Op woensdag 31 oktober 2001 16:36 schreef menn0 het volgende:
Mijn mening:
PocketPC: Wannabe Desktop en daardoor zeer mislukt.
Al dat multimedia gedoe op zon ding heb je echt
niks aan. Bijv. filmpjes wat moet je daarmee???
Of mp3 erop afspelen??? daar zijn wel 1000 dingen
tegen te bedenken, hoe bedien je dat ding in je
zak? geluidskwaliteit? capaciteit.. etc.
Ghehe wel eerst weten waar je het over hebt als je iets gaat afzeiken hoor! Als je zo gaat beginnen heb je binnen de kortste keren een slotje op dit topic. Gefundeerde argumenten daarentegen mag natuurlijk wel, en om jouw klaagboom maar eens even om te zagen:
Het lijkt hier om een Casio EM-500 te gaan, daar kun je echt geweldig MP3s op af spelen! Dat ding bedien je namelijk in je zak via de remote control in je koptelefoon...de geluidskwaliteit van Casio's PDA's is ongeevenaard (met name op gebied van bass en volume). De capaciteit is eenvoudig uit te breiden met MMC (tot 64MB) of SD (nu tot 256MB, straks tot 2GB). Graag zou ik de andere 998 argumenten van je horen.
En dat je aan 'al dat multimedia gedoe' niks hebt, slaat al helemaal nergens op! Als <topicstarter> bijvoorbeeld een gamefreak is, is ie veel beter uit met een Casio, omdat daar naast een redelijke hoeveelheid native games een berg emulatoren voor te krijgen zijn, zoals voor (Color) Gameboy, Sega GameGear/Master system, Atari 2600. PocketSNES en PocketGenesis (megadrive) weet ik niet zeker of daar MIPS (de door Casio gebruikte CPU t/m de EM-500 en E-125) versies van zijn.
En daarmee kom ik als EM-500 bezitter meteen bij het grootste nadeel ervan, de MIPS processor. Op zich een prachtige CPU (overklokbaar!!), maar de software support is bij lange na niet zo goed als voor de ARM CPU (iPaq ). En het komende jaar zal die support waarschijnlijk nog meer afnemen, omdat alle nieuwe PocketPC's, de nieuwe Casio incluis, zullen draaien op een ARM CPU).
Daarnaast is de 16MB standaard geheugen niet echt genoeg voor de zgn. powerusers. Uitbreiden met MMC is goed mogelijk, maar extern geheugen op PocketPC's is niet geschikt als programmageheugen te gebruiken, slechts als opslaggeheugen. Dat wil NIET zeggen dat je je programma's er niet op kunt opslaan, maar dat je het dus niet kunt gebruiken om er draaiende programma's in op te slaan. Daarnaast is MMC niet erg snel. Snel genoeg voor datafiles als MP3 enzo, maar programma's opstarten vanaf MMC is best wel traag.
Een laatste minpunt van de Casio is dat er nog maar PocketPC 2000 opstaat, niet het nieuwe PocketPC 2002. Maar das; overkomelijk, veel software gaat waarschijnlijk wel compatible zijn omdat de core gewoon WinCE 3.0 is gebleven.
Verder echt topmachien hoor die EM-500, het scherm is gewoon subliem voor binnenshuis, voor in het zonlicht een stuk minder dan die van de iPaq, maar da's een persoonlijke overweging (ik gebruik nooit computers in het zonlicht, zonlicht is er voor om in te baden). De afmetingen zijn prima voor een PocketPC, maar ook dit is een persoonlijke smaak. Heb je altijd een rugtas bij je (zoals ik) dan is het zeer goed te doen, wil je patsen met je PDA in het borstzakje van je blouse, kun je beter al dit moois vergeten en een Palm aanschaffen.