• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 23:37

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik zit te twijfelen tussen een Palm of een Casio...
In de search kon ik niet veel nuttig info vinden.

Graag wil ik jullie advies aanhoren :9

Het wordt of een Palm Vx met 8MB a Fl. 799,=
Of een Casio met Windows CE en 16MB + 32MB en 65000 kleuren scherm voor Fl. 849,=

Waar kan ik het beste voor gaan?
Kleur en veel geheugen klinkt interressant, maar Palm schijnt weer beter te zijn (geen windows >:) )

Koop hier mijn P1 reader :)

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

48 mb is voor win CE niet echt veel. Vriend van heeft een Ipaq en heeft vrijwel direct 64 mb uitbreiding gekocht.
Maar waarom kijk je ook niet eens op www.palmclub.nl .

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Palm (heb er 1) gaat heel zuinig om met z'n geheugen. Programma's zijn nooit groter dan 250 kb. En dat heb je echte een heel groot programma.

Vx is een echt een mooi apparaatje. Wat wil je mee gaan doen? Agenda? Dan maakt geheugen eigenlijk niks uit. Spelletjes... Voor Palm is heel erg veel software.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 18:23

Greyfox

MSX rulez

Ik heb zo'n cassiopeia en ik vind het errug cool dat ie een kleurenscherpje heeft.
Dat vergt natuurlijk ook weer meer van de accu, maar het werkt wel prettig.
Het nadeel vind ik dat ie zo groot is.
Hij pas niet in je binnenzak, terwijl je dat wel zou willen.
Ik ben er wel tevreden over, al gebruik ik 'm alleen voor korte notities en de calender.

MSX 2 rulez more

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 23:37

iMars

Full time prutser

Topicstarter
ik wil hem voornamelijk voor Kalender, afspraken, adressen e.d. gebruiken, maar het liefst natuurlijk met kleurenscherm... De m505 is helaas buiten budget.

Af en toe een leuk spelletje is natuurlijk ook wel leuk.

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

moved HA >> GT

Verwijderd

neem een palm!

ik heb zelf een Palm m100 (de goedkoopste ja :P ) voor de agenda functie.

En ik moet zeggen: hij is iedere cent waard! Ga de deur niet meer uit zonder, plus dat ik geen afspraak meer vergeet of dubbele afspraken maak o.i.d.

Neem er wel 1 met 8 MB, want ondanks dat ik wel met 2 MB uitkom, zijn er GENOEG leuke Palm apps om 8 MB mee te vullen :Y)

Over die Casio kan ik niet veel zinnigs zeggen, maar voor de dingen waar jij een PDA zegt te gaan gebruiken is bijv. een Palm m105 prima geschikt!

Hfl. 450,- en je weet alles ;)

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Op dinsdag 30 oktober 2001 14:51 schreef webmail het volgende:
Waar kan ik het beste voor gaan?
Kleur en veel geheugen klinkt interressant, maar Palm schijnt weer beter te zijn (geen windows >:) )
Wat wil je ermee doen?

Als je het doet voor de agenda functies, adresboek, todo, etc dus het organizen op zich met misschien wat extra speeltjes, dan is een Palm het efficientste.

Als je het moet hebben van mp3tjes spelen, video kijken, andere soortgelijke multimedia zooi (imho nutteloos, maar ach. Als ik dat zeg krijg ik cyberjoy weer achter me aan >:)), dan wil je een PocketPC.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

Koop aub een Cassiopeia EM-500. Zijn 'maar' 749 piek bij pdashop.nl

Zeg dit omdat k m zelf ook heb en ben ZEER tevreden!!! Geheugen is echt voldoende!!! Zit zwaar te gamen (pocketgb, pocketnes lopen allebei perfect incl geluid). Ook grafisch snel en mooi.

Gijs

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 00:48 schreef Acolyte57 het volgende:

[..]

Wat wil je ermee doen?

