[nbfw] zo forwarden kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
code:
1
2
IP 10.10.10.1-------10.10.55.1
              192.168.0.1-----------192.168.0.2----shares+printer

Elke kolom is zegmaar een pc, dus hier staan 3 pcs, met de middelste met 2 netwerkkaarten.
Kan ik van ip 10.10.10.1 de shares van 192.168.0.2 bekijken en de printer van 192.168.0.2 benaderen?? mbv nbfw? zo niet hoe dan?

Verwijderd

Met welk OS wil je dit doen? Iets meer informatie graag. Wat is trouwens nbfw? (Ik word soms een beetje moe van die onduidelijke afkortingen in topic titels :z)

• robbertb
  • Niet online
Sorry..

Linux Slackware 7.0 :)

nbfw: netbios forwarder

Ik kan zeker de topic naam niet meer veranderen? :?

Verwijderd

Hmm, ok :)
Je probeert dus netbios verkeer te forwarden. Zijn alle machines slackware of zijn de buitenste machines windows pc's? Waarom gebruik je 2 ip ranges, is daar een speciale reden voor?

• robbertb
  • Niet online
mja zijn namelijk verschillende internet ips met een net iets andere range terwijl ze wel op dezelfde kabelmodem zitten :(
Of kan ik hier beter Samba WINSserver voor gebruiken? Alle clients zijn win98se

Netbios verkeer werkt toch niet over tcp ip he? anders is et nogal omslachtig dan gaat ie alle data via internet versturen terwijl de ips in de zelfde hub zitten alleen van de @home provider verschillende ips krijgen, jaja meerdere @home ips op 1 hub...

Verwijderd

Gewoon WINS server component van samba aanzetten en je kan in al je subnetten je shares ed. aan.

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 00:33 schreef robbertb het volgende:
mja zijn namelijk verschillende internet ips met een net iets andere range terwijl ze wel op dezelfde kabelmodem zitten :(
Of kan ik hier beter Samba WINSserver voor gebruiken? Alle clients zijn win98se

Netbios verkeer werkt toch niet over tcp ip he? anders is et nogal omslachtig dan gaat ie alle data via internet versturen terwijl de ips in de zelfde hub zitten alleen van de @home provider verschillende ips krijgen, jaja meerdere @home ips op 1 hub...
Even een paar opmerkingen. De ip's in je "plaatje" zijn geen internet ip's maar private range ip's, die zijn dus niet routeerbaar over internet. Klein verschil dus, maar toch.

Netbios verkeer werkt ook over TCP/IP dus ik heb het idee dat je al je netbios verkeer over internet gaat routen en dat is niet echt slim. Op welke machine zit je internetconnectie en waarom zitten die win98 clients in verschillende ip ranges?

Kortom vertel eens in iets meer detail wat je wil bereiken (en waarom) en hoe je netwerk er nu precies uitziet, want het is mij nog niet helemaal duidelijk.

• robbertb
  • Niet online
die ips waren als voorbeelden
code:
1
2
3
4
5
@homekabel---##
         ##--linuxpc 213.51.55.x 192.168.0.1--##
         ##--win98A  213.51.50.y          ##--pc3
         ##--win98B  213.51.50.z          ##--pc4
                                  ##--pc5

##
##
##
## = HUB (2 hubs in totaal dus)

pc3 t/m 5 hebben dan een (vast)ip in de 192.168.0.x range.

pc3 t/m 5 kunnen elkaar zien en de linux server.

win98A en win98B (via dhcp van @home ip gekregen) kunnen ALLEEN elkaar zien, verder niks... is dus de bedoeling dat iedereen fijn bij elkaar kan inlezen en dat eht niet via internet gaat.

Ook de linuxserver heeft een @home ip via dhcp gekregen. En de linuxserver heeft dus 2 ips. eentje van @home en 1 lokale op de andere netwerkkaart
Hopelijk is het zo duidelijker.

• robbertb
  • Niet online
Iemand nog een idee?

Verwijderd

Ok, je opstelling is nu duidelijk. Ik was even vergeten dat we al eerder in discussie zijn geweest.

Volgens mij kun je het beste in die 2 win98 clients met public ip een 2e netwerkkaart zetten die je dan ook in die 192.168.0.x range zet. Als je dit niet doet en je verkeer via je linuxgateway probeert te routeren dan loopt al je verkeer over je hub waar ook je kabelmodem aan hangt. Een hub echo'd al zijn verkeer over al zijn poorten. Al je netbios verkeer zou dan zo het @home netwerk op gaan en dat wil je niet. Quick hack zou zijn om je hub door een switch te vervangen, maar de optie met 2 netwerkkaarten is beter. Zorg zo en zo wel dat je op je linux gateway en op je 2 win98 clients netbios verkeer filtert met een firewall, want anders gaat het alsnog zo het internet op.

