Toon posts:

Hz en resolutie?!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In hoeverre is Hz en max resolutie belangrijk bij het aanschaffen van een nieuwe monitor

Verwijderd

Voor mij is het gewoon belangrijk om bijv. Windows in een hoge resolutie te kunnen draaien (zoals 1280*1024) zodat je goed overzicht hebt en dat je tegelijker tijd ook nog eens rustig beeld hebt, 100hz ofzo.

Weet niet wat jouw eisen zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat belangrijk is: Scherp en stabiel beeld in de resol die je wil draaien. Stabiel betekend afhankelijk van beelddiagonaal en hoe gevoelig je zelf bent 70-100Hz refresh.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Wat natuurlijk ook wel lekker kijkt is een plat beeld.

Ik heb een Iiyama Vision Master Pro 450 (A901HT) staan en dat kijkt geweldig. Een DotPitch van 0.25 is ook lekker scherp.

Alleen die monitoren met dit soort beeld (diamondtron) zijn nogal prijzig)

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Euh, als je 85 (evt 100, maar dan wordt het vaak onscherper) Hz kunt halen op je favoriete resolutie, dan is het wel goed lijkt me :P

Dan nog kiezen hoeveel geld je wilt uitgeven aan wat voor monitor :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:17
Op dinsdag 30 oktober 2001 13:46 schreef mrjooper het volgende:
In hoeverre is Hz en max resolutie belangrijk bij het aanschaffen van een nieuwe monitor
Zorg er in elk geval voor dat je minstens 85 Hz kunt draaien op de aanbevolen resolutie (bijv. 1024 voor een 17")
Zelf vind ik flatscreen heel lekker kijken.

* InZane draait 1024x768 op 100 Hz op sony E200E 17" 0.25 dpi

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Belangrijk bij aanschaf van een nieuwe monitor zijn niet alleen de verversingssnelheid (Hz) en de resolutie...

- Verversingssnelheid: meer dan 72Hz bij een 1024x768 resolutie op een 15" beelddiagonaal
Bij minder dan 72Hz kan het beeld gaan "flikkeren"...
- Schermregulatie (stabiliteit v/d voeding); bij snelle wisselingen tussen zwart en wit wordt de voeding swaar belast, dit moet dus wel in orde zijn...
- Moiré; Zo min mogelijk, anders gaat het beeld trillen bij fijne rasters...
- Focus; Het scherm moet over het hele scherm zo gelijkmatig mogelijk scherp zijn...
- Helderheid/Contrast; Het moet niet zo zijn dat je de instelling hiervoor standaard op 96% moet zetten, er moet dus voldoende overhead zijn, en het contrast moet breed instelbaar kunnen zijn...

Dit zijn zomaar even wat dingetjes, zoals je ziet, is het -zo goed als- niet mogelijk om een monitor op specs te kopen...

Het beste is: Ga naar de winkel, en zorg dat je met wat monitoren mag spelen, aangelsoten op een videokaart die vergelijkbaar is met die van jou...
Dan als de monitor binnen is bij de dealer, laat hem uitpakken en werkend zien, voordat je hem accepteert...
Het kan nl. altijd zijn dat die monitor een defectje of afwijkinkje heeft...
Soms kunnen 2 dezelfde typen monitoren sterk van elkaar verschillen...
Op een bedrijf waar ik werkzaam was, werden op een gegeven moment een 10tal nieuwe CAD-stations met 2x21" buizen geïnstalleerd...
De eerste 3 dagen was het steeds ruilen en wisselen met monitoren, om uiteindelijk 2 bakken naast elkaar te krijgen die bij elkaar passen... :P :D

In ergo: Kopen met je ogen... :)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik heb zelf hier een LG Flation 795FT, en ik zit nu met mijn Voodoo3 3000 in Windows XP te werken op 1280x1024 bij 85hz (max).

Op 640x480 haal ik 160hz

Monitor kostte toen (jaartje geleden) 900 piek en heeft een vlakke beeldbuis, en superstrak beeldje

maar we hebben het er nog wel over :)

Mother, will they like this song?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:13 schreef TheLunatic het volgende:
Ik heb zelf hier een LG Flation 795FT, en ik zit nu met mijn Voodoo3 3000 in Windows XP te werken op 1280x1024 bij 85hz (max).
Iiyama Pro 450 met Matrox G450, 1280X1024 op 100HZ :9:

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

moved HA >> V&B
Pagina: 1