Als je het doet voor de agenda functies, adresboek, todo, etc dus het organizen op zich met misschien wat extra speeltjes, dan is een Palm het efficientste.

Als je het moet hebben van mp3tjes spelen, video kijken, andere soortgelijke multimedia zooi (imho nutteloos, maar ach. Als ik dat zeg krijg ik cyberjoy weer achter me aan >:)), dan wil je een PocketPC.
>:)

Nutteloos? Nee.. overigens heeft mijn vriendin nu een Palm M100 van mij gekregen.. zo Anti Palm ben ik dus ook weer niet? :)

Palm is best rlxed.. denk alleen persoonlijk dat Pocket PC meer te bieden heeft.. maar dat is mijn mening dus :)

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb zelf ook een tijd met die vraag rondgelopen, en ik ben uiteindelijk gegaan voor de Palm M500. Dit omdat ik alleen maar gebruik maak van de agenda, adressen en dat soort zaken. Af en toe een mailtje.

Mp3z, plaatjes, kleurtjes gebruik ik toch niet, hoewel het wel heel kewl is, maar 99gram vond ik toch doorslaggevend.

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 16:22
Op woensdag 31 oktober 2001 01:48 schreef Badley98 het volgende:
Koop aub een Cassiopeia EM-500. Zijn 'maar' 749 piek bij pdashop.nl

Zeg dit omdat k m zelf ook heb en ben ZEER tevreden!!! Geheugen is echt voldoende!!! Zit zwaar te gamen (pocketgb, pocketnes lopen allebei perfect incl geluid). Ook grafisch snel en mooi.

Gijs
die pda ziet er cool uit :P maar ff sparen :P, je kan em ook nog als mp3 speler gebruiken zie ik.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:14
Mijn mening:

PocketPC: Wannabe Desktop en daardoor zeer mislukt.
Al dat multimedia gedoe op zon ding heb je echt
niks aan. Bijv. filmpjes wat moet je daarmee???
Of mp3 erop afspelen??? daar zijn wel 1000 dingen
tegen te bedenken, hoe bedien je dat ding in je
zak? geluidskwaliteit? capaciteit.. etc. Voor
muziek heb je een cd speler of Md speler of losse
kleine mp3 speler whatever. Voor filmpjes koop je
maar een laptop of een portable dvd speler met
scherm.

Een pda is voor, afspraken, calculator, mulitifunctionele afstandsbediening voor al je IR apparatuur, woordenboeken, adressen, notepad, ebook, avantgo offline je kranten meenemen elke ochtend. Etc. Geen multi media rotzooi erop dus. Mijn advies;

Neem eentje met palm OS,
min. 8 mb (zeker met veel woordenboeken!)
groot scherm, (V, Vx, M500, M505, IIIXe etc.)
interne accu. Ook kan je kijken naar de andere merken
zoals handspring en handera.com.

Kleurenscherm kan het allemaal een stuk duidelijker maken
maar is naar mijn inziens overbodig. Echt alleen als je het er voor over hebt.

Gegroet

menno

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Op woensdag 31 oktober 2001 16:36 schreef menn0 het volgende:
Mijn mening:

zak? geluidskwaliteit? capaciteit.. etc.
Ghehe wel eerst weten waar je het over hebt als je iets gaat afzeiken hoor! Als je zo gaat beginnen heb je binnen de kortste keren een slotje op dit topic. Gefundeerde argumenten daarentegen mag natuurlijk wel, en om jouw klaagboom maar eens even om te zagen:

Het lijkt hier om een Casio EM-500 te gaan, daar kun je echt geweldig MP3s op af spelen! Dat ding bedien je namelijk in je zak via de remote control in je koptelefoon...de geluidskwaliteit van Casio's PDA's is ongeevenaard (met name op gebied van bass en volume). De capaciteit is eenvoudig uit te breiden met MMC (tot 64MB) of SD (nu tot 256MB, straks tot 2GB). Graag zou ik de andere 998 argumenten van je horen.

