progje om cpu-fan langzamer te laten draaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 15:44
Bestaat er een programma om m'n cpu fan langzamer te laten draaien?
Het is een opvolger van de coolermaster EP5-6I11 met een 5400 rpm fan erop (met derde draadje voor de rpm meting natuurlijk).
Deze hsf zit op een ECS K75SA met een duron 750@750 eronder.
Vroeger, met m'n P3V4X mobo, kon je met asus probe de fan op halfve snelheid laten draaien, dat waren nog eens tijden :Z

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:35

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

zoals je zelf aangeeft is dat 3de draadje om je RPM te METEN en niet aan te sturen.
Ik ben niet geheel zeker van mijn zaak maar mocht dit mogelijk zijn dan moet dit met behulp van je moederbord dus moet die het ondersteunen .. klinkt mij niet bekent ( lees logisch ) in de oren .
Dus volgens mij niet mogelijk

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• gabberjoost
Op dinsdag 30 oktober 2001 17:07 schreef CyCLoNe het volgende:
zoals je zelf aangeeft is dat 3de draadje om je RPM te METEN en niet aan te sturen.
Ik ben niet geheel zeker van mijn zaak maar mocht dit mogelijk zijn dan moet dit met behulp van je moederbord dus moet die het ondersteunen .. klinkt mij niet bekent ( lees logisch ) in de oren .
ja, dat derde draadje is idd om de rpm te METEN, maar door het voltage op één van de pinnen van je mobo te verlagen zou die langzamer moeten gaan draaien.
Hou zou asus probe dat anders gedaan hebben?

• gabberjoost
Niemand? ;(

Ik zie trouwens dat pc alert 3 van msi een optie 'auto fan control' heeft. Wat houd dat in?
Kan het niet testen, want m'n dragon orb zit aan m'n voeding vast...

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

de oplossing voor mij ....ga naar http://www.almico.com/speedfan.php en download speedfan.
hier kun je de snelheid van de ventilatoren individueel instellen. je kunt ze er ook temperatuur gestuurd mee maken....bijv het wordt 40 graden op mijn proc, processor fan draaien op 80%, en het is 30 graden in mijn kast, laat de PSU fan op 40% draaien.
Ik ben zeer tevreden over deze combinatie, vooral omdat ik bij een temp van <35 proc en <30 kast alle ventilatoren uit heb! en ik moet zeggen dit slaapt wel zo lekker!
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
What it does:
SpeedFan is a freeware program that monitors fan speeds and temperatures in computers with a known monitoring chip. Its main feature is that it can control the speed of the fans according to the temperatures inside your pc, thus reducing noise and power consumption.
--------------------------------------------------------------------------------

<EDIT>
Werkt ook zonder dat de temperatuur de snelheid beinvloed!
</EDIT>

Werkt Echt Perfect!!
Greetz

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Dennizz
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

ik ken nog een tooltje, dat heet schroevendraaier :+

Verwijderd

Hoe zit het als dat proggie ff bukt of windows? Gaan de Fannetjes dan ff uit of heeft dit geen invloed?

• gabberjoost
Op woensdag 31 oktober 2001 14:43 schreef sjolmers het volgende:
de oplossing voor mij ....ga naar http://www.almico.com/speedfan.php en download speedfan.
hier kun je de snelheid van de ventilatoren individueel instellen. je kunt ze er ook temperatuur gestuurd mee maken....bijv het wordt 40 graden op mijn proc, processor fan draaien op 80%, en het is 30 graden in mijn kast, laat de PSU fan op 40% draaien.
Ik ben zeer tevreden over deze combinatie, vooral omdat ik bij een temp van <35 proc en <30 kast alle ventilatoren uit heb! en ik moet zeggen dit slaapt wel zo lekker!
quote:
What it does:
SpeedFan is a freeware program that monitors fan speeds and temperatures in computers with a known monitoring chip. Its main feature is that it can control the speed of the fans according to the temperatures inside your pc, thus reducing noise and power consumption.

<EDIT>
Werkt ook zonder dat de temperatuur de snelheid beinvloed!
</EDIT>

Werkt Echt Perfect!!
Greetz
Hmm, werkt niet op mijn mobo, denk... :'(
Of heeft iemand dit proggie wel goed draaien op een ECS K7S5A?

Verwijderd

Ken je je fan daarmee ook sneller laten draaien?

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Op donderdag 01 november 2001 15:50 schreef Tux_NL het volgende:
Ken je je fan daarmee ook sneller laten draaien?
Nee.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:35

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op dinsdag 30 oktober 2001 17:07 schreef CyCLoNe het volgende:
Inderdaad zoals ik het al riep .. Je moederbord moet het wel ondersteunen !! technisch is het zeker wel mogelijk maar als de benodigde electronica op het bord zitten zit dat er niet .. JAMMER maar helaas ..

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

fan aan de molex hangen en 7v doen kan helpen.. maar dat is denk ik niet echt wat je bedoelt. toch lijkt t me de beste oplossing als je mobo anders niet ondersteund.
Pagina: 1