cd-rom op 486 werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik wil dus op een 486/dx2 met award bios btw een cdromspeler hangen.
dat ding is ietswat vaag opgebouwd, de IDE controller zit op een ISA kaart, maar als ik er een HDD aan hang, kan ik in de bios wel gewoon autodetecten, dus denk dat dat wel goed zit.
maar, er zitten 2 IDE kanalen op die controller, echter de bios kan alleen een c-drive en een d-drive instellen.

dus geen master/slave?

maar, als ik aan de 1e een HD hang, gaat alles goed en boot windows gewoon
als ik aan de 2e nou een cdromspeler hang, boot windows niet, maar blijft ie hangen gelijk nadat ie het opstartscherm (win95 bla) weergeeft.
de balk onderin loopt niet meer, en je kan wachten wat je wil, maar er gebeurt nix.
als ik de HDD als pri master en cdrom als PRI slave doe, hetzelfde
maar in geen van beide gevallen zegt de bios dat ie een cdromspeler heeft gevonden.
iemand die een idee heeft?
graag! :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
zon isa kaart is een I/Okaart, dat was vroeger nog niet geintegreerd. das pas vanaf 'the pentium age' ingevoerd. grote kans dat cdroms niet werken op dat ding. misschien een optie ergens een SB16 kaart met een DIE poort vandaan te halen en daar je cdrom op te hangen?

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• veldmuis
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 11:38 schreef P5ycho het volgende:
zon isa kaart is een I/Okaart, dat was vroeger nog niet geintegreerd. das pas vanaf 'the pentium age' ingevoerd. grote kans dat cdroms niet werken op dat ding. misschien een optie ergens een SB16 kaart met een IDE :{ poort vandaan te halen en daar je cdrom op te hangen?
hm ja dat gaat een beetje ver, tis alleen maar om wat meut te installeren, dan kan ie weer naar zn vertrouwde pctje terug (die cdrom dus)
maar ik had zo een idee dat het moest kunnen, dus ik denk ik vraag het hier even :)
tnx anyway :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Het is eigenlijk juist andersom.. Vroeger vonden ze dat 2 ide-devices genoeg was.. En dat was precies genoeg voor 1 ide-poortje.. Je moet dus gewoon met master/slave werken..

Verder zul je in de bios de cdrom niet kunnen laten detecteren, maar via de dos-drivers voor de cdrom zal de cdrom wel gewoon gedetecteerd worden.. (en als je die niet hebt, probeer gewoon de oakcdrom.sys (o.i.d.) die bij win9x zit..

Enneh, IDE cdroms moeten gewoon werken hoor.. Ook op een 286/386/486 etc..

• veldmuis
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:14 schreef Twynn het volgende:
Het is eigenlijk juist andersom.. Vroeger vonden ze dat 2 ide-devices genoeg was.. En dat was precies genoeg voor 1 ide-poortje.. Je moet dus gewoon met master/slave werken..

Verder zul je in de bios de cdrom niet kunnen laten detecteren, maar via de dos-drivers voor de cdrom zal de cdrom wel gewoon gedetecteerd worden.. (en als je die niet hebt, probeer gewoon de oakcdrom.sys (o.i.d.) die bij win9x zit..

Enneh, IDE cdroms moeten gewoon werken hoor.. Ook op een 286/386/486 etc..
hm, maar er zitten dus zeker te weten 2 ide kanalen op
vandaar dat ik het zo raar vind

maar dat kaartje is dus nieuwer als de bios neem ik aan?

* veldmuis weet echt nix van die ouwe systemen ;(

• Twynn
Jep, kaartje kan dus meer dan bios.. Vroeger had je daar waarschijnlijk nog dos-drivers ofzo voor..

Die dubbele ide-poorten kwamen ook pas echt van de grond in de tijd dat er Vesa-local bus kaarten gebruikt werden..

Maar het 1e kanaal wordt dus gewoon aangesproken via het bios. Moet je dus gewoon aan de gang kunnen krijgen.

* Twynn heeft veel met die oude zooi gewerkt, dus weet er nog wel het een en ander van.

• veldmuis
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:31 schreef Twynn het volgende:
Jep, kaartje kan dus meer dan bios.. Vroeger had je daar waarschijnlijk nog dos-drivers ofzo voor..

Die dubbele ide-poorten kwamen ook pas echt van de grond in de tijd dat er Vesa-local bus kaarten gebruikt werden..

Maar het 1e kanaal wordt dus gewoon aangesproken via het bios. Moet je dus gewoon aan de gang kunnen krijgen.

* Twynn heeft veel met die oude zooi gewerkt, dus weet er nog wel het een en ander van.
dank u :)
ik ga kijken of het gaat lukken, en zal het posten als het niet lukt ;)
en anders...een bios update helpt wel offe?

• Twynn
Ik denk niet dat je nog een bios-update kunt vinden.. En verder zal het nog niet veel verschil maken.

De eerste Pentium-bordjes hadden ook nog geen cdrom-detectie.. Maargoed.. Met drivertjes is het gewoon op te lossen..

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gewoon anders ff mscdex gebruiken

• veldmuis
  • Niet online
owk ik ga het proberen
maar als het met mscdex gaat, moet windows m toch ook zien?
of niet?

• Twynn
Op dinsdag 30 oktober 2001 15:16 schreef ikbenveldmuis het volgende:
owk ik ga het proberen
maar als het met mscdex gaat, moet windows m toch ook zien?
of niet?
Standaard gaat het gewoon niet met mscdex.. Daarvoor heb je echt de driver nodig..

Wel kan het zijn dat als je gewoon in windows zit, dat het ding standaard herkend wordt.. mscdex+driver voor dos of windows als het ding niet standaard herkend wordt..

(of gewoon effe een bootflop van windows aanmaken, met cd-ondersteuning.. Moet ook gewoon gaan!)

• veldmuis
  • Niet online
|:(
damn dit is echt erg
hij doet het al :{
ik heb een andere kabel gepakt :{

tnx anyway :'(

Verwijderd

prima dan!
een mogelijk alternatief was een bootable SCSI-controller & scsi cdrom-drive geweest.
Wel een tikje duurder als jouw oplossing :+
Pagina: 1