En dat je aan 'al dat multimedia gedoe' niks hebt, slaat al helemaal nergens op! Als <topicstarter> bijvoorbeeld een gamefreak is, is ie veel beter uit met een Casio, omdat daar naast een redelijke hoeveelheid native games een berg emulatoren voor te krijgen zijn, zoals voor (Color) Gameboy, Sega GameGear/Master system, Atari 2600. PocketSNES en PocketGenesis (megadrive) weet ik niet zeker of daar MIPS (de door Casio gebruikte CPU t/m de EM-500 en E-125) versies van zijn.

En daarmee kom ik als EM-500 bezitter meteen bij het grootste nadeel ervan, de MIPS processor. Op zich een prachtige CPU (overklokbaar!!), maar de software support is bij lange na niet zo goed als voor de ARM CPU (iPaq ). En het komende jaar zal die support waarschijnlijk nog meer afnemen, omdat alle nieuwe PocketPC's, de nieuwe Casio incluis, zullen draaien op een ARM CPU).

Daarnaast is de 16MB standaard geheugen niet echt genoeg voor de zgn. powerusers. Uitbreiden met MMC is goed mogelijk, maar extern geheugen op PocketPC's is niet geschikt als programmageheugen te gebruiken, slechts als opslaggeheugen. Dat wil NIET zeggen dat je je programma's er niet op kunt opslaan, maar dat je het dus niet kunt gebruiken om er draaiende programma's in op te slaan. Daarnaast is MMC niet erg snel. Snel genoeg voor datafiles als MP3 enzo, maar programma's opstarten vanaf MMC is best wel traag.

Een laatste minpunt van de Casio is dat er nog maar PocketPC 2000 opstaat, niet het nieuwe PocketPC 2002. Maar das; overkomelijk, veel software gaat waarschijnlijk wel compatible zijn omdat de core gewoon WinCE 3.0 is gebleven.

Verder echt topmachien hoor die EM-500, het scherm is gewoon subliem voor binnenshuis, voor in het zonlicht een stuk minder dan die van de iPaq, maar da's een persoonlijke overweging (ik gebruik nooit computers in het zonlicht, zonlicht is er voor om in te baden). De afmetingen zijn prima voor een PocketPC, maar ook dit is een persoonlijke smaak. Heb je altijd een rugtas bij je (zoals ik) dan is het zeer goed te doen, wil je patsen met je PDA in het borstzakje van je blouse, kun je beter al dit moois vergeten en een Palm aanschaffen.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 16:36 schreef menn0 het volgende:
Mijn mening:

zak? geluidskwaliteit? capaciteit.. etc. Voor
muziek heb je een cd speler of Md speler of losse
kleine mp3 speler whatever. Voor filmpjes koop je
maar een laptop of een portable dvd speler met
scherm.

Een pda is voor, afspraken, calculator, mulitifunctionele afstandsbediening voor al je IR apparatuur, woordenboeken, adressen, notepad, ebook, avantgo offline je kranten meenemen elke ochtend. Etc. Geen multi media rotzooi erop dus. Mijn advies;

Neem eentje met palm OS,
min. 8 mb (zeker met veel woordenboeken!)
groot scherm, (V, Vx, M500, M505, IIIXe etc.)
interne accu. Ook kan je kijken naar de andere merken
zoals handspring en handera.com.

Kleurenscherm kan het allemaal een stuk duidelijker maken
maar is naar mijn inziens overbodig. Echt alleen als je het er voor over hebt.

Gegroet

menno
Sja het is jou mening.. dussss kan er niet veel over zeggen :)

Ik ben het in ieder geval niet met je eens.

