Zalman voeding of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
Ik ga binnenkort een Dual Athlon xp kopen met daarop wat zalman heatsinks (je weet wel die fraaie) en op mijn video kaart ook een zalman heatsink. mijn systeem moet echt helemaal geen geluid maken. nu zit ik met een klein probleempje. de Zalman voeding geeft op de +5v een maximum van 5 ampere, sinds dit het minimum vereiste voor een tyan tiger mp is vraag ik mij af of het wel zo verstandig is om die voeding te kopen... ik ga niet overklokken of rare fratsen uithalen, MAAR het systeem moet wel echt stil zijn (ik moet kunnen slapen)

Kan ik die zalman voeding nemen, of zijn er nog andere alternatieven? die ook stil zijn... (ik dacht eraan om een koolance kast te kopen maar het moederbord past er niet in dus dat is ook geen optie)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Hm, dan zit er weinig op dan Silverado's gebruiken of toch maar watercooling toepassen 8-)

• justice strike
het gaat om de voeding niet om de koeling!!!! of heeft silverados ook voedingen??

Verwijderd

ROTFLMAO :P

Ik ga maar slapen denk ik, helemaal fout gelezen |:(

Wat je wel kunt doen is een sterke Enermax-voeding kopen (431/550W). Als blijkt dat je de fans te luid vindt, deze gewoon vervangen door stillere Papst fans :z

• justice strike
Niemand anders die er iets vanaf weet??

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 16:20

C0nscious

Mysteryman.

De UltraQuiet voedingen die ze bij Informatique verkopen hoor je gewoon helemaal niet, is een aanrader.

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Verwijderd

Weet niet welke Zalman heatsink je wilt kopen, maar ik heb zelf een Silverado en een Zalman CNPS3100G, en die Silverado is stukken beter qua koelen dan die Zalman. Ik moet toegeven dat die Zalman echt niet te horen was terwijl de Silverado ook op 6 volt lichtjes suist (niet hoorbaar met dichte kast), maar de koelresultaten van de Zalman waren dan ook behoorlijk beroerd. Ik moet er wel bijvertellen dat de fan niet echt helemaal mooi boven de heatsink zat in mijn kast/mobo combinatie (Aopen HQ45 & MSI K7T Turbo) maar volges het boekje was het nauwelijks een probleem. Nu hebben de nieuwste Zalman's een 92mm fan ipv van 80mm en is de arm draaibaar zodat je de fan kunt richten, dus ik verwacht wel dat ze beter zullen zijn dan de versie die ik heb maar of je die al in Nederland kunt krijgen vraag ik me wel weer af...

De videokaart koeler is wel een hele grote aanrader daarentegen. Ik heb zelf de ZM17CU en hij komt qua performance heel dicht in de buurt van een blue orb. In elk geval meer dan voldoende om een huidige videokaart met fan toch passief te koelen. Echt overklokken zit er dan niet meer in, maar hey dat kan je ook niet verwachten van een passieve heatsink :) Ik heb trouwes wel ASII adhesive gebruikt ipv van die standaard groen/rode meuk die erbij geleverd wordt.

Ervaring met Zalman PSU's heb ik helaas niet, maar als je er vanuit gaat dat die ZalmanCNPS3100G echt onhoorbaar is zoals ze claimen dan kun je wel wat goeds van die voeding verwachten... jammer alleen dat je de voeding gelijk tot het maximale moet stressen en dat is dus ook iets wat ik persoonlijk niet zou doen, al was het alleen al om de stabiliteit van het systeem. Ik weet ook geen andere alternatieven eigenlijk... ik heb zelf de Aopen PSU van m'n kast gemod (fan vervangen door een Papst 8412NG @ 7 volt en het roostertje aan de achterkant verwijderd) maar hij is helaas nog lang niet zo stil als ik graag zou willen. Het meeste lawaai komt denk ik nog steeds doordat bepaalde onderdelen binnenin vrij dicht tegen de fan aanzitten wat voor turbulentie zorgt.

Misschien dat ik er nog eens een Enermax ingooi, maar ik vind het nog steeds een beetje vreemd om een voeding met 2 fans te nemen in een poging om de boel stiller te maken :D Verder schijnen ook die enermaxen met nieuwe kap waarbij de air intake wel op de goede plaats zit tov de warmtesensor nog steeds niet echt geweldig stil te zijn... ik ben zelf dus ook nog steeds op zoek naar een betere optie.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb die voeding dus. Stil issie zeker, je hoort em simpelweg bijna niet :) Zalman produkten zijn dan ook ECHT stil !

