AMD XP2000+, 756MB, GF4 4600, 120GB, 17" TFT + klassieke 8 speed brander. Tevens eigenaar van een IRiver 'The craft' 256 MB mp3 speler :)
dat was bij mij de oplossing
c:\jdom-b7\build\jdom.jar; C:\jdk1.3.1lib\xerces.jar; C:\jdk1.3.1\bin;
Compileren gaat alleen als ik het classpath van jdom meegeef, dus javac -classpath c:\jdom-b7\build\jdom.jar jdom.java
en bij het uitvoeren krijg ik dan dit:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: org/jdom/output/XMLOutputter
Wat doe ik nou nog fout
AMD XP2000+, 756MB, GF4 4600, 120GB, 17" TFT + klassieke 8 speed brander. Tevens eigenaar van een IRiver 'The craft' 256 MB mp3 speler :)
Verwijderd
...maar heb je de jar-file anders toevallig niet in je /lib/ext directory staan. Als ik in die directory een jar-file plaats dan heb ik nergens last van.
Nee, dit werkt bij mij helaas nietOp dinsdag 30 oktober 2001 13:27 schreef mr.beidehand het volgende:
Misschien, weet ik ook niet zeker....
...maar heb je de jar-file anders toevallig niet in je /lib/ext directory staan. Als ik in die directory een jar-file plaats dan heb ik nergens last van.
If you are not wiping out you are nog pushing enough...
Dan run ik m zo:Op dinsdag 30 oktober 2001 13:44 schreef Pinda het volgende:
Geef de -classpath directive eens op als je het programma probeert te runnen.
java -cp c:\jdom-b7\lib\xerxes.jar;c:\jdom-b7\build\jdom.jar jdom
en dan krijg ik deze error:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: jdom
Wat is dit
Weet je zeker dat je class jdom heeft (is er dus ook een bestand jdom.class), en ook de commandline van JAVA is case-sensitive!!!
Lijkt mij toch vrij logischBlack_Hole: Dan run ik m zo:
java -cp c:\jdom-b7\lib\xerxes.jar;c:\jdom-b7\build\jdom.jar jdom
en dan krijg ik deze error:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: jdom
Overigens is het toevoegen van Xerces niet strikt noodzakelijk als je JAXP al geinstalleerd hebt. JAXP komt met crimson, die ook aardig XML kan parsen. Xerces is completer, maar ik vermoed dat je dat nog niet nodig hebt.
Het zou in ieder geval gewoon moeten werken als je zorgt dat jdom.jar in je classpath staat en er een parser kan geworden gevonden via JAXP. Je kan jdom in de extensions directory zetten, maar je kan het uiteraard ook gewoon los opgeven.
Overigens is die src.jar die ik ergens in je classpath zag staan absoluut niet nodig, want die bevat alleen Java source code...
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Mhhh, ik had mn java file jdom genoemt, dus dan wordt t jdom.java. Heb het veranderd in jtest (voor de duidelijkheid) en compile de file als volgt:Op dinsdag 30 oktober 2001 15:08 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Lijkt mij toch vrij logisch. Je probeert hier de klasse genaamd "jdom" te runnen. Waarschijnlijk bestaat deze niet. Je geeft in de je commando eerst de classpath op en daarna de klassenaam.
javac -classpath c:\jdom-b7\build\jdom.jar jtest.java
Ik heb tot nu toe alleen de binary van JDom binnengehaald en deze geinstalleerd. Ik heb de bijbehorende build uitgevoerd, en verwijs dus middels mijn bovenstaande classpath naar de jdom.jar uit de build directory van JDom. Mijn vraag, als ik JAXP zie, moet ik dat dan ook installeren ofzoOverigens is het toevoegen van Xerces niet strikt noodzakelijk als je JAXP al geinstalleerd hebt. JAXP komt met crimson, die ook aardig XML kan parsen. Xerces is completer, maar ik vermoed dat je dat nog niet nodig hebt.
Het zou in ieder geval gewoon moeten werken als je zorgt dat jdom.jar in je classpath staat en er een parser kan geworden gevonden via JAXP. Je kan jdom in de extensions directory zetten, maar je kan het uiteraard ook gewoon los opgeven.
