Toon posts:

Hoe ISP opstarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oom in New zeeland die een ISP wilt opzetten maar hij weet niet hoeveel dat kost en wat hij daar voor nodig heeft.
Wat voor software en hardware heb je daar nou voor nodig?
En hoe veel kost nou zo iets om op te zetten?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50

Arjan A

Cenosillicafoob

Hij is wel erg vastberaden he? Misschien kennen ze in New Zealand de uitdrukking "schoenmaker blijf bij je leest" niet?
Ik ga jou lekker niet helpen, want een ISP die niet weet hoe de zaken werken is een hel voor zijn klanten!

Zo.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Ik denk eerder dat hij wil weten welke hardware software het beste is.

Verwijderd

ik denk dat het beste is, eerst een paar cursussen TCP/IP & Networking...

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hij mag toch wel vragen wat je ervoor nodig hebt? Of weet jij, als je ergens aan begint, meteen wat je nodig hebt en hoe het in elkaar zit? Dacht het niet...

Verwijderd

En vermeld dan op z'n minst welke diensten ie aan wil bieden want zo vanzelfsprekend is dat nou ook weer niet.

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 09:44 schreef Flipmo2K het volgende:
Hij mag toch wel vragen wat je ervoor nodig hebt? Of weet jij, als je ergens aan begint, meteen wat je nodig hebt en hoe het in elkaar zit? Dacht het niet...
Maar toch wel de kennis in huis om er zelf achter te komen. Dat lijkt me wel zo practisch :)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:55
Men neme een hoop geld. Daarmee ga je naar een firma die de backbone regelt voor dat land (in nederland is dat AS IEX). Daar vraag je of je een servertje mag neerzetten (een dikke dan). Oja je moet ook nog een BV hebbenl. Je moet ook behoorlijk veel verstand van TCP/IP networking, firewalls e.d. hebben en natuurlijk veel verstand van Linux/Unix (je gaat natuurlijk geen windows op een ISP server zetten :P)
Kortom eigenlijk niet aan te beginnen als je gewoon "ff" een ISP wilt opzetten :)
kosten? Ik denk enkele miljoenen.

Verwijderd

Simpel toch! Windows XP met ICS aan, DHCP erin, en dan wat 56K modems :)

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 09:52 schreef GRiMLoCK het volgende:
Simpel toch! Windows XP met ICS aan, DHCP erin, en dan wat 56K modems :)
*lol*

Verwijderd

wish is toch ook gewoon zonder enige technische kennis begonnen de oprichter dan.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:31
Move > ANS

DIT IS MIJN WEBSITE

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Men neme voor een beginnende ISP:
2 DNS servers
1 Mail server
1 Proxy server
1 News server
1 DHCP server
x Default gateways
x Back bone routers
1 Backbone line
x Inbelpunten, Commcontrollers of wat dan ook ..
Marketing afdeling
Helpdesk
Netwerksupport
Netwerkbeheer
Unix support (voor je servers)

En dan kom je al een beetje in de richting... ;)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Interned Services is juist groot geworden door NT hosting.. en ja, ik ben pro-microsoft. *nix is niet per-definitie een vereiste.. (niet bedoeld als flame, ik zie ook wel in dat soms *nix grote voordelen heeft)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:28

jep

Wil hij websites hosten of dialup toegang verkopen?

In het geval van websites kan hij beginnen met een huurlijn en een server, of een colocated server e.v.t.

In het geval van dialups eigenlijk hetzelfde principe, alleen dan met een telefooncentrale in de buurt :z

Als hij 't geld ziet en niet weet waar de klepel hangt (c) kan hij er beter niet aan beginnen, want rijk worden van webhosting zal je denk ik niet meer lukken.. (weet niet hoe het daar precies zit).

Wat 't kost?

7000 piek voor 'n beetje server
250 piek per maand exclusief dataverkeer voor een fatsoenlijke colocate (duurder kan ook) :P
Dataverkeer is variabel denk ik..
Licenties zijn niet van toepassing
En het kost veel tijd.. (tijd==geld)

Succes

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:16
Op dinsdag 30 oktober 2001 10:58 schreef PolarBear het volgende:
Men neme voor een beginnende ISP:
2 DNS servers
1 Mail server
1 Proxy server
1 News server
1 DHCP server
x Default gateways
x Back bone routers
1 Backbone line
x Inbelpunten, Commcontrollers of wat dan ook ..
Marketing afdeling
Helpdesk
Netwerksupport
Netwerkbeheer
Unix support (voor je servers)

En dan kom je al een beetje in de richting... ;)
Daarbij moet je nog zorgen voor een zooi LDAP en Radius servers (authorizatie van de gebruikers enzo) hebben

Verwijderd

hehe, lijkt me als je dat wilt beginnen je toch minstens wel de knowhow in huis hebt om uit te zoeken hoe duur dit allemaal wel niet is? Klinkt meer als een grote natte droom dan een serieus plan

Verwijderd

Colocatie regelen bij provider. Die heeft alle backbones, routers & gateways. Kwestie van prijsje opvragen dus. Verder klopt het lijstje van Polarbear aardig. Wil je een newsserver draaien kost dat je ook nog een flinke SAN voor de opslag. In principe alles dubbel uitvoeren, 2de DNS moet eigenlijk zelfs op een ander subnet staan (voor als bijv. jouw switch uitvalt).
Ik weet niet hoe het in Nieuw Zeeland is, maar voor een landelijk inbelnetwerk moet je in gesprek met wat telecomaanbieders. Met toestemmiing van je provider regelen zij dat mensen in kunnen bellen. Soms zijn daar opstartkosten aan verbonden. Daar heb je tevens o.a. een stukje Radius-software voor nodig die de gebruikersauthenticatie verricht. Met een beetje geluk is de telecomaanbieder zo blij met de gegenereerde belminuten dat je er geld aan over houdt *D
Verder moet je lid worden van een aantal clubjes/verenigingen om serieus genomen te worden, en om eigen domeinnamen aan te kunnen maken. Dat verschilt uiteraard per land.
En als ie slim is laat ie regelmatig een security-audit doen door een gerennommeerd bedrijf.

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 09:49 schreef RooT het volgende:
Men neme een hoop geld. Daarmee ga je naar een firma die de backbone regelt voor dat land (in nederland is dat AS IEX). Daar vraag je of je een servertje mag neerzetten (een dikke dan). Oja je moet ook nog een BV hebbenl. Je moet ook behoorlijk veel verstand van TCP/IP networking, firewalls e.d. hebben en natuurlijk veel verstand van Linux/Unix (je gaat natuurlijk geen windows op een ISP server zetten :P)
Kortom eigenlijk niet aan te beginnen als je gewoon "ff" een ISP wilt opzetten :)
kosten? Ik denk enkele miljoenen.
Als je een eigen colo wilt opzetten wel ja. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er genoeg plek in de bestaande colo's is?
Pagina: 1