Packard Bell CPU vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 22:24
Hoi,

Ik zit hier met een Packerd Hell in mijn maag.

Er zit een BX mobo'tje in met sound en video onboard.
Verder zit er een P3-450 op geprakt.

Nu probeerde ik hem al via het bios over te clocken, maar ik kwam van een koude kermis thuis. Er zitten geen jumpers op.

Mijn vraag is dus, hoe zet ik een andere processor op het moederboord?
Als ik er een P3-800 in zet, pakt hij hem dan automatisch? Want anders is er dus geen mogelijkheid om zo'n PC te upgraden processor technisch gezien. En dat zou toch wel een extreme tekort koming zijn van zo'n dure bak.

Wie weet er raad mee?! want dan kan ik de CPU vervangen door een sneller modelletje.

American Express vraagbaak

Verwijderd

Meestal zijn die kant en klaar systemen afgestemd voor +/- het procje wat erop zit. Als ik jou was zou ik zoeken of er ergens nog een manual te vinden is van Packard Bell; internet, thuis??? Dat is meestal een probleem bij die kant en klaar systemen, in de manual staat niet bij in hoever zo'n mboard de proc ondersteund, alleen maar van die algemene info en beetje technische tekst. Hopelijk kun je wat op 't mboard zelf vinden, en hier verder mee komen.

Maar ik weet haast wel zeker dat je die P3 800 wel kunt vergeten, dat is idd jammer van zo'n dure bak, maar check (nogmaals) mboard manual en bekijk in hoeverre je kunt gaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BX met sound en video onboard... klinkt als een Bora Pro of een Tempest (beiden eigenlijk OEM MSI borden, de Bora met een VooDoo3, de Tempest met een ATi Rage Pro). Max ondersteunen ze de PIII Katmai, dus met een BIOS upgrade lukt het tot de P3-600 (non-E. non-B).

Er zijn geen BIOS in omloop die Coppermine microcode ondersteunt- MSI heeft juist voor deze 2 geen OC BIOS omdat ze zuiver en alleen in OEM bakken gaan.

Kortom, je hebt pech. En ja, dat is best klote met zo'n duur Platinum/Multimedia bak. Hopelijk een goede les waarom je geen merkPC moet nemen. Compraq/HP, Dell etc. was geen haar beter geweest. PCtje van de computerboer op de hoek daarentegen waarschijnlijk wel.

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger_Ventura
Op dinsdag 30 oktober 2001 01:00 schreef dion_b het volgende:
BX met sound en video onboard... klinkt als een Bora Pro of een Tempest (beiden eigenlijk OEM MSI borden, de Bora met een VooDoo3, de Tempest met een ATi Rage Pro). Max ondersteunen ze de PIII Katmai, dus met een BIOS upgrade lukt het tot de P3-600 (non-E. non-B).

Er zijn geen BIOS in omloop die Coppermine microcode ondersteunt- MSI heeft juist voor deze 2 geen OC BIOS omdat ze zuiver en alleen in OEM bakken gaan.

Kortom, je hebt pech. En ja, dat is best klote met zo'n duur Platinum/Multimedia bak. Hopelijk een goede les waarom je geen merkPC moet nemen. Compraq/HP, Dell etc. was geen haar beter geweest. PCtje van de computerboer op de hoek daarentegen waarschijnlijk wel.
Aha, Tempest dus omdat er inderdaad een ATI onboard is.

En wat denk je zelf!? Dat ik dit systeem heb gekocht :(
Is van mijn huisgenoot, en ik probeer nog het maximale er uit te tweaken.

Heb verdomme een Celly 433@541 die vele malen sneller is op een BX chipset dan deze brakke bak. :(
En ja, het zal vast wel veel geld hebben gekost voor niets.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Excuses dat ik dacht dat het je eigen bak was ;)

Enfin, hij heeft nog geluk- er zijn 2 versies van de Tempest, eentje (de oudere) met de BX chipset, de nieuwere met de ZX. Dus 1/2 van de max RAM en minder interrupts. Leve de vooruitgang zeggen we dan....

Ff gaan spitten op de MSI site en het volgende gevonden:

Het is een MSI-6147 mobo, er bestaat een versie ervan met CuMine support, maar dat is die van je vriend dus duidelijk niet. Wat je (geheel op eigen risico, uiteraard) zou kunnen proberen is om deze BIOS erop te flashen en dan een FC-PGA CPU mbv een Slotket met voltage regelaar erop te kwakken.