Ik heb em iig behoorlijk vol hangen: Geforce2 pro, Athlon XP 1800+, 2 HD's (7200rpm), Brander, DVD speler, TV-kaart, Geluidskaart, Netwerkkaart....0,0% problemen :)

Aanradertje dus !

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ben bang dat die zalman het niet gaat trekken, zie b.v.
[topic=293684/1/25]

En als je een fluisterstille voeding wilt, zou je b.v. een Enermax met FCA kunnen nemen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Kweenie, maar die 5A moet zeker een foutje zijn..

Een gewone Tbird+bordje heeft al een voeding die 20A kan leveren op de 5V lijn nodig.....

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 16:54 schreef Twynn het volgende:
Kweenie, maar die 5A moet zeker een foutje zijn..

Een gewone Tbird+bordje heeft al een voeding die 20A kan leveren op de 5V lijn nodig.....
hm, als dat zo is moet je misschien eens op het forum van Zalman Tech vragen hoe dat zit. Die kunnen vast wel meer vertellen over of die waarde klopt en of die Zalman tot het maximale belastbaar is.

Er zitten best wel goede lui van Zalman met veel technische kennis op dat forum. Ze kunnen alleen niet goed engels, maar het is te begrijpen :P

• justice strike
het gaat me er voornamelijk om dat ik iets sterkers dan 300 watt moet hebben en daarbij komt ook nog dat het echt STIL moet zijn dus niet een beetje stil... ;) zijn er enermax whisper specificaties ergens? ik heb gekeken bij enermax maar helaas staat er niets

trouwens nu ik erover nadenk zit ik natuurlijk met een server bord als ik daar 2 zalman heatsinks opzet dan kan ik er met een ventilator maar 1 coolen verder is er ook niet veel plaats en zijn er geen gaten voor de cooler dus zijn mijn keuzes beperkt.... kunnen die silverado's ook gewoon gemonteerd worden aan de socket (dwz zonder gaten in het moederbord?)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Zonder schuimmod zal het niet veel uithalen.

Als je een stille voeding enzo pakt zal je HD er gegarandeerd uitspringen. Je kast zal wel stiller zijn, maarja...

Verwijderd

Snap het niet,
ik slaap iedere nacht prima met 2 grasmachines op mijn kamer.

Want mijn PC's (laptop en P2) zijn alles behalve stil....

Enne... PC's die UIT staan is geen optie bij mij.

• justice strike
hd heb ik al weer gecoverd die maken ook geen geluid meer... cd-rom/dvdrom die draait niet s'nachts en een diskette gebruik ik al helemaal niet s'nachts....

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:08 schreef justice_strike het volgende:

trouwens nu ik erover nadenk zit ik natuurlijk met een server bord als ik daar 2 zalman heatsinks opzet dan kan ik er met een ventilator maar 1 coolen verder is er ook niet veel plaats en zijn er geen gaten voor de cooler dus zijn mijn keuzes beperkt.... kunnen die silverado's ook gewoon gemonteerd worden aan de socket (dwz zonder gaten in het moederbord?)
hm, ja dat gaat een beetje moeilijk als je 2 processors wilt :D
Maarre, de silverado zit alleen maar vast aan de socket en niet mbv gaatjes rondom je socket. Maar zoals ik al zei is die silverado wel ietsje te horen, zeker als je er twee neemt... bovendien: heb je wel genoeg fanheaders voor twee silverado's? Je moet er al 4 hebben, en dan heb je alleen nog maar de CPU's gekoelt...

Trouwes ook een beetje tegenstrijdig: een stil systeem eisen, maar toch dual processor...

• justice strike
tiger mp heeft als hert goed is 4 cpu coolers en 8 fan headers in totaal (als ik het goed heb...) en tegenztrijdig? neuh niet echt tegenstrijdig is tot max overklokken met luchtkoeling en een stil systeem verwachten.... ik wil een snel systeem maar overklok niet.... dus een stil systeem moet te doen zijn

• justice strike
is het overigens wel mogelijk om het met zalman coolers te coolen?