NOGMAALS: voor iedereen is een PDA op de markt die voldoet aan zijn of haar eisen... zo heb ik een Pocket PC en heeft mijn vriendin een Palm M100. Ze gebruikt hem uitsluitend als agendatje en voor de rest niets. Ik ben echter VEEL met mijn iPAQ bezig (notities, agenda, mp3, films, internet, mail, word, excel, afstandsbediening, en ga zo maar door...).

Verwijderd

Genoil en Cyberjoy zitten behoorlijk gelijk te hebben. Genoil zijn EM-500 en de mijne zitten de pan uit te rulen. Cyberjoy ze Ipaq is ook heel tof. Allebei topmachines!!!
Verder Genoil z'n pleidooi is een hele mooie, nix aan toe te voegen!!!

• menn0
Nou ik wil nog wel even kort reageren op het capaciteit verhaal. Uitbereiden naar 64 mb dat betekent dat je net meer dan een half album erop kan zetten. Want hey we hadden het over kwaliteit dus minimaal 192 kbps. 17 nummers
zijn dan 100mb. Aan de andere kant heb je het over 2gb. Daar zijn 2 dingen tegen, 1.) $$$$ 2.) USB -> 2gb heeft u even??

Als er standaard een koptelefoon met Afstandsbediening bij zit dan had ik het fout, dan is hij idd goed te bedienen.
Echter over het hele multimedia verhaal spreek je alleen over mp3. Niet over filmpjes kijken enzo, ik ben namelijk benieuwd welke je er allemaal wel niet op kan zien (sarcastisch bedoeld). Ook dan het volgende is dat je zegt dat je er een geweldige game machine van kan maken, daar is een PDA dus niet voor, en bovendien heeft een palm ook leuke spelletjes. Meestal zijn de simpele intelligente spelletjes toch het langst leuk maar dat terzijde.

Je hebt me dus niet kunnen overtuigen, want je had het alleen over mp3, en games. Wat me dus beide niet voor een PDA lijkt. Daar zijn ander apparaatjes voor die er veel beter in zijn. En 16 mb voor een palm is RUIM voldoende voor wat voor user dan ook, en ik hield een betoog voor de palm, dus klopte dat wel.

menno

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 15:47
[oeps. dubbelpost]

• Flard
Ik heb zelf een Casio Cassiopeia E-115 (wat meer geheugen enzo). En ik ben ook kei tevreden.

Ik heb een tijd terug een compactflashkaartje van 64 MB gekocht, daarop passen normaalgesproken een stuk of 16 MP3tjes (variabele bitrate > gedownload van internet).

Verder heeft mijn neef de E-125, en hij heeft laatst gewoon een film op z'n compactflash gezet, en die op het werk gekeken. Met de bijgeleverde compressiesoftware kun je die filmpjes namelijk hartstikke klein maken.

Maar zoals al zovaak gezegd op dit forum: het hangt er totaal vanaf wat je wil:
wil je een apparaat dt een beetje multimedia aankan (mp3tjes, filmpjes, koele spelletjes (Sim City 2000 is uit!) e.d.), dan moet je toch echt voor een Windows CE geval kiezen, een casio dus in jouw geval.
Heb je hem alleen maar nodig voor notities en een agenda, dan kun je beter voor een Palm-ding kiezen.
menno:
[...]
Je hebt me dus niet kunnen overtuigen, want je had het alleen over mp3, en games. Wat me dus beide niet voor een PDA lijkt. Daar zijn ander apparaatjes voor die er veel beter in zijn. En 16 mb voor een palm is RUIM voldoende voor wat voor user dan ook, en ik hield een betoog voor de palm, dus klopte dat wel.
[sarcasme-mode]Inderdaad, er zijn andere apparaatjes voor: als je geld hebt: koop gewoon een Gameboy Color, een RIO MP3-speler, een palm en een portable video-player. En kijk 's aan: je kunt alles. Wat een Casio JUIST zo aantrekkelijk maakt is dat één apparaatje alles kan![/sarcasme-mode]

* Flard has spoken

Verwijderd

flard = right..

