Op dinsdag 30 oktober 2001 11:03 schreef PluueeR het volgende:
Net zo multitasking als Windows 3.11......
Niet echt dus, bij het switchen wordt de ene applicatie stil gezet en gaat de controle naar de andere. Je kan schakelen tussen apps.... maar ze kunnen niet te gelijk draaien zoals Unix/MacOS X dat kunnen....
OS 9 kan het ook nog steeds niet geloof ik
Hier mijn OS 9:
[afbeelding]
Dat Mac OS classic (waar versie 9 ook onder valt) net zo multitasking is als Windows 3.x is juist.
Maar jouw beschrijving met betrekking tot die multitasking geldt voor elke vorm van multitasking, er even vanuitgaande dat we het over een single CPU systeem hebben.
Zelfs bij het meest geavanceerde OS, zoals Unix, draait maar 1 app tegelijk en is de rest stil gezet. Lijkt mij wel logisch met 1 CPU. Ja en met 2 CPU's draaien er natuurlijk 2 en is de rest stil gezet (geen apps, maar eigenlijk moet je over threads spreken)
Windows 3.11 en Mac OS hebben preemtive multitasking. Hier moet de applicatie zelf de opdracht geven om over te schakelen naar de volgende, zodat die weer een stukje CPU tijd krijgt.
Bij cooperatieve multitasking, die bij moderne operatingsystems wordt gebruikt, wordt dat overschakelen van applicaties door de kernel van het operatingsystem gedaan.
Dat overschakelen (dus thread stopzetten en volgende thread voortzetten) gebeurt zo vaak (vele malen per seconde) dat het lijkt alsof de applicaties tegelijk draaien.