dinsdag 30 oktober 2001 17:20 schreef prenobe het volgende:
[..]
Ik zag laatst anders wel een user die een OW kreeg voor het linken naar de betreffende site
Dit neem ik terugOp dinsdag 30 oktober 2001 17:20 schreef prenobe het volgende:
[..]
Ik zag laatst anders wel een user die een OW kreeg voor het linken naar de betreffende site
Dat een DLL niet mag een een bootdisk wel vind ik nogal vreemd (een bootdisk staat toch ook op de install cd of zit bij je os).
[edit]
was wat laat, prima dat de regels zijn aangepast
Die OW zal wel niet van mij zijn, want die site staat ook gewoon in de SA-faq:Op dinsdag 30 oktober 2001 17:20 schreef prenobe het volgende:
[..]
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/4#4
Denk je echt dat MS het nog niet doorheeft dan min. 50% van de particulieren in Nederland die geen OEM versie van windows heeft een illegale heeft!Op dinsdag 30 oktober 2001 17:22 schreef Buzzman het volgende:
Wij gaan niet meer moeilijk doen om een DLL-etje... en dit is behulpzaamheid, denk je echt dat MS het erg vindt dat jij een bootdisk downloadt en gebruikt? ze hebben wel wat beters te doen.
En wat betreft het vragen om een dll-etje, we hebben een nieuwe policy sinds kort die dit gewoon toestaat. Ik heb hier ook geen waarschuwingen meer voor gegeven.
Maar het blijft warez!
Op dinsdag 30 oktober 2001 17:24 schreef prenobe het volgende:
[..]
Denk je echt dat MS het nog niet doorheeft dan min. 50% van de particulieren in Nederland die geen OEM versie van windows heeft een illegale heeft!
Maar het blijft warez!
Dat was een vergissing. Die DLL was het probleem niet. Hier hebben we het al over gehad, en ik heb ook al gezegd dat een zo'n DLL niet een probleem isOp dinsdag 30 oktober 2001 17:23 schreef Pc123 het volgende:
Idd, ik vind het prima als ze het niet toestaan. Maar maak dan wel een duidelijk beleid.
Dat een DLL niet mag een een bootdisk wel vind ik nogal vreemd (een bootdisk staat toch ook op de install cd of zit bij je os).
VOlgens mij is niet geheel (onderling) duidelijk wat wel en niet mag.
Overigens heb ik op mijn ftp site Winxp.dll staan, is maar 586 Mb.
Ik ben ook niet eropuit dat Buzzman een waarschuwing krijgt oid... maar dat jullie regelgeving een stuk duidelijker wordt!
De nieuwe policy die ik voortaan ook ga hanteren is ook dat een bootdisk / dll toegestaan is en als het gaat om echte warez, daar kan je nog steeds rekenen op een OW.Op dinsdag 30 oktober 2001 17:28 schreef prenobe het volgende:
Kijk je moet het niet zo zien dat ik ertegen ben dat bootdisk's niet gelinkt mogen worden. Maar als een .DLL niet mag en een Bootdisk wel....
Ik ben ook niet eropuit dat Buzzman een waarschuwing krijgt oid... maar dat jullie regelgeving een stuk duidelijker wordt!
zou ik ook snel zeggenOp dinsdag 30 oktober 2001 17:30 schreef Buzzman het volgende:
[..]
De nieuwe policy die ik voortaan ook ga hanteren is ook dat een bootdisk / dll toegestaan is en als het gaat om echte warez, daar kan je nog steeds rekenen op een OW.
maar serieus, op bootdisk.com staat meer als alleen bootdisks..
een welbekend cracks/serials database programma staat er ook onder andere
edit:
disclaimer: dit is dus niet om buzzman af te kraken ofzoRemember: if you do not have a license to use this software, it is illegal for you to use it.
Met echte warez wordt dus verstaan:Op dinsdag 30 oktober 2001 17:30 schreef Buzzman het volgende:
[..]