• biertje-blijf-bij-me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03-2025
Zalman ST-300BLP voeding heb ik thuis staan en hij is gewoon super stil (ik hoor hem gewoon niet) en hij doet zijn werk in me kast die best wel vol hangt tot nu toe heel goed.

ik heb hem zelfs liever dan een enermax voeding (ach mijn mening)

op het gebied van koelers is zalman ook heel stil maar levert niet top resultaten....wel is het zo dat ie beter is dan de middenmoot en zolang je je procc niet mega gaat oveklokken hij het goed doet. Ik heb de Zalman CNPS5001CU en goed genoeg om mijn athlon xp 1800+ te koelen (en je zult hem nooit horen)

check www.space-promotion.nl (zijn officle zalman dealers)

-----mijn harde schijf maakt dus gewoon meergeluid dan de voeding en koeler-----

• justice strike
ok maar levert die voeding ook echt 5v 30 amp das mijn vraag is het niet beter om ietsjes meer te nemen? en zoals ik al zei is het mogelijk om 2 processoren te coolen met een 2 zalman heatsinks en een ventilator?? ik ga toch niet overklokken dus...

• justice strike
hmmm ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag eigenlijk zal een zalman voeding (met een max van 30a op de 5v+) werken op een tyan tiger mp (die een minimum van 30a op een 5v+ nodig heeft)??

• biertje-blijf-bij-me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03-2025
kun je die koolance kasten niet gelijk met enermax + waterkoeling voor je voeding kopen (je zegt zalf dat je eenkoolance kast wil)??? koop dan wel het oude model

check snel de tweakers.net hoofdpagina staat een stuk over die kasten

dan heb je een bikkel van een voeding die ook nog een stil is en je moederboord aankan

Verwijderd

2 Silverados op je dual bordje zal wel kewl staan 8-)
Alleeen let op eigenlijk zijn deze koelers wel t/m 1500 mhz'ers

• justice strike
heel mooi zo'n koolance kast MAAR mijn moederbord past er niet volgens mij had ik dat al gezegd.....

en ik ben niet vanplan te overklokken, de xp is al een stuk koeler dus ik kan kijken of het werkt maar je hebt gelijk ik moet daar zeker voor oppassen

• justice strike
ok maar weet imeand waar ik die enermax whisper vandaan kan halen kan hem niet op pricewatch vinden (dus 350+ voedingen)

• justice strike
ok Weet iemand waar ik die whisper 450 kan halen het staat nergens duidelijk aangegeven

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 01:06 schreef PsyFlux het volgende:

[snip]

ik heb zelf de Aopen PSU van m'n kast gemod (fan vervangen door een Papst 8412NG @ 7 volt en het roostertje aan de achterkant verwijderd) maar hij is helaas nog lang niet zo stil als ik graag zou willen. Het meeste lawaai komt denk ik nog steeds doordat bepaalde onderdelen binnenin vrij dicht tegen de fan aanzitten wat voor turbulentie zorgt.
Ik heb ook die PSU, ik heb nog wat verder gemod:

-De fan heb ik aan de buitenkant geplaatst.
-Het rooster a.d. onderkant heb ik eruit gebeiteld.

't Helpt ook nog voor de airflow :Y)

Verwijderd

Heb een Informatique Silent voeding. Bevalt perfect, hoor ik niet. Als de harde schijf uit gaat (na 30 min) hoor ik de compu helemaal niet meer.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 02:30 schreef Niwreh het volgende:

[..]

Ik heb ook die PSU, ik heb nog wat verder gemod:

-De fan heb ik aan de buitenkant geplaatst.
Was ik ook van plan, maar dan moet je wel een heleboel dremelen want de bovenplaat van de kast valt net half over de bovenste schroefgaten van de fan heen. En dat plaatje van de kast zelf waar de PSU tegenaan geschroefd is zit ook lelijk in de weg. Ik kan wel gaatjes in die plaat gaan boren waar de schroefgaten zitten, en 'm dan derop schroeven. Maar dan zit er op sommige plaatsen toch wel een flinke kier tussen de fan en de PSU.

Heb je misschien ook pics van de achterkant dus?
Ben wel benieuwd hoe jij dat opgelost hebt!
-Het rooster a.d. onderkant heb ik eruit gebeiteld.

't Helpt ook nog voor de airflow :Y)
Mja, die heb ik er xpres ingelaten omdat ik dat niet zo'n fijn gevoel vind als die voeding zo open & bloot is en ik daar in de buurt zit te prutzen met de processorkoeler bijvoorbeeld. Bovendien word de lucht daar ook niet echt doorheen geperst/getrokken zoals vlak bij de fan dus dat zal helemaal weinig uitmaken denk ik.

