Op dinsdag 30 oktober 2001 19:25 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
Wat is trouwens een digitale voeding?
schakelende voeding.
En waarschijnlijk bedoelde dingetje niet digi voeding, maar digitale versterker. Begint steeds meer beschikbaar te komen en is wel een leuke technologie. Ipv een transistor/mosfet een signaal te laten versterken, gebruik je hem nu anders (ik weet er zelf ook niet het fijne van, als je het precies wilt weten moet je het zelf ff uitzoeken): je laat hem heel snel schakelen (in meeste budget spul gaat dat op 150-500khz) en je stopt
* er dan een digitaal audiosignaal in. Op die manier laat je hem alleen geleiden bij een "1" en niet geleiden bij een "0"
*. Doordat hij nu òf volledig wel, òf volledig niet staat te geleiden, heb je geen spanningsval over de mosfet, dus een theoretisch 100% efficientie (in de praktijk schommelt het tussen de 80 en de 96, nog steeds hoog). Dan heb je dus een versterkt digi-signaal door dit door een "integrator"
*te laten lopen krijg je dat dit "pulserende" stroompje een mooi glad analoog signaal wordt wat naar de speakers kan. Het voordeel van deze techniek is dat je met kleine componenten toch veel vermogen kan leveren. En het klinkt nog aardig ook (er zijn uiteraard verschillende soorten te krijgen. De kwaliteit loopt uiteen van minder dan transistor tot griezelig goed (je moet dan al een heeele goede mosfet amp hebben, wil hij beter klinken).
Kennis heeft een expirimentele klasse d (zo wordt dit ook genoemd) amp gebouwd. Heeft het laten schakelen op een frequentie in de megahertz range. Klonk naar eigen zeggen aardig (was niet echt superkritisch opgebouwd, was om te kijken of het kon) en de mosfets kon je aanraken (geen heatsink!!) en toch leverden ze een vermogen af van in de tientallen/honderd watts (hij heeft de efficientie op iets van 98% gekregen)
* mijn kennis schiet ff te kort hoe dit precies gebeurt, dus niet vragen "hoe dan", dat weet ik toch niet!
Als iemand meer kennis heeft van dit soort zaken en hij ziet een fout: aarzel niet mij te verbeteren