De nieuwe policy die ik voortaan ook ga hanteren is ook dat een bootdisk / dll toegestaan is en als het gaat om echte warez, daar kan je nog steeds rekenen op een OW.
"wie weet waar je zus en zo kan downloaden" achtige topics. Die mogen dus niet. Ook beta's enzo mogen niet. Gewoon software requests lijken me uit den boze
Discussie vorige week nog gevoerd, moet je anders even zoekne op msn in [forum=15]
En WinXP.dll ? Is dat dan legaal ?Op dinsdag 30 oktober 2001 17:28 schreef ecteinascidin het volgende:
adandonware is overigens ook warez, iig wordt ik van spielerij gebant als ik zo'n link plaats.
VOlgens mij is niet geheel (onderling) duidelijk wat wel en niet mag.
Stel er komt een programma met
3x .exe en 1x .dll
Ik heb deze files los kunnen downloaden van een FTP site. (Dus illegaal). Maar de .dll mis ik.
Nu stel ik een vraag:
"Mensen van tweakers. Ik heb het programma "Pietje wijst je de weg" (oid) maar ik mis 1 dll, de cd is kapot (oid). Kan een van de tweakers mij deze mailen. "
Is dit dan wel legaal ?
Meer ehm, op een bootdisk staat toch software. Dus is dit dan toch ook een "wie weet waar je zus en zo kan downloaden" topic die gesloten zou moeten worden?Met echte warez wordt dus verstaan:
"wie weet waar je zus en zo kan downloaden" achtige topics. Die mogen dus niet. Ook beta's enzo mogen niet. Gewoon software requests lijken me uit den boze.
Discussie vorige week nog gevoerd, moet je anders even zoekne op msn in [forum=15].
Hier mag ik toch ook niet naar vragen op het forum ?
ZELFS ALS IK DE VOLLEDIGE LICENTIE / VERSIE HEB
Op dinsdag 30 oktober 2001 17:50 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Aan de andere kant denk ik dat MS er niet wakker van ligt dat een bekende site als bootdisk.com deze diskette als download beschikbaar stelt anders had bootdisk toch wel een vriendelijk mailtje van MS gehad..........
[..]
Gaat over hetzelfde....Op dinsdag 30 oktober 2001 17:24 schreef prenobe het volgende:
[..]
Denk je echt dat MS het nog niet doorheeft dan min. 50% van de particulieren in Nederland die geen OEM versie van windows heeft een illegale heeft!
Maar het blijft warez!
Ik denk dat er nu druk wordt vergadert in het moderator orum hierover, dus dat wordt wachten.
dat willen we niet hebben. Verder is vragen om een DLL file van een windows cd nou niet echt iets wereldschokkends. Alleen kan je zo'n DLL wel gewoon van een cd aftrekken (als je die hebt). Dus misschien is het wel nodig om dat voor de duidelijkheid wel te verbieden.
Waarom kom je met zoiets grensaftastends? Wat is je doel? Is het niet duidelijk dat een winxp.iso gerenamed naar winxp.dll niet mag? En dat het ook volledig irrelevant is.Op dinsdag 30 oktober 2001 17:28 schreef ecteinascidin het volgende:
Maar goed, ik hoop maar dat je probeert aan te tonen dat domweg alle bestanden die op .dll eindigen toe te staan inderdaad niet de bedoeling is. Maar tot op een bepaald redelijk punt mag iemand best wel eens om een lullig bestandje vragen, was het idee erachter. Gewoon niet te stug doen enzo.
Cracks zijn heeeeeeeeel wat andere dingen dan dll-etjes van windows. (om maar een product te noemen). Dit kan je niet met elkaar vergelijken.Op dinsdag 30 oktober 2001 17:45 schreef prenobe het volgende:
Cracks zijn soms ook gewoon .dll 's
Hier mag ik toch ook niet naar vragen op het forum ?
ZELFS ALS IK DE VOLLEDIGE LICENTIE / VERSIE HEB
een crack zorgt ervoor dat je niet hoeft te registreren voor een product. een dll-etje wat je kwijt bent / nodig hebt, zorgt er niet voor dat je unregistered software ineens registered is.