• justice strike
zijn er nou stille voedingen van 350 of hoger eigenlijk???

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 11:03 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Heb je misschien ook pics van de achterkant dus?
Ben wel benieuwd hoe jij dat opgelost hebt!
Ik heb geen digicam, maar ik heb m'n scanner d'r even tegenaan gehouden. Een beetje verschoven tijdens het scannen. :D

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/e.r.vanvugt/PSU.jpg

Als je de fan a.d. buitenkant hebt, zou je een heleboel weg moeten dremelen, tenzij je de fan pas monteert nadat de voeding is vastgeschroeft. Als ik het me goed herinner, moest ik wel een heel klein beetje vijlen voor de gaatjes waar de fan op zit.

Als ik de boel in elkaar zet, plaats ik dus eerst de PSU zonder fan in de kast, dan steek ik boutjes door de gaatjes, dan zet ik de fan op de boutjes en draai het aan met de moertjes. De (vertinde) draadjes v.d. fan sluit ik aan op het kroonsteentje.
Het kost me nooit veel tijd om in elkaar te zetten.

Verwacht niet dat je systeem dan ineens superstil is, het windgeruis vermindert wel wat.

<edit>
Alleen a.d. linkerkant v.d. fan was een klein kiertje ontstaan, daar heb ik toen met dubbelzijdig plakband een rubberstripje geplakt.
</edit>

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 17:53 schreef justice_strike het volgende:
zijn er nou stille voedingen van 350 of hoger eigenlijk???
Ja, van Enermax zijn er verschillende types.
Kijk maar naar die FCA types (Fan Control Adjustable), daarvan kun je zelf de snelheid van de 80mm fan regelen en dus ook hoeveel herrie als hij maakt.

• justice strike
cool ik ben er uit thanx ;)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 03:25 schreef Niwreh het volgende:

[..]

Ik heb geen digicam, maar ik heb m'n scanner d'r even tegenaan gehouden. Een beetje verschoven tijdens het scannen. :D

[afbeelding]

Als je de fan a.d. buitenkant hebt, zou je een heleboel weg moeten dremelen, tenzij je de fan pas monteert nadat de voeding is vastgeschroeft. Als ik het me goed herinner, moest ik wel een heel klein beetje vijlen voor de gaatjes waar de fan op zit.

Als ik de boel in elkaar zet, plaats ik dus eerst de PSU zonder fan in de kast, dan steek ik boutjes door de gaatjes, dan zet ik de fan op de boutjes en draai het aan met de moertjes. De (vertinde) draadjes v.d. fan sluit ik aan op het kroonsteentje.
Het kost me nooit veel tijd om in elkaar te zetten.

Verwacht niet dat je systeem dan ineens superstil is, het windgeruis vermindert wel wat.

<edit>
Alleen a.d. linkerkant v.d. fan was een klein kiertje ontstaan, daar heb ik toen met dubbelzijdig plakband een rubberstripje geplakt.
</edit>
tnx voor da pic!
Tsja, jij heb zo te zien een compleet andere kast als mij (Aopen HQ45) en zo is het idd nog wel aardig te doen. Ik heb er echt 3 plaatjes van de kast zelf zitten die allemaal half over het gedeelte van de fan heen vallen.

Ik denk dus dat ik toch maar eens ga kijken voor zo'n Informatique silent voeding of een Zalman. Ik was toch al aardig aan een nieuwe voeding toe (beetje stabiliteitsprobleempjes) en over enermax hoor je nog best wel veel klachten qua geluid ookal heeft hij een nieuw kapdesign gekregen. En van Zalman weet ik tenminste dat ze met stil ook echt stil bedoelen en dat het kwaliteitsproducten zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 00:35 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

tnx voor da pic!
Tsja, jij heb zo te zien een compleet andere kast als mij (Aopen HQ45) en zo is het idd nog wel aardig te doen. Ik heb er echt 3 plaatjes van de kast zelf zitten die allemaal half over het gedeelte van de fan heen vallen.
Oeps, :D ik ging er vanuit dat jij ook een HX08 had.

• justice strike
ik zou ook voor de zalman gaan, was het niet voor het feit dat mijn moederborde een minimum van 30 amp of 5v+ nodig heeft en de zalman dit als maximum heeft dus ik vraag me af of het niet instabiel word...

Pagina: 1