Toon posts:

Kan er DDR in ipv RD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey ik heb een dual p3 maar op een op andere vage manier zit er RDRam in volgens mij heeft dat geen nut bij een p3?
maar kan die wel ddr hebben?
ik heb er nu maar 128 in zitten dus het is een beetje vaag om dan duur geheugen te kopen als je gewoon goedkoop meer erin kan zetten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dual P3 met RDRAM... klinkt alsof je een i840 chipset hebt. Zeldzaam (was erg duur)!

Maar goed, nee, DDR is een totaal andere busstructuur (100/133MHz x 64b x DDR tov 400MHz x 16b x DDR). Bovendien kan je PIII net zo min iets met de extra bandbreedte van DDR als met die van RDRAM.

Hoeveel RIMMs zitten erin? 2 hoop ik (van 64 elk)- in dat geval is de performance ongeveer gelijk aan dat van een (dual) i815/BX@133 met PC133 SDR-SDRAM.

Als er maar 1 van 128 in zit heb je een i820 chipset en flink pech, want de performance is dan om te janken. Haal snel een ECS D6VAA en 512MB SDRAM en je kunt weer vooruit.

Intel had overigens bij de eerste release van RDRAM nog MTH modules (converteerden van SDRAM naar RDRAM), maar die zijn na enorme stabiliteitsissues en BAGGER performance uit de handel genomen. Dus je zit aan RDRAM vast.

edit:
als je dus die i840 hebt moet je RIMMs per 2 plaatsen omdat die net als de i850 een dual channel RDRAM controller heeft

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
kut voor me
ik keek net even in de bios en ik zag staan

Channel speed 266 Mhz

RIMM..|.Devices.|..Capacity..|..type
A...........8........128 MB....non-ECC
B

:(

ps. putnjes omdat spaties niet lekker overkwamen

Verwijderd

Topicstarter
kan je nog een keer zeggen wat ik nou het beste kan doen?
en hoe kan ik zien welke chipset ik heb?

ik kan er niet gewoon SDRAM in proppen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, SDRAM gaat dus zeker niet, niet SDR, niet DDR.

En ik heb nog slechter nieuws voor je- Channel speed 266MHz houdt dus in dat je niet PC800 maar PC600 RDRAM hebt, met een maximale bandbreedte van 266x16x2/16=1066MB/s- in theorie gelijk aan PC-133 SDRAM, maar met veel hogere latencies, kortom je had nog beter PC-100 support kunnen hebben.

Hoe je die chipset bepaalt...

- trek de kap eraf, kijk naar de MCH (al zit die vermoedelijk onder een heatsink)
- kijk in Control Panel->System properties->Device manager->System en zoek naar iets als 'i820 memory hub' ofzo, iig iets met een i8xx. Maar kan zijn dat dat er niet in staat.
- zoek de fabrikant + modelnaam van de mobo en post die hier (als je geen naam kunt vinden moet je de BIOS string posten; die vind je direct als de PC start op het scherm).

Maar of je nou 1 of 2 modules hebt is me nog niet 100% duidelijk (zo goed ken ik RDRAM settings in BIOS ook weer niet)- trek de kap eraf en tel ze!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
wat is een MCH?

heb wel even gekeken binnenin

naja er waren twee slots(?) en eentje daarvan zat een siemens 128MB/8 ding in, met mooi blauw plaatje erop. en die andere een printplaatje met niks.

windows zegt:

http://start.scholieren.com/images/other/devices.jpg

:'(

ik zal nog even zoeken naar mobo dinges, beetje moeilijk omdat zo'n dell bak is.. soms wel gaar, maarja.

edit:
in sysoft sandra staat 128mb/16, naja zal wel verkeerd onthouden hebben

Verwijderd

Topicstarter
System chipset
Model: Dell Computer Corp 82820 820 (Camino) Chipset Host Bridge (MCH)
Frontside bus speed: 133Mhz

Over system mainboard zegt hij alleen:
MPS Version 1.04
Model: Dell Precision WorkStation 220

en nog wat crap

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:44

star-saber

Ryzen

tis zeker weten rambus
kheb hierzo voor me nog zo'n blauw rdram module liggen ook van samsung

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jep, i820, en dan heb je pech.

ICM RDRAM-800 kan het ongeveer mee met een 440BX met PC-133, maar alleen door een betere AGP implementatie; meestal is het langzamer, al helemaal dan een i815.

En jij hebt RDRAM-600, wat het echt erg maakt.

Ik wist eigenlijk niet dat er ook dual-i820 systemen waren, maar blijkbaar wel. Dit is echt een onzinconfig zoals alleen door een merk-PC bakker in elkaar geflanst had kunnen worden.

Opties voor upgrade:
-vind ergens nog een RDRAM600 RIMM - gaat niet sneller maar je hebt meer RAM
- vervang de RDRAM600 met een RDRAM800 RIMM- versnelt de mem performance van je sys met 50% (overall performance met een % of 20, gok ik)
- vervang de mobo met een goedkope dual mobo met SDRAM ondersteuning. Probleem is dat dit een slot-1 systeem is met 133MHz FSB CPUs en dat de meeste dual slot-1 mobos slechts 100MHz ondersteunen. Voorbeeld van eentje die wel zou kunnen is de ASUS P3V4X-D (VIA 694D chipset)
- verkoop dit systeem aan iemand die zo stom is om merknaam met kwaliteit te vereenzelfvigen en koop voor de opbrengsten een fatsoenlijk systeem.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
haha ok bedankt, het is dat ik dit systeem vrij goedkoop kon kopen bij bedrijf dat gecancelde order van dell kocht en verkocht.

weet je zeker dat er 800 rdram in past?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:56 schreef Space het volgende:
haha ok bedankt, het is dat ik dit systeem vrij goedkoop kon kopen bij bedrijf dat gecancelde order van dell kocht en verkocht.

weet je zeker dat er 800 rdram in past?
Yup, RDRAM-800 is prima. Misschien dat je wel de 600 eruit moet halen, omdat het anders gewoon op 266 draait ipv 400.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt! :)
Pagina: 1