Maar doe dat dus niet tenzij jij/je huisgenoot niet een nieuwe (2e hands) mobo+VGA kaart kunnen betalen (150,- ofzo in V&A, lijkt me), want dit soort actie gaat vaak mis. Alhoewel... als je huisgenoot nog een of andere vage garantie heeft bij PB is het te overwegen. Gewoon in alle talen zwijgen over de flash poging en zeggen dat ie het opeens niet meer doet als iets mis gaat. Er is toch geen controle voorbij de telefoongesprek...

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger_Ventura
Intel PIIIE (Coppermine, Slot 1, FSB 100) 850MHz

Met de bios upgrade zou hij dat dus moeten aankunnen.
Lijkt me toch wel een redelijke verbetering voor een P3-450?

En als ik het mobo om zeep help, is dat ook niet zo erg.

Ik word helemaal gek van die Ati onboard chip, en heb al een Voodoo2 12mb moeten blij plaatsen. Nog een 12mb voodoo 2 er bij gekocht die niet met elkaar gingen werken.

100 piek voor een bordej
50 piek voor een goede geluidskaart ( nu is het bagger )
voodoo 2 er uit en voor 200 piek een fatsoenlijke videokaart met TVout.
Zu niet eens zo'n hele slechte deal zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vergeet dus niet dat je een slotket met voltageregeling nodig hebt, want die plank levert anders genoeg Vcore om je P3-850 te smelten...
Maar goed, is te proberen.

Als je echt vooruitgang wil boeken op de game front (neem aan dat die VooDoos daarvoor waren) moet je wel een nieuwe mobo scoren- dit is een mobo die ik zonder meer in m'n inet bakkie zou willen (sterker nog, krijg net een bijzonder leuke casemod idee hiermee...) maar het is nooit serieus voor de gamers bedoeld.

Ik zou zeggen, tweaken maar, je hebt weinig te verliezen, maar verwacht geen wonderen.

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger_Ventura
Ach, de definitie in mijn ogen van "tweaken" is het maximale er uit halen.

Als dat lukt is het dus geslaagd, hoe traag de PC ook is in werkelijkheid.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09

Opa

Nu Multifocaal!

Op dinsdag 30 oktober 2001 14:02 schreef Stinger_Ventura het volgende:
Intel PIIIE (Coppermine, Slot 1, FSB 100) 850MHz

Met de bios upgrade zou hij dat dus moeten aankunnen.
Lijkt me toch wel een redelijke verbetering voor een P3-450?

En als ik het mobo om zeep help, is dat ook niet zo erg.

Ik word helemaal gek van die Ati onboard chip, en heb al een Voodoo2 12mb moeten blij plaatsen. Nog een 12mb voodoo 2 er bij gekocht die niet met elkaar gingen werken.

100 piek voor een bordej
50 piek voor een goede geluidskaart ( nu is het bagger )
voodoo 2 er uit en voor 200 piek een fatsoenlijke videokaart met TVout.
Zu niet eens zo'n hele slechte deal zijn.
Bordje vervangen zou nog wel eens vies kunnen tegenvallen, als het een NLX formfactor is. DIe heeft een kerstboomstructuur voor de Slots ipv allemaal op het MoBo.

Een vriend heeft zo een oude P100 "hoekmodel" desktop van PackardHell. Een van de hoeken ontbreekt en de twee zijkanten aan weerszijde van die inham zijn voorkanten met floppi en CD-ROM. Daar kan dus echt geen ander AT/ATX bord in.

Maar IDD moet met het laatste BIOS een 800 of 850 mogelijk zijn.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die hoekmodel mobo is een LPX, niet NLX form factor. Baggerding, dat zeker.

De Tempest (MSI-6147) is gewoon een micro-ATX mobo. Vervangen is dus vrij simpel, alleen is opmeten van de kast geen overbodige luxe, want sommige kasten waren niet zo ruim... iig zal een ander microATX mobo passen, soms ook een niet al te grote full-ATX.

Oslik blyat! Oslik!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:17
Overigens, als een PIII-850 gaat werken, moet een PIII-1GHz ook gewoon werken.. Core is hetzelfde, en de MP boeit niet..

't ding zal alleen niet goed door de bios worden weergegeven, maarja.. Boeit ook al niet..

En de celly's zouden ook goed moeten gaan.. (Tenminste, de op de CU-mine gebaseerde cores natuurlijk!)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 30 oktober 2001 15:40 schreef Twynn het volgende:
Overigens, als een PIII-850 gaat werken, moet een PIII-1GHz ook gewoon werken.. Core is hetzelfde, en de MP boeit niet..

't ding zal alleen niet goed door de bios worden weergegeven, maarja.. Boeit ook al niet..