Je moet geen appels met peren vergelijken.
Verwijderd
ren WinXP.dll WinXP.isoOp dinsdag 30 oktober 2001 17:41 schreef prenobe het volgende:
En WinXP.dll ? Is dat dan legaal ?
lijkt me dattie dat bedoelt
Mm volgens mij wist ik dat alOp dinsdag 30 oktober 2001 18:42 schreef Cheatah het volgende:
[..]
ren WinXP.dll WinXP.iso
lijkt me dattie dat bedoelt
Maar dit topic kan dicht... duidelijk genoeg
Verwijderd
En nu doet buzzman zelfs complete diskettes waar copyright op zit en dat mag dan wel?
Raar.
Trouwens, dat microsoft het niet erg zou vinden dat je dat doet heb je toch niks mee te maken? Het mag volgens de regels gewoon niet! Of heb je een officieele verklaring van M$ dat het wel mag!
Ja, dat wordt gewoon een ban/waarschuwing voor Buzzman!
dan neem ik z'n taak als moderator wel over.
Ga deze topic nog eens doorlezen, dat heb je volgens mij nog niet gedaan...Op dinsdag 30 oktober 2001 18:59 schreef Renko het volgende:
toen was misschien wel een tijd geleden. We proberen wat soepeler om te gaan met de users. Dus niet waarschuwen voor de meest wildvreemde dingen.Op dinsdag 30 oktober 2001 18:59 schreef Renko het volgende:
Ik vroeg ook een keer om een hulpbestand van Windows. En toen kwam er een slot op omdat dat niet mag!!
Ja, ik denk het ook..En nu doet buzzman zelfs complete diskettes waar copyright op zit en dat mag dan wel?
Raar.
Trouwens, dat microsoft het niet erg zou vinden dat je dat doet heb je toch niks mee te maken? Het mag volgens de regels gewoon niet! Of heb je een officieele verklaring van M$ dat het wel mag!
Ja, dat wordt gewoon een ban/waarschuwing voor Buzzman!
dan neem ik z'n taak als moderator wel over.
Verwijderd
hoe weet je dat?Op dinsdag 30 oktober 2001 19:01 schreef Buzzman het volgende:
[..]
Ga deze topic nog eens doorlezen, dat heb je volgens mij nog niet gedaan...
ik had alleen zin om de 1ste paar posts te lezen!
We merken het wel aan jullie nieuwe beleid. Raar overigens dat zo'n nieuw beleid niet overmatig wordt aangegeven.Op dinsdag 30 oktober 2001 19:03 schreef JvS het volgende:
[..]
toen was misschien wel een tijd geleden. We proberen wat soepeler om te gaan met de users. Dus niet waarschuwen voor de meest wildvreemde dingen.
[..]
Ja, ik denk het ook..
Verwijderd
Sja, het is ook niet echt een nieuw beleid.Op dinsdag 30 oktober 2001 20:22 schreef prenobe het volgende:
We merken het wel aan jullie nieuwe beleid.
We merkten dat er af en toe waarschuwingen werden gegeven waar er geen nodig waren. Dat hoort natuurlijk niet, dus vandaar dat we met zijn allen er beter op letten of het wel echt noodzakelijk om een dergelijke maatregel te treffen.
Dit alles onder de noemer "meer user-friendly insteek"
Verwijderd
en wel te verstaan met de FreeDOS kernel en de freeDOS alternatieve dos software.
Het doel van dat project is volledige msdos 6.22 compatibiliteit, aangevuld met nieuwe dingen zoals LFN's, FAT32, LBA, shellhigh commands, etc...
Ik wil morgen best een diskette in elkaar flansen hoor.
Gewoon de standaard msdos dingen vervangen door de freedos varianten.
Dat er verder dan nog Adaptec drivers bv opstaan (scsi cdrom), hoeft niet veranderd te worden.
