Toon posts:

[java] compilen?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik moet thuis ff een paar java bestandjes schrijven (*.java dus) maar die kan ik hier niet compilen (doe het op school in dos met command javac bestandsnaam.java, en daarna testen met command java bestandsnaam) en ik zou niet weten wat ik er hier voor nodig heb, ik heb net 2 bestandjes genaamd java.exe en javac.exe opgestuurd gekregen maar het lukt me nog niet. Ik ben heel de zondag bezig geweest om dat JDK of zo van Sun te downloaden en toen ie eindelijk binnen was kon ik die niet openen (geen geldige win32 toepassing :?) en gister heb ik dan maar die JBuilder gedownload en daar zou ik van die site zelf een key voor toegemaild krijgen maar die heb ik nog steeds niet dus nu kan ik nog steeds niet verder!! en ik word er goed ziek van ik wil enkel ff checken of ze kloppen!!!
wat heb ik nou precies allemaal nodig (liefst niet al te grote dingen ik zit bijna aan me limiet)

tenks

Verwijderd

Je moet zorgen dat als je in dos zit dat je in de map zit waarin je javac.exe bestandje staat,
Dus als dat bestandje staat in bijv:
C:\WINDOWS\SYSTEM>
Dan moet je in dos ook zitten in de map C:\WINDOWS\SYSTEM> en dan aanroepen:
C:\WINDOWS\SYSTEM> javac bestandje.java

Ik had hetzelfde probleem. en op die manier werkte het bij wel :)

Beter is nog de JDK Java Development Kit te downloaden van Sun

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/RensPontier/teacher.gif

edit:

Typo's

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

het enige wat je nodig hebt, is een jdk
te halen bij java.sun.com

als ie niet goed was dan is er iets fout gegaan bij downloaden. dus ff opnieuw proberen..

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

En haal dan ook maar gelijk de windows versie (exe dacht ik) op. Is wat makkelijker dan de linux variant :o

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Je hebt nodig een skd (Software Development Kit) = jdk (Java Development Kit)
hiermee kan je dus compileren (je java bestanden tot class files omzetten)

http://java.sun.com/j2se/1.3/download-windows.html

Verder is documentatie erbij ook wel makkelijk.. hiervoor kun je het beste de html variant ophalen. (Staat ook op die pagina). De eindgebruiker die heeft niet die SDK nodig, maar een JRE (Java Runtime Environment) Die kun je ook op die pagina ophalen, maar denk niet dat je die nodig bent.

Maar om het geheel een beetje lekker te laten werken (dus dat je als programmeur zijnde niet de hele tijd met notepad en een command prompt hoeft te pielen) kun je ook een IDE erbij ophalen, bv Jext: http://www.jext.org/

En ik raad een java newbie af om JBuilder te gaan gebruken. Het is voor een beginner een veel te ingewikkeld pakket. Je verdrinkt bijna in de opties. (En je leert slechte gewoontjes)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 30 oktober 2001 15:59 schreef Rensje het volgende:
Je moet zorgen dat als je in dos zit dat je in de map zit waarin je javac.exe bestandje staat,
Dus als dat bestandje staat in bijv:
C:\WINDOWS\SYSTEM>
Dan moet je in dos ook zitten in de map C:\WINDOWS\SYSTEM> en dan aanroepen:
C:\WINDOWS\SYSTEM> javac bestandje.java

Ik had hetzelfde probleem. en op die manier werkte het bij wel :)

Beter is nog de JDK Java Development Kit te downloaden van Sun

[afbeelding]

edit:

Typo's
Ahum... je gaat toch niet je Java files in System zetten? :?

Maak gewoon even een dir ergens aan, bv.
c:\programming\java\project1 ofzo en zet daar al je java bestanden in.

En dan moet je even een dospromptje openen op die dir..
type dan in: javac. Ziet ie te zeuren dat het een onbekend commando is, dan moet je even het het Java_home pad instellen (maak ff batfile met onderstaande erin):
SET JAVA_HOME=C:\Programming\jdk1.3.1
En als het goed is moet alles werken. Succes ermee :)

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/imp/software.html

misschien hier wat aan :?

(/me heeft vandaag zn eerste lesje java gehad :P )

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 30 oktober 2001 16:57 schreef LuNaTiC het volgende:
http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/imp/software.html

misschien hier wat aan :?