• menn0
Je gaat me toch niet serieus vertellen
dat je een film gaat kijken op zon ding? Kijk als je zulke lage eisen stelt aan alle mogelijkheden, dan ben je snel tevreden. Ik heb liever een wasmachine die heel goed is in de was doen, dan dat ie slecht de was doet en me schoenen slecht kan poetsen ofzo.

Menno

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 13:09 schreef menn0 het volgende:
dat je een film gaat kijken op zon ding? Kijk als je zulke lage eisen stelt aan alle mogelijkheden, dan ben je snel tevreden. Ik heb liever een wasmachine die heel goed is in de was doen, dan dat ie slecht de was doet en me schoenen slecht kan poetsen ofzo.

Menno
Goeie vergelijking........NOT!!!
Heb een Casio EM-500, in eerste plaats voor afspraken, emailtje, notities etc. Maar ik had t geld dus waarom niet wat extra's uitgeven voor meer gadget (daar gaat t toch om> GADGET).
En als je t geld niet hebt, koop je toch een palm en kraak je de pocketpc lekker af.

ps kom jij maar effe een filmpje kijken op me Cassiopeia, dan praat je wel anders!!

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 13:09 schreef menn0 het volgende:

Menno
Als je liever een wasmachine hebt als een PDA moet je hier niet posten want dat valt naar mijn weten niet onder de gadgets.

En JA ik kijk wel is films op m'n iPAQ en het beeld is S-U-P-E-R (geluid trouwens ook). Ik kijk zowel in .wmv formaat als divx.

Perfect voor in de trein/tram/bus/etc..

Als jij een Palm wilt moet je dat zelf weten... maar ga de Pocket PC niet afkraken.

• Genoil
Op donderdag 01 november 2001 11:31 schreef menn0 het volgende:
Nou ik wil nog wel even kort reageren op het capaciteit verhaal. Uitbereiden naar 64 mb dat betekent dat je net meer dan een half album erop kan zetten. Want hey we hadden het over kwaliteit dus minimaal 192 kbps. 17 nummers
zijn dan 100mb. Aan de andere kant heb je het over 2gb. Daar zijn 2 dingen tegen, 1.) $$$$ 2.) USB -> 2gb heeft u even??
True. Het is niet de beste MP3 speler die er is (tis ook eigenlijk stiekem een PDA!). Maar een Palm + een platte MP3 speler zijn samen even groot, doch die zitten aan elkaar vast. Maar da's niet zo erg als je twee borstzakjes hebt in je blousje :P
Als er standaard een koptelefoon met Afstandsbediening bij zit dan had ik het fout, dan is hij idd goed te bedienen.
zit er als het goed is standaard bij. de mijne was een goedkoper showmodel dus ik heb niet zo'n ding.
Echter over het hele multimedia verhaal spreek je alleen over mp3. Niet over filmpjes kijken enzo, ik ben namelijk benieuwd welke je er allemaal wel niet op kan zien (sarcastisch bedoeld).
Al je DivX-en bijvoorbeeld? Gewoon ff hercomprimeren voor 320*240*15 fps. De EM-500 is als filmmachien niet erg yeah. Daarvoor beter een PocketPC met microdrive.
Ook dan het volgende is dat je zegt dat je er een geweldige game machine van kan maken, daar is een PDA dus niet voor, en bovendien heeft een palm ook leuke spelletjes. Meestal zijn de simpele intelligente spelletjes toch het langst leuk maar dat terzijde.
Ik respecteer je subjectieve mening, maar ik heb er verder weinig aan ;)
Het was ook helemaal niet de bedoeling je te overtuigen, ik wilde alleen even een andere mening ventileren.