Gewoon een linkje maken naar de bootdisk, en een linkje naar de losse drivers, en vertellen dat ze al in de bootdisk geintegreerd zijn, en vertellen hoe je ze zelf handmatig kunt toevoegen.
t enige probleem is dat je niet altijd een windows-setup vanuit freedos kunt doen.
Voor zover ik weet werkend qua setup:
win3.1x
NT versies zoals 4.0, 2000, XP
niet werkend: win9x varianten (win95/win98/winME)
Je hebt alleen minder opties nog aangezien de [MENU] structuur nog niet in Freedos's kernel en config.sys bestaat.
http://www.freedos.org
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| msdos freedos ------------------------------------- msdos.sys geen io.sys kernel.sys command.com command.com (FreeCOM) mscdex.exe shsucdx.exe ramdrive.sys tsdsk.sys/xmsdsk.exe himem.sys fdx(x)ms.sys emm386.exe geen/umbpci.sys oakcdrom.sys (extern) vide-cdd.sys (extern, Acer) adaptec spul adaptec spul findramd.exe ? |
dat is het wel zo'n beetje. Er zijn ook nog wel varianten voor de emergency bootdisk inhoud (ebd.cab met daarin scandisk, edit, mem, etc...)
Even terzijde, disk is met een k.Een uitzonderinkje daarop is die website www.bootdisc.com die gewoon in de faq staat en die daar duidelijk niet staat om warez uit te wisselen.
Het feit dat hij niet bedoeld is om warez uit te wisselen wil niet zeggen dat die website daar wel voor gebruikt kan worden.
Ik wist niet dat die site in de faq stond maar dat maakt het alleen maar erger IMHO. Niet voor degene die de link nog eens heeft geplaatst, maar ik vind het wel een beetje raar. Als je als site per se tegen illegale downloads wil zijn (wat ik heel goed kan begrijpen) en je daarom zelfs zover gaat om links naar andere sites te verwijderen, dan is het raar dat je als site vervolgens wel zelf een link plaatst. Hoe je het ook bekijkt, die software op die bootdisk images van MS-DOS en Windows zijn nu eenmaal copyright van Microsoft en daarom mag je ze dus niet online zetten. Ook niet als het zo handig is of wat dan ook, tenzij je expliciete toestemming hebt van Microsoft om het wel te mogen. En dat kan ik op die site in ieder geval niet vinden.
Als je een legale bootdisk hebt dan hoef je daar ook niet om te vragen?Alleen kan je zo'n DLL wel gewoon van een cd aftrekken (als je die hebt). Dus misschien is het wel nodig om dat voor de duidelijkheid wel te verbieden.
Omdat het een beetje vreemd is dat users geen links mogen maken naar sites met warez, maar de mods wel. Of je moet voortaan alle sites waar iets als "If you don't have a license for this software it is illegal for you to download it. This site is here for the convenience of support people in the field." wel toelaten...Waarom kom je met zoiets grensaftastends?
Het probleem met zulk soort zaken is natuurlijk dat dat een beetje lastig te bepalen is... Wat als iemand iets illegaal heeft gedownload maar er zit een foutje in zijn zipbestand waardoor 1 file niet uitgepakt kan worden. Mag hij daar dan om vragen?Maar tot op een bepaald redelijk punt mag iemand best wel eens om een lullig bestandje vragen, was het idee erachter. Gewoon niet te stug doen enzo.
En wat als een stel vrienden besluiten om ieder apart om 1 bestandje te vragen zodat uiteindelijk het hele programma is gedownload?!? Oke, misschien ver gezocht, maar het zou wel kunnen.
Verwijderd
Dus even los van de discussie of je mag linken naar de bootdisk site kun je wel stellen dat het, blijkbaar, de illegaliteit helpt ondersteunen.Bij win2k heb je namelijk Bootdisks nodig....
Heb XP niet op een bootable cd staan maar op HD.
Thanx,
Blinkie
Of je zo'n site beschouwd als illegaal is vooral een kwestie van definitie. Is ddlarchive bv illegaal? Ook een soort ondersteunende site die delen van een OS aanbied.