En de celly's zouden ook goed moeten gaan.. (Tenminste, de op de CU-mine gebaseerde cores natuurlijk!)
MP boeit wel in zoverre dat deze plank geen 133MHz optie heeft- dus 1GHz - 7.5x133 zal op 750 draaien. Dus moet je P3-E procs nemen (en de 900E, 1000E en 1100E zijn behoorlijk zeldzaam). En als de stepping niet herkend wordt, worden zaken als MMX en SSE niet geactiveerd. Dat helpt NIET, verzeker ik je.

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger_Ventura
Kijk, als je al problemen krijgt met de kast enz, dan kan je beter het ding verkopen.

Nieuwe kast.
Nieuwe mobo
nieuwe CPU
nieuw geheugen
Nieuwe video
nieuw geluid.

Hou je alleen de rand apperatuur over als Hd's cdrom monitor en toetsenbord etc etc.

En dat packerd hell spul kan je niet aan de straatstenen kwijt omdat het compatible met snot is.
Optie is dan om het systeem te verkopen en er iets voor in elkaar te knutselen dat wel aan de eisen voldoet.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:17
Op dinsdag 30 oktober 2001 15:44 schreef dion_b het volgende:
MP boeit wel in zoverre dat deze plank geen 133MHz optie heeft- dus 1GHz - 7.5x133 zal op 750 draaien. Dus moet je P3-E procs nemen (en de 900E, 1000E en 1100E zijn behoorlijk zeldzaam).
Mjah, vergeten bij te vermelden.. Maar die 1000E is niet zo moeilijk te vinden hoor.. Waarschijnlijk zelfs bijna voor de zelfde prijs als een 850E slot 1 proc!
En als de stepping niet herkend wordt, worden zaken als MMX en SSE niet geactiveerd. Dat helpt NIET, verzeker ik je.
Lijkt me geen probleem.. Als een 850E wordt herkend door het bios, en dus ook als coppermine, dan kan deze ook verschillende steppings hebben.. De 1000E is dan wat dat betreft precies hetzelfde!

Heb zelf trouwens ook een 1GHz op een bordje gedraaid wat alleen maar support had tot de 800MHz.. Gaf verder ook geen problemen, en dat was nog met een of andere vage ALI chipset!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Prima bordje, heb ze ALLEBEI gehad (Voodoo3 / Zx , en BX/ATI heb ik nu thuis draaien met een Celly 700 @ 1050)

Doet t perfect

ff AWARD bios in flashen en je hebt softmenu achtige rommel

prima bordje. Bios flashen, klaar is kees

de ATI is de MSI 6147, die met voodoo3 is de..erh..weet ik niet meer :) de andere.

slikken p3 cumine prima.

• Stinger_Ventura
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:12 schreef majic het volgende:
Prima bordje, heb ze ALLEBEI gehad (Voodoo3 / Zx , en BX/ATI heb ik nu thuis draaien met een Celly 700 @ 1050)

Doet t perfect

ff AWARD bios in flashen en je hebt softmenu achtige rommel

prima bordje. Bios flashen, klaar is kees

de ATI is de MSI 6147, die met voodoo3 is de..erh..weet ik niet meer :) de andere.

slikken p3 cumine prima.
Kan ik dit hok dan ook overclocken? owh nee! die 133mhz FBS is niet aanwezig? of dan wel!?

Ik heb in de andere pc een Abit BM-6 zitten met Socket 370 chipset. Vreet dus alleen celly's! en dan ook nog maar tot 500 mhz.
En dat ding heet zelfs een FSB an 133mhz, vreemd dat deze het dan niet support?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dat ding heet :+ zelfs een FSB an 133mhz, vreemd dat deze het dan niet support?
Drie letters: OEM :(

Maar als de MSI BIOS idd Softmenu-achtige dingen heeft dan zouden er misschien mogelijkheden zijn. Toch is dat niet automatisch het geval (hangt af van clock generator). 700@1050 is iig een FSB van 100, dus dat zegt nog niets.

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger_Ventura
Ja, sorry Typo. Front Side Bus ofwel FSB.

Maar dat ding haalt dus wel de 10.5x 100mhz?
Is die Celly niet gelocked op 7x ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 30 oktober 2001 16:26 schreef Stinger_Ventura het volgende:
Ja, sorry Typo. Front Side Bus ofwel FSB.

Maar dat ding haalt dus wel de 10.5x 100mhz?
Is die Celly niet gelocked op 7x ?
Nope, de Celly 700 is op 10.5x gelocked en loopt in-spec op 66x10.5=700. Vandaar dat 100x10.5 kan werken (heb je wel geluk met je core).

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger_Ventura
Aahh! op zo'n fiets!
dacht dat die dingen al op 100mhz liepen. Maar niet dus.

Mhhh, en wat zijn de andere optie's van dat MSI bord?
we hebben 66 en 100, maar ook 75 en 83mhz?
Want dan heb ik nog wat ruimte over.

Pagina: 1