Toon posts:

[WC] vragen over waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net geinvesteerd in een heel nieuw DDR systeem, inclusief 1.4G Athlon.
Maar het geluid wat eruit komt bezorgt me soms bijna koppijn, en ook is de koeling ervan niet wat ik zou willen(i.v.m. overklokken).
De processor wordt nu al zo'n 60 graden onder volle belasting, zonder overklokken!

Dus ik ben sinds een maand info aan het verzamelen over waterkoeling, en ik ben heel erg gecharmeerd geraakt van de waterblokjes en radiators van DangerDen.
Nu vraag ik me af, zijn de koperen blokjes die ze daar verkopen wel zoveel beter zijn dan de goedkopere (aluminium) blokjes van andere fabrikanten.
Ook zou ik graag advies hebben over radiators: is het wel het geld waard om een dure, voor computers gemaakte radiator te kopen, of zou ik net zo goed bij de sloop langs kunnen gaan voor zo'n ex-verwarmingselement?
En hoe goed kan je in nederland terecht voor zulke onderdelen? (i.v.m. HCC-dagen binnenkort).

HELP PLZ..

Verwijderd

RAD=Sloop=25-30gld.

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

radiator van 150,- is t zeker niet waard voor veel hoger resultaat...sloop radiator doet t net zo goed, of beter soms :)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

Whuzz

Dodgeball!

Een radiator van de sloop is vaak beter dan speciale oc-radiatoren.
Ik heb zelf een dangerden-blok en ben er erg over te spreken. Koper is beter dan alu :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
een alu blok is zonde. zeker voor koper gaan.
radiatoren van de sloop s een veel beter oplossing, van het geld dat je overhoudt kun je dan mooi een betrouwbaardere pomp kopen, of je vriendin eens een cadeautje doen ofzo.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Maar weet iemand iets over de verkrijgbaarheid van waterkoelingsapparatuur in nederland?

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

enige probleem is dat niet lekke, mooie, koperen radiatoren niet voor het oprapen liggen op de sloop.

Geen inspiratie

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
ik heb voor 100 piek een nieuwe radiatuer gekocht.
weet je zeker dat de nauwe doorgangen niet verstopt zitten en is gewoon mooier/netter in je kast.
t'is een hele mooie koperen radiateur voor een audi a4/golf

• Dennizz
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

ik heb mijn radiator uit de koeling van de albert hijn (no kidding).
bedrijf wat die koelingen onderhoud ofzo ging die dingen vervangen, heb nu een hele mooie radiator van 19x47 (vinden jullie te groot, ik niet) van koper :) (koper binnenwerk, alu panelen).

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Op maandag 29 oktober 2001 23:38 schreef irmscher het volgende:
ik heb voor 100 piek een nieuwe radiatuer gekocht.
weet je zeker dat de nauwe doorgangen niet verstopt zitten en is gewoon mooier/netter in je kast.
t'is een hele mooie koperen radiateur voor een audi a4/golf
Sorry hoor, maar dan ben je erg lomp bezig geweest.
100 piek voor een radiateur betalen die je ook zo van de sloop kunt halen.

Nauwe doorgangen verstopt? Ik weet niet wat jij normaal bij jouw koelwater gooit, maar een radiateur hoort normaal gesproken niet verstopt te raken. Desnoods even doorkoken met een scheutje azijn bij je water en je radiator is weer schoon.

Staat mooier in je kast? Dan laat je je kast toch dicht? Niemand die wat ziet.