• menn0
Precies meningen uitwisselen is dit topic voor, ik vind het raar dat er gesuggereerd wordt dat ik geen geld heb en daarom een palm heb ofzo.
En even nieuwsgierig (nee ik kan niet spellen idd) een film met 15 fps?? dat loopt toch niet soepel?? (nee lees dit als een normale vraag en geen afkraken van een pocket pc)
Bovendien zijn we er al lang uit, een deel van jullie vind het prettig om een film te kijken op zo'n scherm, kijk dan kunnen we concluderen dat je er geen hoge eisen aan stelt en dus er (snel) tevreden mee bent, dat respecteer ik best maar ik kan dus absoluut niet naar een film kijken in de trein als het scherm zo klein. Met een bril op wel zodat het scherm in feite twee meter is, en je niet wordt afgeleid door dat geile wijf wat voor je zit :)
Nee films kijken doe je wat mij betreft echt niet op zon schermpje. En dat is elke film freak wel met me eens. Echter vind je dat wel toereikend, dan is een PocketPC wellicht wel leuk voor je. Ieder zo zijn mening.
Of je gaat voor van alles een beetje, of gewoon voor minder mogelijkheden maar dan wel goed in wat ie kan.

En nog over van dat, als je wel geld over hebt dan koop je een pocket pc is ook een beetje slap, kijk maar op page 1 van deze topic eerste post, dan zie je dat zijn pocketPC die hij op het oog heeft een stuk goedkoper is dan een m505.
"
Qoute:
"Maar een Palm + een platte MP3 speler zijn samen even groot, doch die zitten aan elkaar vast. Maar da's niet zo erg als je twee borstzakjes hebt in je blousje "

Ik pleit ook nergens voor zo'n oplossing by the way.
Ik heb een MD speler die qua geluid en capaciteit elke mp3
speler / pda overtreft. Nee dit is niet patsen nee dit is niet afkraken van je PocketPC. Je mag best eens met me eens zijn. Dank u :) Relax guys

Menno

• Genoil
ach menn0, ik zie dit soort discussies meer als sport :+
ik kijk dan ook geen films op m'n pocketpc ;)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 21:20 schreef menn0 het volgende:

Relax guys

Menno
sure.. ben ook relaxed.. ik kijk alleen wel films op m'n pocketpc en gebruik hem ook als mp3...

mijn mening: pocketpc rules...
mijn mening: palm is voor mij geen goede pda.. ik kan er te weinig mee..

dank u.

Verwijderd

Even een vraagje : hoeveel ruimte neemt dat nou in ? (film op pocket pc) En hoeveel minuten film krijg je op 64 mb ?

• Flard
Op vrijdag 02 november 2001 11:08 schreef Genoil het volgende:
ach menn0, ik zie dit soort discussies meer als sport :+
Ik zie die dingen ook meer als een sport! :9

En wat betreft die films: nee, ik kijk ook geen films op dat ding. Maar de mogelijkheid bestaat ervoor!
En ik heb trouwens ook een tijd mijn Cassie de videoclip van Mana Mana (Muppets) gehad. (vond iedereen wel leuk op school) B-)

Wat betreft trouwens die MIPS processor: ik heb dus een Casio E-115, en ik heb nergens problemen mee! Ik kan ook gewoon alle programma's draaien, want nagenoeg alle installaties hebben zowel een ARM- als een MIPS-cabfile. Dus dat is ook geen probleem. Al is het natuurlijk helemaal niet verkeerd om te wachten op de E-200 :9~ (al zal die wel tegen de 1400 gulden aan gaan kosten)

En nog iets aan de topicstarter: naar mijn mening is het niet de moeite waard om die 150 piek te besparen. Ik zou dan 150 piek extra neerleggen, en dan heb je dus meteen een MP3-player en een GameBoy Color (en nog wat andere koele apparaten). En nee, je hoeft er niet persé films op te kijken.

Nog een vraagje aan de topicstarter (webmail): ben je er al uit? Wordt het een Palm of een Casio?
Pagina: 1