Lilo wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net mandrake geinstalleerd op mijn /dev/hdd device en lilo geinstalleerd op de mbr van /dev/hda. Nu krijg ik bij het booten in plaats van het verwachte lilo boot prompt het volgende:

L 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01

en.. dit gaat maar door met scrollen totdat je op reset drukt. Iemand enig idee wat het probleem is en hoe ik dat kan oplossen. En ja, ik heb al met een rescue geprobeerd om de lilo opnieuw te installeren maar ook dat werkt niet. Blijf deze fout houden.

Alvast bedankt,

Sircuri

Signature van nature

Verwijderd

mtja, ik heb lilo op de hd nog nooit werkend gekregen. mijn advies is of een bootfloppy te gebruiken of een andere bootmanager(bootmagic ofzo).

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Zoek eens op: '01 01 01 01'

Je zal dan oa dit topic vinden met wat verklaringen:
[topic=86595/1/50]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
ik heb dus absoluut geen verstand van harddisks en sectoren groter dan 1024(?????) en wat dan meer...

Wat ik wel kan vertellen is dat tijdens het installeren van lilo ik deze meldingen krijg:

iets van Bios may not recognize device 0x83 ofzo.

Mijn disk configuratie is zo:

hda: 2 GB + win98 (FAT32)
hdb: 15 GB + FAT32
hdc: geen idee waarom ik geen hdc heb ??
hdd: 1.7 GB (mandrake 8.1)
/ ± 600 MB
swap ± 200 MB
/home ± 600 MB

iemand nog een idee? in ieder geval een manier wat ik ook begrijp :'(

Signature van nature

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op dinsdag 30 oktober 2001 09:15 schreef steenmeijer het volgende:
mtja, ik heb lilo op de hd nog nooit werkend gekregen. mijn advies is of een bootfloppy te gebruiken of een andere bootmanager(bootmagic ofzo).
Dat slaat natuurlijk nergens op. Dat ligt dus aan jou ipv aan lilo. Ik heb tot nu tot al mijn systemen met lilo geinstalleerd, en dat werkt allemaal perfect. En ik denk met mij het grootste deel van de mensen hiero :)

Dus om nou gelijk lilo af te raden, of te adviseren om een boorfloppy te gebruiken, gaat wel erg ver.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Probeer eens met een bootdisk op te starten (die heb je toch wel laten maken tijdens de installatie?) en geef de inhoud van /etc/lilo.conf eens.

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-08 11:52

Kortfragje

......

Ik heb het net gister opgelost, mijn probleem was dat ik linux probeerde te booten van een hd die op het 2e ide kanaal zat (dus ide 1) , ik las op het gooogle forum dat een pc bios niet kan lezen van het 2e ide kanaal om te booten, toen ik de hd van secondary slave naar primary slave zette was het probleem dan ook opgelost, ik heb wel linux gereinstalled.
Ik had dan wel mn lilo op n bootdisk geinstalled dus ik kon wel windows starten om de boel te reformatten en daarna opnieuw te installen, maar als je een bootable instal cd-rom gebruikt moet het lukken.

edit:
Dat je die l drvoor nog gezien had , ik dacht dat er alleen 01 01 01 01 te zien was :P

http://www.gjpvanwesten.nl

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik geloof dat je misschien eerst even in de dos prompt dit er door heen moet halen.
fdisk /mbr
Dit veegt je hele mbr leeg.
En vervolgens met een bootflop naar linux starten.
En dit doen:
lilo
Dan is ie schoon en fris.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Kortfragje

Kortfragje

......

Ja maar linux wil ook niet met bootflop starten zo, (bij mij tenminste) daarom was ik ook vrij desperate. En gelukkig bleek dit het probleem , je moet je linux systeem op een hdd installeren die op je prim ide kanaal zit (maat niet uit of t partitie is of volledige disk zolang ie maar op je prim ide zit en niet je secondary)

• Kortfragje

Kortfragje

......

offtopic:
He waarom is mijn bloemetje rood , ik ben toch echt online

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik heb inderdaad ff mijn MBR gerefreshed en opnieuw met lilo geprobeerd er alles opnieuw op te zetten. Maar dat werkte dus helemaal niet. Heb nu een bootdisk gepakt en nu werkt het gewoon allemaal prima. Kan wel niet booten van harddisk, maar ja... Het is voorlopig alleen maar een test opstelling op mijn workstation omdat ik straks mijn server wil omzetten van Win2k Server naar Linux. Dus ik hoef er alleen maar een beetje mee te kunnen experimenteren en configureren. Als alles werkt dat heb ik straks een compleet linux systeem en dan zorg ik er gewoon voor dat mijn /boot binnen de eerste 1024 staat (als het goed is moet dat zoiets zijn als binnen de eerste 512 mb ofzo) en dan moet het hopelijk gewoon werken.
Toch bedankt voor alle replies :D

Signature van nature

Pagina: 1