Toon posts:

Debian - Upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al even de search gebruikt, maar heb niet m'n antwoord gevonden. Wellicht kan iemand't zo beantwoorden, want op de site van Debian kon ik ook niet direct het antwoord vinden.
Ik wil op een pc debian installeren. Nou heb ik de cd's van debian 2.2r2, en inmiddels is debian 2.2r3 al klaar.
Kan ik 2.2r2 installeren en *alles* makkelijk upgraden naar de laatste stable?
apt-get upgrade? apt-get dist-upgrade? Het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Daarnaast zit bij 2.2r2 een oude 2.2 kernel, is deze ook met apt-get te upgraden naar de nieuwste (standaard) 2.2-kernel?

Alvast bedankt!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:25
ja :)

Verwijderd

Topicstarter
ja op alles? Dus eerst gewoon "apt-get upgrade" en dan "apt-get dist-upgrade"? En de kernel wordt dan ook geupgrade?
:)
(nou niet weer alleen ja, want ik stel weer meerdere vragen hehehe)
Alhoewel nu moet het kunnen :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
vergeet niet eerst 'apt-get update' te doen JA

:)

ik weet niet welke kernel bij r2 zit maar volgens mij is de kernel in stable nog altijd 2.2.19.

Verwijderd

Topicstarter
ok thx dan gooi ik deze pc plat en andere hdd erin, kan ik voor server van straks alvast installen :)
Das handige van generic kernel :]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:25
In principe alles ja. Alleen omdat de kernel een redelijk groot paket is, moet je deze wel met de hand doen.
apt-get install kernel-image-2.2.19
Doe ook eens een apg-cache search kernel- en zorg dat je alle pakketen die er bij horen ook instaleerd.

Wat ook verstandig is, is (als je dat nog niet gedaan hebt) je /etc/apt/sources.list aanpassen en daar de volgende enty's in te zetten:

#Security updates:
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

#kernel 2.4.x:
deb http://people.debian.org/~bunk/debian potato main

#JavaDK:
deb ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/java/jdk/debian potato non-free

#Snelle NL debian mirror:
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main non-free contrib

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 14:29
Je hoeft toch geen apt-get dist-upgrade te doen als je van 2.2r2 naar 2.2r3 wil gaan?
Die dist-upgrade is toch alleen voor bijv. Potato -> Woody?

Dan kan zou je dus met alleen apt-get update && apt-get upgrade je systeem kunnen upgraden naar 2.2r3.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 30 oktober 2001 13:14 schreef Zeezicht het volgende:
Je hoeft toch geen apt-get dist-upgrade te doen als je van 2.2r2 naar 2.2r3 wil gaan?
Die dist-upgrade is toch alleen voor bijv. Potato -> Woody?
Inderdaad.
Dan kan zou je dus met alleen apt-get update && apt-get upgrade je systeem kunnen upgraden naar 2.2r3.
Yup. 2.2r3+ zelfs want na 2.2r3 zijn er nog wat updates geweest. Gaat allemaal automagisch met apt-get update && apt-get upgrade.
Oh wat O+ ik van Debian :9

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind debian ook erg lekker, maar die updates met die distro's heb ik nooit 100% begrepen.
Ik wou net nog de vraag gaan stellen of dist-upgrade nou inderdaad nog nodig was, het antwoord heb ik gelukkig nu al, thx!

Verder gaand op het laatste onderwerp, dist-upgrade:
Als ze stable nou een geheel nieuwe debian van maken (2.4-kernel bijv), wordt dat dan automatisch geinstalleerd als ik apt-get upgrade (na update uiteraard) draai?
Of hoe lang blijven ze packages updaten voor de huidige stable? Etc..

En de kernel moet ik dus zelf doen zeg je? Ok. Gaat-ie dan ook lilo draaien om't aan te passen? Zijn'r eigenlijk sinds 2.2.18preNogwat nog security-issues in de kernel geweest?

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Er zijn 3 versies van debian.

Stable, Testing, Unstable

Stable is wat je nu draait, heeft als naam potato en er worden alleen bugfixes en security updates in gedaan.

Unstable is voor de mensen die het nieuwste van het nieuwste willen draaien, denk dan aan dingen als kde 2.2 etc. Deze naam is Sid.

Testing is Unstable maar hier worden de updates alleen doorgevoerd als ze 2 weken in unstable hebben gezeten zonder RC (release critical) bugs. Naam: Woody.

MAW: Bij een workstation kan je het beste testing draaien behalve als je van updates houdt en veel bandbreedte voor deze updates hebt.

Voor een server kan je Stable draaien, eventueel met kernel 2.4 etc.

Voor een mooie uitleg over apt, dpkg check deze series even:
http://www.debianplanet.org/debianplanet/search.php?query=sandwich&topic=&category=0&author=&days=0

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 30 oktober 2001 15:47 schreef deef- het volgende:
MAW: Bij een workstation kan je het beste testing draaien behalve als je van updates houdt en veel bandbreedte voor deze updates hebt.
Uhhh je bedoelt: Je kan het beste testing draaien als je van updates houdt. Anders kan je beter potato draaien.

Om op je vraag antwoord te geven: als je in je /etc/apt/sources.list 'stable' hebt staan, zal hij volgens mij bij de komende verschuiving (woody wordt stable) automatisch naar woody overgaan bij een upgrade.
Ik heb zelf de versienaam staan (potato ipv stable), dus hij blijft bij potato.
Maar ik kan het heel goed mishebben, feedback graag :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

dat lijkt mij ook maaar waar dient die dist-upgrade dan voor? las je van stable naar testing wil gaan ofzo?
ben redelijk ervaren in linux maar ben net overgestapt naar debian vanaf slackware. dus moet nog even wennen aan het idee dat er dingen voor je gedaan worden ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 30 oktober 2001 15:53 schreef mithalph het volgende:
Om op je vraag antwoord te geven: als je in je /etc/apt/sources.list 'stable' hebt staan, zal hij volgens mij bij de komende verschuiving (woody wordt stable) automatisch naar woody overgaan bij een upgrade.
Ik heb zelf de versienaam staan (potato ipv stable), dus hij blijft bij potato.
Maar ik kan het heel goed mishebben, feedback graag :)
Dat klopt. Daarom kun je ook OF stable OF potato in je sources.list zetten. (op de Debian mirrors is er gewoon een potato dir, een woody dir en een sid dir, en stable is een symlink naar potato, testing naar woody en unstable naar sid.)
Pagina: 1