• irmscher
Op dinsdag 30 oktober 2001 00:33 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Nauwe doorgangen verstopt? Ik weet niet wat jij normaal bij jouw koelwater gooit, maar een radiateur hoort normaal gesproken niet verstopt te raken. Desnoods even doorkoken met een scheutje azijn bij je water en je radiator is weer schoon.
je weet niet hoelang de radiateur al ligt op de sloop, dus je weet nooit of die nu wel of niet goed is.
Staat mooier in je kast? Dan laat je je kast toch dicht? Niemand die wat ziet.
ik weet dat er zo'n oud ding inzit, dus daarom heb ik een mooie. en omdat er ook nog een casemod komt, some day

• Tubby
  • Laatst online: 16-05 22:20

Tubby

or not to be

Ik heb er een mooie rad uit amerika laten komen. Kost wel wat, maar dan kun je 'm ook mooi inbouwen in de pc. En dat is imho ook wat waard.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Op dinsdag 30 oktober 2001 10:07 schreef irmscher het volgende:
je weet niet hoelang de radiateur al ligt op de sloop, dus je weet nooit of die nu wel of niet goed is.
Volgens mij heb ik het altwoord al gegeven. Maar goed, doen we het nog eens:

Even doorkoken met een scheutje azijn erbij en hij is van binnen brandschoon.
Ik heb nog NOOIT gehoord van iemand die een radiateur van de sloop had gehaald die verstopt bleek te zijn trouwens :?
ik weet dat er zo'n oud ding inzit, dus daarom heb ik een mooie. en omdat er ook nog een casemod komt, some day
Ach, je moet het zelf weten natuurlijk. Ik vind een radiator zowiezo nou geen prachtig gezicht, oud of nieuw. Als jij hem zo graag wil laten zien moet je dat helemaal zelf weten natuurlijk.
Betaal je 75 piek meer dan nodig. MAar als je het geld over hebt, waarom niet.

Vaak heb ik echter het gevoel bij dat lui die een nieuwe radiator kopen dat vooral doen om de sloop te omzeilen. Ze zijn vaak angstig voor een sloop (enge kampers, achterbuurtvolk) en hebben geen idee waar in een auto de kachelradiateur zit en hoe ze die zouden kunnen demonteren.
Zeg niet dat dat in jouw geval ook zo is, maar zo komt het vaak over :)

• irmscher
kan je garanderen dat dat niet zo is.
heb net mts motorvoertuigen afgerond, dus weet wel ongeveer waar zo'n ding zit.
en je wil niet weten wat ik allemaal al van de sloop heb afgehaald voor m'n auto >:)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Na uitvoerig schoonmaken van mijn radiator, aan het verbouwen geslagen:

Bovenkap voorzien van nieuwe gate voor andere aansluitingen, kijk ik naar binnen, ik denk, he, een stukje aluminium in mijn radiator, even eruittrekken. Trek ik een "mega-wokkel" van aluminium lint eruit, compleet dichtgeslibt door allerlei troep, een soort vettig klei voornamelijk.

Radiator kan dus zomaar voor de helft dicht zitten, zonder dat je het direct merkt.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Op dinsdag 30 oktober 2001 13:43 schreef Herman het volgende:
Na uitvoerig schoonmaken van mijn radiator, aan het verbouwen geslagen:

Bovenkap voorzien van nieuwe gate voor andere aansluitingen, kijk ik naar binnen, ik denk, he, een stukje aluminium in mijn radiator, even eruittrekken. Trek ik een "mega-wokkel" van aluminium lint eruit, compleet dichtgeslibt door allerlei troep, een soort vettig klei voornamelijk.

Radiator kan dus zomaar voor de helft dicht zitten, zonder dat je het direct merkt.
Die megawokkel moet je er dus NIET uithalen |:(
Die zit er in om een goede werveling van je vloeistof te krijgen en zo een betere warmteoverdracht te krijgen.
Die vettige klei is het resultaat van een te oude koelvloeistof. Een auto die redelijk verzorgd is geweest zal dit niet hebben.
Het is simpel te verwijderen (daar gaan we weer :) ) door je radiator even door te koken met water + azijn.

Toch snap ik nog steeds niet waarom iemand 75 piek extra uitgeeft voor een 'mooie' radiateur. :)

Pagina: 1