Ports: 137 TCP/UDP (NetBIOS name service)
# 138 UDP (NetBIOS datagram service) - TCP filtered just in case
# 139 TCP (NetBIOS session service) - UDP filtered just in case
# 445 TCP/UDP (MS CIFS in Win2k)

• robbertb
  • Niet online
2 netwerkkaarten kan niet, liggen geen kabels voor en is ook geen ruimte meer voor.
En @home blokkeerd netbiosverkeer, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, maar het mag niet via tcp ip gaan... want de win98a en win98b kunnen wel gewoon vlot met elkaar kopieren op 10mbit en niet de 16kb/sec van @home

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 14:29
Volgens mij gaat het niet met alleen nbfw, want dat zouden Win98A, B en de linux Pc elkaar nu al moeten zien. Het forwarden werkt alleen over de masq'ing server.

Dus je zal waarschijnlijk je van linux pc een wins-server moeten maken.
Als je Win98A en B PC's met je linux PC als wins server dan op de linux PC kunnen komen, dan kan je gebruik maken van nbfw om ook je backend te laten zien.

Zoals ik het werkend heb zien alle PC's elkaar wel, behalve het backend natuurlijk. En dan is het met nbfw mogelijk om de shares overal toegankelijk te maken.
Suc6

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:30 schreef Zeezicht het volgende:
Volgens mij gaat het niet met alleen nbfw, want dat zouden Win98A, B en de linux Pc elkaar nu al moeten zien. Het forwarden werkt alleen over de masq'ing server.

Dus je zal waarschijnlijk je van linux pc een wins-server moeten maken.
Als je Win98A en B PC's met je linux PC als wins server dan op de linux PC kunnen komen, dan kan je gebruik maken van nbfw om ook je backend te laten zien.

Zoals ik het werkend heb zien alle PC's elkaar wel, behalve het backend natuurlijk. En dan is het met nbfw mogelijk om de shares overal toegankelijk te maken.
Suc6
en met WINS zou dit dus wel moeten kunnen? en dan wel zodat ie niet alle data over internet gaat sturen? want dat is maar 16kb /sec dus traag en onnodig voor de bandbreedte.

Als ik je goed begrijp, kan ik met Wins ervoor zorgen dat ik vanaf win98A en B de linux pc weer zien en dan met nbfw ervoor zorgen om de rest op de 2e hub ook te zien..

Heb je hier ergens een site over? vind et best wel een exotische contructie worden zo...

• Zeezicht
Ik weet het niet 100% zeker of het met de wins server geregeld kan worden, want in mijn constructie hoef ik die niet te gebruiken.
Maar zet gewoon in je smb.conf de wins server aan, en laat alle PC's er gebruik van maken (vooral ff de win98A en B PC's).
Als je dan vanaf de windows pc's je linux server kan zien, kan je hoogstwaarschijnlijk met nbfw de rest van je netwerk wel beschikbaar maken.

Over deze constructie ken ik geen site, maar op de nbfw site staat wel uitleg over hoe je dat moet installeren (net zoals in de README bestanden van de source).
Maar ik zou als ik jou was eerst beginnen met de wins server om te kijken of de win98a en b pc's de linux pc dan gaan zien.
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:44 schreef robbertb het volgende:

Als ik je goed begrijp, kan ik met Wins ervoor zorgen dat ik vanaf win98A en B de linux pc weer zien en dan met nbfw ervoor zorgen om de rest op de 2e hub ook te zien..
En dat begrijp je goed :) Dat bedoelde ik wel tenminste, maar ik weet niet 100% zeker of Wins hiervoo kan zorgen. Maar dat is snel uit te proberen.

Verwijderd

Sja ik heb het al gezegd ;)
Gegarandeerd dat als je het WINS gedeelte op die Linux machine aanzet en deze de domain master browser maakt met een hoog OS level, dat je op elke machine alle machines kan zien.

Uiteraard is het wel zo, dat je gebonden bent aan de up- en download limieten van je ISP zodra je iets van en naar Win98A en Win98B stuurt.

Zonder een extra NIC daarin is er niet omheen te komen.

• Zeezicht
Weet je zeker dat je aan die snelheid gebonden bent? Het zou natuurlijk kunnen omdat ze in andere netten zitten.
Maar bij een netwerk dat ik ken zitten ze wel allemaal in hetzelfde subnet en hun interne snelheid is gewoon 10 mbit, terwijl hun upload maar 8 KB/s is.

Dus ligt dat aan die subnetten?

Verwijderd

Tja, dat ligt maar helemaal aan de ISP.

Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat als je meerdere IP's hebt binnen hetzelfde subnet, dat verkeer daartussen niet gecapped is.

Maar goed. dat zou je even kunnen testen uiteraard.

• robbertb
  • Niet online
hmz wel vervelend.. zou toch eigenlijk ook anders moeten kunnen.. want het bestanden sturen tussen win98a en win98b gaat ook gewoon goed via netbeui.. protocol moet op de hub draaien en niet over heel internet.. netbeui is niet routeerbaar, tcp ip wel.

Volgens mij kom ik zo toch weer op dhcrelay uit.. maar dat krijg ik niet aan de praat (had ik al een draadje over staan :S)

• cool_zero
  • Laatst online: 08-07 21:36
De samba netbios forwarding patch(nbfw) is gemaakt door een nederlandse student om computers die via een andere computer op het netwerk zitten te verbinden met het samba netwerk van het buitennetwerk. Je kunt dit dus heel goed gebruiken in jouw geval. Lees de volgende handleiding maar, dan kom je er wel uit:
http://home.student.utwente.nl/j.ursum/

• robbertb
  • Niet online
ja leuk, maar daar heb ik pas wat aan als de verbinding naar de server goed is ..

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 13:30 schreef nelske het volgende:

Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat als je meerdere IP's hebt binnen hetzelfde subnet, dat verkeer daartussen niet gecapped is.

Bij @home is dat met 3 ipnummers meestal niet het geval. Zijn ze ook heel duidelijk over vooraf.

• robbertb
  • Niet online
2 van de 3 vallen binnen dezelfde, die van de win98clients.. de server valt er buiten :(

Verwijderd

Draadloze verbinding een optie wellicht ?(Na 6 topics over hetzelfde probleem...) 8-)

• Zeezicht
Op dinsdag 30 oktober 2001 13:30 schreef nelske het volgende:

Als ze in hetzelfde subnet zitten gaat er niks over je kabelmodem heen. Alles loopt dan via je hub en dus kan je de volledige snelheid behalen.
Maar bij verschillende subnetten weet ik het niet.

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 11:55 schreef robbertb het volgende:
2 netwerkkaarten kan niet, liggen geen kabels voor en is ook geen ruimte meer voor.
En @home blokkeerd netbiosverkeer, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, maar het mag niet via tcp ip gaan... want de win98a en win98b kunnen wel gewoon vlot met elkaar kopieren op 10mbit en niet de 16kb/sec van @home
Het is wel aardig dat @home netbios verkeer filtert, maar dat doen ze pas op de eerste router (hoop ik voor ze :) ). Aangezien je met je buren in hetzelfde subnet zit zien die ook al je netbios verkeer langs komen, denk niet dat je dat echt wilt. Als ik je buurman was zou ik al je netbios verkeer kunnen sniffen en vervolgens kunnen proberen in te loggen op je netwerk. Ik zou dus maar zorgen dat je het heel goed hebt afgeschermd (hint: VPN) als je het over de hub waar @home aan hangt laat lopen. Anders moet je maar hopen op de goedheid van je buren.

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:53 schreef balou het volgende:

[..]

Het is wel aardig dat @home netbios verkeer filtert, maar dat doen ze pas op de eerste router (hoop ik voor ze :) ). Aangezien je met je buren in hetzelfde subnet zit zien die ook al je netbios verkeer langs komen, denk niet dat je dat echt wilt. Als ik je buurman was zou ik al je netbios verkeer kunnen sniffen en vervolgens kunnen proberen in te loggen op je netwerk. Ik zou dus maar zorgen dat je het heel goed hebt afgeschermd (hint: VPN) als je het over de hub waar @home aan hangt laat lopen. Anders moet je maar hopen op de goedheid van je buren.
ach zoveel vertrouwelijks heb ik toch niet op de pc.. en mn buren vragen mij nog wel es om hulp.. ik ben wel degene met meeste computerkennis in de straat :) woon in vet bejaarde wijk :S

• cool_zero
  • Laatst online: 08-07 21:36
ja leuk, maar daar heb ik pas wat aan als de verbinding naar de server goed is ..
Het is vrij makelijk hoor om de linux machine het werk te laten doen, moet je maar even kijken wat voor voorbeeld op de site staat. Je gaat gewoon samba draaien om je linux bak en gebruikt dan de nbfw-patch zodat je inplaats van de smbd en nmbd de smbdnbfw en nmbnbfw hebt draaien als daemon, dan kun je vanaf de achterste computers (comp. 3 t/m 5) op de win98a en win98b en andersom) Als je dan je smb.conf goed in elkaar zet is het ook nog aardig veilig ook.
Pagina: 1