(/me heeft vandaag zn eerste lesje java gehad :P )
Kan ook :)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Als je JDK 1.3 (of hoger)installeert wordt ALLES voor je geregeld.

Alleen javac en java heb je niet genoeg aan, die twee bestanden zijn onderdeel van de JDK waar ook de complete Java API bij zit. Die heb je nodig om zowel te kunnen compileren als runnen.

En dat je in de dir moet staan van de javac.exe en java.exe is bullsh#t. Je moet gewoon je path variabele goed hebben staan. Maar dat wordt met het installeren van de JDK voor je geregeld.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
LuNaTiC: /me heeft vandaag zn eerste lesje java gehad :P
Oh jee, imperatief programmeren is inderdaad begonnen ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 oktober 2001 17:56 schreef The - DDD het volgende:
Als je JDK 1.3 (of hoger)installeert wordt ALLES voor je geregeld.

Alleen javac en java heb je niet genoeg aan, die twee bestanden zijn onderdeel van de JDK waar ook de complete Java API bij zit. Die heb je nodig om zowel te kunnen compileren als runnen.

En dat je in de dir moet staan van de javac.exe en java.exe is bullsh#t. Je moet gewoon je path variabele goed hebben staan. Maar dat wordt met het installeren van de JDK voor je geregeld.
dat bedoelde ik! daar zocht ik naar

thanx
kzit al aan me limiet dus kan niet nog eens 65 downloaden
ik leen die cd wel van iemand
tenk joe

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Op woensdag 31 oktober 2001 17:29 schreef petur het volgende:

[..]

dat bedoelde ik! daar zocht ik naar

thanx
kzit al aan me limiet dus kan niet nog eens 65 downloaden
ik leen die cd wel van iemand
tenk joe
As je geduld/breedband hebt, kun je het ook downloaden van www.javasoft.com

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 09:56
Oh jee, imperatief programmeren is inderdaad begonnen ;) .
Ja. Nu is deze periode imperatief programmeren wel een leuk vak (wel :z *D, hoe zouden ze het vinden als ik de prakticum opdrachten alvast inlever >:) )maar het andere vak dat ik deze periode heb is een ramp (moet ik naar een of andere bibliotheek gaan om boeken om te gaan zoeken en een scriptie te schrijven wat natuurlijk nergens over gaat). Maar ja, hoort er bij he :'(

Je kan natuurlijk ook nog jdk 1.2 downloaden, past op een floppy geloof ik :) (maar ja, dan mis je wel alle nieuwste snufjes).
En dan mag je ook nog eens handmatig de PATH en CLASSPATH in je autoexec.bat opnemen/aanpassen.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• _Stryker_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04-2025
offtopic:
Hmz, nog meer 1e jaars UU-ers :)
Ik zou als ik jou was snel beginnen met die zoekopdracht, ik heb m dinsdag gedaan en je bent wel ff bezig. T is ook een best klein hokkie die bieb en als daar nog 300 man in moeten in een weekje...

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Gezellig, UU'ers onder elkaar ;) .
Infinitive: maar het andere vak dat ik deze periode heb is een ramp (moet ik naar een of andere bibliotheek gaan om boeken om te gaan zoeken en een scriptie te schrijven wat natuurlijk nergens over gaat). Maar ja, hoort er bij he :'(
Hehe ;) . Het verruimt je blikveld moet je maar denken ;) .
Je kan natuurlijk ook nog jdk 1.2 downloaden, past op een floppy geloof ik :)
1.2 was ook al behoorlijk groot hoor. Heb hier nog een oude 1.2.2 liggen en die was toch ook al 19.5 mb. De nieuwere stuff is echt veel completer en sneller. Ik zou mooi 1.4.0 beta 3 gebruiken >:) .
En dan mag je ook nog eens handmatig de PATH en CLASSPATH in je autoexec.bat opnemen/aanpassen.
Mwah valt wel mee hoor. Classpath wordt tegenwoordig keurig geregeld in de SDK, dus in principe hoef je niets in te stellen behalve je PATH. Verder kan je ook nog gebruik maken van build-tooljtes zoals Ant. Daarmee wordt compileren weer leuk en kan je gelijk nog veel meer leuke dingen doen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1