Jah,Overigens is die src.jar die ik ergens in je classpath zag staan absoluut niet nodig, want die bevat alleen Java source code...
Owh ok. Het is sowieso wel goed om Java klassenamen altijd met een hoofdletter te laten beginnen, maar een kleine letter mag het probleem niet veroorzaken.Black_Hole: Mhhh, ik had mn java file jdom genoemt, dus dan wordt t jdom.java. Heb het veranderd in jtest (voor de duidelijkheid) en compile de file als volgt:
javac -classpath c:\jdom-b7\build\jdom.jar jtest.java
Het is mij alleen niet duidelijk of je met jtest dezelfde fout krijgt?
Hum als je nu eens gewoon de meegeleverd .jar gebruikt in de binary distributie? Misschien dat jouw build verkeerd is gegaan?Ik heb tot nu toe alleen de binary van JDom binnengehaald en deze geinstalleerd. Ik heb de bijbehorende build uitgevoerd, en verwijs dus middels mijn bovenstaande classpath naar de jdom.jar uit de build directory van JDom.
Nee, die heb je in principe niet nodig vor gebruik in JDOM. Ik was er even vanuit gegaan dat je die misschien al had, dan had je ook niet moeilijk hoeven te doen met Xerces nl.Mijn vraag, als ik JAXP zie, moet ik dat dan ook installeren ofzo
Kan gebeurenJah,, hoe ik daar inene bij kwam
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Heb ik meteen maar meegenomen. Altijd handig dit soort tipsOp dinsdag 30 oktober 2001 15:32 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Owh ok. Het is sowieso wel goed om Java klassenamen altijd met een hoofdletter te laten beginnen, maar een kleine letter mag het probleem niet veroorzaken.
Doe je helemaal moeite een verhaaltje te schrijven, wordt alleen de quote neergezetHet is mij alleen niet duidelijk of je met jtest dezelfde fout krijgt?
[..]
Hum als je nu eens gewoon de meegeleverd .jar gebruikt in de binary distributie? Misschien dat jouw build verkeerd is gegaan?
[..]
Nee, die heb je in principe niet nodig vor gebruik in JDOM. Ik was er even vanuit gegaan dat je die misschien al had, dan had je ook niet moeilijk hoeven te doen met Xerces nl.
[..]
Kan gebeuren.
Maar goed, het werkt nu, wat ik heb gedaan is de java file compileren met het volledige classpath. Daarna heb ik de class file als volgt opgestart:
java -classpath c:\jdom-b7\build\jdom.jar;c:\jdom-b7\lib\xerxes.jar;C:\JDomFiles\ JdomTest
Tevens heb ik dus de filenaam voor de duidelijkheid maar even aangepast. Nu werkt het dus wel, maar ik moest wel de dir waarin ik de classfile run, aan het classpath toevoegen. Iets zegt mij dat dit niet de bedoeling hoeft te zijn, maar ik ben er nog niet uit hoe ik het nou makkelijker kan runnen. Dit zou ik wel graag willen weten
MooiBlack_Hole: Maar goed, het werkt nu
Oplossing: .Nu werkt het dus wel, maar ik moest wel de dir waarin ik de classfile run, aan het classpath toevoegen. Iets zegt mij dat dit niet de bedoeling hoeft te zijn, maar ik ben er nog niet uit hoe ik het nou makkelijker kan runnen. Dit zou ik wel graag willen weten
Als je de . in de classpath zet wordt de huidige directory opgenomen in de classpath opgenomen. Standaard staat die er al in, maar als je classpath zelf opgeeft kan die eruit gaan.
That's all ???Op dinsdag 30 oktober 2001 16:25 schreef mbravenboer het volgende:
Oplossing: .
Als je de . in de classpath zet wordt de huidige directory opgenomen in de classpath opgenomen. Standaard staat die er al in, maar als je classpath zelf opgeeft kan die eruit gaan.
Arrgg, nou ja, nu weet ik in ieder geval waar het aan ligt. Hartelijk dank voor alle help
Typo
Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2
Dit topic is gesloten.
![]()