Beide sites zijn redelijk bekend, toen geen moeite zich te verbergen en er is nog nooit actie ondernomen (blijkbaar). Moet je dan roomser dan de paus zijn? Toch een overweging.
Als laatste opmerking. Voor wat betreft XP linkt bootdisk gewoon naar Microsoft waar je gratis en voor niks de bootdisk van XP kunt ophalen. Dus Buzzman, als je nu gewoon deze link geeft kun je rustig slapen:
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291
Wim
IMHO een beetje verdraaiing van de feiten. Een user had in diezelfde situatie voor die site ook geen waarchuwing gekregen. Dus de opmerking "modjes mogen dat wel" is niet echt waar. Wat wel waar is, is dat modjes kunnen bepalen welke sites wel en niet mogen. We plaatsen ook echt geen links naar illegale sites, met als reden iemand te helpen die WindowsXP wil downloaden.Op woensdag 31 oktober 2001 07:52 schreef jeroene het volgende:
Omdat het een beetje vreemd is dat users geen links mogen maken naar sites met warez, maar de mods wel. Of je moet voortaan alle sites waar iets als "If you don't have a license for this software it is illegal for you to download it. This site is here for the convenience of support people in the field." wel toelaten...
[..]
Lastig. Ik vind eigenlijk van niet. Maar om daar nou moeilijk om te gaan zitten doen... Zo vaak komt het niet voor. En mocht dat wel gebeuren, dan kunnen we er paal en perk aanzetten.Het probleem met zulk soort zaken is natuurlijk dat dat een beetje lastig te bepalen is... Wat als iemand iets illegaal heeft gedownload maar er zit een foutje in zijn zipbestand waardoor 1 file niet uitgepakt kan worden. Mag hij daar dan om vragen?
Het verschil tussen dit toelaten en totaal warez een beetje toelaten (wat we dus niet doen), is dat als je warez gaat toelaten je een explosie in topics met "waar kan ik zus en zo downloaden" krijgt, en het 'normale' forum gebeuren er aan onderdoor gaat en dat de site wegens bekendheid gewoon afgesloten wordt. Dat gebeurt absoluut niet, door een behulpzaam linkje naar www.bootdisk.com (met k
Zolang er maar niemand met de vraag "wie heeft voor mij die crack" komt is het niet echt erg, IMHO.
Hebben we overwogen, maar als dusdanig irreeel bestempeld, dat we er geen rekening mee houden. En verder zal dat behoorlijk opvallen. Ineens per dag 10 topics over bestandjes mailen. Dan stoppen we met dat toestaan.En wat als een stel vrienden besluiten om ieder apart om 1 bestandje te vragen zodat uiteindelijk het hele programma is gedownload?!? Oke, misschien ver gezocht, maar het zou wel kunnen.
Vervolgens krijg je een hele gradatie van sites die allemaal minder illegaal zijn maar nog steeds voor mij shit betekenen..... Ook daar zal een modje tegen optreden; illegaal == illegaal.
Nu ppst dus een modje een link waarachter je dus ook illegale shit kan vinden. Minder makkelijk te vinden maar feit is iig dat een modje een behulpzame link plaatst die illegale shit bevat. De mod bepaalt dat deze illegale link wél kan.
Ik ga in de toekomst een user helpen en post een link, wellicht met minder legale shit erachter. Hoe kom ik er ooit achter of die link van MIJ dan wel of niet mag? Gaat een modje soms alle links keuren zodat alle links gecategoriseerd zijn? Kijkt een mod naar "illegale handel -> ban Et743".
Wellicht dat ik geen flauw idee meer heb wat een behulpzame legale link is. Een link is pas legaal als een mod hem heeft gepost blijkbaar.
En dat snap ik nu dus niet.
* Delerium vindt het goedpraten van de link link.
Een bootdisk hoort bij een installatieset van het OS, dat OS hoor je te kopen, je hoort de bootdisk er dus bij te hebben. Heb je die niet, mag je die dus niet aan een ander vragen.